(wersja ujednolicona)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 sierpnia 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 93/92/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w jedno- lub trzykołowych pojazdach silnikowych 3 została znacząco zmieniona 4 . W celu zapewnienia jej jasności i zrozumiałości powinna zostać sporządzona jej wersja ujednolicona.
(2) Dyrektywa 93/92/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. dotyczącej homologacji typu dwu- i trzykołowych pojazdów mechanicznych zastąpionej dyrektywą 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych 5 . W niniejszej dyrektywie określono normy techniczne dotyczące projektowania i budowy pojazdów silnikowych, odnoszące się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, mającego na celu umożliwienie stosowania dla wszystkich typów pojazdów procedury homologacji typu WE, o której mowa w dyrektywie 2002/24/WE. W związku z tym przepisy dyrektywy 2002/24/WE, odnoszące się do układów, części i oddzielnych zespołów technicznych jedno- lub trzykołowych pojazdów silnikowych, stosuje się do niniejszej dyrektywy.
(3) W każdym państwie członkowskim urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej instalowane w pojazdach dwu- lub trzykołowych powinny spełniać niektóre wymogi techniczne, ustanowione na mocy bezwzględnie wiążących przepisów. Zastosowanie procedury homologacji WE ustanowionej w dyrektywie 2002/24/WE w odniesieniu do każdego takiego pojazdu wymaga opracowania zharmonizowanych wymogów dotyczących instalacji wymienionych urządzeń.
(4) Ustala się, że urządzenia oświetleniowe homologowane dla pojazdów kategorii M1 i N1, zgodnie z odpowiednimi dyrektywami, mogą również być instalowane w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych. Należy również zapewnić możliwość nieobowiązkowego instalowania przednich świateł przeciwmgielnych, tylnych świateł przeciwmgielnych, świateł cofania oraz świateł awaryjnych w trzykołowych motorowerach i lekkich pojazdach czterokołowych.
(5) W celu ułatwienia dostępu do rynków krajów spoza Wspólnoty powinna istnieć równoważność w zakresie obejmującym motocykle dwukołowe między wymogami niniejszej dyrektywy a wymogami rozporządzenia nr 53 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych 6 (EKG ONZ).
(6) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania dyrektyw określonych w załączniku VII część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. C 151 z 17.6.2008, s. 12.
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 22 czerwca 2009 r.
3 Dz.U. L 311 z 14.12.1993, s. 1.
4 Zob. załącznik VII część A.
5 Dz.U. L 124 z 9.5.2002, s. 1.
6 E/ECE/TRANS/505/Add. 52/Amend. 1.
7 Załącznik I zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
8 Załącznik II zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
9 Załącznik II dodatek 1 według numeracji ustalonej przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
10 Załącznik II dodatek 2 zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
11 Załącznik III zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
12 Załącznik III dodatek 4 zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
13 Załącznik IV zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
14 Załącznik IV dodatek 1 według numeracji ustalonej przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
15 Załącznik IV dodatek 2 zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
16 Załącznik V:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 28 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.21.88).
-zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
17 Zalącznik V dodatek 4 zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
18 Załącznik 6 zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
19 Załącznik VI dodatek 4 zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.