Decyzja 2011/482/UE w sprawie publikacji odniesień do normy EN 15947 w odniesieniu do zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w dyrektywie 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wyrobów pirotechnicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 lipca 2011 r.
w sprawie publikacji odniesień do normy EN 15947 w odniesieniu do zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w dyrektywie 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wyrobów pirotechnicznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 5310)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/482/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych(1), w szczególności jej art. 8,

uwzględniając opinię Stałego Komitetu, utworzonego na mocy art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 20 września 2010 r. władze szwedzkie wniosły formalny sprzeciw wobec części 3, 4 i 5 normy EN 15947, w szczególności w odniesieniu do wymagań dotyczących baterii i kombinacji.

(2) W normie EN 15947 baterie i kombinacje uznaje się za zgodne z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w dyrektywie 2007/23/WE, jeśli wyroby te są wkopane w miękki grunt lub przymocowane do palika, tak by stały pionowo w czasie działania.

(3) Zdaniem władz szwedzkich norma EN 15947 nie spełnia zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w pkt 3 załącznika I do dyrektywy 2007/23/WE. Baterii i kombinacji używa się powszechnie na twardym podłożu, takim jak zmarzły grunt, chodnik, nawierzchnie asfaltowe lub beton. Norma EN 15947 nie przewiduje testu tych baterii i kombinacji na powierzchniach twardych. Dlatego istnieje ryzyko, że owe baterie i kombinacje nie będą stały pionowo w czasie działania na twardym podłożu. Norma EN 15947 nie spełnia zasadniczych wymagań bezpieczeństwa dotyczących instrukcji obsługi określonych w pkt 3 lit. h) załącznika I do dyrektywy 2007/23/WE. Wyrobów pirotechnicznych używa się z natury rzeczy często późnym wieczorem lub w nocy, gdy instrukcje trudno odczytać ze względu na słabą widoczność.

(4) Obawami, którym Szwecja dała wyraz, zajęto się w ramach Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), gdzie szereg państw członkowskich domagało się, by mając na względzie panujące w nich warunki klimatyczne i obowiązujące przepisy krajowe dotyczące użycia wyrobów pirotechnicznych, baterie i kombinacje przeznaczone do wkopania w ziemię bądź przymocowania do palika zostały objęte normą EN 15947. W rezultacie tego baterie i kombinacje przeznaczone do wkopania w ziemię lub przymocowania do palika objęto normą, jako że spełniają one zasadnicze wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie 2007/23/WE, gdy dołączona jest do nich instrukcja obsługi.

(5) Komisja stwierdza, że w państwach członkowskich, w których wyrobów pirotechnicznych używa się głównie w miejscach publicznych, niektóre baterie i kombinacje umieszczane są w praktyce często na twardej ziemi lub na twardych powierzchniach mimo oznakowania wymagającego, by przymocowano je do palika bądź wkopano w miękką ziemię. W innych państwach członkowskich, w których wyrobów pirotechnicznych używa się głównie na terenach prywatnych, wymóg wkopania baterii i kombinacji w miękką ziemię lub przymocowania ich do palika służy zasadniczo zwiększeniu bezpieczeństwa. Dlatego też, by chronić zdrowie użytkowników i osób postronnych, konieczne jest dokonanie zmiany odpowiednich części normy EN 15947 celem wprowadzenia różnych kategorii baterii i kombinacji oraz celem uwzględnienia różnic między nimi. Należy odróżnić baterie i kombinacje, które nadają się i są przeznaczone do umieszczania na twardym, płaskim podłożu i które należy testować w ten właśnie sposób, od baterii i kombinacji, które trzeba wkopać w miękki grunt lub przymocować do palika i które należy testować w ten właśnie sposób. Do trzeciej, dodatkowej kategorii włączyć należy baterie i kombinacje, które nie są przeznaczone i nie nadają się ani do umieszczenia na twardym, płaskim podłożu, ani do wkopania w miękki grunt lub przymocowania do palika.

(6) W wyniku zaistniałej potrzeby zmiany części 3, 4 i 5 normy EN 15947 w odniesieniu do baterii i kombinacji należy opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienie do tych części z dodatkową uwagą.

(7) Dnia 27 września 2010 r. władze francuskie wniosły formalny sprzeciw wobec części 3, 4 i 5 normy EN 15947, w odniesieniu do braku próby spadowej i braku określenia bezpiecznych odległości różnych dla osób uruchamiających wyrób i dla osób postronnych.

(8) W wyniku dyskusji toczonych w ramach CEN podjęto decyzję, by - wbrew propozycji Francji - nie włączać próby spadowej do normy. Zgodnie z opisem w normie EN 15947 kondycjonowanie mechaniczne wchodziło już w zakres poprzedniej serii norm EN 14035 i było w przeszłości bardzo dobrze opracowane. Ta metoda badawcza odnosi się do określonych w dyrektywie 2007/23/WE wymagań dotyczących normalnego, przewidywalnego obchodzenia się i transportu.

