Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.htmlRegulamin nr 1 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1
(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2010 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
serię poprawek 02 - data wejścia w życie: 8 września 2001 r.
ZAKRES(1)
Niniejszy regulamin dotyczy świateł głównych samochodowych, które mogą zawierać szyby ze szkła lub tworzywa sztucznego.
1. DEFINICJE
Na potrzeby niniejszego regulaminu
1.1. "szyba" oznacza zewnętrzny element światła głównego (zespołu), który przepuszcza światło przez powierzchnię świetlną;
1.2. "powłoka" oznacza dowolny produkt lub produkty nałożone w jednej lub wielu warstwach na zewnętrzną powierzchnię szyby;
1.3. światła główne różnych "typów" oznaczają światła główne, które różnią się między sobą pod względem następujących istotnych elementów:
1.3.1. nazwy handlowej lub znaku towarowego;
1.3.2. właściwości układu optycznego
1.3.3. obecności dodatkowych elementów mogących zmienić właściwości optyczne przez odbicie, załamanie, pochłanianie lub odkształcenie podczas pracy;
1.3.4. dostosowania do ruchu prawostronnego, do ruchu lewostronnego lub do ruchu po obu stronach,
1.3.5. możliwości wysyłania światła mijania, światła drogowego lub obu;
1.3.6. materiałów, z których wykonane są szyby i powłoka (jeżeli taka występuje);
1.3.7. oprawy przeznaczonej do montażu żarówki (lub żarówek) jednej z odpowiednich kategorii: R2 lub HS1(2).
2. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ
2.1. Wniosek o homologację składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego albo jego należycie upoważniony przedstawiciel. We wniosku określa się: czy światło główne jest przeznaczone do wytwarzania zarówno światła mijania, jak i światła drogowego, czy tylko jednego z tych świateł;
jeżeli światło główne jest przeznaczone do wytwarzania światła mijania, czy jest ono zaprojektowane do ruchu lewo- i prawostronnego, czy tylko do ruchu lewostronnego albo tylko do ruchu prawostronnego;
jeżeli światło główne jest wyposażone w regulowany odbłyśnik, położenie(-a) zamontowania światła głównego względem podłoża i wzdłużnej środkowej płaszczyzny pojazdu;
2.2. Do wniosku należy dołączyć dla każdego typu światła głównego:
2.2.1. rysunki w trzech egzemplarzach o dostatecznej szczegółowości, umożliwiające identyfikację typu i przedstawiające przedni widok światła głównego, ze szczegółami ewentualnego użebrowania szyby, oraz przekrój poprzeczny; rysunki wskazują miejsce zarezerwowane dla znaku homologacji.
Jeżeli światło główne jest wyposażone w regulowany odbłyśnik, wskazanie położenia (położeń) zamontowania światła głównego względem podłoża i wzdłużnej środkowej płaszczyzny pojazdu, jeśli światło główne jest przeznaczone do stosowania wyłącznie w tym położeniu (położeniach);
2.2.2. krótką specyfikację techniczną
2.2.3. dwie próbki typu światła głównego;
2.2.4. do badań tworzywa sztucznego, z którego wykonane są szyby:
2.2.4.1. trzynaście próbek szyb;
2.2.4.1.1. sześć z tych próbek można zastąpić sześcioma próbkami materiału o rozmiarze co najmniej 60 × 80 mm, o płaskiej lub wypukłej powierzchni zewnętrznej oraz zasadniczo płaskiej powierzchni w środku (promień krzywizny nie mniejszy niż 300 mm), o wymiarach co najmniej 15 × 15 mm;
2.2.4.1.2. każda taka szyba lub próbka materiału musi być wykonana metodą, która ma być stosowana w produkcji seryjnej;
2.2.4.2. odbłyśnik, do którego szyby mogą być przymocowane zgodnie z instrukcjami producenta.
2.3. Materiałom, z których wykonane są szyby i ewentualnie zastosowane powłoki, towarzyszy sprawozdanie z badań właściwości tych materiałów i powłok, jeśli zostały już zbadane.
2.4. Przed udzieleniem homologacji typu właściwy organ weryfikuje istnienie zadowalających metod zapewniających skuteczną kontrolę zgodności produkcji.
3. OZNAKOWANIE(3)
3.1. Światła główne przedstawione do homologacji noszą nazwę handlową lub znak towarowy wnioskującego.
3.2. Na szybie i na głównym korpusie(4) muszą znajdować się wystarczająco duże powierzchnie dla znaku homologacji i dodatkowych symboli określonych w pkt 4; miejsca te muszą być wskazane na rysunkach wspomnianych w powyższym pkt 2.2.1.
