Wspólne działanie 2008/124/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie, EULEX KOSOWO

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2008/124/WPZiB
z dnia 4 lutego 2008 r.
w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie, EULEX KOSOWO

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 i art. 25 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 10 czerwca 1999 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję nr 1244 (zwaną dalej "rezolucją nr 1244"), zgodnie z którą Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych:

- "postanawia o międzynarodowej obecności cywilnej i w zakresie bezpieczeństwa na wstępny okres 12 miesięcy, przedłużany następnie do czasu gdy Rada Bezpieczeństwa postanowi inaczej" (ust. 19),

- "zezwala Sekretarzowi Generalnemu na ustanowienie międzynarodowej obecności cywilnej w Kosowie przy wsparciu odpowiednich organizacji międzynarodowych ..." i "postanawia, że jej podstawowy zakres odpowiedzialności będzie obejmował ... f) w końcowej fazie nadzór nad przekazaniem władzy przez tymczasowe instytucje Kosowa instytucjom ustanowionym na mocy porozumienia politycznego ... i) utrzymywanie porządku publicznego, w tym utworzenie miejscowych sił policyjnych, a do tego czasu poprzez rozmieszczenie międzynarodowych sił policyjnych w Kosowie" (ust. 10 i 11),

- wyraża zadowolenie ze współpracy z Unią Europejską i innymi organizacjami międzynarodowymi w celu opracowania wszechstronnego podejścia do rozwoju i stabilizacji w regionie dotkniętym kryzysem w Kosowie, w tym wdrożenia Paktu Stabilności dla Europy Południowo-Wschodniej z szerokim udziałem międzynarodowym, w celu dalszego wspierania demokracji, dobrobytu, stabilności i współpracy regionalnej" (ust. 17).

(2) Organy, instytucje i władze Kosowa, o których mowa w niniejszym wspólnym działaniu, stanowią instytucje (zwane dalej "instytucjami Kosowa") utworzone na podstawie rezolucji nr 1244. Obejmują one między innymi służby policyjne Kosowa, wymiar sprawiedliwości i powiązane ministerstwa spraw wewnętrznych i sprawiedliwości.

(3) Ze względów humanitarnych zachodzi potrzeba zapobiegania możliwym wybuchom przemocy oraz aktom prześladowania i zastraszania w Kosowie, uwzględniając odpowiednio odpowiedzialność wobec społeczności, o których mowa w rezolucji 1674 Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 28 kwietnia 2006 r.

(4) Dnia 10 kwietnia 2006 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2006/304/WPZiB dotyczące utworzenia zespołu UE ds. planowania (ZPUE dla Kosowa) na potrzeby ewentualnej operacji zarządzania kryzysem w zakresie praworządności i w ewentualnych innych dziedzinach w Kosowie 1 .

(5) Dnia 11 grudnia 2006 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego na potrzeby ewentualnej operacji UE zarządzania kryzysowego w zakresie praworządności i w ewentualnych innych dziedzinach w Kosowie.

(6) Wspólne działanie 2006/304/WPZiB stanowi, że szef ZPUE dla Kosowa działa pod kierownictwem szefa operacji UE zarządzania kryzysowego w Kosowie od momentu wyznaczenia tego ostatniego.

(7) Dnia 14 grudnia 2007 r. Rada Europejska na posiedzeniu w Brukseli podkreśliła gotowość UE do odegrania wiodącej roli we wzmocnieniu stabilności w regionie, w związku z jego perspektywą europejską, jak również we wdrożeniu porozumienia określającego przyszły status Kosowa. Rada Europejska oświadczyła, że UE jest gotowa do wspierania Kosowa na drodze ku trwałej stabilności, w tym poprzez misję w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO) oraz wkład w międzynarodowe biuro cywilne będące elementem obecności międzynarodowej. Rada ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych została wezwana do określenia sposobu przygotowania misji oraz terminu jej rozpoczęcia. Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel (SG/WP) został poproszony o przygotowanie misji w ramach dyskusji z odnośnymi organami w Kosowie i z Organizacją Narodów Zjednoczonych. Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych oświadczył w związku z tym, że Organizacja Narodów Zjednoczonych jest zdecydowana wspierać Kosowo, z pomocą odpowiednich organizacji międzynarodowych, na drodze ku trwałej stabilności. Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych zwrócił uwagę na gotowość UE na odegranie kluczowej roli w Kosowie, zgodnie z konkluzjami z posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli z dnia 14 grudnia 2007 r.

(8) Równolegle z niniejszym wspólnym działaniem Rada przyjmuje wspólne działanie w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Kosowie.

(9) Zgodnie z wytycznymi z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei, które odbyło się w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę SG/WP, zgodnie z art. 18 i 26 Traktatu.

(10) Artykuł 14 ust. 1 Traktatu wymaga wskazania kwoty finansowania dla całego okresu realizacji wspólnego działania. Określenie kwot, które mają być finansowane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, obrazuje wolę organu politycznego i jest uzależnione od dostępności środków budżetowych przeznaczonych na zobowiązania w trakcie odpowiedniego roku budżetowego.

