uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 , w szczególności jego art. 103h lit. f) w związku z jego art. 4,
(1) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 13/2009 2 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1234/2007, aby umożliwić pomoc wspólnotową przeznaczoną na dostarczanie dzieciom uczęszczającym regularnie do dowolnego typu placówki oświatowej zarządzanej lub uznawanej przez właściwe organy państwa członkowskiego świeżych i przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów, w ramach programu "Owoce w szkole".
(2) Aby zagwarantować właściwe wdrożenie programu "Owoce w szkole", państwa członkowskie, które chcą z niego skorzystać, powinny najpierw przygotować krajowe lub regionalne strategie wdrożenia programu. Celem zagwarantowania, by ustanowiony niniejszym rozporządzeniem program "Owoce w szkole" wnosił nową wartość, państwa członkowskie powinny zawrzeć w swoich strategiach wyjaśnienie, w jaki sposób zamierzają zadbać o rzeczywistą wartość dodaną wnoszoną przez program, w szczególności w przypadku gdy produkty finansowane w ramach programu "Owoce w szkole" są dostarczane równolegle ze zwykłymi posiłkami oferowanymi przez stołówki placówek oświatowych. W przypadku państw członkowskich zamierzających wdrażać więcej niż jeden program "Owoce w szkole", dla każdego programu należy opracować oddzielną strategię.
(3) Do strategii państwa członkowskiego powinny być w szczególności włączone najważniejsze elementy wymienione w art. 103ga ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, a mianowicie: budżet programu wraz z wkładem Wspólnoty i wkładami krajowymi, czas trwania, grupa docelowa, kwalifikujące się produkty oraz udział odnośnych zainteresowanych stron takich jak odpowiednie władze w sferze oświaty i ochrony zdrowia, w sektorze prywatnym oraz rodzice uczniów. Strategia każdego państwa członkowskiego powinna również określać środki towarzyszące, które należy przyjąć w celu zagwarantowania skuteczności wykonania programu.
(4) Zgodnie z art. 152 ust. 1 Traktatu, przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Mając na względzie zagwarantowanie wysokiego poziomu ochrony zdrowia dzieci cechującego produkty kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz upowszechnianie zdrowych nawyków żywieniowych, państwa członkowskie powinny wykluczyć produkty z dodatkiem cukru, tłuszczu, soli lub też substancji słodzących ze swoich strategii, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, gdy państwo członkowskie określa w ramach strategii, że pewne produkty mogą być zakwalifikowane do objęcia danym programem. W każdym przypadku wykaz produktów kwalifikowalnych danego państwa członkowskiego musi być zatwierdzony przez właściwe organy krajowe do spraw ochrony zdrowia.
(5) Każdy program "Owoce w szkole" wymaga środków towarzyszących, jeśli ma być wykonany skutecznie. Środki towarzyszące nie powinny być ograniczane do określonych obszarów geograficznych ani placówek oświatowych, bo wiązałoby się to z wykluczeniem niektórych dzieci z zakresu ich wdrażania. Z tego względu państwa członkowskie powinny stawiać sobie za cel zapewnienie większości dzieci należących do grupy docelowej dostępu do środków towarzyszących.
(6) W imię należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego państwa członkowskie uczestniczące w programie "Owoce w szkole" powinny co roku składać wniosek o pomoc wspólnotową.
(7) Przez wzgląd na przejrzystość, należy określić szacunkowy przydział dostępnych w budżecie Wspólnoty środków na każde z państw członkowskich w oparciu o zasady przydziału, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 art. 103ga ust. 5. W celu uwzględnienia zmian sytuacji demograficznej Komisja powinna oceniać regularnie, przynajmniej raz na trzy lata, czy ustalone przydziały pozostają aktualne.
(8) W celu maksymalizacji pełnego potencjału dostępnych środków pomoc Wspólnoty szacunkowo i wstępnie rozdzielona między państwa członkowskie, które nie zdążyły przekazać swoich strategii Komisji w wyznaczonym terminie powinna zostać ponownie rozdzielona pomiędzy państwami uczestniczącymi w programie, które powiadomiły Komisję o swoich zamiarach wykorzystania środków w ilości przekraczającej ich wstępny przydział pomocy Wspólnoty.
