Chorwacja-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Bruksela.2010.12.06.

UMOWA
pomiędzy Unią Europejską a Republiką Chorwacji w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

UNIA EUROPEJSKA (zwana dalej "Unią"),

z jednej strony, oraz

REPUBLIKA CHORWACJI,

z drugiej strony,

PAMIĘTAJĄC, że Rada Europejska na szczycie w Salonikach w 2003 roku postawiła sobie za cel dalsze wzmocnienie uprzywilejowanych stosunków między Unią Europejską a Zachodnimi Bałkanami w oparciu o doświadczenie związane z procesem rozszerzenia,

UWZGLĘDNIAJĄC rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (wersja przekształcona)(1) (zwane dalej, odpowiednio, "rozporządzeniem" i "Centrum"),

MAJĄC NA UWADZE, że art. 21 rozporządzenia stanowi, że Centrum jest otwarte na udział państw trzecich, które podzielają zainteresowanie Unii i jej państw członkowskich celami i pracą Centrum,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji podziela cele Centrum określone w rozporządzeniu, i ponieważ ostatecznym celem Republiki Chorwacji jest członkostwo w Unii Europejskiej,

MAJĄC NA UWADZE, że Republika Chorwacji uznaje opis zadań Centrum, jak również sposób jego metody działania i priorytetowe obszary działalności określone w rozporządzeniu,

MAJĄC NA UWADZE, że w Republice Chorwacji istnieje instytucja, która może zostać włączona do Europejskiej Sieci Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Retiox),

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Uczestnictwo

Republika Chorwacji w pełni uczestniczy w pracach Centrum na warunkach określonych w niniejszej Umowie.

Artykuł  2

Europejska Sieć Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Reitox)

1.
Republika Chorwacji włączona jest w sieć Reitox.
2.
Republika Chorwacji zgłasza Centrum w terminie 28 dni od wejścia w życie niniejszej Umowy główne dane dotyczące krajowej sieci informacji, w tym także dotyczące krajowego centrum ds. monitorowania, i wskazuje inne wyspecjalizowane ośrodki, które mogłyby wnieść pożyteczny wkład w działalność Centrum.
Artykuł  3

Zarząd

Zarząd Centrum zaprasza przedstawiciela Republiki Chorwacji do uczestnictwa w swoich posiedzeniach. Przedstawiciel uczestniczy w nich w pełni bez prawa głosu. Zarząd może wyjątkowo zwołać posiedzenie ograniczone do przedstawicieli państw członkowskich oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej w sprawach będących przedmiotem szczególnego zainteresowania Unii i jej państw członkowskich.

Na spotkaniu z przedstawicielami Republiki Chorwacji zarząd dokonuje szczegółowych ustaleń dotyczących udziału Republiki Chorwacji w pracach Centrum.

Artykuł  4

Budżet

Republika Chorwacji wnosi wkład finansowy w prace Centrum zgodnie z przepisami określonymi w załączniku do niniejszej Umowy, stanowiącym jej integralną część.

Artykuł  5

Ochrona i poufność danych

1.
W przypadkach gdy na podstawie niniejszej Umowy i zgodnie z prawem unijnym i chorwackim Centrum przekazuje władzom chorwackim informacje, informacje takie mogą być wykorzystane jedynie w określonym celu i zgodnie z warunkami określonymi przez organ przekazujący. Takie informacje nie mogą zawierać danych osobowych.
2.
Dane o narkotykach i narkomanii przekazywane władzom chorwackim przez Centrum mogą być publikowane pod warunkiem zapewnienia zgodności z unijnymi i chorwackimi przepisami o rozpowszechnianiu i poufności informacji. Dane osobowe nie mogą być publikowane ani udostępniane publicznie.
3.
Wyznaczone specjalistyczne ośrodki w Republice Chorwacji nie mają obowiązku dostarczania informacji uznanych za poufne zgodnie z prawem chorwackim.
4.
W odniesieniu do danych przekazywanych Centrum przez władze chorwackie Centrum obowiązują przepisy określone w art. 6 rozporządzenia.
Artykuł  6

Status prawny

Centrum ma w Republice Chorwacji taki status prawny, jaki przysługuje osobom prawnym zgodnie z prawem chorwackim.