(11) Ze względu na skalę i charakter misji ustanowionej niniejszym wspólnym działaniem wymagane są szczególne przepisy dotyczące zatrudnienia personelu i zamówień.

(12) Struktura dowodzenia i kontroli misji powinna pozostawać bez uszczerbku dla zobowiązań umownych szefa misji wobec Komisji w zakresie wykonania budżetu misji.

(13) Komórka monitorująca w Sekretariacie Rady powinna objąć swoim działaniem przedmiotową misję.

(14) Misja Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i zaszkodzić celom wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonym w art. 11 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1. 
Niniejszym UE ustanawia misję Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie, EULEX KOSOWO (zwaną dalej "EULEX KOSOWO").
2. 
EULEX KOSOWO działa zgodnie z mandatem misji określonymi w art. 2 i realizuje zadania określone w art. 3.
Artykuł  2 2

Mandat misji

EULEX KOSOWO wspiera - poprzez działania monitorujące i ograniczone obowiązki wykonawcze określone w art. 3 i 3a - wybrane instytucje państwa prawa Kosowa w ich działaniach zmierzających do osiągnięcia większej skuteczności, stabilności, wieloetnicznego charakteru i rozliczalności, przy zapewnieniu niezależności tych instytucji od nacisków politycznych oraz przy pełnej zgodności z międzynarodowymi standardami praw człowieka i najlepszymi europejskimi praktykami, z myślą o przekazaniu pozostałych zadań innym długoterminowym instrumentom UE oraz o stopniowym wycofaniu pozostałych funkcji wykonawczych.

Artykuł  3 3

Zadania

W celu realizacji mandatu misji określonego w art. 2 EULEX KOSOWO:

a)
monitoruje wybrane sprawy i procesy karne i cywilne w instytucjach wymiaru sprawiedliwości Kosowa, w ścisłej współpracy z innymi podmiotami UE, przy jednoczesnym poszanowaniu niezależności sądów, oraz ułatwia kontakty i monitoruje odnośne posiedzenia w ramach współpracy regionalnej w sprawach dotyczących zbrodni wojennych, korupcji oraz poważnej i zorganizowanej przestępczości;
b)
w razie konieczności zapewnia wsparcie operacyjne na rzecz dialogu wspieranego przez UE;
c)
monitoruje służby więzienne Kosowa, opiekuje się nimi jako mentor i im doradza;
d)
zachowuje pewne ograniczone obowiązki wykonawcze w dziedzinach medycyny sądowej i policji, w tym dotyczące operacji w zakresie bezpieczeństwa i pozostałego programu ochrony świadków, oraz obowiązek zapewnienia utrzymania i promowania porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym w razie konieczności poprzez uchylanie lub unieważnianie decyzji operacyjnych podjętych przez właściwe władze Kosowa;
e)
zapewnia we wszystkich swoich działaniach poszanowanie międzynarodowych standardów praw człowieka i uwzględnianie problematyki płci; oraz
f) 4
 przy wykonywaniu swojego mandatu współpracuje z odnośnymi agencjami UE, organami sądowniczymi oraz organami ścigania państw członkowskich i państw trzecich oraz pomaga organom ścigania Kosowa w rozwijaniu ich zdolności do wymiany informacji z regionalnymi i międzynarodowymi odpowiednikami w dziedzinie pomocy prawnej i współpracy w sprawach karnych.

Zadanie polegające na zapewnianiu wsparcia operacyjnego na rzecz dialogu wspieranego przez UE zostanie przekazane specjalnemu przedstawicielowi Unii Europejskiej ds. dialogu między Belgradem a Prisztiną oraz innych regionalnych kwestii Bałkanów Zachodnich do 31 grudnia 2022 r.

Artykuł  3a  5  

Przeniesione postępowania sądowe

1. 
W celu realizacji mandatu, w tym zadań wykonawczych, zgodnie z art. 3 lit. a) i d), EULEX KOSOWO wspiera prowadzenie przeniesionych postępowań sądowych w państwie członkowskim, aby ścigać czyny opisane w sprawozdaniu zatytułowanym »Niehumanitarne traktowanie ludzi oraz nielegalny handel narządami ludzkimi w Kosowie« przedstawionym w dniu 12 grudnia 2010 r. przez specjalnego sprawozdawcę Komisji Zagadnień Prawnych i Praw Człowieka Rady Europy oraz stawiać zarzuty w związku z nimi.
2. 
Wykonując swoje obowiązki, sędziowie i prokuratorzy odpowiedzialni za postępowanie muszą być w pełni niezależni i korzystać z pełnej autonomii.
Artykuł  4

Faza planowania i przygotowawcza

1. 
W fazie planowania i w fazie przygotowawczej misji ZPUE dla Kosowa działa jako główny element planowania i element przygotowawczy EULEX KOSOWO.

Szef ZPUE dla Kosowa działa pod zwierzchnictwem szefa EULEX KOSOWO (zwanego dalej "szefem misji").

