Rozporządzenie 338/2008 dotyczące dostosowania kwot, jakie mają być przydzielone Polsce na połowy dorsza w Morzu Bałtyckim (podobszary 25–32, wody WE) w okresie od 2008 r. do 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 338/2008
z dnia 14 kwietnia 2008 r.
dotyczące dostosowania kwot, jakie mają być przydzielone Polsce na połowy dorsza w Morzu Bałtyckim (podobszary 25-32, wody WE) w okresie od 2008 r. do 2011 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 23 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1941/2006 z dnia 11 grudnia 2006 r. ustalającym wielkości dopuszczalnych połowów i inne związane z nimi warunki dla niektórych zasobów rybnych i grup zasobów rybnych mające zastosowanie do Morza Bałtyckiego na 2007 r.(2) przydzielono Polsce kwoty na połowy dorsza w Morzu Bałtyckim na rok 2007.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 804/2007(3) stanowi, że ponieważ uznano, iż połowy dorsza we wschodniej części Morza Bałtyckiego (podobszary 25-32, wody WE) wyczerpały kwotę przydzieloną Polsce na 2007 r., w związku z tym od dnia 12 lipca 2007 r. połowy tego stada w Morzu Bałtyckim przez statki pływające pod banderą Polski zostały zakazane.

(3) Na podstawie posiadanych informacji Komisja oceniła w lipcu 2007 r., że połowy dorsza we wschodniej części Morza Bałtyckiego (podobszary 25-32, wody WE), dokonywane przez statki pływające pod banderą Polski, trzykrotnie przekroczyły ilości początkowo zgłoszone przez Polskę. Ponadto statki pływające pod banderą Polski kontynuowały połowy tego stada po wprowadzeniu zakazu, przez co nastąpiło jeszcze większe przekroczenie kwoty przydzielonej Polsce na rok 2007.

(4) W następstwie kilku spotkań o charakterze technicznym, jakie odbyły się między władzami Polski a Komisją w celu ustalenia zweryfikowanego poziomu przełowów, Polska zgłosiła przekroczenie kwoty o 8.000 ton.

(5) Artykuł 23 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2847/1993 przewiduje, że Rada przyjmuje zasady dotyczące potrącenia złowionych ilości przekraczających kwoty roczne. Zasady są ustanawiane stosownie do celów i strategii zarządzania Wspólnej Polityki Rybackiej i uwzględniają, nadając temu charakter priorytetowy, stopień, do jakiego nastąpiło przełowienie oraz stan biologiczny zasobów, których to dotyczy.

(6) Takie zasady zostały ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzającym dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami(4). Zgodnie z art. 5 tego rozporządzenia wszystkie ilości przekraczające kwoty roczne są odejmowane od kwot przyznanych na następny rok w odniesieniu do tego samego stada.

(7) Główne przyczyny przekroczenia kwoty na połowy dorsza przez statki pływające pod banderą Polski to niewystarczająca kontrola i nieskuteczny program jej wdrażania oraz flota, której potencjał połowów dorsza jest nieproporcjonalnie duży w stosunku do uprawnień połowowych przydzielanych co roku Polsce przez Radę.

(8) Aby nadrobić poważne braki we wdrażaniu wspólnej polityki rybackiej przez Polskę, przejawiające się w szczególności błędnie zadeklarowanymi lub niezgłoszonymi połowami dorsza we wschodniej części Morza Bałtyckiego, oraz w celu uniknięcia ponownego przełowienia dorsza, jakie miało miejsce w 2007 r., Polska zobowiązała się do przyjęcia i wprowadzenia w życie krajowych planów działania obejmujących natychmiastowe działania w celu poprawy skuteczności systemów kontroli i wdrażania zgodnie z normami wspólnotowymi oraz do przyjęcia środków szczególnych w celu dostosowania zdolności połowowej polskiej floty, tak aby zapewnić stałą równowagę między tym potencjałem a uprawnieniami do połowów dorsza w Morzu Bałtyckim przydzielonymi Polsce.

