a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem rozporządzenia (WE) nr 551/2004 jest wsparcie koncepcji stopniowo wzrastającej operacyjnej integracji przestrzeni powietrznej w kontekście wspólnej polityki transportowej oraz ustanowienie wspólnych procedur projektowania, planowania i zarządzania zapewniających sprawną i bezpieczną realizację zarządzania ruchem lotniczym. Funkcje sieciowe powinny służyć wspieraniu inicjatyw na poziomie krajowym oraz na poziomie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(2) Funkcje sieciowe powinny mieć charakter "usługi świadczonej w interesie ogólnym" na potrzeby europejskiej sieci lotniczej i przyczyniającej się do zrównoważonego rozwoju systemu transportu lotniczego poprzez zapewnienie wymaganego poziomu skuteczności, zgodności i koordynacji działań, w tym działań mających zapewnić optymalne wykorzystanie ograniczonych zasobów.
(3) Projektowanie europejskiej sieci tras oraz koordynowanie ograniczonych zasobów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 551/2004 nie powinny naruszać zwierzchnictwa państw członkowskich nad ich przestrzenią powietrzną oraz wymogów państw członkowskich związanych z porządkiem publicznym, bezpieczeństwem publicznym oraz kwestiami obronności, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004.
(4) W decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 3 określono ramy polityczne i prawne dla tego obszaru polityki.
(5) Należy ustanowić bezstronną i kompetentną organizację (menedżera sieci), która będzie wykonywać zadania niezbędne dla realizacji funkcji sieciowych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 551/2004.
(6) Europejska sieć tras powinna być projektowana z myślą o optymalizacji tras zgodnie z koncepcją "od drzwi do drzwi" (gate-to-gate) we wszystkich fazach lotu, ze szczególnym uwzględnieniem efektywności lotów oraz aspektów ochrony środowiska.
(7) Uznaje się prace Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz Eurocontrol w zakresie projektowania tras oraz zarządzania częstotliwościami i kodem transpondera radaru wtórnego (SSR), które powinny stanowić podstawę dalszej optymalizacji rozwoju i eksploatacji sieci na poziomie Unii.
(8) Należy uszanować zobowiązania państw członkowskich względem ICAO w zakresie projektowania tras oraz zarządzania częstotliwościami i kodem transpondera SSR i powinny być one skuteczniej wdrażane w odniesieniu do sieci, przy koordynacji i wsparciu ze strony menedżera sieci.
(9) Przeznaczenia częstotliwości radiowych dokonuje się w ramach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU). Państwa członkowskie mają obowiązek zwracać uwagę na potrzeby lotnictwa cywilnego w tym zakresie, a następnie w optymalny sposób wykorzystywać zasoby częstotliwości przeznaczone na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego.
(10) ICAO opracowała wytyczne, które mają znaczenie dla funkcji kodu transpondera SSR i funkcji częstotliwości radiowych, a także zarządza systemem rejestracji przydziałów częstotliwości na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego w europejskim regionie ICAO, koordynowanym obecnie przez Eurocontrol.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 nakłada wymóg przyjęcia szczegółowych przepisów wykonawczych obejmujących koordynację i harmonizację procesów i procedur mających na celu zwiększenie skuteczności zarządzania częstotliwością lotniczą oraz centralną funkcję koordynacji wczesnego rozpoznawania i zaspokajania potrzeb w zakresie częstotliwości, tak, aby wspierać projektowanie i działanie sieci.
(12) Ponieważ zarządzanie przepływem ruchu lotniczego (ATFM) stanowi integralną część funkcji sieciowych, niezbędne jest odpowiednie powiązanie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiającym wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego 4 .
(13) Ponieważ skuteczność zarządzania siecią jest uzależniona od natychmiastowego uruchomienia funkcji sieciowych, państwa członkowskie powierzyły już Eurocontrol zadanie zarządzania przepływem ruchu lotniczego.
(14) Korzystne jest powierzenie jednej organizacji zadania koordynacji różnych funkcji sieciowych celem rozwoju spójnych, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej, rozwiązań optymalizacyjnych na poziomie sieci, odpowiadających celom wyznaczonym w odniesieniu do skuteczności działania. Funkcje sieciowe powinny być realizowane przez menedżera sieci oraz na poziomach państw członkowskich i funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej zgodnie z zakresami obowiązków wyznaczonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(15) Menedżer sieci powinien zajmować się aspektami planów, działań i wyników w zakresie zarządzania ruchem lotniczym (ATM) przez państwa członkowskie lub funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej, w szczególności jeśli można oczekiwać, że ma to lub może mieć istotny wpływ na skuteczność działania sieci.
(16) Wydarzenia związane z wybuchem wulkanu Eyjafjallajökull w kwietniu 2010 r. pokazały, że konieczne jest utworzenie centralnej jednostki mogącej przejąć koordynację zarządzania środkami zaradczymi podejmowanymi na poziomie lokalnym, regionalnym i całej sieci, tak by zapewnić szybką reakcję w ewentualnych przyszłych sytuacjach kryzysowych mających wpływ na transport lotniczy.
