Decyzja dotycząca zmiany Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Banku Inwestycyjnego w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony i nowego Statutu Banku

DECYZJA RADY GUBERNATORÓW
z dnia 12 maja 2010 r.
dotycząca zmiany Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Banku Inwestycyjnego w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony i nowego Statutu Banku

RADA GUBERNATORÓW EUROPEJSKIEGO BANKU INWESTYCYJNEGO,

POWOŁUJĄC SIĘ NA art. 7 ust. 3 lit. h) Statutu, zgodnie z którym Rada Gubernatorów odpowiada za zatwierdzanie Regulaminu wewnętrznego Banku,

MAJĄC NA UWADZE, ŻE:

(1) Traktat z Lizbony wszedł w życie dnia 1 grudnia 2009 r., czyli w pierwszym dniu miesiąca następującego po złożeniu rządowi Republiki Włoskiej instrumentów ratyfikacji dwudziestu siedmiu państw członkowskich Unii Europejskiej.

(2) Traktat z Lizbony zmienia Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, przy czym ten ostatni otrzymuje nową nazwę "Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej".

(3) Statut Banku (zawarty w protokole nr 5 do Traktatów) został zmieniony po wejściu w życie Traktatu z Lizbony.

(4) Poprawki do Statutu Banku wymagają wprowadzenia zmian w Regulaminie wewnętrznym Banku, w szczególności w zakresie niezbędnego zwiększenia liczby członków Komitetu Kontroli i Audytu oraz w zakresie obserwatorów i zmiany ich roli.

(5) Z racji wejścia w życie Traktatu z Lizbony konieczne było również wprowadzenie w Regulaminie wewnętrznym poprawek dotyczących zastępców i ekspertów dobieranych do składu Rady Dyrektorów.

(6) Traktat z Lizbony wymaga również umieszczenia w Regulaminie wewnętrznym odniesienia do zasad dostępu do dokumentów Banku.

(7) Konieczna była zmiana numeracji artykułów i odwołań do artykułów Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(8) Artykuł 12 ust. 1 Statutu przewiduje zwiększenie liczby członków Komitetu Kontroli i Audytu z trzech do sześciu, w związku z czym konieczne było podjęcie działań przejściowych oraz powołanie trzech nowych członków,

PODJĘŁA w dniu 12 maja 2010 r. na wniosek Rady Dyrektorów, z zachowaniem procedury pisemnej przewidzianej w art. 5 Regulaminu wewnętrznego Banku, następujące decyzje:

1) Regulamin wewnętrzny Banku zostaje zmieniony zgodnie z wnioskiem Rady Dyrektorów i przyjmuje odtąd formę określoną w załączniku do niniejszego zawiadomienia;

2) zmieniony Regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia niniejszej decyzji;

3) Regulamin wewnętrzny zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

4) trzej obserwatorzy pełniący obecnie obowiązki w ramach Komitetu Kontroli i Audytu zostają powołani na członków tego Komitetu na okres dłuższy o trzy lata od okresu pozostałego do końca ich bieżącej kadencji obserwatorów.

5) Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Rady Gubernatorów
I. ŠIMONYTĖ
Przewodniczący
A. QUEREJETA
Sekretarz

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin wewnętrzny Europejskiego Banku Inwestycyjnego zatwierdzony dnia 4 grudnia 1958 r. oraz zmodyfikowany dnia 15 stycznia 1973 r., 9 stycznia 1981 r., 15 lutego 1986 r., 6 kwietnia 1995 r., 19 czerwca 1995 r., 9 czerwca 1997 r., 5 czerwca 2000 r., 7 marca 2002 r., 1 maja 2004 r. i 12 maja 2010 r. przez Radę Gubernatorów

ROZDZIAŁ I

ROK FINANSOWY

Artykuł  1

Rok finansowy Banku trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia każdego roku.