2. 
Ocena ryzyka przeprowadzana w ramach procesu planowania jest regularnie uaktualniana.
3. 
ZPUE dla Kosowa odpowiada za rekrutację i rozmieszczanie personelu oraz finansowane z budżetu ZPUE dla Kosowa zamówienia dotyczące wyposażenia, usług i lokali przeznaczonych dla EULEX KOSOWO.
4. 
ZPUE dla Kosowa odpowiada za sporządzenie planu operacji (OPLAN) i za opracowanie instrumentów technicznych koniecznych do wykonywania mandatu EULEX KOSOWO. OPLAN uwzględnia wszechstronną ocenę ryzyka i zawiera plan bezpieczeństwa. Rada zatwierdza OPLAN.
Artykuł  5

Okres uruchomienia i okres przejściowy

1. 
Decyzja o uruchomieniu EULEX KOSOWO jest podejmowana przez Radę przy zatwierdzeniu OPLAN. Faza operacyjna EULEX KOSOWO rozpoczyna się w momencie przekazania władzy przez misję Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie, UNMIK.
2. 
W okresie przejściowym szef misji może nakazać ZPUE dla Kosowa przeprowadzenie działań koniecznych do tego, by misja EPBiO była w pełni operacyjna w dniu przejęcia dowództwa.
Artykuł  6 6

Struktura EULEX KOSOWO

1. 
EULEX KOSOWO jest jednolitą misją WPZiB w całym Kosowie.
2. 
EULEX KOSOWO tworzy:
a)
kwaterę główną w Prisztinie;
b)
biura w całym Kosowie, w zależności od potrzeb;
c)
biura łącznikowe, w zależności od potrzeb; oraz
d)
komórkę wspierającą w Brukseli.
Artykuł  7

Dowódca operacji cywilnej

1. 
Dyrektor ds. cywilnych zdolności planowania i prowadzenia operacji (CPCC) jest dowódcą operacji cywilnej EULEX KOSOWO.
2.  7
 Dowódca operacji cywilnej, pod kontrolą polityczną i strategicznym kierownictwem Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) oraz pod ogólnym zwierzchnictwem Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP), sprawuje dowództwo i kontrolę nad misją EULEX KOSOWO na poziomie strategicznym.
3. 
Dowódca operacji cywilnej zapewnia właściwe i skuteczne wykonywanie decyzji Rady, a także decyzji KPiB, w tym przez wydawanie szefowi misji, stosownie do potrzeb, instrukcji na poziomie strategicznym oraz doradzanie mu i pomoc techniczną.
4. 
Cały oddelegowany personel pozostaje pod pełnym dowództwem krajowych organów wysyłającego państwa członkowskiego lub wysyłającej instytucji UE. Organy krajowe przekazują dowódcy operacji cywilnej kontrolę operacyjną (OPCON) nad swoim personelem, zespołami i jednostkami.
5. 
Dowódca operacji cywilnej ponosi całkowitą odpowiedzialność za zapewnienie należytego wywiązywania się ze spoczywającego na UE obowiązku opieki.
6. 
Dowódca operacji cywilnej i Specjalny Przedstawiciel Unii Europejskiej (SPUE) wzajemnie konsultują się stosownie do potrzeb.
Artykuł  8

Szef misji

1. 
Szef misji przyjmuje odpowiedzialność za EULEX KOSOWO oraz sprawuje nad tą misją dowództwo i kontrolę na szczeblu teatru działań.
1a.  8
 Szef misji jest jej reprezentantem. Zadania w zakresie zarządzania kadrowego i finansowego szef misji może delegować na członków personelu misji, zachowując całościową odpowiedzialność za misję.
2.  9
 Szef misji sprawuje dowództwo i kontrolę nad personelem, zespołami i jednostkami z państw uczestniczących, zgodnie z zadaniami wyznaczonymi przez dowódcę operacji cywilnej, a także odpowiada za administrację i logistykę, m.in. za mienie, zasoby oraz informacje udostępnione EULEX KOSOWO. Wykonywanie tych uprawnień nie narusza zasady niezawisłości wymiaru sprawiedliwości i autonomii prokuratury w odniesieniu do wywiązania się sędziów i prokuratorów EULEX KOSOWO z obowiązków sądowniczych. Sędziowie i prokuratorzy pracujący dla EULEX KOSOWO muszą mieć najwyższe kwalifikacje zawodowe niezbędne do prowadzenia spraw tej rangi lub o tym stopniu złożoności i są mianowani z zastosowaniem niezależnej procedury wyboru.
3. 
Szef misji wydaje instrukcje całemu personelowi EULEX KOSOWO, co obejmuje w tym przypadku komórkę wspierającą w Brukseli, służące skutecznemu prowadzeniu EULEX KOSOWO w teatrze działań, i odpowiada za koordynację EULEX KOSOWO i bieżące zarządzanie tą misją zgodnie z instrukcjami dowódcy operacji cywilnej.
4. 
Do czasu wygaśnięcia wspólnego działania 2006/304/WPZiB ustanowiony na jego podstawie ZPUE dla Kosowa wspiera szefa misji.
5.  10
 (uchylony).
6. 
Szef misji jest odpowiedzialny za nadzór dyscyplinarny nad personelem. Działania dyscyplinarne w odniesieniu do oddelegowanego personelu są podejmowane przez odpowiedni organ krajowy lub organ UE.
7. 
Szef misji reprezentuje EULEX KOSOWO na miejscu prowadzenia operacji i zapewnia odpowiednią widoczność działań EULEX KOSOWO.
8. 
Szef misji, stosownie do potrzeb, koordynuje działania z innymi podmiotami z UE w terenie. Bez uszczerbku dla struktury dowodzenia szef misji przyjmuje od SPUE wskazówki polityczne dotyczące sytuacji na miejscu, w tym w odniesieniu do aspektów politycznych związanych z uprawnieniami wykonawczymi.
9.  11
 Szef misji zapewnia, stosownie do potrzeb, ścisłą współpracę i koordynację działań EULEX KOSOWO z właściwymi władzami Kosowa i odpowiednimi podmiotami międzynarodowymi, w tym z NATO/KFOR, UNMIK, OBWE i państwami trzecimi zaangażowanymi w praworządność w Kosowie.
10. 
Ustanawia się wewnętrzną jednostkę kontroli prawnej i finansowej, niezależną od personelu odpowiedzialnego za administrowanie EULEX KOSOWO, podlegającą bezpośrednio szefowi misji.
11.  12
 W okresie od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2021 r. szefem misji w okresie jest Lars-Gunnar WIGEMARK.
Artykuł  9

