Decyzja 2008/582/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lipca 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 3411)

(Jedynie teksty w językach angielskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(2008/582/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lipca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z przepisami wspólnotowymi.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia powyższego wymogu i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) W odniesieniu do przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z przepisami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 marca 2008 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wyszczególnione w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z przepisami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Królestwa Szwecji i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 479/2008 (Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1).

ZAŁĄCZNIK 1

Pozycja budżetowa 6701

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Wcześniej dokonane odliczenia Skutki finansowe
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2003 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -867.397,00 0,00 -867.397,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2004 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -922.307,00 0,00 -922.307,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2005 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 5,00 % EUR -182.680,00 0,00 -182.680,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2005 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -999.506,00 0,00 -999.506,00
Ogółem DE - 2.971.890,00 0,00 - 2.971.890,00
ES Premie za zwierzęta i rośliny uprawne Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji Komisji 2004/457/WE na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-266/04 823.834,00 0,00 823.834,00
ES Premie mleczne 2004 Przekroczenie pułapu ilościowego jednorazowa EUR -52.361,34 0,00 -52.361,34
ES Owoce i warzywa - orzechy 2005 Opóźnione płatności dla beneficjentów systemów pomocy jednorazowa EUR -14.397.498,21 0,00 -14.397.498,21
ES Owoce i warzywa - orzechy 2006 Opóźnione płatności dla beneficjentów systemów pomocy jednorazowa EUR -1.009.945,97 0,00 -1.009.945,97
ES Owoce i warzywa - wycofania 2004 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -634.839,09 0,00 -634.839,09
ES Owoce i warzywa - wycofania 2005 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -410.503,12 0,00 -410.503,12
ES Owoce i warzywa - wycofania 2006 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -546.120,92 0,00 -546.120,92
ES Premie za mięso - premia wołowa 2003 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -373.751,67 0,00 -373.751,67
ES Premie za mięso - premia wołowa 2004 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR - 361.340,41 0,00 -361.340,41
ES Premie za mięso - premia wołowa 2005 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -354.082,79 0,00 -354.082,79
ES Premie za mięso - premia wołowa 2006 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -150,72 0,00 -150,72
Ogółem ES -17.316.760,25 0,00 - 17.316.760,25
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR - 1.069.944,66 0,00 - 1.069.944,66
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR -1.988.080,56 0,00 -1.988.080,56
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR -490.222,38 0,00 -490.222,38
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2003 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR - 3.242.982,00 0,00 - 3.242.982,00
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2004 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR -432.112,00 0,00 -432.112,00
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2005 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR -68.795,00 0,00 -68.795,00
Ogółem FR -7.292.136,60 0,00 -7.292.136,60
GB Rośliny uprawne 2004 Niewłaściwa organizacja czasowa pokontrolnych szybkich wizyt terenowych, niedokładne określenie obszaru kwalifikującego się do płatności obszarowych ryczałtowa 5,00 % GBP -39.302.426,21 0,00 -39.302.426,21
GB Rośliny uprawne 2005 Niewłaściwa organizacja czasowa pokontrolnych szybkich wizyt terenowych, niedokładne określenie obszaru kwalifikującego się do płatności obszarowych ryczałtowa 5,00 % GBP -15.577.901,94 0,00 -15.577.901,94
GB Premie za mięso - premia wołowa 2003 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP - 5.924,49 0,00 - 5.924,49
GB Premie za mięso - premia wołowa 2004 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -24.360,32 0,00 -24.360,32
GB Premie za mięso - premia za owce 2003 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -14.109,69 0,00 -14.109,69
GB Premie za mięso - premia za owce 2004 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -13.785,20 0,00 -13.785,20
Ogółem GB - 54.938.507,85 0,00 - 54.938.507,85
GR Orzechy 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR - 71.794,60 0,00 - 71.794,60
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -2.833.706,98 0,00 -2.833.706,98
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 15,00 % EUR -32.073.291,47 0,00 -32.073.291,47
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -28.846.753,54 0,00 -28.846.753,54
GR Orzechy 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -86.496,35 0,00 -86.496,35
GR Dopłaty bezpośrednie 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -34.745.488,98 0,00 - 34.745.488,98
GR Dopłaty bezpośrednie 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 15,00 % EUR -29.056.988,80 0,00 -29.056.988,80
Ogółem GR -127.714.520,73 0,00 - 127.714.520,73
IT Rośliny uprawne 2004 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -27.847.155,97 0,00 -27.847.155,97
IT Rośliny uprawne 2004 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -27.434.620,36 0,00 -27.434.620,36
IT Rośliny uprawne 2005 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -21.206.744,69 0,00 -21.206.744,69
IT Rośliny uprawne 2005 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -33.645.298,99 0,00 -33.645.298,99
IT Pomoc obszarowa 2006 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -7.433.776,26 0,00 -7.433.776,26
IT Pomoc obszarowa 2006 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -27.590.205,43 0,00 -27.590.205,43
IT Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -67.271,33 0,00 -67271,33
IT Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -361.362,50 0,00 -361.362,50
IT Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -79.763,99 0,00 -79.763,99
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2004 Częściowe przeprowadzenie lub brak przeprowadzenia kontroli kluczowych, udowodnione nadużycia w sektorze przetwórstwa owoców cytrusowych ryczałtowa 25,00% EUR -14.993.038,39 0,00 -14.993.038,39
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2005 Częściowe przeprowadzenie lub brak przeprowadzenia kontroli kluczowych, udowodnione nadużycia w sektorze przetwórstwa owoców cytrusowych ryczałtowa 25,00% EUR -355.653,75 0,00 -355.653,75
IT Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2005 Niekwalifikujące się wydatki w jednym programie operacyjnym jednorazowa EUR -13.200,00 0,00 -13.200,00
IT Kwota mleczna 2003 Niewłaściwe kontrole w zakresie dostaw i sprzedaży bezpośredniej ryczałtowa 2,00 % EUR -5.001.671,00 0,00 -5.001.671,00
IT Kwota mleczna 2003 Niewłaściwe kontrole w zakresie dostaw i sprzedaży bezpośredniej ryczałtowa 5,00 % EUR -8.675.150,00 0,00 -8.675.150,00
Ogółem IT -174.704.912,66 0,00 -174.704.912,66
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -3.451.612,54 0,00 -3.451.612,54
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość lub zakres kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -3.672.868,18 0,00 -3.672.868,18
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość lub zakres kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -192.151,14 0,00 -192.151,14
Ogółem NL - 7.316.631,86 0,00 - 7.316.631,86
PL Pomoc obszarowa 2005 Uchybienia w kontrolach kluczowych - niedostateczna lub niewłaściwa jakość kontroli ryczałtowa 5,00 % PLN -10.950.597,00 0,00 -10.950.597,00
Ogółem PL -10.950.597,00 0,00 - 10.950.597,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2003 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -251.958,00 0,00 -251.958,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2003 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -813.863,38 0,00 -813.863,38
SE Premie za mięso - premia za owce 2004 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -491.987,00 0,00 -491.987,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2004 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -791.216,00 0,00 -791.216,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2005 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -661.305,00 0,00 -661.305,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2005 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -788.339,00 0,00 -788.339,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2006 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -454,86 0,00 -454,86
Ogółem SE - 3.799.123,24 0,00 - 3.799.123,24
1 Załącznik dodany przez sprostowanie z dnia 23 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.194.37).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.186.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/582/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/07/2008
Data ogłoszenia: 15/07/2008