Rozporządzenie 407/2011 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 407/2011
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 97/836/WE(2) Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zrewidowane porozumienie z 1958 r.).

(2) Decyzją 97/836/WE Unia przyjęła również regulaminy EKG ONZ nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 58, 66, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 97, 98, 99, 100 i 102.

(3) Decyzją Rady z dnia 28 lutego 2000 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 110 dotyczący specjalnych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym oraz dotyczący pojazdów w zakresie instalacji specjalnych homologowanych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym.

(4) Decyzją Rady 2000/710/WE(3) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 67 w sprawie zatwierdzenia specjalnego wyposażenia dla pojazdów silnikowych napędzanych skroplonym gazem ropopochodnym.

(5) Decyzją Rady z dnia 7 listopada 2000 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 112 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych wyposażonych w żarówki i/lub moduły LED i emitujących asymetryczne światło mijania i/lub światło drogowe.

(6) Decyzją Rady 2001/395/WE(4) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 13 H w sprawie homologacji części samochodów osobowych w odniesieniu do ich układów hamulcowych.

(7) Decyzją Rady 2001/505/WE(5) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 105 w sprawie homologacji pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych w zakresie ich szczególnych cech konstrukcyjnych.

(8) Decyzją Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 116 dotyczący jednolitych przepisów w zakresie zabezpieczenia pojazdów samochodowych przed nieuprawnionym użyciem oraz regulamin EKG ONZ nr 118 dotyczący jednolitych przepisów technicznych w zakresie palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych.

(9) Decyzją Rady z dnia 14 marca 2005 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 121 dotyczący jednolitych przepisów w odniesieniu do homologacji pojazdów w zakresie rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników oraz regulamin EKG ONZ nr 122 w sprawie jednolitych przepisów technicznych dotyczących homologacji układów ogrzewania pojazdów kategorii M, N i O.

(10) Decyzją Rady 2005/614/WE(6) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 94 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz regulamin EKG ONZ nr 95 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.

(11) Decyzją Rady 2006/364/WE(7) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 123 dotyczący zatwierdzenia systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych.

(12) Decyzją Rady 2006/444/WE(8) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 55 w sprawie przepisów dotyczących homologacji mechanicznych części sprzęgających zespołów pojazdów.

(13) Decyzją Rady 2006/874/WE(9) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 107 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów kategorii M2 lub M3 w zakresie ich ogólnych cech konstrukcyjnych.

(14) Decyzją Rady 2007/159/WE(10) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 125 w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do przedniego pola widzenia kierowcy pojazdu silnikowego.

(15) Decyzją Rady 2009/433/WE(11) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 61 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów użytkowych w zakresie ich zewnętrznych elementów wystających znajdujących się przed tylnym oblachowaniem kabiny.

(16) Zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(12) producenci pojazdów starający się o homologację produkowanych przez nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych mają wybór, czy zapewnić zgodność z wymogami odpowiednich dyrektyw, czy odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Większość wymogów określonych w dyrektywach dotyczących części pojazdów pochodzi z odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Regulaminy EKG ONZ są stale zmieniane w miarę postępu technicznego, zatem odpowiadające im dyrektywy wymagają regularnej aktualizacji dla zapewnienia ich zgodności z treścią odpowiednich regulaminów EKG ONZ. W celu uniknięcia dublowania działań grupa wysokiego szczebla CARS 21 zaleciła zastąpienie kilku dyrektyw odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ.

(17) Możliwość zastąpienia przepisów prawa UE regulaminami EKG ONZ oraz ich obowiązkowego stosowania dla celów homologacji typu WE pojazdów jest przewidziana w dyrektywie 2007/46/WE. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 homologację typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, należy uznawać za homologację typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem i z dotyczącymi go środkami wykonawczymi.

(18) Zastąpienie aktów prawodawstwa UE regulaminami EKG ONZ pozwoli uniknąć dublowania nie tylko wymogów technicznych, ale również procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Ponadto homologacja typu oparta bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym powinna poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza w tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., co pozwoli na podniesienie konkurencyjności przemysłu Unii.