Personel

1. 
Liczba i kompetencje personelu EULEX KOSOWO są zgodne z mandatem misji określonym w art. 2, z jej zadaniami określonymi w art. 3 i ze strukturą EULEX KOSOWO określoną w art. 6.
2. 
EULEX KOSOWO składa się głównie z personelu oddelegowanego przez państwa członkowskie lub instytucje UE. Każde państwo członkowskie lub instytucja UE ponosi koszty związane z oddelegowanym przez siebie personelem, włącznie z kosztami podróży do miejsca rozmieszczenia i z powrotem, wynagrodzeniem, opieką medyczną oraz dodatkami innymi niż diety dzienne, dodatki za ponoszone ryzyko i za trudne warunki pracy.
3.  13
 EULEX KOSOWO może także, w zależności od potrzeby, na podstawie umów zatrudniać międzynarodowy personel cywilny oraz personel lokalny, jeżeli wymaganych funkcji nie sprawuje personel oddelegowany przez państwa członkowskie. W drodze wyjątku i w należycie uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest zgłoszeń od odpowiednio wykwalifikowanych osób z państw członkowskich, w zależności od potrzeb, a na podstawie umów można zatrudnić obywateli uczestniczących państw trzecich
4.  14
 Wszyscy członkowie personelu wypełniają swoje obowiązki i działają w interesie misji. Cały personel przestrzega zasad bezpieczeństwa i minimalnych norm ustalonych decyzją Rady 2013/488/UE 15 .
5.  16
 (uchylony).
Artykuł  10

Status EULEX KOSOWO i jego personelu

1. 
Dokonuje się odpowiedniego uzgodnienia statusu EULEX KOSOWO i jego personelu, łącznie z przywilejami, immunitetami i dalszymi gwarancjami niezbędnymi do wypełnienia i sprawnego funkcjonowania EULEX KOSOWO.
2. 
Państwo lub instytucja UE, które oddelegowały członka personelu, są odpowiedzialne za wszelkie związane z oddelegowaniem roszczenia tego członka personelu lub odnoszące się do niego. Dane państwo członkowskie lub instytucja UE są odpowiedzialne za podejmowanie wszelkich działań prawnych wobec oddelegowanego członka personelu.
3.  17
 Warunki zatrudnienia oraz prawa i obowiązki międzynarodowego i miejscowego personelu określa się w umowach zawieranych między EULEX KOSOWO a danym członkiem personelu.
Artykuł  11 18

Struktura dowodzenia

1. 
EULEX KOSOWO, będąc operacją zarządzania kryzysowego, ma jednolitą strukturę dowodzenia.
2. 
W ramach odpowiedzialności Rady i WP KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne EULEX KOSOWO.
3. 
Jak określono także w art. 7, dowódca operacji cywilnej, działając pod kontrolą polityczną KPiB i ogólnym zwierzchnictwem WP, jest dowódcą EULEX KOSOWO na szczeblu strategicznym i jako taki wydaje instrukcje szefowi misji oraz zapewnia mu doradztwo i wsparcie techniczne.
4. 
Dowódca operacji cywilnej podlega Radzie za pośrednictwem WP.
5. 
Szef misji sprawuje dowództwo i kontrolę nad EULEX KOSOWO w teatrze działań i odpowiada bezpośrednio przed dowódcą operacji cywilnej.
Artykuł  12