(9) Komisja uznaje, że badanie kondycjonowania mechanicznego objęte obecnie normą EN 15947 w wystarczającym stopniu spełnia określone w dyrektywie 2007/23/WE wymagania dotyczące wrażliwości na normalne, przewidywalne obchodzenie się i transport.

(10) Francja wyraziła ponadto obawę, że bezpieczne odległości określone w części 3 normy EN 15947 nie chronią w każdym przypadku osób postronnych, a jedynie osobę uruchamiającą wyrób. Przykładowo, jeśli wyroby uruchamiane są w sąsiedztwie wysokich budynków, istnieje ryzyko uszkodzenia elementów zewnętrznych tych budynków lub zranienia osób przebywających na balkonach lub tarasach. Na tej podstawie Francja wysunęła propozycję, by bezpieczne odległości dla każdego wyrobu pirotechnicznego określać poprzez uwzględnienie maksymalnego pionowego zasięgu tego wyrobu.

(11) Z dyskusji prowadzonych w CEN na temat bezpiecznych odległości wynika jasno, że konieczne jest, by bezpieczna odległość była jednakowa dla każdego wyrobu z danej kategorii. Odstąpienie od tej zasady niosłoby ze sobą znaczne ryzyko, że użytkownik nieposiadający wiedzy specjalistycznej musiałby dostosować bezpieczną odległość przed uruchomieniem wyrobu.

(12) Zdaniem Komisji zbyt duża ilość różnych bezpiecznych odległości stosowanych do wyrobów pirotechnicznych tej samej kategorii może być myląca dla użytkowników, szczególnie w przypadku zastosowania różnych odległości bezpieczeństwa w odniesieniu do użytkowników nieposiadających wiedzy specjalistycznej i towarzyszących im osób. W związku z powyższym nie ma konieczności zmiany części 3, 4 i 5 normy EN 15947 w tym względzie, jako że norma ta spełnia w swym obecnym kształcie zasadnicze wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie 2007/23/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienia do części 3, 4 i 5 normy EN 15947 publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  2
1.
Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesień do części 3, 4 i 5 normy EN 15947 dodaje się uwagę w brzmieniu:

"Do czasu zakończenia zmiany i ponownego opublikowania normy państwa członkowskie uznają, że baterie i kombinacje zgodne z normą EN 15947 spełniają zasadnicze wymagania bezpieczeństwa określone w załączniku I do dyrektywy 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady jedynie w przypadkach, gdy wyroby te przed wprowadzeniem do obrotu oznaczone zostały wyraźnie etykietą, jak to określono poniżej.

W przypadku baterii i kombinacji przeznaczonych do umieszczenia na płaskim podłożu:

»Baterię należy umieścić na płaskim podłożu« lub »Kombinację należy umieścić na płaskim podłożu«.

W przypadku baterii i kombinacji przeznaczonych do osadzenia w miękkiej ziemi lub miękkim materiale:

»Baterię należy umieścić pionowo w miękkiej ziemi lub innym materiale niepalnym, np. w piasku« lub »Kombinację należy umieścić pionowo w miękkiej ziemi lub innym materiale niepalnym, np. w piasku«.

W przypadku baterii i kombinacji przeznaczonych do przymocowania do palika:

»Baterię należy solidnie przymocować w pozycji pionowej do stabilnego palika«, »Górna krawędź baterii musi wystawać ponad palik« lub »Kombinację należy solidnie przymocować w pozycji pionowej do stabilnego palika«, »Górna krawędź kombinacji musi wystawać ponad palik«. Metodę i środki służące do przymocowania baterii lub kombinacji do palika opisuje się w załączonej do wyrobu instrukcji obsługi w odpowiednio szczegółowy sposób oraz przy użyciu terminologii, która jest łatwo zrozumiała dla nieprofesjonalnych użytkowników.

Odnośnie do innych baterii i kombinacji: [proszę określić inne środki ostrożności, jeśli wyrób nie jest przeznaczony i nie nadaje się do ustawienia na płaskim podłożu ani do wkopania w miękką ziemię ani miękki materiał, ani do przymocowania do palika].".

2.
Do publikacji numeru referencyjnego normy krajowej transponującej normę EN 15947 dodaje się uwagę, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2011 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 154 z 14.6.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.197.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/482/UE w sprawie publikacji odniesień do normy EN 15947 w odniesieniu do zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w dyrektywie 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wyrobów pirotechnicznych
Data aktu: 28/07/2011
Data ogłoszenia: 29/07/2011
Data wejścia w życie: 29/07/2011