(Wersja przekształcona)(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 98/18/WE z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich 3 została kilkakrotnie znacząco zmieniona 4 . Ponieważ mają być do niej wprowadzone kolejne zmiany, należy ją przeredagować w celu zapewnienia jej przejrzystości.
(2) W ramach wspólnej polityki transportowej istnieje potrzeba przyjęcia środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie morskim.
(3) Wspólnota jest poważnie zaniepokojona katastrofami morskimi, w których uczestniczyły statki pasażerskie i w wyniku których wielu ludzi poniosło śmierć. Osoby korzystające we Wspólnocie z szybkich jednostek pasażerskich i ze statków pasażerskich mają prawo oczekiwać i liczyć na odpowiedni poziom bezpieczeństwa na pokładzie.
(4) Sprzęt roboczy i środki ochrony osobistej pracowników nie są przedmiotem niniejszej dyrektywy, ze względu na fakt, że przepisy dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy 5 oraz odpowiednie przepisy odnoszących się do niego właściwych dyrektyw mają zastosowanie do użytkowania tego sprzętu i środków na statkach pasażerskich dokonujących podróży krajowych.
(5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 4055/86 z dnia 22 grudnia 1986 r. stosujące zasadę swobody świadczenia usług w transporcie morskim pomiędzy państwami członkowskimi i między państwami członkowskimi a państwami trzecimi 6 , zliberalizowało już zasady świadczenia usług pasażerskich w transporcie morskim między państwami członkowskimi. Stosowanie zasady swobodnego świadczenia usług w transporcie morskim w państwach członkowskich (kabotaż morski), zostało przewidziane rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3577/92 7 .
(6) Aby osiągnąć wysoki poziom bezpieczeństwa i znieść przeszkody w handlu, należy wyznaczyć zharmonizowane na odpowiednim poziomie normy bezpieczeństwa dla statków i jednostek pasażerskich, które dokonują podróży krajowych. Normy stosowane wobec statków odbywających rejsy międzynarodowe są obecnie opracowywane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Procedury wnioskowania o interwencję IMO w celu dostosowania norm mających zastosowanie do rejsów międzynarodowych do norm określonych niniejszą dyrektywą powinny być dostępne.
(7) W szczególności, biorąc pod uwagę znaczenie pasażerskich przewozów morskich dla rynku wewnętrznego, akcja podjęta na poziomie Wspólnoty jest jedynym możliwym środkiem określenia wspólnego poziomu bezpieczeństwa dla statków we Wspólnocie.
(8) Uwzględniając zasadę proporcjonalności, dyrektywa jest odpowiednim instrumentem prawnym, ponieważ stwarza ona ramy pozwalające obligatoryjnie i w jednolity sposób stosować przez państwa członkowskie normy bezpieczeństwa, pozostawiając każdemu państwu członkowskiemu prawo do podjęcia decyzji w sprawie jak najlepiej dostosowanych do jego wewnętrznego systemu środków wprowadzających ją w życie.
(9) W celu poprawy bezpieczeństwa i uniknięcia zaburzeń konkurencji należy stosować wspólne przepisy bezpieczeństwa przyjęte dla statków pasażerskich lub szybkich jednostek pasażerskich odbywających we Wspólnocie podróże krajowe, niezależnie od ich bandery. Należy jednakże wyłączyć niektóre kategorie statków, do których zasady określone w niniejszej dyrektywie nie są dostosowane pod względem technicznym lub są ekonomicznie nierentowne.
(10) Statki pasażerskie należy podzielić na różne klasy, w zależności od zasięgu ich żeglugi oraz warunków pogodowych akwenów, po których się poruszają. Szybkie jednostki pasażerskie należy podzielić na kategorie zgodnie z przepisami opracowanego przez IMO Kodeksu jednostek szybkich.
(11) Głównym punktem odniesienia dla norm bezpieczeństwa powinna być Międzynarodowa Konwencja z 1974 r. o bezpieczeństwie życia na morzu (Konwencja SOLAS z 1974 r.) ze zmianami, która zawiera normy przyjęte na szczeblu międzynarodowym dla statków pasażerskich i szybkich jednostek pasażerskich w żegludze międzynarodowej, jak również odpowiednie rezolucje IMO oraz inne przepisy, które uzupełniają i interpretują Konwencję SOLAS.
(12) Różne klasy zarówno nowych, jak i istniejących już statków pasażerskich wymagają różnych metod określania wymogów, które zapewnią jednolity poziom bezpieczeństwa, uwzględniających szczególne potrzeby i ograniczenia tych różnych klas. Należy również rozróżnić w zakresie przestrzegania wymogów bezpieczeństwa pomiędzy nowymi statkami a statkami już istniejącymi, gdyż stosowanie do statków istniejących zasad odnoszących się do statków nowych wymusiłoby wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w skali nieuzasadnionej ekonomicznie.