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.  19
 W ramach odpowiedzialności Rady i WP KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne EULEX KOSOWO.
2.  20
 Rada niniejszym upoważnia KPiB do podejmowania decyzji służących temu celowi zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia do zmiany OPLAN oraz struktury dowodzenia. Obejmuje ono również uprawnienia do podejmowania dalszych decyzji dotyczących mianowania szefa misji. Na podstawie zalecenia WP Rada decyduje o celach i zakończeniu działania EULEX KOSOWO.
3. 
KPiB regularnie przedstawia Radzie sprawozdania.
4. 
KPiB regularnie otrzymuje, stosownie do potrzeb, sprawozdania od dowódcy operacji cywilnej i od szefa misji na tematy objęte zakresem ich odpowiedzialności. KPiB może dokonywać regularnych przeglądów planowania w określonych dziedzinach.
Artykuł  13

Udział państw trzecich

1. 
Bez uszczerbku dla autonomii UE w podejmowaniu decyzji i dla jej jednolitych ram instytucjonalnych państwa trzecie mogą zostać zaproszone do wniesienia wkładu do EULEX KOSOWO przy założeniu, że ponoszą one koszty oddelegowanego przez siebie personelu, w tym koszty wynagrodzenia, ubezpieczenia od wysokiego ryzyka, diet i koszty podróży do teatru działań i z tego terenu oraz że w odpowiednich przypadkach wnoszą wkład w bieżące wydatki związane z EULEX KOSOWO.
2. 
Państwa trzecie wnoszące wkład do EULEX KOSOWO mają te same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania EULEX KOSOWO, jak państwa członkowskie UE biorące udział w tej misji.
3. 
Niniejszym Rada upoważnia KPiB do podejmowania stosownych decyzji dotyczących akceptacji proponowanych wkładów oraz do ustanowienia Komitetu Uczestników.
4.  21
 Szczegółowe uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich są określone w umowie zawieranej zgodnie z art. 37 Traktatu i art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W przypadku gdy UE i państwo trzecie zawrą umowę określającą ramy udziału takiego państwa trzeciego w operacjach zarządzania kryzysowego prowadzonych przez UE, postanowienia tej umowy obowiązują w odniesieniu do EULEX KOSOWO.
Artykuł  14

Bezpieczeństwo

1.  22
 Dowódca operacji cywilnej kieruje planowaniem środków bezpieczeństwa dla EULEX KOSOWO przez szefa misji i w koordynacji z ESDZ zapewnia ich właściwe i skuteczne wykonywanie zgodnie z art. 7 i 11.
2. 
Szef misji jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo operacji i za zapewnienie przestrzegania minimalnych wymogów bezpieczeństwa mających zastosowanie do tej operacji zgodnie z polityką UE dotyczącą bezpieczeństwa personelu rozmieszczonego poza terytorium UE w ramach zadań operacyjnych na mocy postanowień tytułu V Traktatu i uzupełniających je dokumentów.
3. 
Szef misji jest wspierany przez wyższego funkcjonariusza ds. bezpieczeństwa misji (SMSO), który podlega szefowi misji i pozostaje również w ścisłych stosunkach służbowych z Biurem Bezpieczeństwa Rady, o którym mowa w ust. 1.
4. 
Szef misji wyznacza terenowych funkcjonariuszy ds. bezpieczeństwa w regionalnych i lokalnych oddziałach EULEX KOSOWO, którzy działając pod zwierzchnictwem SMSO, są odpowiedzialni za bieżące zarządzanie wszystkimi aspektami bezpieczeństwa poszczególnych elementów EULEX KOSOWO.
5. 
Przed objęciem swoich funkcji personel EULEX KOSOWO uczestniczy w obowiązkowym szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa, zgodnie z OPLAN. Personel uczestniczy również w regularnie organizowanych przez SMSO i przez terenowych funkcjonariuszy ds. bezpieczeństwa szkoleniach aktualizujących w teatrze działań.
6. 
Szef misji dopilnowuje, by liczba obecnych członków personelu EULEX KOSOWO oraz upoważnionych gości nigdy nie przewyższyła zdolności EULEX KOSOWO do zapewnienia tym osobom bezpieczeństwa i ochrony ani możliwości zarządzania ich ewakuacją w sytuacji nadzwyczajnej.
7.  23
 Szef misji zapewnia ochronę informacji niejawnych UE zgodnie z decyzją 2013/488/UE.
Artykuł  15

Komórka monitorująca

Komórka monitorująca obejmuje swoim działaniem EULEX KOSOWO.

Artykuł  15a  24  

Uzgodnienia prawne

EULEX KOSOWO ma zdolność do nabywania usług i towarów, do zawierania umów i uzgodnień administracyjnych, do zatrudniania personelu, do posiadania rachunków bankowych, do nabywania i zbywania aktywów i do realizacji pasywów, a także do bycia stroną postępowania sądowego - odpowiednio do potrzeb związanych z wykonaniem niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  16

Uzgodnienia finansowe

1.  25
Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie do dnia 14 października 2010 r. wynosi 265 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 października 2010 r. do dnia 14 grudnia 2011 r. wynosi 165 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 grudnia 2011 r. do dnia 14 czerwca 2012 r. wynosi 72 800 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2012 r. do dnia 14 czerwca 2013 r. wynosi 111 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2013 r. do dnia 14 czerwca 2014 r. wynosi 110 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2014 r. do dnia 14 października 2014 r. wynosi 34 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 października 2014 r. do dnia 14 czerwca 2015 r. wynosi 55 820 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2015 r. do dnia 14 czerwca 2016 r. wynosi 77 000 000 EUR.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2016 r. do dnia 14 czerwca 2017 r. wynosi 86 850 000 EUR.