ROZDZIAŁ  II

RADA GUBERNATORÓW

Artykuł  2
1.
Posiedzenia Rady Gubernatorów zwołuje jej przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z członków Rady. Ponadto prezes Banku może (z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Dyrektorów) zwrócić się do przewodniczącego Rady Gubernatorów z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Rady.
2.
Rada Gubernatorów organizuje doroczne zgromadzenie, którego celem jest zbadanie sprawozdania rocznego i sprawozdania finansowego (złożonego z bilansu, rachunku zysków i strat, sprawozdania Sekcji Specjalnej, informacji dodatkowych do rocznego sprawozdania finansowego, w tym wersji skonsolidowanej, oraz wszelkich innych sprawozdań, które mogą zostać uznane za niezbędne do oceny sytuacji finansowej lub wyników finansowych Banku).
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Gubernatorów mogą zostać zaproszeni członkowie Komitetu Zarządzającego. Ponadto w dorocznym zgromadzeniu Rady Gubernatorów, poświęconym badaniu sprawozdania rocznego i sprawozdania finansowego, biorą udział członkowie Rady Dyrektorów, Komitetu Zarządzającego oraz Komitetu Kontroli i Audytu.
Artykuł  3
1.
Zawiadomienia o posiedzeniach Rady Gubernatorów muszą być publikowane nie później niż na trzydzieści dni przed wyznaczonym terminem każdego takiego posiedzenia.
2.
Członkowie Rady Gubernatorów muszą otrzymać porządek obrad i związane z nim dokumenty nie później niż na dwadzieścia dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
3.
Każdy z gubernatorów może zażądać włączenia określonych punktów do porządku obrad posiedzenia Rady, pod warunkiem przekazania przewodniczącemu Rady Gubernatorów stosownego wniosku na piśmie nie później niż na piętnaście dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
4.
Terminy określone w poprzednich ustępach mogą zostać uchylone za zgodą wszystkich członków Rady lub, w sytuacji nadzwyczajnej, przez przewodniczącego Rady Gubernatorów na wniosek prezesa Banku.
Artykuł  4

Rada Gubernatorów podejmuje decyzje zgodnie z art. 8 Statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (zwanego dalej "Statutem").

Artykuł  5
1.
Przewodniczący Rady Gubernatorów i przewodniczący Rady Dyrektorów mogą poddawać decyzje pod głosowanie w trybie korespondencji pisemnej lub elektronicznej.

Decyzje uznaje się za przyjęte z chwilą otrzymania przez sekretariat Rady Gubernatorów wystarczającej liczby głosów "za".

2.
Głosowanie w trybie korespondencji pisemnej lub elektronicznej (zgodnie z zasadą milczącej zgody, jeśli ma ona zastosowanie) przeprowadza się standardowo w celu powołania członków Rady Dyrektorów, Komitetu Zarządzającego oraz Komitetu Kontroli i Audytu.
3.
Poza przypadkami, w których wymagana jest jednomyślność lub większość kwalifikowana, Rada Gubernatorów może na wniosek Rady Dyrektorów przyjmować decyzje zgodnie z zasadą milczącej zgody. Decyzja podejmowana zgodnie z zasadą milczącej zgody jest uznawana za przyjętą po upływie sześciu tygodni od momentu wysłania stosownego powiadomienia, o ile połowa członków Rady lub grupa członków reprezentująca ponad połowę kapitału subskrybowanego nie wyrazi sprzeciwu.

Każdy z gubernatorów ma prawo zażądać przerwania głosowania prowadzonego zgodnie z zasadą milczącej zgody.

Artykuł  6

Każdy z gubernatorów może zostać pisemnie upoważniony przez nie więcej niż jednego z pozostałych gubernatorów do występowania w roli jego pełnomocnika na posiedzeniu Rady Gubernatorów oraz do głosowania w jego imieniu.

Artykuł  7
1.
Urząd przewodniczącego sprawują kolejno poszczególni członkowie Rady zgodnie z porządkiem protokolarnym państw członkowskich ustanowionym przez Radę Unii Europejskiej.
2.
Kadencja członka Rady na stanowisku przewodniczącego rozpoczyna się w dniu następującym po dorocznym zgromadzeniu, na którym zatwierdzono sprawozdanie roczne i sprawozdanie finansowe za poprzedni rok finansowy, a wygasa z końcem następnego dorocznego zgromadzenia.
Artykuł  8

Z posiedzeń Rady Gubernatorów sporządza się protokół, który jest podpisywany przez przewodniczącego i sekretarza.

Artykuł  9

Każdy członek Rady Gubernatorów ma prawo posługiwać się jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej, a także może zażądać sporządzenia dowolnego dokumentu rozpatrywanego przez Radę w wybranym przez siebie języku.

