(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 2923)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/267/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 11 maja 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji "Przekształcenie dywidendy cyfrowej w korzyści społeczne i wzrost gospodarczy"(2) podkreślono znaczenie zapewnienia spójnego modelu otwarcia zakresu 790-862 MHz ("pasma 800 MHz") dla usług łączności elektronicznej poprzez przyjęcie warunków technicznych wykorzystania tego zakresu. Pasmo 800 MHz stanowi część dywidendy cyfrowej, czyli częstotliwości radiowych uwolnionych dzięki efektywniejszemu wykorzystaniu widma osiągniętemu w ramach przejścia z analogowego systemu nadawania telewizji naziemnej na system cyfrowy. Osiągnięcie przewidywanych korzyści społeczno-gospodarczych oparte jest na założeniu, że przyjęte zostanie podejście wspólnotowe, zgodnie z którym pasmo 800 MHz zostanie zwolnione do 2015 r. i ustanowione zostaną warunki techniczne zapobiegające silnym zakłóceniom transgranicznym.
(2) Neutralność technologiczną oraz neutralność świadczonych usług potwierdzono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniającej dyrektywy 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń oraz 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej(3) (dyrektywa w sprawie lepszych uregulowań prawnych). Ponadto w opinii RSPG z dnia 18 września 2009 r. w sprawie dywidendy cyfrowej zachęcono do stosowania zasad WAPECS i zalecono Komisji, by jak najszybciej uwzględniła zawarte w tej opinii zalecenia w celu zmniejszenia na szczeblu UE poziomu niepewności co do możliwości państw członkowskich w zakresie udostępnienia pasma 800 MHz.
(3) W rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie pełnego wykorzystania potencjału dywidendy cyfrowej w Europie, zatytułowanej "Wspólne podejście do zagospodarowania zakresów częstotliwości zwolnionych w wyniku przejścia na nadawanie cyfrowe", wezwano państwa członkowskie do jak najszybszego udostępnienia dywidendy cyfrowej i wezwano do działań na szczeblu wspólnotowym. W swoich konkluzjach z dnia 18 grudnia 2009 r. na temat przekształcenia dywidendy cyfrowej w korzyści społeczne i wzrost gospodarczy Rada potwierdziła przyjęte już w 2008 r. stanowisko, zgodnie z którym poproszono Komisję o udzielenie państwom członkowskim wsparcia i pomocy w procesie zacieśniania współpracy między tymi państwami i współpracy z państwami trzecimi w zakresie koordynacji zagospodarowania widma i pełnego wykorzystania korzyści płynących z dywidendy cyfrowej.
(4) Mając na uwadze duży wpływ łączności szerokopasmowej na wzrost gospodarczy, w planie naprawy gospodarczej(4) wyznaczono cel polegający na osiągnięciu stuprocentowego zasięgu usług szerokopasmowych między 2010 a 2013 r.(5). Celu tego nie można osiągnąć bez znacznego udziału technologii bezprzewodowych, zwłaszcza w kwestii zapewnienia łączności szerokopasmowej na obszarach wiejskich, co można by częściowo zrealizować udostępniając jak najwcześniej dywidendę cyfrową na potrzeby tych obszarów.
(5) Wyznaczenie pasma 800 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej byłoby ważnym krokiem uwzględniającym zarówno konwergencję łączności ruchomej i stacjonarnej oraz radiodyfuzji, jak i odzwierciedlającym innowacje techniczne. Usługi świadczone w tym zakresie częstotliwości powinny głównie umożliwiać użytkownikom dostęp do łączności szerokopasmowej, w tym do treści rozpowszechnianych w sposób radiodyfuzyjny.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym w dniu 3 kwietnia 2008 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (zwanej dalej "CEPT") mandatu w zakresie określenia warunków technicznych mających zastosowanie do pasma 800 MHz, zoptymalizowanych na potrzeby stacjonarnych i/lub ruchomych sieci telekomunikacyjnych, ale nie ograniczonych do tych potrzeb, przy czym szczególny nacisk położono na wspólne i minimalne (najmniej restrykcyjne) warunki techniczne, najbardziej odpowiedni sposób aranżacji częstotliwości oraz na zalecenie dotyczące postępowania w przypadku usług związanych z realizacją programów i imprez specjalnych (PMSE).
(7) Na podstawie tego mandatu CEPT przygotowała cztery raporty (raporty CEPT nr 29, 30, 31 i 32). Zawarto w nich warunki techniczne dla stacji bazowych i stacji końcowych pracujących w paśmie 800 MHz. Dzięki wprowadzeniu zharmonizowanych warunków technicznych możliwe będzie osiągnięcie ekonomii skali bez konieczności użycia konkretnego rodzaju technologii, w oparciu o zoptymalizowane parametry dotyczące najbardziej prawdopodobnego sposobu wykorzystania pasma.