W ramach kwoty, o której mowa w akapicie dziewiątym, na wydatki misji EULEX KOSOWO na realizację jej mandatu w Kosowie przeznaczona jest kwota 34 500 000 EUR od dnia 15 czerwca do dnia 14 grudnia 2016 r. oraz kwota 23 250 000 EUR od dnia 15 grudnia 2016 r. do dnia 14 czerwca 2017 r.; z kwoty 29 100 000 EUR pokrywa się wsparcie dla przeniesionych postępowań sądowych do państwa członkowskiego od dnia 15 czerwca 2016 r. do dnia 14 czerwca 2017 r., jak również, z mocą wsteczną, wydatki wynikające ze wsparcia dla przeniesionych postępowań sądowych od dnia 1 kwietnia 2016 r. Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na tę kwotę z sekretarzem, działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do umowy o udzielenie dotacji stosuje się przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 26 .

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2017 r. do dnia 14 czerwca 2018 r. wynosi 90 914 000 EUR.

W ramach kwoty, o której mowa w jedenastym akapicie, kwotę 49 600 000 EUR przeznacza się na wydatki misji EULEX KOSOWO z tytułu realizacji jej mandatu w Kosowie, a kwotę 41 314 000 EUR - przeznacza się na wsparcie dla przeniesionych postępowań sądowych w państwie członkowskim.

Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na kwotę 41 314 000 EUR z sekretarzem działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do tej umowy o udzielenie dotacji stosuje się przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 27 .

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2018 r. do dnia 14 czerwca 2020 r. wynosi 169 805 000 EUR.

W ramach kwoty, o której mowa w akapicie czternastym, kwotę 83 555 000 EUR przeznacza się na wydatki misji EULEX KOSOWO z tytułu realizacji jej mandatu w Kosowie, a kwotę 86 250 000 EUR przeznacza się na wsparcie dla przeniesionych postępowań sądowych w państwie członkowskim.

Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na kwotę 86 250 000 EUR z sekretarzem działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do tej umowy o udzielenie dotacji zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 dotyczące dotacji 28 .

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków misji EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2021 r. wynosi 83 745 000 EUR.

W ramach kwoty, o której mowa w akapicie siedemnastym, kwotę 38 700 000 EUR przeznacza się na wydatki misji EULEX KOSOWO z tytułu realizacji jej mandatu w Kosowie, a kwotę 45 045 000 EUR przeznacza się na wspieranie przeniesionych postępowań sądowych w państwie członkowskim.

Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na kwotę 45 045 000 EUR z sekretarzem działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do tej umowy o udzielenie dotacji zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue, Euratom) 2018/1046 29  dotyczące dotacji.

Finansowa kwota odniesienia na kolejny okres działania misji EULEX KOSOWO jest ustalana przez Radę.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOWO w okresie od dnia 15 czerwca 2021 r. do dnia 14 czerwca 2023 r. wynosi 173 693 683 EUR. W ramach tej kwoty, kwotę 57 900 000 EUR przeznacza się na wydatki misji EULEX KOSOWO z tytułu realizacji jej mandatu w Kosowie, a kwotę 115 793 683 EUR przeznacza się na wspieranie przeniesionych postępowań sądowych w jednym z państw członkowskich.

Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na kwotę 115 793 683 EUR z sekretarzem działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do umowy o udzielenie dotacji zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 30  dotyczące dotacji.

Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków EULEX KOSOVO w okresie od dnia 15 czerwca 2023 r. do dnia 14 czerwca 2025 r. wynosi 165 310 000 EUR. W ramach tej kwoty, kwotę 58 500 000 EUR przeznacza się na wydatki misji EULEX KOSOVO z tytułu realizacji jej mandatu w Kosowie, a kwotę 106 810 000 EUR przeznacza się na wspieranie przeniesionych postępowań sądowych w jednym z państw członkowskich.

Komisja podpisuje umowę o udzielenie dotacji na kwotę 106 810 000 EUR z sekretarzem działającym w imieniu sekretariatu odpowiedzialnego za administrowanie przeniesionymi postępowaniami sądowymi. Do tej umowy o udzielenie dotacji zastosowanie mają przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 dotyczące dotacji.

Finansowa kwota odniesienia na kolejny okres działania misji EULEX KOSOVO jest ustalana przez Radę.