Artykuł  10

Korespondencja kierowana do Rady Gubernatorów musi być przesyłana na adres sekretariatu Rady Gubernatorów w siedzibie Banku.

ROZDZIAŁ  III

RADA DYREKTORÓW

Artykuł  11
1.
Rada Dyrektorów zbiera się nie rzadziej niż sześć razy do roku, przy czym na każdym posiedzeniu podejmowana jest decyzja o terminie następnego posiedzenia.
2.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady Dyrektorów przed wyznaczonym terminem, jeśli zażąda tego jedna trzecia członków z prawem głosu lub jeśli przewodniczący uzna to za konieczne.
3.
Wewnątrz Rady Dyrektorów, w ramach jej obowiązków i zgodnie z art. 18 niniejszego Regulaminu, powoływana jest Komisja ds. Wynagrodzeń Pracowników (mająca określone z góry kompetencje), której zadaniem jest przekazywanie Radzie Dyrektorów niewiążących opinii mających na celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji.

W ramach swoich obowiązków i zgodnie z art. 18 niniejszego Regulaminu Rada Dyrektorów może również podjąć decyzję o utworzeniu Komisji ds. Strategii Zarządzania Ryzykiem i Komisji ds. Strategii Udziału Kapitałowego, przy czym z chwilą utworzenia takich Komisji powołuje się ich członków i przyjmuje się ich regulaminy. Powyższe Komisje przekazują Radzie Dyrektorów niewiążące opinie mające na celu usprawnienie procesu podejmowania decyzji.

W skład Komisji, o których mowa w niniejszym ustępie, wchodzą wybrani dyrektorzy lub ich zastępcy.

Obradom powyższych Komisji przewodniczy prezes, a obsługę sekretarską zapewnia sekretarz generalny.

4.
Wewnątrz Rady Dyrektorów powoływana jest Komisja ds. Etyki i Zgodności, złożona z trzech dyrektorów o najdłuższym stażu, którzy zgłosili się dobrowolnie do udziału w pracach tej Komisji, oraz przewodniczącego Komitetu Kontroli i Audytu. Obradom Komisji przewodniczy dyrektor o najdłuższym stażu. Komisja ds. Etyki i Zgodności rozstrzyga w sprawie wszelkich potencjalnych konfliktów interesów dotyczących obecnych bądź byłych członków Rady Dyrektorów lub Komitetu Zarządzającego. W tym zakresie Komisja stosuje przepisy dotyczące działań, których nie można pogodzić z pełnionymi obowiązkami, przyjęte przez Radę Gubernatorów. Ponadto Komisja jest zobowiązana do informowania Rady Dyrektorów i Rady Gubernatorów o podjętych decyzjach.

W posiedzeniach Komisji uczestniczy (bez prawa głosu) kierownik Biura ds. Zgodności.

Zasady działania Komisji ds. Etyki i Zgodności przyjmuje Rada Gubernatorów.

Artykuł  12
1.
Zawiadomienia o posiedzeniach Rady Dyrektorów wraz ze szczegółowym porządkiem obrad muszą być standardowo publikowane nie później niż na piętnaście dni przed wyznaczonym terminem każdego takiego posiedzenia.
2.
Członkowie Rady Dyrektorów muszą mieć dostęp do dokumentów nie później niż na dziesięć dni roboczych przed rozpoczęciem posiedzenia, przy czym Bank może udostępniać informacje w formie elektronicznej.
3.
Każdy z członków Rady Dyrektorów może zażądać włączenia określonych punktów do porządku obrad posiedzenia Rady, pod warunkiem przekazania przewodniczącemu Rady Dyrektorów stosownego wniosku na piśmie nie później niż na pięć dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
4.
W sytuacjach nadzwyczajnych przewodniczący może zwoływać posiedzenia Rady w trybie natychmiastowym. Ponadto decyzje mogą być poddawane pod głosowanie w trybie korespondencji pisemnej lub elektronicznej, a przewodniczący może stosować zasadę milczącej zgody na warunkach określonych przez Radę Dyrektorów.
Artykuł  13

Każdy członek Rady Dyrektorów ma prawo posługiwać się jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej, a także może zażądać sporządzenia dowolnego dokumentu rozpatrywanego przez Radę w wybranym przez siebie języku.