3.3. W przypadku świateł głównych mających spełniać wymagania zarówno państw, w których obowiązuje ruch prawostronny, jak i tych, w których obowiązuje ruch lewostronny, oba ustawienia zespołu optycznego w pojeździe lub żarówki na odbłyśniku są oznakowane dużymi literami R i D dla ruchu prawostronnego oraz L i G dla ruchu lewostronnego.
4. HOMOLOGACJA
4.1. Informacje ogólne
4.1.1. Homologacji udziela się, jeżeli wszystkie próbki typu światła głównego przedstawione zgodnie z powyższym pkt 2 spełniają przepisy niniejszego regulaminu.
4.1.2. Jeżeli światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania więcej niż jednego regulaminu, może być umieszczony jeden wspólny znak homologacji międzynarodowej pod warunkiem, że każde z zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł spełnia odnoszące się do niego wymagania. Wymóg ten nie dotyczy świateł głównych zawierających żarówkę dwuwłóknową, jeśli homologowano jedną wiązkę światła.
4.1.3. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przypisać tego samego numeru do innego typu światła głównego objętego niniejszym regulaminem, z wyjątkiem rozszerzenia homologacji na urządzenie różniące się jedynie barwą emitowanego światła.
4.1.4. Powiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu, odmowie lub cofnięciu homologacji lub o ostatecznym zaniechaniu produkcji typu światła głównego na mocy niniejszego regulaminu przekazuje się Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin za pomocą formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu, ze wskazaniami zgodnymi z pkt 2.2.1. Jeżeli światło główne jest wyposażone w regulowany odbłyśnik i jeżeli to światło główne ma być używane wyłącznie w położeniach zamontowania zgodnie ze wskazaniami pkt 2.2.1, wnioskujący jest zobowiązany na podstawie homologacji do poinformowania użytkownika we właściwy sposób o prawidłowym położeniu (położeniach) zamontowania.
4.1.5. Oprócz znaku określonego w pkt 3.1 znak homologacji opisany w poniższych pkt 4.2 i 4.3 należy umieścić w miejscach, o których mowa w powyższym pkt 3.2, na każdym świetle głównym odpowiadającym typowi homologowanemu na podstawie niniejszego regulaminu.
4.2. Elementy znaku homologacji
Znak homologacji musi składać się z: 4.2.1. międzynarodowego znaku homologacji zawierającego:
4.2.1.1. okręg otaczający literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(5);
4.2.1.2. numer homologacji określony w pkt 4.1.3;
4.2.2. następującego dodatkowego symbolu (lub symboli):
4.2.2.1. na światłach głównych spełniających jedynie wymagania ruchu lewostronnego, poziomej strzałki skierowanej w prawo od patrzącego znajdującego się na wprost światła, tj. w stronę jezdni, po której odbywa się ruch;
4.2.2.2. na światłach głównych przystosowanych do spełniania wymagań obydwu systemów ruchu poprzez odpowiednią regulację ustawienia zespołu optycznego lub żarówki, poziomej strzałki z grotem na obydwu końcach, przy czym groty zwrócone są, odpowiednio, w lewo i w prawo;
4.2.2.3. na światłach głównych spełniających wymagania niniejszego regulaminu tylko w odniesieniu do światła mijania - litery "C";
4.2.2.4. na światłach głównych spełniających wymagania niniejszego regulaminu tylko w odniesieniu do światła drogowego - litery "R";
4.2.2.5. na światłach głównych spełniających wymagania niniejszego regulaminu zarówno w odniesieniu do światła mijania, jak i drogowego - liter "CR";
4.2.2.6. na światłach głównych z szybą z tworzywa sztucznego, grupy liter "PL" umieszczonej w pobliżu symboli określonych w powyższych pkt 4.2.2.3-4.2.2.5;
4.2.2.7. W każdym przypadku właściwy tryb pracy zastosowany podczas procedury badania zgodnie z pkt 1.1.1.1 załącznika 4 oraz dopuszczalne napięcie(-a) zgodnie z pkt 1.1.1.2 załącznika 4 określa się na świadectwie homologacji i na formularzu powiadomienia przesyłanego państwom, które są Umawiającymi się Stronami Porozumienia i które stosują niniejszy regulamin.
W odpowiednich przypadkach urządzenie znakuje się następująco:
na światłach głównych, które spełniają wymagania niniejszego regulaminu i które są tak zaprojektowane, że żarnik światła mijania nie jest zapalany jednocześnie z żarnikiem lampy o jakiejkolwiek innej funkcji oświetlającej, z którą to światło może być wzajemnie sprzężone: w znaku homologacji za symbolem światła mijania należy umieścić ukośnik (/).