(17) Należy zadbać o koordynację między funkcjami sieciowymi a operacjami organizowanymi na poziomie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(18) Należy przeprowadzać skuteczne konsultacje z zainteresowanymi stronami na poziomach krajowym, funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej oraz sieci.
(19) Ponieważ porty lotnicze, które stanowią punkty wejścia do sieci oraz wyjścia z sieci, mają istotny wpływ na ogólną skuteczność działania sieci, funkcje sieciowe powinny poprzez unijne centrum monitorowania przepustowości portów lotniczych współpracować z operatorami portów lotniczych działającymi w roli koordynatorów naziemnych celem optymalizacji przepustowości na ziemi, a tym samym zwiększenia ogólnej przepustowości sieci.
(20) Wdrożenie funkcji sieciowych powinno pozostawać bez uszczerbku dla rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 5 .
(21) Przy należytym uwzględnieniu skuteczności działań wojskowych, ogromne znaczenie dla osiągnięcia wyznaczonych celów mają współpraca i koordynacja cywilno-wojskowa. Wprawdzie decyzje dotyczące charakteru, zakresu bądź realizacji działań i szkoleń wojskowych prowadzonych w ramach systemu operacyjnego ruchu lotniczego nie wchodzą w zakres kompetencji Unii, jednak w interesie bezpieczeństwa i wzajemnej skuteczności istotne jest uwzględnienie wspólnych elementów tych operacji i operacji objętych niniejszym rozporządzeniem.
(22) Funkcje sieciowe powinny pozostawać bez uszczerbku dla art. 13 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 mającego na celu zagwarantowanie podstawowych interesów bezpieczeństwa lub polityki obronnej oraz dla stosowania koncepcji elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej przewidzianej w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 551/2004.
(23) Funkcje sieciowe powinny być realizowane w sposób oszczędny, w szczególności przy uniknięciu powielania nakładów, co powinno umożliwić realizowanie tych funkcji przy niższym - a przynajmniej nie wyższym - zapotrzebowaniu na zasoby finansowe i ludzkie udostępniane przez państwa członkowskie w kontekście niniejszego rozporządzenia, w porównaniu z sytuacją przed wyznaczeniem menedżera sieci.
(24) Komisja powinna zapewnić właściwy nadzór nad menedżerem sieci.
(25) Wymogi w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do funkcji sieciowych muszą mieć poziom porównywalny z wymogami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Agencja) w odniesieniu do zapewniania służb żeglugi powietrznej. Wymogi te, podobnie jak wymogi dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem, powinny zostać określone.
(26) Wzgląd na państwa trzecie oraz ich włączenie w ustanowienie i wdrożenie funkcji sieciowych powinny wnieść wkład w ogólnoeuropejski wymiar jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(27) Wykaz funkcji sieciowych może zostać rozszerzony zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004.
(28) 6 (skreślony).
(29) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 691/2010.
(30) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
3 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 80 z 26.3.2010, s. 10.
5 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.
6 Motyw 28 skreślony przez art. 26 pkt 1 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
7 Art. 4 ust. 1 lit. i) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
8 Rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10).
9 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35.
10 Art. 4 ust. 1 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
11 Art. 4 ust. 1 lit. m) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 z dnia 3 maja 2013 r. w sprawie definicji wspólnych projektów, ustanowienia systemu zarządzania i określenia zachęt wspierających wdrożenie europejskiego centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym (Dz.U. L 123 z 4.5.2013, s. 1).
13 Art. 4 ust. 1 lit. n) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
14 Art. 4 ust. 1 lit. o) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
15 Art. 4 ust. 1 lit. p) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
16 Art. 4 ust. 1 lit. q) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
17 Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).
18 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 26 pkt 2 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
19 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1.
20 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
21 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 26 pkt 3 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
22 Art. 5 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
23 Dz.U. L 342 z 24.12.2005, s. 20.
24 Art. 12:- skreślony przez art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1377 z dnia 4 sierpnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.226.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.62.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
25 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
26 Art. 16 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a ppkt i) rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
27 Art. 16 ust. 1 lit. o) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a ppkt ii) rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
28 Art. 16 ust. 1 lit. p) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a ppkt ii) rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
29 Art. 16 ust. 1 lit. q) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a ppkt ii) rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
30 Art. 16 ust. 1 lit. r) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. a ppkt ii) rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
31 Art. 16 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
32 Art. 18 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
33 Art. 19 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
34 Art. 19 ust. 2 lit. f) dodana przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
35 Art. 20 ust. 3 zmieniony przez art. 26 pkt 4 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
36 Art. 21:- skreślony przez art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1377 z dnia 4 sierpnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.226.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.62.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
37 Art. 22 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
38 Art. 23 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 970/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 2014 r.
39 Art. 26 uchylony przez art. 28 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
40 Załącznik IV zmieniony przez art. 26 pkt 5 rozporządzenia nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.128.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
41 Załącznik VI:- skreślony przez art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1377 z dnia 4 sierpnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.226.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.62.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.