Chorwacja-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Bruksela.2010.12.06.

UMOWA
pomiędzy Unią Europejską a Republiką Chorwacji w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

UNIA EUROPEJSKA (zwana dalej "Unią"),

z jednej strony, oraz

REPUBLIKA CHORWACJI,

z drugiej strony,

PAMIĘTAJĄC, że Rada Europejska na szczycie w Salonikach w 2003 roku postawiła sobie za cel dalsze wzmocnienie uprzywilejowanych stosunków między Unią Europejską a Zachodnimi Bałkanami w oparciu o doświadczenie związane z procesem rozszerzenia,

UWZGLĘDNIAJĄC rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (wersja przekształcona)(1) (zwane dalej, odpowiednio, "rozporządzeniem" i "Centrum"),

MAJĄC NA UWADZE, że art. 21 rozporządzenia stanowi, że Centrum jest otwarte na udział państw trzecich, które podzielają zainteresowanie Unii i jej państw członkowskich celami i pracą Centrum,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji podziela cele Centrum określone w rozporządzeniu, i ponieważ ostatecznym celem Republiki Chorwacji jest członkostwo w Unii Europejskiej,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji uznaje opis zadań Centrum, jak również sposób jego metody działania i priorytetowe obszary działalności określone w rozporządzeniu,

MAJĄC NA UWADZE, że w Republice Chorwacji istnieje instytucja, która może zostać włączona do Europejskiej Sieci Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Retiox),

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Uczestnictwo

Republika Chorwacji w pełni uczestniczy w pracach Centrum na warunkach określonych w niniejszej Umowie.

Artykuł  2

Europejska Sieć Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Reitox)

1.
Republika Chorwacji włączona jest w sieć Reitox.
2.
Republika Chorwacji zgłasza Centrum w terminie 28 dni od wejścia w życie niniejszej Umowy główne dane dotyczące krajowej sieci informacji, w tym także dotyczące krajowego centrum ds. monitorowania, i wskazuje inne wyspecjalizowane ośrodki, które mogłyby wnieść pożyteczny wkład w działalność Centrum.
Artykuł  3

Zarząd

Zarząd Centrum zaprasza przedstawiciela Republiki Chorwacji do uczestnictwa w swoich posiedzeniach. Przedstawiciel uczestniczy w nich w pełni bez prawa głosu. Zarząd może wyjątkowo zwołać posiedzenie ograniczone do przedstawicieli państw członkowskich oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej w sprawach będących przedmiotem szczególnego zainteresowania Unii i jej państw członkowskich.

Na spotkaniu z przedstawicielami Republiki Chorwacji zarząd dokonuje szczegółowych ustaleń dotyczących udziału Republiki Chorwacji w pracach Centrum.

Artykuł  4

Budżet

Republika Chorwacji wnosi wkład finansowy w prace Centrum zgodnie z przepisami określonymi w załączniku do niniejszej Umowy, stanowiącym jej integralną część.

Artykuł  5

Ochrona i poufność danych

1.
W przypadkach gdy na podstawie niniejszej Umowy i zgodnie z prawem unijnym i chorwackim Centrum przekazuje władzom chorwackim informacje, informacje takie mogą być wykorzystane jedynie w określonym celu i zgodnie z warunkami określonymi przez organ przekazujący. Takie informacje nie mogą zawierać danych osobowych.
2.
Dane o narkotykach i narkomanii przekazywane władzom chorwackim przez Centrum mogą być publikowane pod warunkiem zapewnienia zgodności z unijnymi i chorwackimi przepisami o rozpowszechnianiu i poufności informacji. Dane osobowe nie mogą być publikowane ani udostępniane publicznie.
3.
Wyznaczone specjalistyczne ośrodki w Republice Chorwacji nie mają obowiązku dostarczania informacji uznanych za poufne zgodnie z prawem chorwackim.
4.
W odniesieniu do danych przekazywanych Centrum przez władze chorwackie Centrum obowiązują przepisy określone w art. 6 rozporządzenia.
Artykuł  6

Status prawny

Centrum ma w Republice Chorwacji taki status prawny, jaki przysługuje osobom prawnym zgodnie z prawem chorwackim.