2.  31
 Wszelkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych finansowanych z budżetu misji są otwarte dla osób fizycznych i prawnych bez ograniczeń. Ponadto do towarów nabywanych przez misję EULEX KOSOWO nie mają zastosowania reguły pochodzenia.
3.  32
 Z zastrzeżeniem zgody Komisji szef misji może dokonywać uzgodnień technicznych z państwami członkowskimi UE, uczestniczącymi państwami trzecimi i innymi podmiotami międzynarodowymi rozmieszczonymi w Kosowie dotyczących wyposażenia, usług i lokali dla EULEX KOSOWO. Umowy i uzgodnienia zawarte przez ZPUE dla Kosowa na rzecz EULEX KOSOWO w fazie planowania i w fazie przygotowawczej są, w stosownych przypadkach, przejmowane przez EULEX KOSOWO. Mienie należące do ZPUE dla Kosowa jest przekazywane EULEX KOSOWO.
4.  33
 Z wyjątkiem kwot, o których mowa w ust. 1, związanych ze wsparciem dla przeniesionych postępowań sądowych w jednym z państw członkowskich, EULEX KOSOWO odpowiada za finansowe wykonanie budżetu misji. W tym celu EULEX KOSOWO podpisuje umowę z Komisją.
5.  34
 EULEX KOSOWO odpowiada za wszelkie roszczenia i zobowiązania powstające w wyniku realizacji mandatu od dnia 15 czerwca 2014 r. z wyjątkiem roszczeń związanych z poważnymi uchybieniami ze strony szefa misji, za które ponosi odpowiedzialność szef misji.
6.  35
 Realizacja uzgodnień finansowych będzie bez uszczerbku dla struktury dowodzenia, o której mowa w art. 7, 8 i 11 oraz wymogów operacyjnych EULEX KOSOWO, w tym kompatybilności sprzętu i współdziałania jej zespołów.
7.  36
 Do pokrycia kwalifikują się wydatki poniesione od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  16a  37  

Komórka ds. projektów

1. 
W skład EULEX KOSOWO wchodzi komórka ds. projektów, określająca i realizująca projekty. EULEX KOSOWO w stosownych przypadkach koordynuje i usprawnia realizację projektów wdrażanych przez państwa członkowskie i państwa trzecie w ramach ich obowiązków oraz doradza na ich temat, w obszarach związanych z EULEX KOSOWO i w ramach wspierania celów tej misji.
2. 
EULEX KOSOWO jest upoważniona do korzystania z wkładów finansowych państw członkowskich lub państw trzecich w celu realizacji projektów określonych jako stanowiące spójne uzupełnienie innych działań EULEX KOSOWO, jeżeli dany projekt:
a)
został uwzględniony w ocenie skutków finansowych odnoszącej się do niniejszego wspólnego działania; lub
b)
został włączony w trakcie obowiązywania mandatu za pomocą zmiany tej oceny skutków finansowych na wniosek szefa misji. EULEX KOSOWO zawiera z tymi państwami porozumienie, które w szczególności obejmuje konkretne zasady postępowania z wszelkiego rodzaju skargami stron trzecich w zakresie szkód zaistniałych z powodu działań lub zaniechania działań przez EULEX KOSOWO w związku z korzystaniem ze środków finansowych udostępnionych przez te państwa. W żadnym razie Unia ani WP nie ponoszą odpowiedzialności wobec państw wnoszących wkład za działania lub zaniechanie działań przez EULEX KOSOWO w związku z korzystaniem ze środków finansowych udostępnionych przez te państwa.
3. 
KPiB zatwierdza przyjęcie wkładu finansowego państw trzecich na rzecz komórki ds. projektów.
Artykuł  17 38

(uchylony)

Artykuł  18 39

Udostępnianie informacji i dokumentów

1.  40
 WP jest upoważniony do udostępniania Organizacji Narodów Zjednoczonych, NATO/KFOR, innym stronom trzecim związanym z niniejszym wspólnym działaniem oraz Fronteksowi informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów EULEX KOSOWO do odpowiedniej dla każdego z tych podmiotów klauzuli tajności oraz zgodnie z decyzją 2013/488/UE. W tym celu dokonuje się uzgodnień technicznych na szczeblu lokalnym.
2.  41
 W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej WP jest również upoważniony do udostępnienia właściwym organom miejscowym informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów EULEX KOSOWO, objętych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/UE RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2013/488/UE. We wszelkich innych przypadkach takie informacje i dokumenty są udostępniane właściwym organom miejscowym zgodnie z procedurami odpowiadającymi ich poziomowi współpracy z UE.
3. 
WP jest upoważniony do udostępniania Organizacji Narodów Zjednoczonych, NATO/KFOR i innym stronom trzecim związanym z niniejszym wspólnym działaniem oraz właściwym władzom lokalnym dokumentów jawnych UE związanych z obradami Rady dotyczącymi EULEX KOSOWO, objętymi tajemnicą służbową zgodnie z art. 6 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Rady 42 .
4. 
WP może delegować takie uprawnienia, a także możliwość dokonywania uzgodnień, o których mowa powyżej, osobom pod jego zwierzchnictwem, dowódcy operacji cywilnej lub szefowi misji.
5.  43
 Przyznawane Wysokiemu Przedstawicielowi upoważnienie do udostępniania stronom trzecim i właściwym organom miejscowym informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów EULEX KOSOWO na mocy ust. 1 i 2 nie obejmuje informacji zgromadzonych ani dokumentów przygotowanych do celów postępowań sądowych prowadzonych w ramach mandatu EULEX KOSOWO. Nie uniemożliwia to udostępniania informacji niewymagających szczególnej ochrony, które dotyczą administracyjnej organizacji postępowań lub ich skuteczności.
Artykuł  19 44

Przegląd

Nie później niż sześć miesięcy przed zakończeniem okresu obowiązywania niniejszego wspólnego działania Rada oceni, czy EULEX KOSOWO należy przedłużyć.

