Sprostowanie do rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii

Sprostowanie do rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010)

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 409 z dnia 30 grudnia 2006 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 2007 r.)

Rozporządzenie (WE) nr 1968/2006 otrzymuje brzmienie:

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1968/2006

z dnia 21 grudnia 2006 r.

w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "funduszem") został ustanowiony w 1986 r. na mocy Umowy z dnia 18 września 1986 r. zawartej pomiędzy rządem Irlandii oraz rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "umową") w celu wspierania rozwoju gospodarczego i społecznego oraz zachęcania do kontaktów, dialogu i pojednania między nacjonalistami a unionistami w całej Irlandii, z myślą o realizacji jednego z celów określonych w umowie angielsko-irlandzkiej z dnia 15 listopada 1985 r.

(2) Uznając, że cele funduszu odzwierciedlają jej własne cele, Wspólnota wnosi wkłady finansowe do funduszu od 1989 roku. W latach 2005-2006 przeznaczono z budżetu Wspólnoty po 15 mln EUR na rok 2005 i 2006, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 24 stycznia 2005 r.dotyczącym wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(1). Rozporządzenie to wygasa z dniem 31 grudnia 2006 r.

(3) Oceny przeprowadzone zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działań funduszu, przy jednoczesnym dalszym wzmacnianiu synergii celów i koordynacji z interwencjami funduszy strukturalnych, w szczególności ze Specjalnym programem na rzecz pokoju i pojednania w Irlandii Północnej i granicznych hrabstwach Irlandii (zwanym dalej "programem PEACE") ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(2).

(4) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga dalszego wspierania funduszu ze strony Wspólnoty po dniu 31 grudnia 2006 r. W uznaniu szczególnych działań w zakresie procesu pokojowego na program PEACE przydzielono dodatkowe wsparcie z funduszy strukturalnych na okres 2007-2013, zgodnie z pkt 22 załącznika II do rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

(5) Na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15. i 16. grudnia 2005 r. Rada Europejska wezwała Komisję do podjęcia niezbędnych kroków mających na celu zapewnienie ciągłego wsparcia Wspólnoty dla funduszu, w momencie jego wejścia w kluczową, końcową fazę działalności, do roku 2010.

(6) Głównym celem niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pokoju i pojednania poprzez szerszy zakres działań niż działania objęte funduszami strukturalnymi, wykraczających poza zakres polityki Wspólnoty dotyczącej spójności gospodarczej i społecznej.

(7) Wkład Wspólnoty do funduszu powinien przyjąć formę wkładów finansowych na lata 2007, 2008, 2009 i 2010, kończąc się więc jednocześnie z działalnością funduszu.

(8) Korzystając z wkładu Wspólnoty, fundusz powinien traktować priorytetowo projekty o charakterze transgranicznym lub projekty obejmujące różne społeczności, tak aby uzupełniać działania finansowane ze środków programu PEACE w latach 2007-2010.

(9) Zgodnie z umową wszyscy wnoszący wkład finansowy do funduszu uczestniczą jako obserwatorzy w posiedzeniach rady Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii.

(10) Istotne jest zapewnienie właściwej koordynacji pomiędzy działaniami funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych określonych w art. 159 Traktatu, w szczególności programem PEACE.

(11) Pomoc funduszu powinna być uważana za skuteczną jedynie o tyle, o ile doprowadza do trwałej poprawy sytuacji gospodarczej i społecznej i nie jest wykorzystywana w celu zastąpienia innych wydatków publicznych lub prywatnych.

(12) Do dnia 1 lipca 2008 r. powinna zostać przeprowadzona ocena przepisów dotyczących zamknięcia funduszu.

(13) W niniejszym rozporządzeniu zostaje określona finansowa kwota odniesienia, w rozumieniu punktu 38 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3), na cały okres trwania programu, przy czym nie wpływa to na uprawnienia władzy budżetowej określone w Traktacie.

(14) Wysokość wkładu Wspólnoty do funduszu powinna w latach 2007, 2008, 2009 i 2010 wynieść 15 mln EUR rocznie, w wartościach bieżących.

(15) Strategia funduszu realizowana w ostatniej fazie jego działalności (lata 2006-2010) zatytułowana "Współdzielenie przestrzeni" koncentruje się na czterech głównych obszarach: tworzeniu podstaw pojednania w najbardziej zmarginalizowanych społecznościach, tworzeniu możliwości kontaktu pomiędzy podzielonymi społecznościami, dążeniu do bardziej zintegrowanego społeczeństwa oraz pozostawieniu spuścizny. W związku z powyższym nadrzędnym celem funduszu i niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pojednania pomiędzy wspólnotami.

(16) Wsparcie Wspólnoty przyczyni się do wzmocnienia solidarności pomiędzy państwami członkowskimi i pomiędzy ich obywatelami.

(17) Przyjęcie niniejszego rozporządzenia uważa się za niezbędne do osiągnięcia celów Wspólnoty związanych z funkcjonowaniem wspólnego rynku. Ponieważ Traktat nie określa szczegółowo niezbędnych uprawnień, niniejsze rozporządzenie należy przyjąć na podstawie art. 308 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Finansowa kwota odniesienia do celów realizacji Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanego dalej "funduszem") na okres 2007-2010 wynosi 60 mln EUR.

Roczne przydziały środków finansowych są zatwierdzane przez władzę budżetową w granicach określonych w ramach finansowych.

Artykuł 2

Wkład jest wykorzystywany przez fundusz zgodnie z Umową z dnia 18 września 1986 r. między rządem Irlandii a rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwaną dalej "umową").