(13) Finansowe i techniczne skutki dostosowania do norm, zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy, istniejących statków uzasadniają wprowadzenie pewnych okresów przejściowych.
(14) Uwzględniając znaczne różnice w projektowaniu, budowie i eksploatacji szybkich jednostek pasażerskich w stosunku do klasycznych statków pasażerskich, jednostki te muszą spełniać specjalne wymogi.
(15) Wyposażenie morskie, zgodne z przepisami dyrektywy Rady 96/98/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie wyposażenia statków 8 , po zainstalowaniu na statku pasażerskim nie powinno przechodzić dodatkowych prób, gdyż podlega już normom i procedurom określonym w niniejszej dyrektywie.
(16) Dyrektywa 2003/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych wymagań wytrzymałości na uszkodzenia dotyczących statków pasażerskich ro-ro 9 wprowadziła zaostrzone wymagania stateczności dla statków pasażerskich ro-ro wykonujących usługi międzynarodowe do i z portów Wspólnoty. Te zaostrzone wymagania powinny mieć także zastosowanie do pewnej kategorii statków wykonujących usługi krajowe w takich samych warunkach pogodowych. Niezastosowanie powyższych wymagań statecznościowych powinno stanowić podstawę do wycofania statków pasażerskich ro-ro po określonej liczbie lat ich eksploatacji. Z uwagi na zmiany konstrukcyjne, którym powinny zostać poddane istniejące statki pasażerskie ro-ro w celu spełnienia wymagań stateczności, wymagania te powinny być wprowadzane w okresie kilkuletnim w celu udostępnienia części branży, której te zmiany dotyczą, wystarczającego czasu do spełnienia tych wymogów. W tym celu, należy ustanowić przepisy dotyczące harmonogramu wprowadzania zmian dla istniejących statków. Harmonogram wprowadzania nie powinien naruszyć wykonania szczegółowych wymagań stateczności na tych obszarach morza, które są objęte załącznikami do Porozumienia sztokholmskiego z dnia 28 lutego 1996 r.
(17) Ważne jest, aby zastosować właściwe środki, aby zapewnić dostęp, w bezpiecznych warunkach dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się do statków pasażerskich oraz szybkich jednostek pasażerskich wykonujących usługi krajowe na obszarze państw członkowskich.
(18) Z zastrzeżeniem kontroli przeprowadzanej zgodnie z procedurą Komitetu, państwa członkowskie mogą wprowadzić dodatkowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, jeżeli uzasadnione jest to lokalnymi warunkami, zezwolić na stosowanie równoważnych standardów lub przyjmować odstępstwa od przepisów niniejszej dyrektywy pod pewnymi warunkami związanymi z eksploatacją lub w przypadku zaistnienia wyjątkowego niebezpieczeństwa zastosować inne środki zapobiegające bezpieczeństwu.
(19) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2099/2002 z dnia 5 listopada 2002 r., ustanawiające Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczaniu Morza przez Statki (COSS) 10 scentralizowało zadania komitetów utworzonych na mocy stosownego prawa wspólnotowego w sprawach bezpieczeństwa na morzu, zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz ochrony warunków życia i pracy na statku.
(20) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 11 .
(21) W szczególności należy przekazać Komisji uprawnienie do dostosowywania niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, wraz z jej załącznikami, w celu uwzględnienia zmian, które następują na poziomie międzynarodowym, a konkretnie zmian wprowadzanych do konwencji międzynarodowych. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, środki te powinny zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(22) W celu monitorowania skutecznego stosowania i przestrzegania przepisów niniejszej dyrektywy na nowych oraz istniejących statkach i jednostkach pasażerskich powinny być przeprowadzane przeglądy. Zgodność z niniejszą dyrektywą powinna zostać poświadczona przez administrację państwa bandery lub w jej imieniu.
(23) W celu zapewnienia pełnego stosowania niniejszej dyrektywy państwa członkowskie powinny wprowadzić system sankcji za naruszenie przepisów krajowych przyjętych z zastosowaniem niniejszej dyrektywy i powinny monitorować przestrzeganie niniejszej dyrektywy na podstawie przepisów wzorowanych na przepisach zawartych w dyrektywie Rady 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. dotyczącej kontroli państwa portu w odniesieniu do żeglugi morskiej 12 .
(24) Nowe elementy wprowadzone do niniejszej dyrektywy dotyczą wyłącznie procedury Komitetu. Nie wymagają one zatem transpozycji przez państwa członkowskie.
(25) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania dyrektyw określonych w załączniku IV część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 6 maja 2009 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING |
J. KOHOUT |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
1 Dz.U. C 151 z 17.6.2008, s. 35.
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r.