Na światłach głównych spełniających wymagania załącznika 4 do niniejszego regulaminu, jedynie w przypadku zasilania napięciem 6V lub 12V, w pobliżu oprawki żarówki należy umieścić symbol składający się z liczby 24 przekreślonej za pomocą krzyżyka (X).
4.2.2.8. W pobliżu wyżej wymienionych symboli dodatkowych można umieścić dwie cyfry numeru homologacji oznaczające serię poprawek obowiązujących w chwili udzielania homologacji oraz, jeśli to konieczne, wymaganą strzałkę.
4.2.2.9. Znaki i symbole podane w powyższych pkt 4.2.1 i 4.2.2 muszą być czytelne i nieusuwalne, również po zamontowaniu urządzenia w pojeździe.
4.3. Układ znaku homologacji
4.3.1. Światła niezależne
W załączniku 5 do niniejszego regulaminu, rysunki 1-9, podano przykłady układów znaków homologacji z wyżej wymienionymi dodatkowymi symbolami.
4.3.2. Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone
4.3.2.1. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów, wystarczy umieścić jeden międzynarodowy znak homologacji składający się z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji, oraz numer homologacji. Ten znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych światłach, pod warunkiem że:
4.3.2.1.1. jest widoczny po ich zamontowaniu;
4.3.2.1.2. żadna część zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł, która przepuszcza światło, nie może być usunięta bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.
4.3.2.2. Należy nanieść: symbol identyfikacyjny dla każdego światła, właściwy dla regulaminu, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek odpowiadającą ostatnim istotnym zmianom technicznym wprowadzonym do regulaminu (na dzień udzielenia homologacji) oraz, jeżeli to niezbędne, wymaganą strzałkę:
4.3.2.2.1. na odpowiedniej powierzchni świetlnej
4.3.2.2.2. lub w grupie, w taki sposób, aby każde z zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł mogło zostać jednoznacznie zidentyfikowane (zob. cztery możliwe przykłady w załączniku 5).
4.3.2.3. Rozmiar składników takiego pojedynczego znaku homologacji nie może być mniejszy niż minimalny rozmiar najmniejszego z indywidualnych znaków wymagany przez regulamin, na podstawie którego udzielono homologacji.
4.3.2.4. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł, objętych niniejszym regulaminem.
4.3.2.5. W załączniku 5 do niniejszego regulaminu, rysunek 10, podano przykłady układów znaków homologacji dla zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł ze wszystkimi wyżej wymienionymi dodatkowymi symbolami.
4.3.3. Światła, których szyba może być wykorzystywana przez światła główne różnych typów, i które mogą być wzajemnie sprzężone lub zespolone z innymi światłami.
Zastosowanie mają przepisy określone w powyższym pkt 4.3.2.
4.3.3.1. Ponadto, w przypadku wykorzystywania tej samej szyby, mogą być na niej umieszczone różne znaki homologacji odnoszące się do różnych typów świateł głównych lub zespołów świateł, pod warunkiem że główny korpus światła głównego, nawet jeśli jest nierozdzielny z szybą, również posiada powierzchnię opisaną w powyższym pkt 3.2 i umieszczono na nim znaki homologacji właściwe dla realizowanych funkcji. Jeżeli różne typy świateł głównych posiadają ten sam główny korpus, może on nosić różne znaki homologacji.
4.3.3.2. W załączniku 5 do niniejszego regulaminu, rysunek 11, podano przykłady układów znaków homologacji odnoszących się do powyższego przypadku.
5. SPECYFIKACJE OGÓLNE
5.1. Każda próbka odpowiada specyfikacjom przedstawionym w poniższych pkt 6 i 7.
5.2. Światła główne są wykonane tak, aby zachowały swoje określone właściwości fotometryczne i funkcjonowały właściwie podczas normalnego użytkowania pomimo drgań, którym mogą być poddawane.
5.3. Światła główne muszą być wyposażone w urządzenie umożliwiające ich regulację w pojeździe, tak aby spełniały odnoszące się do nich przepisy. Takie urządzenie nie musi być montowane w zespołach, w których nie można rozdzielić odbłyśnika i szyby rozpraszającej, pod warunkiem że stosowanie takich zespołów jest ograniczone do pojazdów, w których ustawienie świateł głównych może być regulowane za pomocą innych sposobów. Jeżeli światło główne wytwarzające światło drogowe i światło główne wytwarzające światło mijania, przy czym każde z nich jest wyposażone we własną żarówkę, są zmontowane tworząc złożony zespół, urządzenie regulacyjne musi umożliwiać należytą regulację każdego układu optycznego z osobna.