Artykuł  14
1.
W posiedzeniach Rady Dyrektorów mogą brać udział zastępcy. Osoby takie, mianowane przez państwo, za porozumieniem przez kilka państw bądź przez Komisję, mogą zastępować dyrektorów mianowanych odpowiednio przez takie państwo, jedno z takich państw bądź Komisję. Zastępcom nie przysługuje prawo głosu, o ile nie zastępują jednego lub kilku dyrektorów bądź nie zostali upoważnieni do głosowania zgodnie z postanowieniami ust. 5 niniejszego artykułu.
2.
Jeśli art. 9 ust. 2 Statutu stanowi, że dane państwo mianuje jednego dyrektora i dwóch zastępców, dyrektor ten wskazuje kolejność, w jakiej zastępcy mają go reprezentować, jeśli nie będzie mógł wziąć udziału w posiedzeniu. W przypadku niewskazania takiej kolejności zastosowanie mają zasady określone w kolejnym ustępie.
3.
Jeśli art. 9 ust. 2 Statutu stanowi, że kilka państw członkowskich mianuje po jednym dyrektorze oraz wspólnie mianuje kilku zastępców, to przy wskazywaniu zastępcy wzywanego do pełnienia obowiązków dyrektora, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, w przypadku braku wyraźnego upoważnienia stosuje się następujący porządek:

a) zastępca określony w momencie mianowania lub powoływania zastępców;

b) zastępca o najdłuższym stażu;

c) zastępca najstarszy wiekiem.

4.
W przypadku śmierci dyrektora lub zaprzestania przez niego pełnienia obowiązków do czasu powołania przez Radę Gubernatorów nowego dyrektora jego zadania przejmuje zastępca wskazany zgodnie z zasadami określonymi w lit. a), b) i c) poprzedniego ustępu.
5.
Jeśli dyrektor nie może wziąć udziału w posiedzeniu i nie jest w stanie wyznaczyć odpowiedniego zastępcy, który go będzie reprezentować, to może przekazać swój głos na piśmie innemu członkowi Rady Dyrektorów.
6.
Żaden z członków Rady Dyrektorów nie może dysponować więcej niż dwoma głosami.
Artykuł  15
1.
Kworum przewidziane w art. 10 ust. 2 Statutu stanowi osiemnastu członków z prawem głosu obecnych na posiedzeniu.
2.
Rada Dyrektorów podejmuje decyzje zgodnie z art. 10 ust. 2 Statutu.
3.
Jednomyślność, o której mowa w art. 19 ust. 5 i 6 Statutu, oznacza łączną liczbę głosów "za" oddanych przez obecnych lub reprezentowanych na posiedzeniu członków z prawem głosu.
Artykuł  16
1.
Zgodnie z czwartym akapitem art. 9 ust. 2 Statutu Rada Dyrektorów dobiera sobie sześciu ekspertów bez prawa głosu: trzech jako pełnoprawnych członków i trzech jako zastępców.
2.
Prezes przedstawia Radzie Dyrektorów kandydatów na pełnoprawnych członków i kandydatów na zastępców na okres, który wygasa z końcem kadencji dyrektorów.
3.
Kandydatów wybiera się spośród osób mających kwalifikacje i udokumentowane doświadczenie w dziedzinie związanej z działalnością Banku.
4.
Rada Dyrektorów zatwierdza propozycję prezesa zgodnie z procedurą przewidzianą w pierwszym zdaniu art. 10 ust. 2 Statutu.
5.
Dobrani eksperci mają prawa i obowiązki członków Rady Dyrektorów bez prawa głosu.
Artykuł  17

Z posiedzeń Rady Dyrektorów sporządza się protokół. Jest on podpisywany przez przewodniczącego prowadzącego dane posiedzenie oraz przewodniczącego prowadzącego posiedzenie, na którym następuje zatwierdzenie protokołu, a także przez sekretarza posiedzenia.

