KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb)(1), w szczególności jego art. 9a ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej są kluczowymi elementami umożliwiającymi poprawę współpracy między państwami członkowskimi, służącej zwiększeniu skuteczności działania i stworzeniu synergii. W związku z tym, a także w celu optymalizacji interfejsu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, zainteresowane państwa członkowskie powinny ze sobą współpracować, a w razie potrzeby mogą także podjąć współpracę z państwami trzecimi.
(2) Ustanawiając funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, państwa członkowskie muszą spełnić wymogi art. 9a rozporządzenia (WE) nr 550/2004.
(3) Państwa członkowskie, które ustanawiają funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, muszą przekazać informacje Komisji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, pozostałym państwom członkowskim i innym zainteresowanym stronom, umożliwiając im zgłoszenie uwag w celu ułatwienia wymiany poglądów. Państwa członkowskie nie powinny jednak przekazywać informacji niejawnych, tajemnic handlowych lub innych informacji poufnych.
(4) Informacje wymagane na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny zapewniać zgodność z celami funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej i wspomagać państwa członkowskie w zapewnianiu spójności z innymi środkami jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(5) Aby ułatwić wymianę informacji i przekazywanie uwag, informacje uznane za "odpowiednie" do przekazania państwom członkowskim, Komisji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i innym zainteresowanym stronom powinny być jednoznacznie określone, podobnie jak procedury wymiany informacji.
(6) W szczególności zainteresowane państwa członkowskie powinny wspólnie przekazywać informacje i zgodnie z tą zasadą dla jednego funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej powinny przekazywać jeden zestaw informacji wraz z dokumentacją potwierdzającą.
(7) Ustanowienie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej powinno być traktowane jako proces prawny, w ramach którego państwa członkowskie muszą usprawnić współpracę między odpowiadającymi im blokami przestrzeni powietrznej. Państwa członkowskie powinny podjąć wszelkie niezbędne działania, aby spełnić ten wymóg najpóźniej do dnia 4 grudnia 2012 r., zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 550/2004.
(8) Ustalenie, czy funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej został zmieniony, powinno odbywać się na podstawie tych samych kryteriów dla wszystkich państw członkowskich i powinno być ograniczone do tych zmian, które mają istotny wpływ na funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej lub sąsiadujące funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej lub na sąsiadujące państwa członkowskie.
(9) Na podstawie art. 13a rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) państwa członkowskie i Komisja powinny zapewnić koordynację z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego, aby wszystkie kwestie bezpieczeństwa zostały odpowiednio uwzględnione w trakcie wdrażania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na interesy państw członkowskich w zakresie ich polityki bezpieczeństwa i obrony, ani też na związane z nią wymogi poufności zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 549/2004.
(11) Na podstawie art. 83 konwencji chicagowskiej państwa członkowskie, które ustanawiają funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, będą musiały zarejestrować w ICAO umowy i porozumienia dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej oraz wszelkie późniejsze zmiany do nich.
(12) Ustanowienie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, które skutkowałoby zmianami granic rejonu informacji powietrznej ICAO lub urządzeń i służb zapewnianych w ramach tych granic, powinno pozostać przedmiotem procesu planowania żeglugi powietrznej ICAO oraz procedury zmiany planów żeglugi powietrznej ICAO.
(13) Państwa członkowskie powinny zapewnić skuteczną realizację swoich zadań w zakresie bezpieczeństwa w procesie ustanawiania funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej. Powinny wykazać i w wystarczającym stopniu zagwarantować, że funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej zostanie ustanowiony i będzie zarządzany w bezpieczny sposób, z uwzględnieniem elementów zarządzania bezpieczeństwem obowiązujących w państwach członkowskich oraz w instytucjach zapewniających służby żeglugi powietrznej i związanych z ustanowieniem funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, z naciskiem na przypadające im role i zadania w zakresie bezpieczeństwa.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.