Rozporządzenie 249/2011 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 249/2011
z dnia 14 marca 2011 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istnieje potrzeba gromadzenia całościowego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przechodzenia na emeryturę, aby monitorować postęp w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" i otwartej metodzie koordynacji w dziedzinie ochrony socjalnej i włączenia społecznego. W ramach obu procesów działania na rzecz aktywności osób starszych oraz wydłużania życia zawodowego mają charakter priorytetowy, szczególnie w ramach wytycznej nr 7 zintegrowanych wytycznych dotyczących strategii "Europa 2020" ("Zwiększenie współczynnika aktywności zawodowej i ograniczenie bezrobocia strukturalnego") oraz w odniesieniu do celu adekwatnych i stabilnych emerytur przyjętego przez Radę Europejską w marcu 2006 r. w oparciu o komunikat Komisji "Pracując razem, pracując lepiej: Nowe ramy otwartej koordynacji polityk ochrony socjalnej i integracji społecznej w Unii Europejskiej".

(2) Decyzja nr 1672/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca wspólnotowy program na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej - Progress(2) wspiera wprowadzanie w życie Europejskiej Strategii Zatrudnienia. Program ten zapewnia wsparcie finansowe celów Unii Europejskiej w dziedzinach zatrudnienia i spraw społecznych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Program zapewnia analizę polityczną, dane statystyczne i doradztwo w dziedzinie rent.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012, w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(3) obejmuje moduł ad hoc dotyczący przechodzenia na emeryturę. Należy zdefiniować wykaz zmiennych dla tego modułu.

(4) Należy odnieść się do art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009(4) w zakresie jakości przekazanych danych oraz do zalecenia Komisji 2009/498/WE(5) w zakresie struktury sprawozdań.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz zmiennych modułu ad hoc dla 2012 r. dotyczącego przechodzenia na emeryturę, które dodaje się do badania reprezentacyjnego siły roboczej, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. L 315 z 15.11.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

(4) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

(5) Dz.U. L 168 z 30.6.2009, s. 50.

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc dla 2012 r. dotyczącego przechodzenia na emeryturę

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane następująco:

(Kody zmiennych występujących w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnoszą się do załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1))

Nazwa Kolumna Kod Opis Filtr
EMERYTURA 197 Osoba otrzymująca emeryturę Osoby w wieku 50-69 lat oraz
1 Tak (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5
2 Nie oraz (YEARPR-YEARBIR) > 49))
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
PENSTYPE 198-205 Rodzaj emerytury lub renty PENSION = 1
PENSTYP1 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system ustawowy
PENSTYP2 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system zakładowy
PENSTYP3 1: Tak; 0: Nie Emerytura: indywidualne konto emerytalne
PENSTYP4 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system nieznany
PENSTYP5 1: Tak; 0: Nie Świadczenie rentowe dla bezrobotnych
PENSTYP6 1: Tak; 0: Nie Renta z tytułu niepełnosprawności
PENSTYP7 1: Tak; 0: Nie Renta rodzinna
PENSTYP8 1: Tak; 0: Nie Inny rodzaj renty (rent) lub rodzaj renty nieznany
99999999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
EARLYRET 206 Wcześniejsza emerytura PENSTYP1 = 1 lub PENSTYP2 = 1 lub
1 Tak PENSTYP3 = 1 lub PENSTYP4 = 1
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
AGEPENS 207-208 Wiek, w jakim dana osoba po raz pierwszy otrzymała emeryturę PENSTYP1 = 1 lub PENSTYP2 = 1 lub PENSTYP3 = 1 lub PENSTYP4 = 1
2 cyfry
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
REASNOT 209 Główna przyczyna niekontynuowania pracy zawodowej WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1
1 Korzystne warunki finansowe przejścia na emeryturę
2 Utrata pracy i/lub brak możliwości znalezienia pracy
3 Osiągnięcie maksymalnego wieku emerytalnego
4 Spełnienie warunków uprawniających do otrzymywania renty/emerytury
5 Inne przyczyny związane z pracą zawodową
6 Własne zdrowie lub niepełnosprawność
7 Przyczyny rodzinne lub związane z opieką
8 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
WORKLONG 210 Chęć kontynuacji pracy zawodowej WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
REDUCHRS 211 Osoba zmniejszyła liczbę godzin pracy w perspektywie przejścia na pełną emeryturę (WSTATOR = 1, 2 oraz osoby w wieku 55-69 lat) lub (WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 3 oraz PENSION = 1)
1 Tak, przed otrzymaniem pierwszej emerytury
2 Tak, od otrzymania pierwszej emerytury lub później
3 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
STAYWORK 212 Główna przyczyna kontynuowania pracy zawodowej WSTATOR = 1, 2 oraz PENSION = 1
1 Uzyskanie lub zwiększenie wysokości przyszłej emerytury
2 Zapewnienie wystarczających dochodów osobistych/gospodarstwa domowego
3 Połączenie 1 i 2
4 Przyczyny inne niż finansowe, np. satysfakcja zawodowa
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
PLANSTOP 213 Plany zaprzestania pracy zawodowej WSTATOR = 1, 2 oraz PENSION = 1
1 Za mniej niż 1 rok
2 Za ponad 1 rok i nie więcej niż 3 lata
3 Za ponad 3 lata i nie więcej niż 5 lat
4 Za ponad 5 i nie więcej niż 10 lat
5 Za ponad 10 lat
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
BUILDPEN 214-217 Dotychczas uzyskane prawa emerytalne PENSION = 2, puste lub (PENSTYP1 do PENSTYP4 = 0)
BUILDPEN1 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system ustawowy
BUILDPEN2 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system zakładowy
BUILDPEN3 1: Tak; 0: Nie Emerytura: indywidualne konto emerytalne
BUILDPEN4 1: Tak; 0: Nie Emerytura: system nieznany
9999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
CONTWORK 218 Plany kontynuowania pracy zawodowej/poszukiwania pracy po uzyskaniu emerytury (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5 oraz SEEKWORK = 1, 2, 4)) oraz BUILDPEN ≠ 0000, 9999 oraz PENSION = 2, puste
1 Tak, z przyczyn finansowych
2 Tak, z innych przyczyn
3 Nie, zakończenie pracy natychmiast po uzyskaniu emerytury
4 Nie, zakończenie pracy przed uzyskaniem emerytury
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi lub nie wie
219-224 Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc dla 2012 r. (nieobowiązkowe) Osoby w wieku 50-69 lat oraz (WSTATOR = 1, 2 lub (WSTATOR = 3, 5 i (YEARPR-YEARBIR) > 49))
0000-9999 Kolumny 219-222 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 223-224 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.67.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 249/2011 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2012, dotyczącego przechodzenia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 14/03/2011
Data ogłoszenia: 15/03/2011
Data wejścia w życie: 22/03/2011