(8) W raporcie CEPT nr 29 przedstawiono wytyczne dotyczące kwestii związanych z koordynacją transgraniczną, które będą mieć szczególne znaczenie podczas etapu współistnienia, tzn. w sytuacji gdy niektóre państwa członkowskie wprowadzą już zoptymalizowane warunki techniczne dla stacjonarnych i/lub ruchomych sieci telekomunikacyjnych, podczas gdy pozostałe państwa członkowskie będą nadal korzystać w paśmie 800 MHz z nadajników radiodyfuzyjnych o dużej mocy. CEPT uważa, że Akta Końcowe Regionalnej Konferencji Radiokomunikacyjnej Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, poświęconej planowaniu ziemskiej cyfrowej służby radiodyfuzyjnej w niektórych częściach Regionów 1 i 3, w zakresach częstotliwości 174-230 MHz oraz 470-862 MHz (porozumienie GE06), ustanawiają niezbędne procedury regulacyjne dotyczące koordynacji transgranicznej.
(9) W raporcie CEPT nr 30 określono najmniej restrykcyjne warunki techniczne za pomocą parametrów technicznych określanych jako maski granic bloku (ang. Block Edge Masks, BEM), które stanowią wymogi regulacyjne służące eliminacji szkodliwych zakłóceń między sąsiadującymi sieciami i obowiązują bez uszczerbku dla limitów określonych w normach dotyczących urządzeń, ustanowionych na podstawie dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(6). W oparciu o raport CEPT parametry BEM są zoptymalizowane na potrzeby stacjonarnych i/lub ruchomych sieci telekomunikacyjnych pracujących w trybie dupleksowym z podziałem częstotliwości (ang. Frequency-Division Duplexing, FDD) i/lub w trybie dupleksowym z podziałem czasu (ang. Time-Division Duplexing, TDD), ale nie są do tych potrzeb ograniczone.
(10) W przypadku wystąpienia szkodliwych zakłóceń lub w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że zakłócenia takie mogą wystąpić, środki określone w sprawozdaniu CEPT nr 30 można uzupełnić, stosując proporcjonalne środki krajowe.
(11) Zapobieganie szkodliwym zakłóceniom i zaburzeniom funkcjonowania urządzeń do odbioru telewizji, w tym urządzeń do odbioru telewizji kablowej, może być uzależnione od tego, czy urządzenia te posiadają skuteczniejsze systemy blokowania zakłóceń. Kwestię warunków dotyczących urządzeń do odbioru telewizji należy rozwiązać w trybie pilnym w ramach dyrektywy 2004/108/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej oraz uchylająca dyrektywę 89/336/EWG (dyrektywa EMC)(7).
(12) Zapobieganie szkodliwym zakłóceniom i zaburzeniom funkcjonowania urządzeń do odbioru telewizji, w tym urządzeń do odbioru telewizji kablowej, może być również uzależnione od wartości granicznych emisji wewnątrz bloku częstotliwościowego lub wartości granicznych emisji pozapasmowej obowiązujących dla stacji końcowych. Kwestię warunków dotyczących stacji końcowych należy rozwiązać w trybie pilnym w ramach dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych, zgodnie z propozycjami zawartymi w raporcie CEPT nr 30.
(13) W raporcie CEPT nr 31 stwierdzono, że preferowany sposób aranżacji częstotliwości w paśmie 800 MHz powinien opierać się na trybie FDD, aby ułatwić transgraniczną koordynację z służbami radiodyfuzyjnymi, przy czym dodano, że podział taki nie faworyzowałby ani nie dyskryminował żadnej z przewidzianych obecnie technologii. Taki stan rzeczy nie pozbawia państw członkowskich możliwości zastosowania innego sposobu aranżacji częstotliwości w celu a) realizacji celów będących w interesie publicznym; b) zwiększenia wydajności dzięki rynkowemu zarządzaniu widmem; c) zwiększenia wydajności w trakcie korzystania z praw do użytkowania widma wspólnie z dotychczasowymi użytkownikami w okresie współistnienia; lub d) zapobiegania szkodliwym zakłóceniom, np. dzięki koordynacji z państwami trzecimi. Przeznaczając lub udostępniając pasmo 800 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej państwa członkowskie powinny zatem zastosować preferowany sposób aranżacji częstotliwości lub sposoby alternatywne opisane w raporcie CEPT nr 31.
(14) W raporcie CEPT nr 32 uznano znaczenie dalszego działania urządzeń wykorzystywanych podczas realizacji programów i imprez specjalnych (PMSE) i wskazano kilka potencjalnych pasm częstotliwości oraz innowacyjnych rozwiązań technicznych, dzięki którym urządzenia te mogłyby w dalszym ciągu wykorzystywać pasmo 800 MHz. Organy administracji powinny kontynuować analizowanie dostępnych opcji i efektywności systemów PMSE oraz uwzględniać wyniki tej analizy w regularnych sprawozdaniach dla Komisji na temat skutecznego wykorzystania widma.
