KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004(2) przewiduje przekazywanie Komisji określonych danych. W odniesieniu do pomocy na tytoń wymagane jest powiadomienie dotyczące orientacyjnej kwoty pomocy na rok zbiorów, a nie na następny rok, jak wspomniano w lit. d) wspomnianego artykułu, co należy odpowiednio zmienić.
(2) W odniesieniu do dopłaty do bawełny zależnej od uprawy powiadomienia Komisji przewidziane w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 i w art. 171ai ust. 3 tego samego rozporządzenia pokrywają się. Należy zatem skreślić ust. 3 w art. 171ai.
(3) Zgodnie z art. 71a ust. 2 lit. d) rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(3) państwa członkowskie są zobowiązane do uwzględniania stosowania obniżek lub wyłączeń mających zastosowanie do poszczególnych wniosków o przyznanie pomocy przy ustalaniu współczynnika redukcji mającego zastosowanie w przypadku, gdy pułapy budżetowe ustalone dla niektórych systemów pomocy są przekroczone.
(4) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 przewiduje ustalanie niektórych współczynników redukcji najpóźniej do dnia 15 listopada danego roku. Do tej daty ogólny wpływ obniżek i wyłączeń mających zastosowanie do poszczególnych wniosków o przyznanie pomocy może jeszcze nie być znany państwom członkowskim. Ponadto nie ma żadnej potrzeby ustalenia wspomnianych współczynników do tej daty.
(5) Co więcej doświadczenie pokazuje, że ustalenie dalszych współczynników redukcji wymaganych na mocy art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 jest często trudne do wykonania przed wymaganym terminem 15 listopada danego roku. Biorąc pod uwagę, że nie ma żadnej szczególnej potrzeby ustalania tych współczynników na tak wczesnym etapie i że wystarczy, jeśli dane zostaną przekazane Komisji do dnia 31 stycznia następnego roku, a w każdym przypadku przed przyznaniem jakichkolwiek płatności, należy odpowiednio zmienić art. 4. Wspomniana poprawka ma wpływ na art. 3, 61, 69, 171bb, załącznik III i załącznik VI wspomnianego rozporządzenia, które w związku z tym również należy zmienić.
(6) W sprawozdaniu Komisji dla Rady w sprawie przeglądu pomocy na rośliny energetyczne przewidzianej w art. 88 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 podkreślono potrzebę zwiększenia atrakcyjności tej pomocy zarówno dla rolników, jak i przetwórców. Należy zatem uprościć przepisy wykonawcze ustanowione w rozdziale 8 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(7) System zabezpieczeń gwarantuje, że surowiec uprawiany na obszarach korzystających z pomocy dla roślin energetycznych udzielanej odbiorcom lub pierwszym przetwórcom jest ostatecznie przetwarzany na energię. Wydaje się jednak zasadne, aby pozwolić państwom członkowskim na zastąpienie systemu zabezpieczeń fakultatywnym systemem zatwierdzania podmiotów gospodarczych mającym zagwarantować ten sam stopień skuteczności. Zatwierdzone w ten sposób podmioty gospodarcze musiałyby spełniać minimalne wymogi i byłyby karane w przypadku niewypełniania zobowiązań zgodnie ze szczegółowymi zasadami ustanowionymi na szczeblu krajowym przez właściwe organy.
(8) Zobowiązania umowne są skutecznym sposobem zapewnienia, że rolnicy starający się o pomoc na rośliny energetyczne faktycznie dostarczą te surowce odbiorcom lub pierwszym przetwórcom. Jednak w związku z tym, że uprawy stałe (np. zagajniki o krótkiej rotacji) nie mogą być zbierane w roku zasadzenia lub w pierwszych latach po zasadzeniu, zobowiązania umowne powinny być stosowane w stosunku do nich od roku pierwszych zbiorów.
(9) Przy obliczaniu minimalnej ilości surowca, którą ma dostarczyć rolnik, należy opierać się na plonach reprezentatywnych w celu zapewnienia wykorzystywania przedmiotowych areałów do celów energetycznych. W przypadku niektórych surowców niewłaściwe wykorzystanie areałów jest jednak praktycznie niemożliwe z powodu ich cech właściwych i w związku z tym ustalanie plonów reprezentatywnych nie jest konieczne.
(10) Zobowiązanie do dostarczania wszystkich surowców zebranych na przedmiotowych areałach uniemożliwia zastąpienie zebranego surowca równoważną ilością tego samego surowca. W przypadku upraw jednorocznych zobowiązanie to nie jest konieczne i powinno być zniesione, dzięki czemu wdrażanie systemu będzie bardziej elastyczne bez narażania na porażkę głównego celu systemu.
(11) W miarę możliwości należy zapewnić przekazywanie danych agencji płatniczej zarówno przez rolników, jak i odbiorców oraz pierwszych przetwórców w sposób, który pozwoli na uniknięcie powielania.
(12) Artykuł 25 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 przewiduje dla państw członkowskich możliwość zezwolenia rolnikom na używanie surowców do celów energetycznych w ich własnych gospodarstwach. Dla jasności, przejrzystości i, aby uwzględnić szczególny charakter tej możliwości należy ustanowić przepisy szczególne mające zastosowanie do tego przypadku.
(13) Artykuł 25 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 wyraźnie wymaga, aby zboża i nasiona oleiste wykorzystywane w gospodarstwie były denaturowane. Uwzględniając prawdopodobną ograniczoną wielkość takiej produkcji i trudności techniczne związane z tym procesem, należałoby pozostawić państwom członkowskim ustanowienie odpowiednich środków i kontroli. Podejście to należy również rozszerzyć na określanie ilości zbieranych surowców.
(14) Zgodnie z art. 24 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 pierwsi przetwórcy i odbiorcy decydujący się na zastąpienie surowców i produktów pośrednich lub ubocznych ich równoważnymi ilościami informują o tym właściwe organy. Ponadto wspomniany artykuł przewiduje wymianę informacji między władzami krajowymi państw członkowskich w przypadku, gdy transakcje dotyczą różnych państw członkowskich, tak aby posiadały one wystarczające informacje na temat tych transakcji. W związku z tym zobowiązanie do stosowania formularza kontrolnego T5, o którym mowa w art. 37 i 38 wspomnianego rozporządzenia, jest niepotrzebne i powinno zostać zniesione.
(15) W celu harmonizacji zasad w ramach systemów pomocy obszarowej oraz uproszczenia zarządzania i kontroli wniosków o przyznanie pomocy, kwestie, do których odnoszą się akty prawne wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 lub które mogą stanowić element dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, o której mowa w art. 5 oraz załączniku IV do wspomnianego rozporządzenia, powinny dotyczyć wszystkich systemów pomocy powiązanej z obszarami, w tym systemu jednolitej płatności obszarowej. W związku z tym art. 30 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 powinien również mieć zastosowanie do tego systemu.
(16) Informacje na temat plonów w ramach dopłat obszarowych do roślin uprawnych są konieczne w celu dokonania prognozy wydatków. Ponadto art. 104 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje odwołanie się do różnych plonów w celu obliczenia kwoty pomocy w zależności od tego, czy kukurydza jest traktowana oddzielenie. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1973/2004.
(18) Ponieważ zmiany, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, odnoszą się do wniosków o przyznanie pomocy składanych w roku 2007, niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2007 r. Jednak z powodu ograniczeń administracyjnych niektóre zmiany powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2008 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komisji Zarządzającej Płatnościami Bezpośrednimi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 13 marca 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2013/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 13).
(2) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1679/2006 (Dz.U. L 314 z 15.11.2006, str. 7).
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 81).