Artykuł  18
1.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Statutu Rada Dyrektorów jest uprawniona do:

– określania na wniosek Komitetu Zarządzającego warunków wyznaczających ogólne ramy działalności Banku w zakresie finansowania, udzielania gwarancji i pozyskiwania funduszy, w szczególności poprzez zatwierdzanie kryteriów ustalania stóp procentowych, prowizji i innych opłat,

– podejmowania na wniosek Komitetu Zarządzającego strategicznych decyzji dotyczących zasad zarządzania Bankiem,

– dbania o spójność zasad i działań Grupy EBI,

– zatwierdzania operacji związanych z finansowaniem i udzielaniem gwarancji proponowanych przez Komitet Zarządzający,

– udzielania Komitetowi Zarządzającemu pełnomocnictw do prowadzenia działalności w zakresie pozyskiwania funduszy oraz związanej z tym działalności w zakresie środków pieniężnych i instrumentów pochodnych w ramach ustanawianych przez siebie programów globalnych,

– nadzorowania równowagi finansowej Banku i mechanizmów kontroli ryzyka,

– podejmowania decyzji w sprawie najważniejszych dokumentów dotyczących zarządzania Bankiem przedstawianych przez Komitet Zarządzający, a w szczególności operacyjnego planu działań, budżetu rocznego i sprawozdania finansowego (w tym wersji skonsolidowanej), oraz, jeśli zachodzi taka potrzeba, decyzji dotyczących wprowadzania w życie zapisów powyższych dokumentów,

– analizowania wszystkich propozycji Komitetu Zarządzającego, które mają zostać przedstawione Radzie Gubernatorów,

– przyjmowania przepisów szczególnych Banku dotyczących dostępu do dokumentów,

– określania zasad dotyczących dobranych ekspertów,

– przyjmowania, po konsultacji z Komitetem Kontroli i Audytu, zasad rachunkowości mających zastosowanie do sprawozdania finansowego Banku.

2.
Zasadniczym obowiązkiem Rady Dyrektorów jest dbanie o właściwe zarządzanie Bankiem zgodnie z Traktatem, Statutem, wytycznymi określanymi przez Radę Gubernatorów oraz innymi dokumentami regulującymi działalność Banku w związku z realizacją zadań powierzonych mu na mocy Traktatu. W ramach wykonywania swoich uprawnień Rada Dyrektorów może żądać od Komitetu Zarządzającego podjęcia inicjatywy i składania propozycji.
3.
Rada Dyrektorów może, na podstawie decyzji podjętej większością kwalifikowaną, delegować niektóre ze swoich funkcji Komitetowi Zarządzającemu. W takim przypadku Rada określa warunki delegacji oraz nadzoruje jej wykonanie.
4.
Rada Dyrektorów korzysta z wszelkich pozostałych uprawnień przewidzianych w Statucie oraz przyznaje Komitetowi Zarządzającemu (w drodze przyjmowanych zasad i decyzji) odpowiednie kompetencje wykonawcze. Zastrzega się przy tym, że zgodnie z art. 11 ust. 3 Statutu to Komitet Zarządzający jest odpowiedzialny za bieżącą działalność Banku (pod kierownictwem prezesa i nadzorem Rady Dyrektorów).
Artykuł  19
1.
Członkowie Rady Dyrektorów są uprawnieni do zwrotu kosztów podróży i pobytu poniesionych w związku z uczestnictwem w posiedzeniach Rady Dyrektorów.
2.
Wysokość diet dyrektorów i zastępców ustala Rada Gubernatorów.

ROZDZIAŁ  IV

KOMITET ZARZĄDZAJĄCY

Artykuł  20
1.
Komitet Zarządzający jest stałym organem reprezentacyjnym i decyzyjnym Banku, bez uszczerbku dla postanowień Statutu.
2.
Komitet Zarządzający zbiera się zależnie od potrzeb związanych z działalnością Banku.
Artykuł  21
1.
Aby decyzje podejmowane przez Komitet Zarządzający oraz wydawane przezeń opinie były ważne, na posiedzeniu Komitetu musi być obecnych co najmniej pięciu jego członków.
2.
Obradom Rady Dyrektorów, Komisji powołanej zgodnie z art. 11 ust. 3 niniejszego Regulaminu oraz Komitetu Zarządzającego przewodniczy prezes. Jeśli prezes nie może wziąć udziału w posiedzeniu z powodu choroby lub konfliktu interesów, zastępuje go wiceprezes o najdłuższym stażu, a jeśli ten sam staż ma co najmniej dwóch wiceprezesów, to prezesa zastępuje wiceprezes najstarszy wiekiem.
3.
Decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów oddanych przez obecnych członków. Każdy członek Komitetu Zarządzającego dysponuje jednym głosem. W przypadku oddania przez członków Komitetu Zarządzającego z prawem głosu takiej samej liczby głosów "za" i "przeciw" decydujący głos ma prezes.
4.
Komitet Zarządzający może udzielić prezesowi bądź jednemu lub kilku wiceprezesom pełnomocnictwa do podejmowania środków administracyjnych, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w decyzji o udzieleniu takiego pełnomocnictwa. Wszelkie przyjęte w ten sposób decyzje muszą być niezwłocznie zgłaszane Komitetowi.

