Decyzja 2011/479/UE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/479/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/95/WE stanowi, że normy europejskie są opracowywane przez europejskie organy normalizacyjne. Celem tych norm jest zagwarantowanie, że produkty spełniają ogólne wymogi bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie.

(2) Na mocy dyrektywy 2001/95/WE produkt uznawany jest za bezpieczny, jeżeli jest zgodny z dobrowolnymi krajowymi normami transponującymi normy europejskie, do których odniesienie zostało opublikowane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) W art. 4 dyrektywy 2001/95/WE ustanowiono procedurę opracowywania norm europejskich. Zgodnie z tą procedurą Komisja określa szczegółowe wymogi bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać normy europejskie, a następnie wzywa europejskie organy normalizacyjne do opracowania takich norm na podstawie tych wymogów.

(4) Komisja publikuje odniesienia do norm europejskich przyjętych w przedstawiony sposób w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2001/95/WE odniesienia do norm europejskich przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne przed wejściem w życie wspomnianej dyrektywy mogą być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nawet mimo braku wcześniejszego zlecenia Komisji, jeżeli normy te zapewniają zgodność z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa ustanowionymi we wspomnianej dyrektywie.

(5) Decyzją 2005/718/WE(2) Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do siedmiu norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego.

(6) Te siedem norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego, o których mowa w decyzji 2005/718/WE, nie zostało opracowanych w wyniku zlecenia Komisji zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/95/WE.

(7) Jedna z tych norm, EN 913:1996, została zastąpiona nową wersją: EN 913:2008. Ta nowa wersja została przyjęta po wejściu w życie dyrektywy 2001/95/WE, zatem odniesienie do niej, ze względu na brak zlecenia Komisji określającego szczegółowe wymogi bezpieczeństwa, nie może zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(8) Aby ocenić zgodność nowej wersji oraz wszelkich następnych wersji norm europejskich dotyczących sprzętu gimnastycznego z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa dyrektywy 2001/95/WE, należy zastosować procedurę przewidzianą w art. 4 wspomnianej dyrektywy.

(9) Komisja powinna zatem określić szczegółowe wymogi bezpieczeństwa dla sprzętu gimnastycznego celem zlecenia europejskim organom normalizacyjnym opracowania stosownych norm europejskich dla sprzętu gimnastycznego na podstawie tych wymogów.

(10) Po opracowaniu stosownych norm, z zastrzeżeniem, że Komisja Europejska postanowi opublikować odniesienie do nich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE, należy przyjąć, że sprzęt gimnastyczny spełnia, w odniesieniu do wymogów bezpieczeństwa objętych tymi normami, ogólne wymogi bezpieczeństwa określone we wspomnianej dyrektywie.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla celów niniejszej decyzji "sprzęt gimnastyczny" oznacza sprzęt wykorzystywany do celów treningowych, gimnastycznych lub konkursowych, w tym do ćwiczeń w grupie i ćwiczeń indywidualnych. Sprzęt ten ustawiany jest na podłodze lub mocowany do sufitu lub do ściany, albo do innej stałej struktury. Może być zamontowany na stałe, albo można go przenosić i modyfikować zależnie od potrzeb.

Artykuł  2

Szczegółowe wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktów, o których mowa w art. 1, jakie spełniać muszą normy europejskie zgodnie z art. 4 dyrektywy 2001/95/WE, określone są w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(2) Dz.U. L 271 z 15.10.2005, s. 51.

ZAŁĄCZNIK 

SZCZEGÓŁOWE WYMOGI BEZPIECZEŃSTWA DLA SPRZĘTU GIMNASTYCZNEGO

Część I

Produkt i definicje

Sprzęt gimnastyczny objęty niniejszym zleceniem oznacza sprzęt wykorzystywany do celów treningowych, gimnastycznych lub konkursowych, w tym do ćwiczeń w grupie i ćwiczeń indywidualnych. Sprzęt ten ustawiany jest na podłodze lub mocowany do sufitu lub do ściany, albo do innej stałej struktury. Może być zamontowany na stałe, albo można go przenosić i modyfikować zależnie od potrzeb.

Dla niektórych rodzajów sprzętu gimnastycznego wymogi ogólne są uzupełnione dodatkowymi wymogami bezpieczeństwa.

