PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 162,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu wzmocnienia potencjału Europy w zakresie długotrwałego i zrównoważonego wzrostu Komisja przyjęła w dniu 26 listopada 2008 r. komunikat w sprawie Europejskiego planu naprawy gospodarczej podkreślający znaczenie podejmowania inwestycji poprawiających efektywność energetyczną budynków, łącznie z sektorem budownictwa mieszkaniowego.
(2) Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) wspiera inwestycje w sektorze budownictwa mieszkaniowego, łącznie z efektywnością energetyczną, jedynie na rzecz państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r. lub po tej dacie, w przypadku gdy spełnione są warunki określone w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Takie wsparcie dla efektywności energetycznej oraz inwestycji w energię odnawialną w sektorze budownictwa mieszkaniowego powinno być udostępnione dla wszystkich państw członkowskich.
(3) Należy udzielić wsparcia inwestycjom podejmowanym w ramach systemów publicznych zgodnie z celami dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych(4).
(4) W celu zapewnienia spełnienia celów polityki spójności określonych w art. 158 Traktatu, interwencje powinny wspierać spójność społeczną.
(5) Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2007 zalecił, aby organy prawodawcze oraz Komisja były gotowe do ponownego rozważenia założeń koncepcyjnych przyszłych programów wydatków, z należytym uwzględnieniem uproszczenia podstawy obliczenia kosztów kwalifikowalnych i szerszego wykorzystania płatności opartych na kwotach i stawkach ryczałtowych, zamiast zwracania "kosztów rzeczywistych".
(6) W celu zapewnienia koniecznych uproszczeń w zarządzaniu, administracji i sprawowaniu kontroli w odniesieniu do działań objętych dotacją EFRR, w szczególności w kontekście systemu zwrotów uwarunkowanych wynikami, właściwe jest dodanie trzech kolejnych form kosztów kwalifikowalnych, a mianowicie: kosztów pośrednich, kwot ryczałtowych oraz standardowych taryf zryczałtowanych stawek kosztów jednostkowych.
(7) W celu zapewnienia pewności prawa w odniesieniu do kwalifikowalności wydatków, takie dodatkowe formy kosztów kwalifikowalnych powinny mieć zastosowanie do wszystkich dotacji z EFRR. Konieczne jest zatem stosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 sierpnia 2006 r., to jest od daty wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1080/2006,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 6 maja 2009 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING |
J. KOHOUT |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 25 lutego 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 maja 2009 r.
(3) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 64.