(19) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 661/2009 uchyla kilka dyrektyw dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, które to dyrektywy, na potrzeby homologacji typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem, powinny być zastąpione odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ.

(20) Z tego powodu należy włączyć regulaminy EKG ONZ nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 13 H, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 55, 58, 61, 66, 67, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 102, 105, 107, 110, 112, 116, 118, 121, 122, 123 i 125 do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, w którym znajduje się wykaz obowiązkowo stosowanych regulaminów EKG ONZ.

(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 661/2009.

(22) Stosowanie regulaminów EKG ONZ wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinno rozpocząć się po datach wdrożenia określonych w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.

(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4 oraz art. 4 regulaminy EKG ONZ wraz z odpowiednimi seriami poprawek i suplementów, wymienione w załączniku, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów od dnia 1 listopada 2012 r.
2.
Od dnia 1 listopada 2011 r. regulamin EKG ONZ nr 13 H, suplement 9(13), stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii M1.
3.
Od dnia 1 listopada 2011 r. regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11(14), lub regulamin EKG ONZ 13 H, suplement 9, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii N1.
4.
Począwszy od dat wdrożenia określonych w tabeli 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4 w odniesieniu do systemów elektronicznej kontroli stateczności.
Artykuł  3
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 4 regulaminy EKG ONZ wraz z odpowiednimi seriami poprawek i suplementów, wymienione w załączniku, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów i ich przyczep oraz sprzedaży i dopuszczenia do użycia nowych układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów od dnia 1 listopada 2014 r.
2.
Od dnia 1 listopada 2014 r. regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, lub regulamin EKG ONZ 13 H, suplement 9, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1.
3.
Począwszy od dat wdrożenia określonych w tabeli 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4 w odniesieniu do systemów elektronicznej kontroli stateczności.
Artykuł  4
1.
Bez uszczerbku dla przepisów ust. 2 regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 00(15), stosuje się do celów homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE oraz homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do bezpieczeństwa elektrycznego od dnia 1 maja 2011 r.
2.
Od dnia 1 stycznia 2012 r. regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 00, stosuje się do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów.
3.
Od dnia 4 grudnia 2012 r. regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 01(16), stosuje się do celów homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE oraz homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do bezpieczeństwa elektrycznego.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

(3) Dz.U. L 290 z 17.11.2000, s. 29.

(4) Dz.U. L 139 z 23.5.2001, s. 14.

(5) Dz.U. L 183 z 6.7.2001, s. 33.

(6) Dz.U. L 217 z 22.8.2005, s. 1.

(7) Dz.U. L 135 z 23.5.2006, s. 12.

(8) Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 53.

(9) Dz.U. L 337 z 5.12.2006, s. 45.

(10) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, s. 37.

(11) Dz.U. L 144 z 9.6.2009, s. 24.

(12) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(13) Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 1.

(14) Dz.U. L 297 z 13.11.2010, s. 1.

(15) Dz.U. L 45 z 14.2.2009, s. 17.

(16) Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 54.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe

Numer regulaminu Przedmiot Seria poprawek Odesłanie do Dz.U. Stosowanie
1 Światła główne samochodowe z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1 Seria poprawek 02 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 1

M, N(a)
3 Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym Suplement 10 do serii poprawek 02 Dz.U. L 31

z 31.1.2009, s. 1

M, N, O
4 Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Suplement 14 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 31

z 31.1.2009, s. 35

M, N, O
6 Kierunkowskazy pojazdów

o napędzie silnikowym i ich przyczep

Suplement 19 do serii poprawek 01 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 40

M, N, O
7 Przednie i tylne światła pozycyjne, światła stopu oraz światła obrysowe górne pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Suplement 16 do serii poprawek 02 Dz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 1

M, N, O
8 Światła główne pojazdów samochodowych (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 i/lub H11) Seria poprawek 05 Sprostowanie 1 do rewizji 4 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 71

