KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 54 ust. 5 i art. 145 lit. d) i dd),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu płatności jednolitej, począwszy od roku 2005.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1182/2007(3) ustanawiającym przepisy szczegółowe dotyczące sektora owoców i warzyw, określa zasady dla systemu pomocy niezwiązanej z wielkością produkcji oraz zasady włączenia wsparcia dla owoców i warzyw do systemu płatności jednolitej. Należy zatem przyjąć odpowiednie zasady szczegółowe. Wspomniane zasady szczegółowe powinny opierać się na tych samych wytycznych co zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 w odniesieniu do oliwy z oliwek, tytoniu, bawełny, chmielu, buraka cukrowego, trzciny cukrowej, cykorii i bananów.
(3) Należy rozszerzyć art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 o definicję szkółek.
(4) Artykuł 21 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 przewiduje szczegółowe zasady dla rolników, którzy dokonali inwestycji w celu zwiększenia swojej zdolności produkcyjnej, lub którzy wzięli działki w długoterminową dzierżawę. Wspomniane przepisy muszą zostać dostosowane w celu uwzględnienia szczególnej sytuacji rolników w sektorze owoców i warzyw, którzy dokonali takich inwestycji lub zawarli długoterminowe umowy dzierżawy przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1182/2007.
(5) Państwa członkowskie, które przystąpiły do Wspólnoty w dniu 1 maja 2004 r., utworzyły systemy identyfikacji działek rolnych zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) 1782/2003. Z przyczyn technicznych, przy przechodzeniu ze starego systemu identyfikacji na nowy, zapisane w 2003 r. cechy niektórych działek mogły zostać uwzględnione niedokładnie w nowym systemie identyfikacji. W celu ułatwienia wdrożenia definicji "hektara kwalifikującego do uprawnienia z tytułu odłogowania", o której mowa w art. 54 ust. 2 tego rozporządzenia, w tym kontekście w tych wszystkich państwach członkowskich, powinny one bez uszczerbku dla art. 33 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 - mieć możliwość odstąpienia od stosowania odniesienia do daty przewidzianej dla wniosków o pomoc obszarową za rok 2003, określonej w art. 54 ust. 2 akapit pierwszy, pod warunkiem zadbania o to, że całkowita powierzchnia użytków rolnych kwalifikująca się do uprawnień z tytułu odłogowania nie zostanie zwiększona. W związku z tym należy odpowiednio zmienić art. 32 rozporządzenia (WE) nr 795/2004. Ponieważ niektóre państwa członkowskie wdrożyły system płatności jednolitej od dnia 1 stycznia 2007 r., odstępstwo to powinno obowiązywać od tego dnia.
(6) W odniesieniu do rolników, którym przyznane już zostały uprawnienia do płatności, lub którzy nabyli je bądź otrzymali najpóźniej ostatniego dnia składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności na rok określenia kwot i kwalifikujących się hektarów, o których mowa w pkt M załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy ponownie obliczyć wartość i liczbę ich uprawnień do płatności na podstawie kwot referencyjnych i ilości hektarów wynikających ze włączenia sektora owoców i warzyw. Uprawnienia do płatności z tytułu odłogowania i uprawnienia podlegające specjalnym warunkom nie powinny być uwzględniane w tym obliczeniu.
(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, rezerwę krajową należy uzupełnić poprzez liniowe procentowe zmniejszenie wszystkich kwot referencyjnych. Należy ustanowić zasady wyjaśniające, w jaki sposób państwa członkowskie mają postępować w odniesieniu do włączenia kwoty referencyjnej dla owoców i warzyw do uzupełnienia rezerwy krajowej.
(8) Państwa członkowskie, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny mieć możliwość ustalenia liczby uprawnień do płatności na rolnika, wynikającą z włączenia powierzchni uprawy owoców i warzyw.
(9) Należy ustanowić datę przekazania Komisji przez państwa członkowskie informacji dotyczących opcji przewidzianych w art. 51 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 795/2004.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1276/2007 (Dz.U. L 284 z 30.10.2007, str. 11).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 608/2007 (Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 31).
(3) Dz.U. L 273 z 17.10.2007, str. 1.