Decyzja 2009/504/WE,Euratom zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 maja 2009 r.
zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 4072)

(2009/504/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 6 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 17 ust. 3 i 5,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 97/245/WE, Euratom(3) określono wzory bilansów zasobów własnych, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji.

(2) Po transpozycji do prawa wspólnotowego porozumień zawartych w trakcie rundy urugwajskiej nie ma już wyraźnej różnicy pomiędzy opłatami rolnymi i należnościami celnymi. Ponadto w decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom również nie zawarto tego rozróżnienia. W związku z powyższym należy usunąć powyższe rozróżnienie ze wzorów zawartych w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.

(3) Ponadto rozporządzeniem Rady (WE) nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(4) wprowadzono między innymi opłatę produkcyjną przeznaczoną na finansowanie wydatków oraz opłatę za nadwyżki mającą zapobiegać gromadzeniu się nadmiernych zapasów. Ponadto pod pewnymi warunkami, określonej jednorazowej opłacie podlegają dodatkowe kwoty cukru oraz izoglukozy. W związku z tym, że opłaty te stanowią zasoby własne, należy dostosować wzory zawarte w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.

(4) Należy również skorzystać z doświadczeń nabytych przez państwa członkowskie przy przekazywaniu bilansów, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, i udoskonalić wygląd formularzy przygotowywanych zgodnie ze wzorami zawartymi w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom.

(5) Decyzja 97/245/WE, Euratom określa szczegółowo procedury dotyczące przekazywania informacji oraz wprowadza model służący do zgłaszania spraw, o których mowa w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000.

(6) Biorąc pod uwagę doświadczenie uzyskane przy przekazywaniu stosownych informacji, konieczne jest podjęcie działań gwarantujących przekazywanie Komisji wszystkich faktów niezbędnych do pełnej analizy przypadków nieściągalności zgłaszanych przez państwa członkowskie.

(7) Ustalenia dotyczące przekazywania sprawozdań i sprawnego zarządzania informacjami powinny zostać dostosowane do rosnącej liczby przypadków nieściągalności poprzez wprowadzenie nowego elektronicznego systemu zarządzania i wymiany informacji, za pomocą którego państwa członkowskie mogłyby przesyłać drogą elektroniczną zgłoszenia dotyczące kwot, co do których ustalono lub uznano, że są nieściągalne.

(8) Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2028/2004(5) wprowadziło do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000 wyraźne rozróżnienie między sprawozdaniami dotyczącymi spraw, w których stwierdzono nieściągalność ustalonych należności lub uznano te należności za nieściągalne, o czym mowa w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, a sprawozdaniami rocznymi, o których mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000. W związku z tym należy zmienić wzory tych sprawozdań.

(9) Należy również określić odpowiednie terminy przekazania zmienionych bilansów.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 97/245/WE, Euratom,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 97/245/WE, Euratom wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 1 wyrażenie "art. 6 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89" zastępuje się wyrażeniem "art. 6 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000(*).

______

(*) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1.";

2) w art. 2 ust. 1 wyrażenie "art. 6 ust. 4 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89" zastępuje się wyrażeniem "art. 6 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000";

3) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

1. Państwa członkowskie korzystają ze wzoru określonego w załączniku VI w celu sporządzania sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000.

2. Państwa członkowskie przekazują drogą elektroniczną sprawozdania, o których mowa w art. 17 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, korzystając z elektronicznego systemu zarządzania i wymiany informacji.

3. Załącznik VII zawiera wzór sprawozdań, o których mowa w art. 17 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000.";

4) załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszej decyzji;

5) załącznik III zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszej decyzji;

6) załącznik VI zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III do niniejszej decyzji;

7) dodaje się załącznik VII, zamieszczony w załączniku IV do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Bilanse opracowane według wzorów zawartych w załącznikach I i III do decyzji 97/245/WE, Euratom, zmienionej niniejszą decyzją, przekazuje się po raz pierwszy za czerwiec 2009 r. w przypadku bilansów miesięcznych i za drugi kwartał 2009 r. w przypadku bilansów kwartalnych.

Artykuł  3

Elektroniczny system zarządzania i wymiany informacji oraz wzór, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 decyzji 97/245/WE, Euratom, zmienionej niniejszą decyzją, stosuje się od dnia wskazanego przez Komisję państwom członkowskim.

Do czasu wskazania tego dnia państwa członkowskie stosują wzór zawarty w załączniku VI do decyzji 97/245/WE, Euratom, zmienionej decyzją 2002/235/WE, Euratom(6).

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.

W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

(2) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1.

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.1997, s. 12.

(4) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 352 z 27.11.2004, s. 1.