Artykuł  20 45

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie traci moc z dniem 14 czerwca 2025 r. Rada, działając na wniosek Wysokiego Przedstawiciela oraz uwzględniając uzupełniające źródła finansowania, a także wkład pochodzący od innych partnerów, podejmuje decyzje niezbędne do zapewnienia, aby mandat EULEX KOSOWO dotyczący wspierania przeniesionych postępowań sądowych, o których mowa w art. 3a, i powiązane z nim niezbędne środki finansowe pozostały w mocy na czas potrzebny do zakończenia tych postępowań sądowych.

Artykuł  21

Publikacja

1. 
Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Decyzje KPiB w sprawie mianowania szefa misji, podejmowane na podstawie art. 12 ust. 1, są również publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2008 r.
W imieniu Rady
D. RUPEL
Przewodniczący
1 Dz.U. L 112 z 26.4.2006, s. 19.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/856 z dnia 8 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.146.5) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2018 r.
3 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/856 z dnia 8 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.146.5) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/904 z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.197.114) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 3 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/122 z dnia 17 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.16.32) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 17 października 2022 r.

4 Art. 3 lit. f) zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/1095 z dnia 5 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.146.22) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2023 r.
5 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/685/WPZiB z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.51) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 29 września 2014 r.
6 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.
7 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
8 Art. 8 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
9 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/685/WPZiB z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.51) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 29 września 2014 r.
10 Art. 8 ust. 5 uchylony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
11 Art. 8 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
12 Art. 8 ust. 11 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/792 z dnia 11 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.193.9) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 11 czerwca 2020 r.
13 Art. 9 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
14 Art. 9 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

15 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).
16 Art. 9 ust. 5 uchylony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
17 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
18 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
19 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
20 Art. 12 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
21 Art. 13 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
22 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.
23 Art. 14 ust. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

24 Art. 15a dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
25 Art. 16 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2009/445/WPZiB z dnia 9 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.148.33) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 9 czerwca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/619/WPZiB z dnia 15 października 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.272.19) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 15 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/687/WPZiB z dnia 14 października 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.270.31) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 października 2011 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/752/WPZiB z dnia 24 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.310.10) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 24 listopada 2011 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/241/WPZiB z dnia 27 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.141.47) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 27 maja 2013 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/685/WPZiB z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.51) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 29 września 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/901 z dnia 11 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.147.21) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 11 czerwca 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr (WPZiB) 2016/947 z dnia 14 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.157.26) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 czerwca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr (WPZiB) 2016/1990 z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.306.16) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 listopada 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2017/973 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.141) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2018/856 z dnia 8 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.146.5) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2020/792 z dnia 11 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.193.9) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 11 czerwca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr (WPZiB) 2021/904 z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.197.114) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 3 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/1095 z dnia 5 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.146.22) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2023 r.

26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
28 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (ue) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
31 Art. 16 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2016/1990 z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.306.16) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 listopada 2016 r.

32 Art. 16 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c decyzji nr (WPZiB) 2016/1990 z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.306.16) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 listopada 2016 r.
33 Art. 16 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2016/947 z dnia 14 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.157.26) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 czerwca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2021/904 z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.197.114) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 3 czerwca 2021 r.

34 Art. 16 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
35 Art. 16 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
36 Art. 16 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
37 Art. 16a dodany przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
38 Art. 17 uchylony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
39 Art. 18:

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.

40 Art. 18 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/1990 z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.306.16) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 listopada 2016 r.

41 Art. 18 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.
42 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
43 Art. 18 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/685/WPZiB z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.51) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 29 września 2014 r.
44 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.
45 Art. 20:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2009/445/WPZiB z dnia 9 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.148.33) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 9 czerwca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2010/322/WPZiB z dnia 8 czerwca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.145.13) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2012/291/WPZiB z dnia 5 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.146.46) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2012 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr 2014/349/WPZiB z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.174.42) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 12 czerwca 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/685/WPZiB z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.51) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 29 września 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/947 z dnia 14 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.157.26) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 14 czerwca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2018/856 z dnia 8 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.146.5) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 8 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2020/792 z dnia 11 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.193.9) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 11 czerwca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2021/904 z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.197.114) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 3 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/1095 z dnia 5 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.146.22) zmieniającej nin. wspólne działanie z dniem 5 czerwca 2023 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.42.92

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2008/124/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie, EULEX KOSOWO
Data aktu: 04/02/2008
Data ogłoszenia: 16/02/2008
Data wejścia w życie: 04/02/2008