(9) Do objęcia pomocą Wspólnoty powinny się kwalifikować nie tylko koszty związane z zakupem świeżych i przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów, ale również pewne wydatki powiązane bezpośrednio z wdrażaniem programu "Owoce w szkole", o ile zostały one określone w strategii danego państwa członkowskiego. Jednakże mając na uwadze ochronę skuteczności programu, na te powiązane koszty powinna być przeznaczona jedynie niewielka część pomocy. Przez wzgląd na kontrolę i zarządzanie finansowe koszty te powinny mieć stałą wartość obliczoną na zasadzie proporcjonalności.
(10) Dla należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego oraz odpowiedniego nadzoru należy określić szczegółowe warunki przyznawania pomocy, zatwierdzania wnioskodawców do celów udzielania pomocy oraz kryteria ważności wniosku o pomoc. W odniesieniu do wypłaty pomocy należy ustanowić wymagania, jakie powinni spełnić wnioskodawcy, oraz zasady składania wniosków, kontroli i kar stosowanych przez właściwe organy oraz procedury płatności.
(11) W celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty, należy przyjąć skuteczne i odpowiednie środki zwalczania nieprawidłowości oraz oszustw finansowych. Powinny one obejmować pełną kontrolę administracyjną uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia we wszystkich państwach członkowskich, uwzględniając zróżnicowanie sposobów wdrażania programu.
(12) Należy odzyskać kwoty nienależnie wypłacone oraz wyznaczyć kary zniechęcające wnioskodawców do dopuszczania się nadużyć lub ciężkich zaniedbań.
(13) W celu oszacowania skuteczności programu "Owoce w szkole", a także dla umożliwienia wzajemnej weryfikacji tudzież wymiany najlepszych praktyk państwa członkowskie powinny regularnie monitorować i cyklicznie oceniać wdrażanie swych programów "Owoce w szkole", przekazując wyniki i ustalenia Komisji. W przypadku owoców i warzyw świeżych, a także produktów z przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów, które nie są rozdawane bezpłatnie wśród grupy docelowej programu, państwa członkowskie powinny uwzględnić znaczenie wkładu ze strony rodziców dla skuteczności danego programu.
(14) W świetle dotychczasowych doświadczeń beneficjenci projektów współfinansowanych z budżetu Wspólnoty nie zawsze są wystarczająco świadomi roli, jaką odgrywa w tym programie Wspólnota. Dlatego też udział Wspólnoty w programie "Owoce w szkole" powinien być zdecydowanie uwydatniony w każdej z uczestniczących placówek oświatowych.
(15) W celu zapewnienia państwom członkowskim dostatecznej ilości czasu na uruchomienie własnego programu "Owoce w szkole" lub też na dostosowanie aktualnego programu do nowych przepisów należy pozwolić państwom członkowskim na opracowanie strategii zawierającej jedynie najistotniejsze, podstawowe elementy, a obejmującej inauguracyjny okres programu, trwający od 1 sierpnia 2009 r. do 31 lipca 2010 r. Powinny one również mieć swobodę opóźnienia podjęcia środków towarzyszących w tym przejściowym okresie.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 kwietnia 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1208/2011 z dnia 22 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.305.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 500/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.145.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 245/2010 z dnia 23 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.77.50) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 lutego 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 34/2011 z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.14.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1216/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.319.4) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 grudnia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 245/2010 z dnia 23 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.77.50) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 lutego 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 25 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1216/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.319.4) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 grudnia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 34/2011 z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.14.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 500/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.145.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1208/2011 z dnia 22 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.305.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2013 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 30/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.14.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 221/2014 z dnia 7 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.69.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.94.38 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 288/2009 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce w szkole" |
Data aktu: | 07/04/2009 |
Data ogłoszenia: | 08/04/2009 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2009, 15/04/2009 |