M, N(a)
10 Kompatybilność elektromagnetyczna Seria poprawek 03 Dz.U. L 116

z 8.5.2010, s. 1

M, N, O
11 Zamki i elementy mocowania drzwi Suplement 2 do serii poprawek 03 Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 1

M1, N1
12 Ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia Suplement 3 do serii poprawek 03 Dz.U. L 165

z 26.6.2008, s. 11

M1, N1
13 Pojazdy kategorii M, N i O w zakresie hamowania Suplement 5 do serii poprawek 10 Sprostowania 1 i 2 do rewizji 6

Suplement 3 do serii poprawek 11

Dz.U. L 257

z 30.9.2010, s. 1.

Dz.U. L 297

z 13.11.2010, s. 183

M, N, O(b)
13-H Samochody osobowe w zakresie hamowania Suplement 9 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 1

M1, N1(c)
14 Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, systemy kotwiczenia ISOFIX i kotwiczenia górnego paska mocującego ISOFIX Suplement 2 do serii poprawek 06 Dz.U. L 321

z 6.12.2007, s. 1

M, N
16 Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX Suplement 17 do serii poprawek 04 Dz.U. L 313

z 30.11.2007, s. 58

M, N
17 Siedzenia, ich mocowania i zagłówki Seria poprawek 08 Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 81

M, N
18 Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem Suplement 2 do serii poprawek 03 Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 29

M2, M3, N2, N3
19 Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym Suplement 2 do serii poprawek 03 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 113

M, N
20 Światła główne z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4) Seria poprawek 03 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 170

M, N(a)
21 Wyposażenie wnętrza Suplement 3 do serii poprawek 01 Dz.U. L 188

z 16.7.2008, s. 32

M1
23 Światła cofania pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Suplement 15 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 34

M, N, O
25 Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów Seria poprawek 04 Sprostowanie 2 do rewizji 1 Dz.U. L 215

z 14.8.2010, s. 1

M, N
26 Zewnętrzne elementy wystające Suplement 1 do serii poprawek 03 Dz.U. L 215

z 14.8.2010, s. 27

M1
28 Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe Suplement 3 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 1

M, N
31 Samochodowe halogenowe reflektory typu "sealed beam" z asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami Suplement 7 do serii poprawek 02 Dz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 15

M, N
34 Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) Suplement 2 do serii poprawek 02 Dz.U. L 194

z 23.7.2008, s. 14

M, N, O
37 Żarówki stosowane

w homologowanych reflektorach

pojazdów samochodowych i ich

przyczep

Suplement 34 do serii poprawek 03 Dz.U. L 297

z 13.11.2010, s. 1

M, N, O
38 Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów samochodowych i ich przyczep Suplement 14 do pierwotnej wersji regulaminu Sprostowanie 1 do suplementu 12 Dz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 55

M, N, O
39 Zespół prędkościomierza oraz jego montaż Suplement 5 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 40

M, N
43 Materiały oszklenia bezpiecznego Suplement 12 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 119

M, N, O
44 Urządzenia przytrzymujące dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") Seria poprawek 04 Sprostowanie 3 do rewizji 2 Dz.U. L 306

z 23.11.2007, s. 1

M, N
46 Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja Suplement 4 do serii poprawek 02 Sprostowanie 1 do suplementu 4 do serii poprawek 02 Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 211

M, N
48 Montaż urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach silnikowych Seria poprawek 04 Dz.U. L 135

z 23.5.2008, s. 1

M, N, O
55 Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów Suplement 1 do serii poprawek 01 Dz.U. L 227

z 28.8.2010, s. 1

M, N, O
58 Tylne urządzenia zabezpieczające i ich montaż; tylne zabezpieczenie pojazdu Seria poprawek 02 Dz.U. L 232

z 30.8.2008, s. 13

N2, N3, O3, O4
61 Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabiny Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 1

N
66 Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 02 Dz.U. L 84

z 30.3.2011, s. 1

M2, M3
67 Pojazdy samochodowe wykorzystujące w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG) Suplement 7 do serii poprawek 01 Dz.U. L 72

z 14.3.2008, s. 1

M, N
73 Zabezpieczenia boczne pojazdów ciężarowych Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 49

