(wersja ujednolicona)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 89/173/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). W celu zapewnienia jej jasności i zrozumiałości należy ją zatem ujednolicić.
(2) Dyrektywa 89/173/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie Rady 74/150/EWG, zastąpionej dyrektywą 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi(5) i określa normy techniczne dotyczące projektowania i budowy ciągników rolniczych i leśnych odnoszące się do układów kierowniczych. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, w celu umożliwienia stosowania procedury homologacji typu WE przewidzianej w dyrektywie 2003/37/WE odnośnie każdego typu ciągnika. W związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 2003/37/WE odnoszące się do ciągników rolniczych i leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi stosują się do niniejszej dyrektywy.
(3) Wymagania techniczne, które muszą spełniać ciągniki zgodnie z ustawodawstwem krajowym, dotyczą między innymi ich wymiarów i masy, regulatorów prędkości, ochrony części napędowych, części wystających i kół, sterowania hamulców pojazdów ciągnionych, szyb przednich i innych szyb, sprzężenia mechanicznego pomiędzy ciągnikiem i pojazdem ciągnionym, a także położenia i sposobu przymocowania do zabudowy ciągnika ustawowych tablic i innych oznaczeń.
(4) Należy uwzględnić wymogi techniczne przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w odpowiednich uregulowaniach załączonych do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych a dotyczące przyjęcia ujednoliconych norm technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych lub w nich używane oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji przyznanych na podstawie tych norm(6).
(5) Niniejsza dyrektywa nie narusza zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r. 2
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
J. BUZEK |
B.ASK |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. C 182 z 4.8.2009, s. 76.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 26 listopada 2009 r.
(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1989, s. 1.
(4) Zob. załącznik VII część A.
(5) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.
(6) Opublikowane jako załącznik I do decyzji Rady 97/836/WE (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
1 Art. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
2 Podpis zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.108.355/2).
3 Załącznik II:- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2010/52/UE z dnia 11 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.213.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 września 2010 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
4 Załącznik II dodatek:- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2010/52/UE z dnia 11 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.213.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 września 2010 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
5 Załącznik IIIA zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
6 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r.
7 Załącznik IV dodatek 1 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
8 Załącznik IV dodatek 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r.
9 Załącznik IV dodatek 3 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r.
10 Załącznik IV dodatek 4:- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
11 Załącznik IV dodatek 5 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
12 Załącznik IV dodatek 7 zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2013/8/UE z dnia 26 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.56.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
13 Załącznik V zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.