Artykuł  7

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność Centrum regulują przepisy określone w art. 19 rozporządzenia.

Artykuł  8

Przywileje

W celu umożliwienia Centrum i jego pracownikom realizacji zadań Republika Chorwacji przyznaje im takie same przywileje i immunitety, jak te określone w art. 1-4, art. 5 i 6, art. 10-13, art. 15, 17 i 18 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Trakatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

Artykuł  9

Regulamin pracowniczy

Na warunkach określonych w art. 12 ust. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich określonach w rozporządzeaniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(2) obywatele Chorwacji korzystający z pełni praw obywatelskich mogą zostać zatrudnieni na podstawie umowy przez dyrektora Centrum.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie otrzymania ostatniej noty dyplomatycznej potwierdzającej spełnienie przez drugą z Umawiających się Stron wymogów prawnych dotyczących wejścia Umowy w życie.

Artykuł  11

Okres obowiązywania i wygaśnięcie

1.
Niniejszą Umowę zawiera się na czas nieokreślony. Wygasa ona z datą przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii.
2.
Każda z Umawiających się Stron może wypowiedzieć niniejszą Umowę w drodze pisemnego powiadomienia drugiej Umawiającej się Strony. Niniejsza Umowa przestaje obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od daty otrzymania takiego powiadomienia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2010 r. w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.

W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Republiki Chorwacji
______

(1) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY REPUBLIKI CHORWACJI NA RZECZ CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII

1. Wkład finansowy Republiki Chorwacji do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu uczestnictwa w Centrum będzie stopniowo wzrastał w czteroletnim okresie stopniowego włączania się przez Republikę Chorwacji w prace Centrum. Wymagane wkłady finansowe są następujące:

– w pierwszym roku udziału w pracach 100.000 EUR,

– w drugim roku udziału w pracach 150.000 EUR,

– w trzecim roku udziału w pracach 210.000 EUR,

– w czwartym roku udziału w pracach 271.000 EUR.

Począwszy od piątego roku udziału w pracach, roczny wkład finansowy wnoszony przez Republikę Chorwacji na rzecz Centrum będzie odpowiadał wkładowi w czwartym roku udziału w pracach zindeksowanemu o wskaźnik wzrostu dotacji Unii na rzecz Centrum.

Republika Chorwacji może częściowo korzystać z pomocy Unii przy wnoszeniu wkładu na rzecz Centrum, przy czym maksymalna wysokość wkładu Unii może wynosić 75 % w pierwszym roku udziału w pracach, 60 % w drugim roku udziału pracach i 50 % w kolejnych latach. Środki unijne, o które wnioskuje Republika Chorwacji, zostaną jej przekazane w ramach oddzielnej procedury programowania na podstawie odrębnego memorandum finansowego.

Pozostała część wkładu zostanie uiszczona przez Republikę Chorwacji.

2. Środki stanowiące wkład Republiki Chorwacji będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) i z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2). Koszty podróży i utrzymania ponoszone przez przedstawicieli i ekspertów Republiki Chorwacji w związku z udziałem w pracach Centrum lub posiedzeniach związanych z realizacją programu prac Centrum są zwracane przez Centrum zgodnie z obecnie obowiązującymi procedurami w odniesieniu do państw członkowskich Unii i na tej samej podstawie.

3. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa Republika Chorwacji wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. W kolejnych latach wkład będzie zgodny z niniejszą Umową.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.334.7

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Chorwacja-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Bruksela.2010.12.06.
Data aktu: 06/12/2010
Data ogłoszenia: 16/12/2011
Data wejścia w życie: 01/07/2013