(6) Dz.U. L 79 z 22.3.2002, s. 61.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

RACHUNEK »A« ZASOBÓW WŁASNYCH WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

Bilans ustalonych należności(*)

Państwo członkowskie:

miesiąc/rok

(waluta krajowa)
RODZAJ ZASOBÓW Numer referencyjny państwa członkowskiego

(opcjonalnie)

Należności ustalone za miesiąc(1)

(1)

Kwoty odzyskane z odrębnego bilansu

(2)

Korekty do wcześniejszych ustaleń(2) Kwoty brutto

(5) = (1) + (2) + (3) - (4)

Kwoty netto

(6)

+

(3)

-

(4)

1210 Opłaty celne (z wyjątkiem ceł wyrównawczych i antydumpingowych)
1230 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na produkty
1240 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na usługi
12 OPŁATY CELNE
1100 Opłaty od produkcji dotyczącego roku gospodarczego 2005/2006 i lat poprzednich
1110 Opłaty od składowania cukru
1130 Opłaty od niewyeksportowanej produkcji cukru, izoglukozy i syropu inulinowego C oraz od substytutów cukru C i izoglukozy C
1170 Opłata produkcyjna
1180 Jednorazowe opłaty od dodatkowych kwot cukru i uzupełniających kwot izoglukozy
1190 Opłata za nadwyżki
11 OPŁATY OD CUKRU
Łącznie 12 + 11
- 25 % z tytułu kosztów poboru

- 10 % z tytułu kosztów poboru(3)

Ogółem do zapłaty wspólnocie
(1) W tym korekty księgowe.

(2) Korekty wstępnych ustaleń, w szczególności przypadki odzyskania długu a posteriori i zwrotu. Jeśli chodzi o cukier, przy korektach dotyczących wcześniejszych lat gospodarczych należy wskazać, do którego roku się one odnoszą.

(3) 10 % z tytułu kosztów poboru odnosi się do kwot, które zgodnie z przepisami wspólnotowymi powinny zostać udostępnione przed dniem 28 lutego 2001 r.

______

(*) W tym należności ustalone w wyniku kontroli i w związku z nadużyciami i nieprawidłowościami."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK III

ODRĘBNY RACHUNEK ZASOBÓW WŁASNYCH WSPÓLNOT EUROPEJSKICH(*)

Bilans ustalonych należności nieujętych na rachunku »A«

Państwo członkowskie:

kwartał/rok:

(waluta krajowa)
RODZAJ ZASOBÓW Kwoty brutto do odzyskania z poprz. kwartału

(1)

Należności ustalone na dany kwartał

(2)

Korekty ustaleń (art. 8)(1)

(3)

Kwoty, których nie można udostępnić

(art. 17(2))(2)

(4)

Łącznie (1 + 2 ± 3 - 4)

(5)

Kwoty odzyskane w ciągu kwartału(3)

(6)

Kwoty brutto pozostające do odzyskania na koniec bieżącego kwartału

(7) = (5) - (6)

1210 Opłaty celne (z wyjątkiem ceł wyrównawczych i antydumpingowych)
1230 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na produkty
1240 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na usługi
12 OPŁATY CELNE
1100 Opłaty od produkcji dotyczące roku gospodarczego 2005/2006 i lat poprzednich
1110 Opłaty od składowania cukru
1130 Opłaty od niewyeksportowanej produkcji cukru, izoglukozy i syropu inulinowego C oraz od substytutów cukru C i izoglukozy C
1170 Opłata produkcyjna
1180 Jednorazowe opłaty od dodatkowych kwot cukru i uzupełniających kwot izoglukozy
1190 Opłata za nadwyżki
11 OPŁATY OD CUKRU
Łącznie 12 + 11
Szacunkowe kwoty należności, których odzyskanie jest mało prawdopodobne(4)
(1) Korektę należności należy rozumieć jako korekty, łącznie z unieważnieniami wynikającymi ze zmian pierwotnego ustalenia, powstałymi w poprzednich kwartałach. Różnią się one charakterem od tych ujętych w kolumnie 4.

(2) Wszystkie przypadki należy wyszczególnić w załączniku IIIa do niniejszego sprawozdania, który należy odesłać wraz z bilansem kwartalnym. Łączna kwota w kolumnie 4 oraz w załączniku IIIa musi być identyczna.

(3) Kwota ogółem ujęta w tej kolumnie musi odpowiadać sumie kwot ujętych w kolumnie 2 bilansu dla rachunku »A« za dane trzy miesiące.

(4) Obowiązkowe w przypadku bilansu za czwarty kwartał danego roku. Wpisać »brak«, jeśli kwota szacunkowa wynosi zero.

______

(*) Rachunek »B« ujęty w art. 6 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, łącznie z należnościami ustalonymi na podstawie kontroli lub w związku z nadużyciami lub nieprawidłowościami."

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK VI

SPRAWOZDANIE ROCZNE

o którym mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

"ZAŁĄCZNIK VII

Sprawozdanie, o którym mowa w art. 17 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.171.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/504/WE,Euratom zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty
Data aktu: 28/05/2009
Data ogłoszenia: 01/07/2009
Data wejścia w życie: 01/07/2009