Nie ma to jednak zastosowania do świateł z nierozdzielnymi odbłyśnikami. Dla tego typu zespołów stosuje się wymagania poniższego pkt 6.
5.4. Części, za pomocą których żarówka jest mocowana do odbłyśnika są tak wykonane, aby nawet w ciemności żarówki nie można było umieścić w żadnym innym położeniu niż położenie poprawne. Oprawka żarówki odpowiada właściwościom wymiarowym podanym w następujących arkuszach danych publikacji IEC 61-2.
Żarówka |
Oprawka |
Arkusz danych |
R2 |
P45t-41 |
7005-95-1 |
H51 |
PX43t |
7005-34-1 |
5.5. Światła główne zaprojektowane tak, by spełniały wymagania zarówno państw, w których obowiązuje ruch prawostronny, jak i tych, w których obowiązuje ruch lewostronny, mogą być dostosowywane do danego rodzaju ruchu poprzez ich odpowiednie fabryczne wyregulowanie w czasie wyposażania pojazdu lub ustawiane przez kierowcę. Takie fabryczne wyregulowanie lub ustawienie przez kierowcę musi polegać, na przykład, na umieszczeniu zespołu optycznego pod danym kątem na pojeździe lub ustawienie żarówki pod danym kątem w stosunku do zespołu optycznego. We wszystkich przypadkach występują jedynie dwa dokładnie odróżniające się położenia: jedno dla prawostronnego kierunku jazdy, a drugie dla lewostronnego kierunku jazdy. Konstrukcja musi uniemożliwiać nieumyślne przestawienie świateł głównych z jednej pozycji do drugiej lub umieszczenia ich w pozycji pośredniej. Gdy dla żarówki przewidziane są dwa różne ustawienia, to części służące do podłączania żarówki do odbłyśnika muszą być tak zaprojektowane i wykonane, aby w każdym z tych dwóch ustawień żarówka była utrzymywana w położeniu z dokładnością wymaganą dla świateł głównych przystosowanych do ruchu tylko po jednej stronie drogi.
5.6. Wykonuje się uzupełniające badania zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku 4 w celu zagwarantowania, że stosowanie nie powoduje nadmiernej zmiany parametrów fotometrycznych.
5.7. Zgodność z wymaganiami pkt 5.2-5.5 sprawdza się wzrokowo, a w miarę potrzeby przez próbne zamontowanie świateł.
5.8. Jeżeli szyba światła głównego jest wykonana z tworzywa sztucznego, wykonuje się badania zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku 7.
6. OŚWIETLENIE
6.1.1. Światła główne muszą być wykonane w taki sposób, aby zamontowane w nich żarówki R2 lub HS1 wytwarzały nieoślepiające światło mijania o odpowiednim natężeniu oraz dobre światło drogowe.
6.1.2. Natężenie światła wytwarzane przez światło główne sprawdza się na pionowym ekranie pomiarowym ustawionym w odległości 25 m przed światłem głównym i pod kątem prostym do jego osi (zob. załącznik 6).
6.1.3. Światło główne należy sprawdzać za pomocą jednej albo kilku żarówek wzorcowych, zaprojektowanych do świecenia pod napięciem znamionowym 12 V, przy czym dowolny filtr żółty selektywny(6) należy zastąpić geometrycznie identycznym filtrem bezbarwnym o czynniku przepuszczania światła równym przynajmniej 80 %. Podczas sprawdzania światła głównego napięcie na końcówkach żarówki reguluje się tak, aby uzyskać następujące parametry:
Żarówka kategoria |
Przybliżone napięcie zasilania (V) podczas pomiaru |
Strumień świetlny (w lumenach) |
żarnik emitujący światło drogowe |
żarnik emitujący światło mijania |
R2 |
12 |
700 |
450 |
H51 |
12 |
700 |
450 |
6.1.4. Wymiary określające położenie żarówki (żarówek) i osłony wewnątrz żarówki wzorcowej podano w odpowiednim arkuszu danych regulaminu nr 37.
6.1.5. Bańka żarówki wzorcowej musi mieć taki kształt i właściwości optyczne, aby nie występowało odbicie lub załamanie światła niekorzystnie wpływające na rozsył światła. Zgodność z powyższym wymogiem sprawdza się przez pomiar rozsyłu światła wytwarzanego przez światło główne wzorcowe wyposażone w żarówkę wzorcową.