Przydzielając środki fundusz nadaje priorytet projektom o charakterze transgranicznym lub projektom obejmującym różne społeczności, tak aby uzupełniać działania finansowane z funduszy strukturalnych, a zwłaszcza działania prowadzone w ramach programu PEACE realizowanego w Irlandii Północnej i granicznych hrabstwach Irlandii.

Wkład jest wykorzystywany w taki sposób, aby doprowadzić do trwałej poprawy sytuacji gospodarczej i społecznej na obszarach będących przedmiotem zainteresowania. Nie jest on wykorzystywany w celu zastąpienia innych wydatków publicznych i prywatnych.

Artykuł 3

Komisja, występująca jako obserwator na posiedzeniach rady funduszu (zwanej dalej "radą"), reprezentuje Wspólnotę.

Przedstawiciele funduszu, w odpowiednich przypadkach, uczestniczą jako obserwatorzy w posiedzeniach komitetu monitorującego programu PEACE oraz innych interwencji funduszy strukturalnych.

Artykuł 4

Komisja, we współpracy z radą funduszu, określa odpowiednie procedury w zakresie wzmocnienia koordynacji na wszystkich poziomach pomiędzy funduszem a organami zarządzającymi i jednostkami wykonawczymi ustanowionymi w ramach odnośnych interwencji funduszy strukturalnych, w szczególności w ramach programu PEACE.

Artykuł 5

Komisja, we współpracy z radą funduszu, określa odpowiednie procedury w zakresie zapewnienia widoczności i informowania w celu upowszechniania wiedzy o wkładzie Wspólnoty w projekty finansowane w ramach funduszu.

Artykuł 6

W terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. fundusz przedkłada Komisji swoją strategię zamknięcia działalności, zawierającą:

a) plan działania wraz z planowanymi płatnościami i przewidywanym terminem zakończenia działalności;

b) procedurę umorzenia;

c) zasady postępowania z wszelkimi pozostałymi kwotami oraz otrzymanymi odsetkami w momencie zamknięcia funduszu.

Kolejne wpłaty na rzecz funduszu są uwarunkowane przyjęciem przez Komisję strategii zamknięcia. Jeżeli strategia zamknięcia nie zostanie przedłożona do dnia 30 czerwca 2008 r., wpłaty na rzecz funduszu zostaną wstrzymane do momentu otrzymania strategii.

Artykuł 7

1.
Wkładami zarządza Komisja.

Z zastrzeżeniem ust. 2, roczne wkłady są wypłacane w ratach w następujący sposób:

a) pierwsza wypłata zaliczkowa w wysokości 40 % dokonywana jest po otrzymaniu przez Komisję zobowiązania podpisanego przez przewodniczącego rady funduszu, stwierdzającego, że fundusz spełni warunki wymagane dla przyznania wkładu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) druga wypłata zaliczkowa w wysokości 40 % dokonywana jest sześć miesięcy później;

c) ostatnia wypłata w wysokości 20 % dokonywana jest po otrzymaniu i zatwierdzeniu przez Komisję rocznego sprawozdania z działalności funduszu oraz zweryfikowanych sprawozdań finansowych za dany rok.

2.
Przed wypłaceniem raty Komisja przeprowadza ocenę potrzeb finansowych funduszu na podstawie salda gotówkowego funduszu w terminach określonych dla poszczególnych płatności. Jeżeli w wyniku tej oceny okaże się, że potrzeby finansowe funduszu nie uzasadniają wypłaty jednej z tych rat, dana wypłata zostaje zawieszona. Komisja dokonuje ponownej oceny tej decyzji na podstawie nowych informacji dostarczonych przez fundusz i dokonuje dalszych wypłat rat, kiedy tylko uzna, że jest to uzasadnione.

Artykuł 8

Wkład z Funduszu może zostać przydzielony na działanie, które otrzymuje lub ma otrzymać pomoc finansową w ramach interwencji funduszy strukturalnych jedynie wówczas, gdy wartość tej pomocy finansowej po dodaniu 40 % wartości wkładu ze środków funduszu nie przekracza 75 % całkowitych kwalifikujących się kosztów działania.

Artykuł 9

Sprawozdanie końcowe powinno zostać przedłożone Komisji we wcześniejszym z poniższych terminów: na sześć miesięcy przed terminem zakończenia działalności przewidzianym w strategii zamknięcia określonej w art. 6 ust. 1 lit. a) lub sześć miesięcy po dokonaniu przez Wspólnotę ostatniej wypłaty; sprawozdanie to powinno zawierać wszelkie niezbędne informacje, które umożliwią Komisji ocenę realizacji wsparcia i osiągnięcia celów.

Artykuł 10

Wkład za ostatni rok zostaje wypłacony w oparciu o ocenę potrzeb finansowych, o której mowa w art. 7 ust. 2, oraz pod warunkiem że wyniki funduszu są zgodne ze strategią zamknięcia określoną w art. 6.

Artykuł 11

Ostatecznym terminem kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2013 r.

Artykuł 12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie traci moc z dniem 31 grudnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 2006 r.

W imieniu Rady
J. KORKEAOJA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 30 z 3.2.2005, str. 1.

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 173/2005 (Dz.U. L 29 z 2.2.2005, str. 3) oraz uchylone i zastąpione od dnia 1 stycznia 2007 r. rozporządzeniem (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25).

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.36.31

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii
Data aktu: 08/02/2007
Data ogłoszenia: 08/02/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2007