(9) W świetle tego zobowiązania oraz z uwagi na wielkość przełowów i społeczno-gospodarcze skutki, jakie miałoby ich natychmiastowe potrącenie, należy wprowadzić odstępstwo od art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i przyjąć specjalne zasady w odniesieniu do potrącenia ilości złowionych z przekroczeniem kwoty.

(10) Ilości dorsza przekraczające kwotę, złowione przez Polskę w 2007 r., powinny zatem być odejmowane z kwoty przydzielanej Polsce przez okres czterech lat, tak aby osłabić wynikające z tego skutki społecznogospodarcze, w szczególności w ciągu pierwszego roku.

(11) Komisja powinna dokonać oceny wdrożenia krajowych planów działania przyjętych przez Polskę. Jeżeli działania przewidziane w planach nie zostaną przeprowadzone a terminy określone w planach nie zostaną dotrzymane, Rada może zmienić zasady potrącania przełowionych ilości.

(12) Aby zagwarantować zainteresowanym rybakom pewność co do rozmiaru kwot, jakie mają być im przydzielone na połowy dorsza w Morzu Bałtyckim na 2008 r., i aby uniknąć zagrożeń dla zasobów, niezbędne jest podjęcie na jak najwcześniejszym etapie sezonu połowowego decyzji o wszelkich redukcjach takich kwot na 2008 r. Ze względu na pilność tej sprawy konieczne jest odstąpienie od sześciotygodniowego okresu, o którym mowa w tytule I art. 3 Protokołu w sprawie roli parlamentów państw członkowskich w Unii Europejskiej załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dla celów niniejszego rozporządzenia "wysokość przełowienia w 2007 r." oznacza ilości, które przekroczyły w 2007 r. kwotę przyznaną Polsce na połowy dorsza (Gadus morhua) w Morzu Bałtyckim (podobszary 25-32, wody WE).

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/96 kwotę na połowy dorsza (Gadus morhua) w Morzu Bałtyckim (podobszary 25-32, wody WE), jaka ma zostać przydzielona Polsce na lata 2008-2011, zmniejsza się przez okres 4 lat w następujący sposób:

a) w 2008 r. zmniejszenie wynoszące 10 % wysokości przełowienia w 2007 r.; oraz

b) w latach 2009, 2010 i 2011 - zmniejszenie wynoszące 30 % wysokości przełowienia w 2007 r.

Artykuł  3
1.
Polska przyjmuje i wdraża krajowe plany działania dotyczące kontroli i restrukturyzacji floty, które zawierają w szczególności środki mające na celu:

a) wzmocnienie kontroli działalności połowowej, w szczególności w odniesieniu do tej części floty, dla której dorsz stanowi istotny element połowów;

b) skuteczniejsze egzekwowanie wspólnotowych i krajowych przepisów w zakresie ochrony gatunków, w szczególności przepisów dotyczących limitów połowowych;

c) dostosowanie zdolności połowowych tej części floty, dla której dorsz stanowi istotny element połowów.

2.
Komisja ocenia co roku wdrażanie krajowych planów działania, o których mowa w ust. 1, oraz przekazuje Radzie sprawozdanie z ich wdrażania. Jeżeli działania nie zostaną przeprowadzone zgodnie z planem, Rada może, zgodnie z procedurą określoną w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2847/1993, zmienić sposób dokonania potrącania określony w art. 2 lit. a) i b).
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 kwietnia 2008 r.

W imieniu Rady
I. JARC
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).

(2) Dz.U. L 367 z 22.12.2006, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 754/2007 (Dz.U. L 172 z 30.6.2007, s. 26).

(3) Dz.U. L 180 z 10.7.2007, s. 3.

(4) Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.107.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 338/2008 dotyczące dostosowania kwot, jakie mają być przydzielone Polsce na połowy dorsza w Morzu Bałtyckim (podobszary 25–32, wody WE) w okresie od 2008 r. do 2011 r.
Data aktu: 14/04/2008
Data ogłoszenia: 17/04/2008
Data wejścia w życie: 18/04/2008