6.2. Światło mijania musi wytwarzać na tyle wyraźną granicę światła i cienia, aby umożliwić zadowalające ustawienia światła za jej pomocą. Granica światła i cienia musi być poziomą linią prostą po stronie przeciwnej do kierunku ruchu, dla którego światło główne jest przeznaczone; po drugiej stronie musi ona być pozioma lub przebiegać pod kątem do 15° powyżej poziomu.
Światło główne musi być tak ustawione, aby:
6.2.1. granica światła i cienia z lewej strony ekranu(7) była pozioma w przypadku świateł głównych przystosowanych do spełniania wymagań ruchu prawostronnego, a w przypadku świateł głównych przystosowanych do spełniania wymagań ruchu lewostronnego pozioma była granica światła i cienia z prawej strony ekranu;
6.2.2. pozioma część granicy światła i cienia była umieszczona na ekranie 25 cm poniżej konturu poziomej płaszczyzny przechodzącej przez ogniskową światła głównego (zob. załącznik 6 do niniejszego regulaminu);
6.2.3. położenie ekranu odpowiadało położeniu określonemu w załączniku 6(8).
Przy takim ustawieniu światło główne musi spełniać wymagania określone w poniższych pkt 6.3 i 6.5, o ile ma ono wytwarzać światło mijania i światło drogowe. Jeśli ma ono wytwarzać głównie światło mijania, musi ono spełniać jedynie wymagania pkt 6.3(9).
Jeśli ustawione w ten sposób światło główne nie spełnia wymagań wymienionych w pkt 6.3 i 6.5, można zmienić jego ustawienie pod warunkiem, że oś wiązki lub punkt przecięcia HV określony w załączniku 6 do niniejszego regulaminu nie są bocznie przesunięte o więcej niż 1° (= 44 cm) w lewo lub w prawo(10). Aby ułatwić ustawianie przy pomocy granicy światła i cienia, światło główne może być częściowo zasłonięte w celu zaostrzenia granicy światła i cienia.
Jeśli światło główne służy wyłącznie jako światło drogowe, musi być ustawione w taki sposób, aby obszar maksymalnego oświetlenia był skupiony w punkcie przecięcia się linii hh i vv. Takie światło główne musi spełniać tylko wymagania określone w pkt 6.5.
6.3. Oświetlenie wytwarzane na ekranie przez światło mijania spełnia następujące wymagania:(11)
Punkt na ekranie pomiarowym |
Wymagane oświetlenie w luksach |
Światła główne dla ruchu prawostronnego |
Światła główne dla ruchu lewostronnego |
Punkt R 50 L |
Punkt H 50 R |
≤ 0-4 |
Punkt 75 R |
Punkt 75 L |
≥ 6 |
Punkt 50 R |
Punkt 50 L |
≥ 6 |
Punkt 25 L |
Punkt 25 R |
≥ 1,5 |
Punkt 25 R |
Punkt 25 L |
≥ 1,5 |
Dowolny punkt w strefie III |
≤ 0,7 |
Dowolny punkt w strefie IV |
≥ 2 |
Dowolny punkt w strefie I |
≤ 20 |
W przypadku gdy strumień żarówki wzorcowej używanej do pomiaru jest inny niż 450 lumenów, pomiary muszą zostać skorygowane proporcjonalnie do wartości strumieni. Nie mogą występować odchylenia boczne utrudniające dobrą widoczność w żadnej ze stref I, II, III i IV.
Światła główne przystosowane do spełniania wymagań ruchu zarówno prawostronnego, jak i lewostronnego, spełniają w obu ustawieniach zespołu optycznego lub żarówki określone powyżej wymagania dla odpowiedniego systemu ruchu.
6.4. Wartości oświetlenia w strefach "A" i "B" przedstawione na rysunku P1C w załączniku 6 sprawdza się poprzez pomiar wartości fotometrycznych w pkt 1-8 na tym rysunku; wartości te muszą zawierać się w następujących granicach:
1 + 2 + 3 ≥ 0,3 luksa oraz
4 + 5 + 6 ≥ 0,6 luksa oraz
0,7 luksa ≥ 7 ≥ 0,1 luksa oraz
0,7 luksa ≥ 8 ≥ 0,2 luksa.
Te nowe wartości nie są wymagane w przypadku świateł głównych homologowanych przed datą rozpoczęcia stosowania suplementu 3 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu (2 grudnia 1992 r.) ani w przypadku rozszerzeń takich homologacji.