Jeśli podjęcie decyzji w trakcie posiedzenia nie jest możliwe z uwagi na zaistniałe okoliczności, Komitet Zarządzający może udzielić prezesowi oraz jednemu lub kilku wiceprezesom łącznego pełnomocnictwa do podejmowania innych środków, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w decyzji o udzieleniu takiego pełnomocnictwa. Wszelkie przyjęte w ten sposób decyzje muszą być niezwłocznie zgłaszane Komitetowi.

5.
Komitet Zarządzający może przegłosowywać i przyjmować decyzje w trybie korespondencji pisemnej lub elektronicznej. Ponadto Komitet Zarządzający może stosować zasadę milczącej zgody, a w wyjątkowych okolicznościach może również korzystać z telekonferencji na określonych przez siebie warunkach.
Artykuł  22

Sekretarz sporządza protokół z obrad Komitetu Zarządzającego. Protokół ten podpisują członkowie Komitetu obecni na posiedzeniu.

Artykuł  23
1.
Zgodnie z art. 11 ust. 3 i 7 Statutu Komitet Zarządzający ma kompetencje do przyjmowania i wprowadzania w życie zasad administracyjnych dotyczących organizacji i działalności departamentów Banku, w tym (w zakresie zarządzania kadrami) zasad zarządzania kadrami oraz związanych z tym praw i obowiązków, bez uszczerbku dla Regulaminu pracowniczego. Komitet ma obowiązek informować o takich działaniach Radę Dyrektorów.
2.
Komitet Zarządzający jest również umocowany (na takich samych warunkach) do zawierania wszelkich umów z pracownikami Banku.
3.
W ramach powyższych postanowień prezes ma prawo decydować o wszelkich sprawach dotyczących poszczególnych pracowników, zawierać ugody, rozstrzygać spory, zawierać umowy oraz wykonywać inne przydatne i niezbędne działania leżące w interesie Banku zgodnie z art. 11 ust. 7 Statutu.

ROZDZIAŁ  V

KOMITET KONTROLI I AUDYTU

Artykuł  24
1.
Zgodnie z art. 12 Statutu Komitet Kontroli i Audytu (zwany dalej "Komitetem") sprawdza co roku, czy operacje Banku i jego księgi są prowadzone we właściwy sposób.
2.
Komitet odpowiada za przeprowadzanie kontroli rachunków Banku.
3.
Komitet sprawdza, czy działalność Banku jest zgodna z najlepszymi praktykami bankowymi, które mają do niego zastosowanie.
Artykuł  25
1.
Komitet odbywa co najmniej raz do roku wspólne posiedzenie z Komitetem Zarządzającym w celu omówienia wyników swoich prac w poprzednim roku finansowym oraz programu prac na bieżący rok finansowy.
2.
Pod koniec każdego roku finansowego, jednak nie później niż na sześć tygodni przed dorocznym zgromadzeniem Rady Gubernatorów, o którym mowa w art. 2 ust. 2 niniejszego Regulaminu, Komitet musi otrzymać projekt sprawozdania rocznego Rady Dyrektorów (zawierający również projekt sprawozdania finansowego).
3.
W ciągu trzech tygodni od momentu otrzymania powyższych dokumentów, po wykonaniu czynności uznanych za niezbędne, po otrzymaniu ze strony Komitetu Zarządzającego zapewnienia o skuteczności wewnętrznych systemów kontroli, mechanizmów zarządzania ryzykiem i procedur administracyjnych oraz po zapoznaniu się z raportem rewidentów zewnętrznych, Komitet musi przekazać prezesowi Banku oświadczenie stwierdzające, że zgodnie z najlepszą wiedzą i osądem Komitetu:

– działalność Banku, w szczególności w zakresie zarządzania ryzykiem i jego monitorowania, jest prowadzona we właściwy sposób,

– operacje Banku oraz jego księgi były prowadzone we właściwy sposób (przy czym w celu stwierdzenia powyższego stanu Komitet potwierdził również, że operacje Banku były prowadzone zgodnie z wymaganiami formalnymi i procedurami określonymi w Statucie oraz Regulaminie),

– sprawozdanie finansowe oraz wszelkie pozostałe informacje finansowe zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez Radę Dyrektorów rzetelnie odzwierciedlają sytuację finansową Banku w zakresie aktywów i pasywów oraz wyników działalności operacyjnej i przepływów środków pieniężnych w analizowanym roku finansowym (przy czym Komitet przekazuje analogiczne potwierdzenie także w odniesieniu do skonsolidowanego sprawozdania finansowego).

4.
Jeśli Komitet uzna, że nie może potwierdzić powyższych faktów, to ma obowiązek przedstawić prezesowi Banku w tym samym terminie oświadczenie zawierające uzasadnienie takiego stanu rzeczy.
5.
Oświadczenie Komitetu jest przekazywane Radzie Gubernatorów w formie załącznika do sprawozdania rocznego Rady Dyrektorów.
6.
Komitet przekazuje Radzie Gubernatorów szczegółowe sprawozdanie na temat wyników swoich prac w poprzednim roku finansowym, w tym potwierdzenie zgodności działalności Banku z najlepszymi praktykami bankowymi, które mają do niego zastosowanie, a kopia takiego sprawozdania jest przesyłana członkom Rady Dyrektorów i Komitetu Zarządzającego. Sprawozdanie Komitetu jest przesyłane Radzie Gubernatorów wraz ze sprawozdaniem rocznym Rady Dyrektorów.
Artykuł  26
1.
Komitet ma dostęp do wszelkich ksiąg i dowodów księgowych Banku, a także może żądać wglądu we wszelkie pozostałe dokumenty, których zbadanie uzna za niezbędne do wypełnienia swoich obowiązków. Poszczególne departamenty Banku mają obowiązek udzielić Komitetowi wszelkiej niezbędnej pomocy.
2.
Komitet może również korzystać z usług rewidentów zewnętrznych, których wyznacza po konsultacji z Komitetem Zarządzającym i którym ma prawo zlecić bieżące prace związane z kontrolą sprawozdania finansowego Banku. W tym celu Komitet analizuje co roku charakter i zakres proponowanego audytu zewnętrznego oraz związanych z nim procedur. Ponadto Komitet bada wyniki i konkluzje takiego audytu, w tym wszelkie ewentualne uwagi lub zalecenia. Umowa dotycząca zatrudnienia rewidentów zewnętrznych jest sporządzana przez Bank niezwłocznie, zgodnie z warunkami określonymi przez Komitet.
3.
Komitet dokonuje również co roku przeglądu programu prac oraz zakresu i wyników audytu wewnętrznego Banku.
4.
Komitet zapewnia należytą koordynację działań rewidentów wewnętrznych i zewnętrznych, a w razie potrzeby może się zwracać o pomoc do innych specjalistów.
5.
Posiedzenie Komitetu jest ważne wyłącznie wtedy, gdy uczestniczy w nim większość członków Komitetu. Z zastrzeżeniem oświadczenia i sprawozdania, o których mowa w art. 25 niniejszego Regulaminu, a które mogą być przyjmowane wyłącznie jednomyślnie, wszystkie decyzje Komitetu wymagają zgody większości jego członków. W przypadku oddania przez członków Komitetu z prawem głosu takiej samej liczby głosów "za" i "przeciw" decydujący głos ma przewodniczący.
6.
Przewodniczący Komitetu może poddawać decyzje pod głosowanie w trybie korespondencji pisemnej lub elektronicznej.
7.
Wszelkie pozostałe zasady działania ustala sam Komitet.
8.
Członkowie Komitetu nie mogą ujawniać osobom ani podmiotom spoza Banku żadnych informacji bądź danych, z którymi zapoznają się w trakcie wykonywania swoich obowiązków. Powyższe zobowiązanie dotyczy również rewidentów zewnętrznych wyznaczanych przez Komitet zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu.
Artykuł  27
1.
Członków Komitetu powołuje Rada Gubernatorów. Ich kadencja trwa sześć kolejnych lat finansowych i nie podlega odnowieniu. Co roku zastępowany jest jeden członek Komitetu.
2.
Członków wybiera się spośród osób charakteryzujących się niezależnością, odpowiednimi kompetencjami i uczciwością. Ponadto członkowie muszą dysponować specjalistyczną wiedzą w zakresie finansów, audytu lub nadzoru bankowego w sektorze prywatnym lub publicznym, a ich łączna wiedza musi obejmować wszystkie wymagane zagadnienia.
3.
Kadencja członków Komitetu wygasa z dniem zatwierdzenia przez Radę Gubernatorów sprawozdania rocznego, bilansu oraz rachunku zysków i strat. Nowi członkowie są powoływani następnego dnia.
4.
Rada Gubernatorów, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zdymisjonować członka Komitetu, jeżeli uzna, że nie jest on w stanie wypełniać w dalszym ciągu swoich obowiązków.
5.
Urząd przewodniczącego Komitetu sprawuje przez rok członek, którego mandat wygasa w dniu zatwierdzenia przez Radę Gubernatorów sprawozdania rocznego i sprawozdania finansowego Banku.
6.
Na wspólny wniosek prezesa Banku i przewodniczącego Komitetu Kontroli i Audytu Rada Gubernatorów może powołać maksymalnie trzech obserwatorów na okres sześciu lat (bez możliwości odnowienia). Obserwatorów powołuje się na podstawie określonych kwalifikacji, zwłaszcza w zakresie nadzoru bankowego. Osoby te udzielają Komitetowi pomocy w wykonywaniu powierzonych mu zadań i obowiązków, uczestnicząc w jego pracach. Pełnoprawni członkowie Komitetu mogą powierzać obserwatorom wykonywanie niektórych czynności, a w szczególności przeprowadzanie analiz w ramach przygotowań do posiedzeń Komitetu.
Artykuł  28

