DYREKTYWA KOMISJI 2008/89/WE
z dnia 24 września 2008 r.
zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 76/756/EWG dotyczącą instalacji urządzeń oświetleniowych oraz sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów(1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(2) jest jedną ze szczegółowych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3). Zatem przepisy dyrektywy 70/156/EWG odnoszące się do układów, części i oddzielnych zespołów technicznych w pojazdach stosuje się do dyrektywy 76/756/EWG.
(2) W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę widoczności pojazdów silnikowych do dyrektywy 76/756/EWG należy wprowadzić obowiązek wyposażania tych pojazdów w specjalne światła dzienne.
(3) Oczekuje się, że nowe technologie, takie jak system adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) i awaryjny sygnał stopu (ESS), będą miały pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Należy zatem zmienić dyrektywę 76/756/EWG, aby umożliwić instalowanie tych urządzeń.
(4) W celu uwzględnienia dalszych zmian regulaminu EKG ONZ nr 48(4), nad którym Wspólnota już głosowała, należy dostosować dyrektywę 76/756/EWG do postępu technicznego poprzez uzgodnienie jej przepisów z wymogami technicznymi określonymi we wspomnianym regulaminie EKG ONZ. Do celów przejrzystości należy zmienić załącznik II do dyrektywy 76/756/EWG.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/756/EWG.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günter VERHEUGEN |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 1.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 1.
(4) Dz.U. L 135 z 23.5.2008, s. 1.