3 Dz.U. L 144 z 15.5.1998, s. 1.
4 Zob. załącznik IV część A.
5 Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
6 Dz.U. L 378 z 31.12.1986, s. 1.
7 Dz.U. L 364 z 12.12.1992, s. 7.
8 Dz.U. L 46 z 17.2.1997, s. 25.
9 Dz.U. L 123 z 17.5.2003, s. 22.
10 Dz.U. L 324 z 29.11.2002, s. 1.
11 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
12 Dz.U. L 157 z 7.7.1995, s. 1.
13 Art. 2 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
14 Art. 2 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
15 Art. 2 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
16 Art. 2 lit. g) ppkt ii):- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
17 Art. 2 lit. m zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. d dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
18 Art. 2 pkt 2 lit. q) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. e dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
19 Art. 2 lit. r zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. f dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
20 Art. 2 lit. s skreślona przez art. 1 pkt 1 lit. g dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
21 Art. 2 lit. u zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. h dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
22 Art. 2 lit. v zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11).
24 Art. 2 lit. y zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. j dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
25 Art. 2 lit. z dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
26 Art. 2 pkt 2 lit. za) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
27 Art. 2 pkt 2 lit. zb) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
28 Art. 2 pkt 2 lit. zc) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
29 Art. 2 pkt 2 lit. zd) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
30 Art. 2 pkt 2 lit. ze) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
31 Art. 2 pkt 2 lit. zf) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
32 Art. 2 pkt 2 lit. zg) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
33 Art. 2 pkt 2 lit. zh) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. k dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
34 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
35 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
36 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
37 Art. 5 ust. 3 skreślony przez art. 1 pkt 4 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
38 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
39 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146).
40 Art. 6 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. a lit. i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 47).
41 Art. 6 ust. 1 lit. c skreślona przez art. 1 pkt 5 lit. a ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
42 Art. 6 ust. 2 lit. b) ppkt ii skreślony przez art. 1 pkt 5 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
43 Art. 6 ust. 2 lit. b) ppkt iii zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
44 Art. 6 ust. 3 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. c lit. i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
45 Art. 6 ust. 3 lit. d zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. c lit. i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
46 Art. 6 ust. 3 lit. e) skreślona przez art. 1 pkt 5 lit. c ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
47 Art. 6 ust. 3 lit. f) skreślona przez art. 1 pkt 5 lit. c ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
48 Art. 6 ust. 4 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
49 Art. 6 ust. 4 lit. a) tiret trzecie zmienione przez art. 1 pkt 5 lit. d ppkt i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
50 Art. 6 ust. 4 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. d ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
51 Art. 6 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 5 lit. e dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
52 Art. 6 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 5 lit. e dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
53 Art. 6 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 5 lit. e dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
54 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
55 Art. 7 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 6 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
56 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
57 Art. 8 ust. 4 skreślony przez art. 1 pkt 7 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
58 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
59 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
60 Art. 9 ust. 5 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
61 Art. 10 ust. 1 lit. d zmieniona przez art. 1 pkt 9 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
62 Art. 10 ust. 2 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 9 lit. b lit. i dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
63 Art. 10 ust. 2 lit. c dodana przez art. 1 pkt 9 lit. b ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
64 Art. 10 ust. 2 lit. d dodana przez art. 1 pkt 9 lit. b ppkt ii dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
65 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
66 Art. 10 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
67 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
68 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
69 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
70 Art. 11 ust. 3 skreślony przez art. 1 pkt 11 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
71 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
72 Art. 12 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 12 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
73 Art. 12 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
74 Art. 13 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. a dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
75 Art. 13 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. b dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
76 Art. 13 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
77 Art. 14 uchylony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
78 Art. 16a dodany przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
79 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr (UE) 2016/844 z dnia 27 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.141.51) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 czerwca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 dyrektywy nr 2017/2108 z dnia 15 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.315.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 411/2020 z dnia 19 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.83.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 19 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/1180 z dnia 11 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.184.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 31 lipca 2022 r.
80 Cyfry arabskie występujące po literze "C" w oznaczeniach podziałowej wodnicy ładunkowej mogą być zastąpione cyframi rzymskimi lub literami, jeśli administracja państwa bandery uzna to za konieczne w celu odróżnienia tych oznaczeń od międzynarodowych oznaczeń podziałowej wodnicy ładunkowej.
81 Zob. "Kodeks poziomu hałasu na statkach", przyjęty przez IMO rezolucją A.468 (XII).
82 Należy kierować się zaleceniami Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej, w szczególności publikacją 60092 - Instalacje elektryczne na statkach.
83 Dz.U. L 64 z 4.3.2006, s. 1-36.
84 Należy kierować się zaleceniami Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej, w szczególności publikacją 60092 - Instalacje elektryczne na statkach.
85 Przedmiotowy okólnik powinien być również odpowiednio uwzględniany w przypadku otwartych pomieszczeń ładunkowych ro-ro.
86 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 411/2020 z dnia 19 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.83.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 19 września 2021 r.
87 Załącznik III:- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 411/2020 z dnia 19 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.83.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 19 września 2021 r.
88 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.
89 Załącznik V zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Komisji nr 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.162.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 2010 r.