6.5. W przypadku świateł głównych z regulowanym odbłyśnikiem wymagania pkt 6.2-6.4 stosuje się do każdego położenia zamontowania wskazanego zgodnie z pkt 2.1. W celu sprawdzenia stosuje się następującą procedurę:
6.5.1. każde zastosowane położenie realizuje się na goniometrze względem linii łączącej środek źródła światła i punkt HV na oświetlanym ekranie badawczym. Regulowany odbłyśnik przemieszcza się następnie do takiego położenia, aby rozkład światła na ekranie odpowiadał docelowym ustawieniom przedstawionym w pkt 6.1, 6.2 lub 6.4;
6.5.2. przy odbłyśniku ustawionym początkowo zgodnie z pkt 6.5.1 światło główne musi spełniać stosowne wymagania fotometryczne przedstawione w pkt 6.2, 6,3 i 6.4;
6.5.3. wykonuje się dodatkowe badania po przemieszczeniu odbłyśnika pionowo o ± 2° lub co najmniej do położenia maksymalnego, jeżeli jest ono mniejsze niż 2°, z jego początkowego położenia przy pomocy urządzenia do regulacji świateł głównych. Po ponownym ustawieniu światła głównego jako całości (na przykład za pomocą goniometru) w odpowiednim przeciwnym kierunku strumień świetlny sprawdza się w następujących kierunkach, przy czym musi się on zawierać w wymaganych granicach: światło mijania: punkty HV i 75R (odpowiednio 75L); światło drogowe: punkt HV (wartość procentowa Emax);
6.5.4. jeżeli wnioskujący wskazał więcej niż jedną pozycję zamontowania, procedurę przewidzianą w pkt 6.5.1-6.5.3 należy powtórzyć dla każdej z pozostałych pozycji;
6.5.5. jeżeli wnioskujący nie podał żadnych specjalnych pozycji zamontowania, światło główne ustawia się do pomiarów określonych w pkt 6.2-6.4, przy czym urządzenie do regulacji świateł głównych musi znajdować się w średnim położeniu. Wykonuje się dodatkowe badania zgodnie z pkt 6.5.3 z odbłyśnikiem przemieszczonym w jego krańcowe położenia (zamiast ± 2°) za pomocą urządzenia do regulacji świateł głównych.
6.6. Pomiary natężenia oświetlenia ekranu przez światła drogowe są dokonywane przy takim samym ustawieniu światła głównego, jak w przypadku pomiarów według powyższego pkt 6.3 lub, w przypadku światła głównego służącego jedynie jako światło drogowe, zgodnie z ostatnim akapitem pkt 6.2.3. Gdy do uzyskania wiązki głównej wykorzystywane jest więcej niż jedno źródło światła, w celu określenia wartości największego natężenia światła (Emax) wykorzystywane są wszystkie połączone funkcje.
Natężenie oświetlenia ekranu światłem drogowym musi spełniać następujące wymagania:
Punkt HV przecięcia się linii hh i vv musi znajdować się wewnątrz obszaru maksymalnego natężenia oświetlenia ograniczonego izoluksą 90 %.
Ta maksymalna wartość nie może być mniejsza niż 32 luksy.
Począwszy od punktu przecięcia HV, w linii poziomej na prawo i lewo, natężenie oświetlenia jest nie mniejsze niż 16 luksów do odległości 1,125 m oraz nie mniejsze niż 4 luksy do odległości 2,25 m. Jeśli strumień żarówki wzorcowej stosowanej do pomiarów jest inny niż 700 lumenów, tak zmierzone wartości należy skorygować proporcjonalnie do wartości strumienia.
6.7. Wartości natężenia oświetlenia ekranu wymienione w powyższych pkt 6.3 i 6.5 są mierzone za pomocą komórki fotoelektrycznej, której obszar światłoczuły zawiera się w kwadracie o boku 65 mm.
7. OCENA UCIĄŻLIWOŚCI
Ocenia się uciążliwość powodowaną przez światło mijania wytwarzane przez światło główne(12).
8. ŚWIATŁO GŁÓWNE WZORCOWE
Światło główne uważane jest za wzorcowe, jeżeli:
8.1. spełnia powyższe wymagania dotyczące homologacji,
8.2. ma skuteczną średnicę wynoszącą przynajmniej 160 mm,
8.3. zapewnia, przy użyciu żarówki wzorcowej w różnych punktach i na różnych obszarach określonych w powyższym pkt 6.3, natężenie oświetlenia równe:
8.3.1. nie więcej niż 90 % maksymalnych wartości granicznych;
8.3.2. nie mniej niż 120 % minimalnych wartości granicznych zalecanych w tabeli w pkt 6.3.
9. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
9.1. Światła główne homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wytwarzane zgodnie z typem homologowanym przez spełnianie wymagań ustalonych w pkt 6.
9.2. W celu sprawdzenia, czy spełnione są wymagania pkt 9.1, należy przeprowadzać odpowiednie kontrole produkcji.
9.3. Posiadacz homologacji musi w szczególności:
9.3.1. zapewnić istnienie procedur skutecznej kontroli jakości produktów,
9.3.2. mieć dostęp do wyposażenia kontrolnego niezbędnego do sprawdzania zgodności każdego homologowanego typu,
9.3.3. zapewnić zapisywanie danych z wyników badań oraz dostępność powiązanych dokumentów przez okres ustalony w porozumieniu z organem administracji,
9.3.4. prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności właściwości produktu, uwzględniając przy tym dopuszczalne odchylenia występujące w produkcji przemysłowej,
9.3.5. zapewnić przeprowadzenie w odniesieniu do każdego typu produktu co najmniej badań określonych w załączniku 3 do niniejszego regulaminu,
9.3.6. dopilnować, aby każdy zestaw próbek będący dowodem niezgodności w świetle danego typu badania powodował pobranie następnej próbki i ponowne przeprowadzenie badania. Należy podejmować wszelkie niezbędne kroki w celu przywrócenia zgodności przedmiotowej produkcji.
9.4. Uprawniony organ, który udzielił homologacji typu, może w każdej chwili sprawdzić metody kontroli zgodności stosowane w stosunku do każdego zakładu produkcyjnego.
9.4.1. Podczas każdej kontroli wyniki badań oraz zapis z oceny produkcji należy udostępnić osobie przeprowadzającej kontrolę.
9.4.2. Inspektor może pobrać losowo próbki do zbadania w laboratorium producenta. Minimalna liczba próbek może zostać ustalona w świetle wyników kontroli przeprowadzanych przez samego producenta.
9.4.3. Kiedy poziom jakości okazuje się niezadowalający lub wydaje się konieczne sprawdzenie ważności badań wykonanych według powyższego pkt 9.4.2., inspektor musi wybrać próbki do wysłania do placówki technicznej, która prowadziła badania homologacyjne, stosując kryteria załącznika 8.
9.4.4. Właściwy organ może przeprowadzić dowolne badania przewidziane w niniejszym regulaminie. Badania te prowadzi się na losowo wybranych próbkach, bez powodowania utrudnień w realizacji zamówień producentów i zgodnie z kryteriami załącznika 8.
9.4.5. Właściwy organ dąży do prowadzenia kontroli z częstotliwością raz na dwa lata. Kwestię tę pozostawia się jednak do uznania właściwego organu zgodnie z jego wiedzą w zakresie organizacji skutecznej kontroli zgodności produkcji. W przypadku negatywnych wyników właściwy organ jest zobowiązany zapewnić podjęcie wszelkich niezbędnych kroków w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji.
9.5. Świateł głównych z widocznymi wadami nie bierze się pod uwagę.
9.6. Nie bierze się pod uwagę wartości referencyjnej.
10. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
10.1. Homologacja udzielona w odniesieniu do typu światła głównego zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta, jeżeli wyżej wymienione wymagania nie są spełnione lub jeżeli światło główne noszące znak homologacji nie odpowiada homologowanemu typowi.
10.2. Jeżeli Umawiająca się Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie udzieloną uprzednio homologację, powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin na formularzu powiadomienia zgodnym ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
11. ZMIANA TYPU ŚWIATŁA GŁÓWNEGO I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI
11.1. Każdą zmianę typu światła głównego zgłasza się do organu administracji, który udzielił homologacji typu światła głównego. Organ taki może wówczas:
11.1.1. uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dane światło główne spełnia dalej odpowiednie wymagania; albo
11.1.2. zażądać dodatkowego sprawozdania z badań od placówki technicznej upoważnionej do przeprowadzania badań.
11.2. Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin są powiadamiane o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z podaniem zmiany, w trybie określonym w powyższym pkt 4.1.4.
11.3. Właściwy organ udzielający rozszerzenia homologacji przydziela numer seryjny dla takiego rozszerzenia oraz informuje o nim, za pomocą formularza powiadomienia zgodnego ze wzorem w załączniku 1 do niniejszego regulaminu, pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin.