Część  II

A. Ogólne wymogi bezpieczeństwa

Produkt spełnia ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, i jest "bezpieczny" w rozumieniu art. 2 lit. b) wspomnianej dyrektywy. W szczególności produkt jest bezpieczny w zwykłych i przewidywalnych warunkach używania, obejmujących przechowywanie, bezpieczny transport do miejsca przechowywania, montaż i konserwację, demontaż oraz cały okres użytkowania produktu. Produkt jest również bezpieczny dla personelu (np. instruktorów, nauczycieli).

W zwykłych i racjonalnie przewidywalnych warunkach używania sprzętu gimnastycznego ryzyko obrażeń ciała lub narażenia zdrowia i bezpieczeństwa osób powinno być minimalne. Żadne części, do których użytkownik ma dostęp podczas zwykłego lub zamierzonego użytkowania, nie powodują obrażeń ciała ani nie wpływają na zdrowie użytkownika.

Powszechnym przewidywalnym zastosowaniem produktu jest trening z udziałem dzieci (np. w szkole, w klubach sportowych), których świadomość zagrożeń jest z reguły niższa niż u dorosłych. Jeżeli takich zagrożeń nie można dostatecznie zminimalizować poprzez odpowiednie zaprojektowanie sprzętu lub osłony, pozostałe ryzyko powinno zostać ujęte w informacji o produkcie skierowanej do opiekunów.

Użytkownicy są informowani o możliwym ryzyku i zagrożeniach oraz o sposobach zapobiegania im.

B. Szczegółowe wymogi bezpieczeństwa

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, należy uwzględnić przynajmniej, co następuje:

a) wykończenie powierzchni;

b) szczeliny oraz punkty grożące przecięciem/zmiażdżeniem/zaciśnięciem;

c) niezamierzone upuszczenie;

d) upadek z wysokości;

e) stabilność i siłę;

f) urządzenia regulujące;

g) amortyzację obicia;

h) oznaczenia. W szczególności cały sprzęt gimnastyczny powinien być opatrzony następującymi informacjami:

1) numer odpowiedniej normy europejskiej;

2) nazwa, znak handlowy lub inne sposoby identyfikacji producenta, handlowca lub importera;

3) rok produkcji;

4) maksymalna liczba użytkowników na raz, zgodnie z przeznaczeniem sprzętu;

5) instrukcje użytkowania;

i) zagrożenie uwięzieniem i uduszeniem;

j) zagrożenie zderzeniem;

k) trwałość;

l) zagrożenie porażeniem prądem.

Ponadto należy uwzględnić następujące zagrożenia:

a) zagrożenia wynikające z niewystarczającej nośności sprzętu, uwzględniając siłę, sztywność i elastyczność użytych materiałów;

b) zagrożenia wynikające z utraty stabilności sprzętu, uwzględniając podstawę sprzętu i podłogę, oraz ewentualne obciążenia sprzętu;

c) zagrożenia wynikające ze stosowania energii elektrycznej i z obwodów elektrycznych;

d) zagrożenia wynikające ze stosowania energii mechanicznej lub wodnej;

e) zagrożenia wynikające z używania sprzętu, w tym zagrożenia upadkiem, zranieniem, uwięzieniem, uduszeniem, zderzeniem i ryzyko przeciążenia organizmu;

f) zagrożenia wynikające z dostępu do sprzętu, w tym dostępu do wadliwego sprzętu i w sytuacjach wyjątkowych;

g) zagrożenia wynikające z ewentualnych interakcji sprzętu z osobami przypadkowymi (np. publicznością); h) zagrożenia wynikające z niedostatecznej konserwacji;

i) zagrożenia wynikające z montażu, demontażu i obsługi sprzętu;

j) zagrożenia wynikające z narażenia na substancje chemiczne.

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, należy uwzględnić przynajmniej następujące badania:

a) określenie ryzyka uwięzienia;

b) mechaniczne obciążenie do celów określenia stabilności i siły;

c) określenie amortyzacji obicia;

d) sprawozdanie z badań.

C. Przykłady sprzętu gimnastycznego

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, można kierować się następującym wykazem, podającym przykłady różnych rodzajów sprzętu gimnastycznego (wykaz nie jest wyczerpujący):

a) poręcze równoległe i poręcze kombinowane asymetryczne/równoległe;

b) poręcze asymetryczne;

c) skrzynie do skoków;

d) konie i kozły;

e) drążki poziome;

f) drabinki przyścienne, drabinki kratowe i drabinki do wspinania się;

g) równoważnie;

h) kółka gimnastyczne;

i) trampoliny;

j) stoły gimnastyczne.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.197.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/479/UE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 27/07/2011
Data ogłoszenia: 29/07/2011
Data wejścia w życie: 18/08/2011