N2, N3, O3, O4
77 Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym Suplement 12 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 1

M, N
79 Układy kierownicze Suplement 3 do serii poprawek 01 Dz.U. L 137

z 27.5.2008, s. 25

M, N, O
80 Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich Suplement 3 do serii poprawek 01 Sprostowanie 1 do serii poprawek 01 Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 18

M2, M3
87 Światła jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym Suplement 14 do pierwotnej wersji regulaminu Sprostowanie 1 do rewizji 2 Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 46

M, N
89 Ograniczanie prędkości pojazdów Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 158

z 19.6.2007, s. 1

M, N
90 Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców bębnowych przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Suplement 11 do serii poprawek 01 Dz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 19

M, N, O
91 Światła obrysowe boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Suplement 11 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 69

M, N, O
93 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD); zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP) Wersja pierwotna regulaminu Dz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 56

N2, N3
94 Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego Suplement 3 do serii poprawek 01 Sprostowanie 2 do serii poprawek 01 Sprostowanie 1 do rewizji 1 Dz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 50

M1
95 Ochrona użytkowników pojazdów w przypadku zderzenia bocznego Suplement 1 do serii poprawek 02 Dz.U. L 313

z 30.11.2007, s. 1

M1, N1
97 Systemy alarmowe pojazdów Rewizja 1 - poprawka 1 Dz.U. L 351

z 30.12.2008, s. 1

M1, N1
98 Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła Suplement 13 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 92

M, N
99 Gazowo-wyładowcze źródła światła używane w homologowanych gazowo-wyładowczych reflektorach pojazdów samochodowych Suplement 5 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 151

M, N
100 Bezpieczeństwo elektryczne Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Seria poprawek 01 Dz.U. L 45

z 14.2.2009, s. 17

Dz.U. L 57

z 2.3.2011, s. 54

M, N
102 Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęgu Wersja pierwotna regulaminu Dz.U. L 351

z 30.12.2008, s. 44

N2, N3, O3, O4
105 Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych Suplement 1 do serii poprawek 04 Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 253

N, O
107 Pojazdy kategorii M2 i M3 Seria poprawek 03 Dz.U. L 255

z 29.9.2010, s. 1

M2, M3
110 Określone elementy wykorzystujące sprężony gaz ziemny Suplement 6 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 72

z 14.3.2008, s. 113

M, N
112 Światła główne pojazdów silnikowych wyposażone w żarówki i/lub moduły LED i emitujące asymetryczne światło mijania i/lub światło drogowe Suplement 12 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 264

M, N
116 Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem Suplement 2 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 181

M1, N1
118 Palność materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych Pierwotny regulamin Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 263

M3
121 Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników Suplement 3 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 290

M, N
122 Układy ogrzewania pojazdów kategorii M, N i O Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 231

M, N, O
123 Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych Suplement 4 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 222

z 24.8.2010, s. 1

M, N
125 Pole widoczności kierowcy w przód Suplement 2 do pierwotnej wersji regulaminu Dz.U. L 200

z 31.7.2010, s. 38

M1
Przypisy do tabeli:

(a) Regulaminy EKG ONZ nr 1, 8 i 20 nie mają zastosowania do homologacji typu WE nowych pojazdów.

(b) W tym, na potrzeby homologacji typu WE nowych typów pojazdów kategorii N1 oraz rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1, wymogi w zakresie zabezpieczenia przed wywróceniem pojazdu i zapewnienia sterowania kierunkowego, określone w załączniku 21 do wymienionego regulaminu.

(c) W tym, na potrzeby homologacji typu WE nowych typów pojazdów kategorii N1 i M1 oraz rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1 i M1, wymogi określone w załączniku 9 do wymienionego regulaminu."

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.108.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 407/2011 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych
Data aktu: 27/04/2011
Data ogłoszenia: 28/04/2011
Data wejścia w życie: 01/05/2011