Artykuł  7

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność Centrum regulują przepisy określone w art. 19 rozporządzenia.

Artykuł  8

Przywileje

W celu umożliwienia Centrum i jego pracownikom realizacji zadań Republika Chorwacji przyznaje im takie same przywileje i immunitety, jak te określone w art. 1-4, art. 5 i 6, art. 10-13, art. 15, 17 i 18 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Trakatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

Artykuł  9

Regulamin pracowniczy

Na warunkach określonych w art. 12 ust. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich określonach w rozporządzeaniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(2) obywatele Chorwacji korzystający z pełni praw obywatelskich mogą zostać zatrudnieni na podstawie umowy przez dyrektora Centrum.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie otrzymania ostatniej noty dyplomatycznej potwierdzającej spełnienie przez drugą z Umawiających się Stron wymogów prawnych dotyczących wejścia Umowy w życie.

Artykuł  11

Okres obowiązywania i wygaśnięcie

1.
Niniejszą Umowę zawiera się na czas nieokreślony. Wygasa ona z datą przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii.
2.
Każda z Umawiających się Stron może wypowiedzieć niniejszą Umowę w drodze pisemnego powiadomienia drugiej Umawiającej się Strony. Niniejsza Umowa przestaje obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od daty otrzymania takiego powiadomienia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2010 r. w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.

W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Republiki Chorwacji
______

(1) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY REPUBLIKI CHORWACJI NA RZECZ CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII

1. Wkład finansowy Republiki Chorwacji do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu uczestnictwa w Centrum będzie stopniowo wzrastał w czteroletnim okresie stopniowego włączania się przez Republikę Chorwacji w prace Centrum. Wymagane wkłady finansowe są następujące:

– w pierwszym roku udziału w pracach 100.000 EUR,

– w drugim roku udziału w pracach 150.000 EUR,

– w trzecim roku udziału w pracach 210.000 EUR,

– w czwartym roku udziału w pracach 271.000 EUR.

Począwszy od piątego roku udziału w pracach, roczny wkład finansowy wnoszony przez Republikę Chorwacji na rzecz Centrum będzie odpowiadał wkładowi w czwartym roku udziału w pracach zindeksowanemu o wskaźnik wzrostu dotacji Unii na rzecz Centrum.

Republika Chorwacji może częściowo korzystać z pomocy Unii przy wnoszeniu wkładu na rzecz Centrum, przy czym maksymalna wysokość wkładu Unii może wynosić 75 % w pierwszym roku udziału w pracach, 60 % w drugim roku udziału pracach i 50 % w kolejnych latach. Środki unijne, o które wnioskuje Republika Chorwacji, zostaną jej przekazane w ramach oddzielnej procedury programowania na podstawie odrębnego memorandum finansowego.

Pozostała część wkładu zostanie uiszczona przez Republikę Chorwacji.

2. Środki stanowiące wkład Republiki Chorwacji będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) i z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2). Koszty podróży i utrzymania ponoszone przez przedstawicieli i ekspertów Republiki Chorwacji w związku z udziałem w pracach Centrum lub posiedzeniach związanych z realizacją programu prac Centrum są zwracane przez Centrum zgodnie z obecnie obowiązującymi procedurami w odniesieniu do państw członkowskich Unii i na tej samej podstawie.

3. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa Republika Chorwacji wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. W kolejnych latach wkład będzie zgodny z niniejszą Umową.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.334.7

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Chorwacja-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Chorwacji w pracach Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Bruksela.2010.12.06.
Data aktu: 06/12/2010
Data ogłoszenia: 16/12/2011
Data wejścia w życie: 01/07/2013