W przypadku powstania wakatu na skutek śmierci, rezygnacji lub dymisji bądź z jakiegokolwiek innego powodu Rada Gubernatorów powołuje w ciągu trzech miesięcy zastępcę na okres pozostały do zakończenia kadencji.

Artykuł  29

Rada Gubernatorów ustala wynagrodzenia członków Komitetu oraz obserwatorów. Koszty podróży i pobytu poniesione przez te osoby w związku z wykonywaniem obowiązków są im zwracane na warunkach obowiązujących w przypadku członków Rady Dyrektorów.

ROZDZIAŁ  VI

SEKRETARIAT

Artykuł  30

Obsługę sekretarską Rady Gubernatorów, Rady Dyrektorów, Komitetu Zarządzającego oraz Komitetu Kontroli i Audytu zapewnia sekretarz generalny Banku. Sekretarz generalny zapewnia również obsługę sekretarską komisji powoływanych wewnątrz Rady Dyrektorów oraz podmiotów tworzonych w ramach mandatów Unii Europejskiej lub innych organów, w przypadku których Bank jest zobowiązany do świadczenia tego rodzaju usług.

ROZDZIAŁ  VII

PERSONEL BANKU

Artykuł  31

Przepisy dotyczące pracowników Banku określa Rada Dyrektorów, natomiast Komitet Zarządzający przyjmuje procedury dotyczące wprowadzenia w życie powyższych przepisów zgodnie z art. 23 niniejszego Regulaminu.

Artykuł  32
1.
Rada Gubernatorów zapewnia ochronę praw pracowników Banku w przypadku jego likwidacji.
2.
W sytuacjach nadzwyczajnych Komitet Zarządzający niezwłocznie podejmuje środki, które uzna za niezbędne, przy czym jest wówczas zobowiązany do natychmiastowego informowania Rady Dyrektorów o podjętych środkach.

ROZDZIAŁ  VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  33
1.
Niniejszy Regulamin i wszelkie poprawki do niego wchodzą w życie z dniem zatwierdzenia.
2.
Postanowienia niniejszego Regulaminu nie umniejszają w żadnym razie znaczenia postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ani Statutu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.266.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja dotycząca zmiany Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Banku Inwestycyjnego w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony i nowego Statutu Banku
Data aktu: 12/05/2010
Data ogłoszenia: 11/10/2011
Data wejścia w życie: 12/05/2010