(15) Biorąc pod uwagę konieczność szybkich działań potwierdzoną przez Parlament Europejski, Radę i RSPG oraz stwierdzone na podstawie badań prowadzonych w skali europejskiej i światowej coraz większe zapotrzebowanie na ziemskie usługi łączności elektronicznej zapewniające łączność szerokopasmową, wyniki uzyskane w ramach mandatu udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane w Unii Europejskiej i wdrożone przez państwa członkowskie z chwilą wyznaczenia przez nie pasma 800 MHz na potrzeby sieci innych niż sieci radiodyfuzyjne o dużej mocy.
(16) Choć istnieje pilna potrzeba wprowadzenia wspólnych warunków technicznych w celu zapewnienia efektywnego wykorzystania pasma 800 MHz przez systemy zapewniające usługi łączności elektronicznej, kwestia czasu ma bezpośrednie konsekwencje dla organizacji służb radiodyfuzyjnych przez państwa członkowskie na ich terytoriach ze względu na konieczność zagwarantowania, aby żadne działanie podjęte w bliskiej przyszłości przez jedno państwo członkowskie lub ich większą liczbę nie zmniejszyło korzyści związanych z przyjęciem zharmonizowanego podejścia europejskiego.
(17) Państwa członkowskie mogą indywidualnie zdecydować, czy i kiedy wyznaczą lub udostępnią pasmo 800 MHz na potrzeby sieci innych niż sieci radiodyfuzyjne o dużej mocy, a niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wykorzystania pasma 800 MHz do celów związanych z porządkiem i bezpieczeństwem publicznym oraz obroną w niektórych państwach członkowskich.
(18) Komisja nie powinna ustalać ostatecznego terminu udostępnienia przez państwa członkowskie pasma 800 MHz na potrzeby systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej. W odpowiednim czasie i jeżeli będzie to stosowne termin ten zostanie ustalony przez Parlament i Radę na wniosek Komisji.
(19) Wyznaczenie i udostępnienie pasma 800 MHz zgodnie z wynikami mandatu udzielonego CEPT następuje przy uwzględnieniu faktu, że w paśmie tym istnieją już inne zastosowania radiowe, które nie są objęte niniejszą decyzją. Ze względu na fakt, iż współistnienia z zastosowaniem radiowym nie ujęto w raportach CEPT nr 29, 30, 31 i 32, stosowne kryteria dotyczące współużytkowania częstotliwości, umożliwiające współistnienie, mogą opierać się na ustaleniach krajowych.
(20) Optymalne wykorzystanie pasma 800 MHz w przypadkach, w których sąsiadujące państwa członkowskie lub państwa trzecie podjęły decyzje o wprowadzeniu odmiennych zastosowań, będzie wymagać konstruktywnej koordynacji transgranicznego wykorzystywania częstotliwości, mającej na celu przyjęcie innowacyjnego podejścia przez wszystkie strony, przy uwzględnieniu opinii RSPG z dnia 19 czerwca 2008 r. w sprawie kwestii związanych z widmem dotyczących granic zewnętrznych UE oraz z dnia 18 września 2009 r. w sprawie dywidendy cyfrowej. Państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić potrzebę koordynacji z tymi państwami członkowskimi, które w dalszym ciągu korzystają z praw do prowadzenia działalności radiodyfuzyjnej o dużej mocy. Powinny również ułatwić przyszłą reorganizację pasma 800 MHz, aby w perspektywie długoterminowej umożliwić jego optymalne wykorzystanie przez systemy zapewniające usługi łączności elektronicznej o niskiej i średniej mocy. W szczególnym przypadku dotyczącym współistnienia z aeronautycznymi systemami nawigacji radiowej, które wymaga podjęcia dodatkowych środków technicznych oprócz parametrów BEM, państwa członkowskie powinny zawrzeć dwu- lub wielostronne porozumienia.
(21) Wykorzystywanie pasma częstotliwości 800 MHz na potrzeby innych istniejących zastosowań w państwach trzecich może prowadzić do ograniczeń w zakresie wprowadzania i użytkowania tego zakresu na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej w niektórych państwach członkowskich. Uwzględnienie tej kwestii będzie konieczne przy podejmowaniu w przyszłości ewentualnej decyzji dotyczącej ustalenia ostatecznego terminu udostępnienia przez państwa członkowskie pasma 800 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej. Informacje o takich ograniczeniach będą przekazywane Komisji zgodnie z art. 7 i art. 6 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym i publikowane zgodnie z art. 5 tej decyzji.
(22) Aby zapewnić efektywne wykorzystanie pasma 800 MHz w dłuższym okresie, organy administracji powinny kontynuować badania, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności i opracowania nowatorskich zastosowań. Badania takie powinny zostać uwzględnione przy rozważaniu przeglądu niniejszej decyzji.
(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Neelie KROES |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(2) COM(2009) 586.
(3) Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 37.
(4)Konkluzje prezydencji, Rada Unii Europejskiej, Bruksela, 12 grudnia 2008 r., 17271/08.
(5) Zatwierdzone przez Radę: Rada ds. Konkurencyjności, "Dokument dotyczący kluczowych zagadnień" z marca 2009 r.
(6) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10.
(7) Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 24.