KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 26 lutego 2002 r. władze Włoch otrzymały złożony zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG wniosek przedsiębiorstwa Bayer CropScience o włączenie substancji czynnej bispirybak (zwanej również bispirybakiem sodu, tak jak forma substancji czynnej wchodząca w skład reprezentatywnej formy użytkowej będącej podstawą dokumentacji) do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W decyzji Komisji 2003/305/WE(2) potwierdzono, że dokumentacja jest "kompletna" w tym znaczeniu, że można ją uznać za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG
(2) Wpływ tej substancji czynnej na zdrowie człowieka i środowisko naturalne został poddany ocenie, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG, w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Wyznaczone państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyło projekt sprawozdania z oceny w dniu 1 sierpnia 2003 r.
(3) W dniu 12 lipca 2010 r. projekt sprawozdania z oceny został zweryfikowany przez państwa członkowskie i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w formie wniosków EFSA z weryfikacji ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej bispirybak(3). Sprawozdanie to zostało zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 28 stycznia 2011 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego bispirybaku.
(4) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające bispirybak zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) i art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu z przeglądu. Należy zatem włączyć bispirybak do załącznika I do tej dyrektywy w celu zapewnienia we wszystkich państwach członkowskich możliwości udzielania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zgodnie z przepisami wymienionej dyrektywy.
(5) Bez uszczerbku dla tego ustalenia należy uzyskać potwierdzające informacje na temat pewnych szczegółowych kwestii. Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że włączenie substancji do załącznika I może być uzależnione od spełnienia określonych warunków. W związku z tym należy wprowadzić obowiązek przedłożenia przez wnioskodawcę dalszych informacji w celu potwierdzenia oceny ryzyka w odniesieniu do możliwego skażenia wód podziemnych metabolitami M03(4), M04(5) i M10(6).
(6) Nie naruszając określonych w dyrektywie 91/414/EWG zobowiązań wynikających z włączenia substancji czynnej do załącznika I, państwom członkowskim należy dać sześć miesięcy, licząc od daty włączenia, na dokonanie przeglądu obowiązujących tymczasowych zezwoleń dotyczących środków ochrony roślin zawierających bispirybak w celu spełnienia wymogów ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG, w szczególności jej art. 13, oraz stosownych warunków określonych w załączniku I. Państwa członkowskie powinny przekształcić obowiązujące tymczasowe zezwolenia w zezwolenia pełne, zmienić je lub cofnąć zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG. W drodze odstępstwa od powyższego terminu należy przyznać więcej czasu na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji wyszczególnionej w załączniku III dla każdego środka ochrony roślin i każdego zamierzonego zastosowania zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 112 z 6.5.2003, s. 10.
(3) EFSA Journal (2010) 8(1):1692, Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance bispyribac (unless otherwise stated all data evaluated refer to the variant bispyribac-sodium) (Wnioski z weryfikacji ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej bispirybak (o ile nie podano inaczej, wszystkie ocenione dane odnoszą się do wariantu bispirybak sodu)). doi:10.2903/j.efsa.2010.1692. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu.
(4) 2-hydroksy-4,6-dimetoksypirymidyna.
(5) 2,4-dihydroksy-6-metoksypirymidyna.
(6) 2-hydroksy-6-(4-hydroksy-6-metoksypirymidyn-2-yl)oksybenzoesan sodu.