11.4. Homologacje udzielone przed dniem 18 marca 1986 r. pozostają w mocy.
12. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaniecha produkcji światła głównego homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, musi poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego powiadomienia organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza powiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
13. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI
Umawiające się Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesyłać wydane w innych państwach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji albo ostateczne zaniechanie produkcji.
14. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
14.1. Po upływie 6 miesięcy od daty wejścia w życie regulaminu nr 112 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin przestają udzielać homologacji EKG na mocy niniejszego regulaminu.
14.2. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić rozszerzenia homologacji na podstawie niniejszego regulaminu oraz wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu.
14.3. Homologacje udzielone na podstawie niniejszego regulaminu przed datą wejścia w życie regulaminu nr 112 oraz wszystkie rozszerzenia homologacji, w tym udzielone w dalszej kolejności na podstawie wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu, pozostają w mocy na czas nieokreślony.
14.4. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal udzielają homologacji świateł głównych na podstawie niniejszej i wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu, o ile światła te mają być stosowane jako części zamienne do montażu w pojazdach będących w użytkowaniu.
14.5. Począwszy od daty wejścia w życie regulaminu nr 112 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą zakazać montażu w nowych pojazdach typu światła głównego homologowanego zgodnie z regulaminem nr 112.
14.6. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin w dalszym ciągu zezwalają na montaż w typie pojazdu lub w pojazdach świateł głównych homologowanych na podstawie niniejszego regulaminu.
14.7. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin w dalszym ciągu zezwalają na montaż lub stosowanie w pojazdach świateł głównych homologowanych na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego wcześniejszymi seriami poprawek, pod warunkiem że światła te stanowią części zamienne.
______
(1) Przepisy niniejszego regulaminu nie stanowią dla Strony Porozumienia stosującej niniejszy regulamin przeszkody do zakazania połączenia światła głównego z szybą z tworzywa sztucznego, homologowaną na podstawie niniejszego regulaminu, z mechanicznym urządzeniem do oczyszczania światła głównego (z wycieraczkami).
(2) Wystąpienie o homologację żarówki: zob. regulamin nr 37. "Typ żarówki" nie jest tożsamy z "kategorią żarówki". Niniejszy regulamin dotyczy świateł głównych zawierających żarówki kategorii R2 lub HS1. Te kategorie żarówek różnią się znacznie między sobą pod względem konstrukcji, w szczególności konstrukcji trzonka. Nie można ich stosować zamiennie, ale jedna kategoria żarówki zawiera najczęściej kilka typów.
(3) W przypadku świateł głównych przystosowanych do spełniania wymagań ruchu tylko po jednej stronie drogi (prawej lub lewej) zaleca się ponadto, aby powierzchnia, która może zostać zasłonięta, aby zapobiec dyskomfortowi użytkowników w kraju, gdzie ruch odbywa się po przeciwnej stronie drogi, była zaznaczona w sposób trwały na przedniej szybie. Oznaczenie to nie jest jednak niezbędne, gdy powierzchnia ta wyraźnie wynika z konstrukcji światła.
(4) W przypadku gdy szyba nie może zostać oddzielona od głównego korpusu światła głównego, wystarczy powierzchnia na szybie.
(5) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Jugosławia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - (numer wolny), 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30-36 (numery wolne) i 37 - Turcja. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub ich przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.
(6) Filtry te składają się z części przeznaczonych do barwienia światła, w tym szyby.
(7) Ekran służący do regulacji musi być na tyle szeroki, aby umożliwiał zbadanie granicy światła i cienia w przedziale co najmniej 5° od linii vv.
(8) Jeżeli w przypadku światła głównego zaprojektowanego tak, by spełniało wymagania niniejszego regulaminu tylko w odniesieniu do wiązki światła mijania, oś ogniskowa różni się znacząco od głównego kierunku wiązki, należy dokonać regulacji bocznej w sposób, który najlepiej spełnia wymagania dotyczące oświetlenia w punktach 75 i 50.
(9) Światło główne wytwarzające światło mijania może zawierać w sobie światło drogowe, co do którego nie opracowano specyfikacji ogólnych.
(10) Graniczna wartość przesunięcia o 1° w prawo lub w lewo nie jest niezgodna z przesunięciem pionowym. To ostatnie jest ograniczone tylko przez wymagania określone w pkt 6.5.
(11) Zob. załącznik 2 dotyczący świateł głównych specjalnych przeznaczonych do ciągników rolniczych lub leśnych i do innych pojazdów o ograniczonej prędkości.
(12) Wymagania te będą przedmiotem zaleceń dla organów administracyjnych.
ZAŁĄCZNIKI