Rozporządzenie 1358/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 8

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1358/2007
z dnia 21 listopada 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 8
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1725/2003(2) przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości i interpretacje istniejące w dniu 14 września 2002 r.

(2) W dniu 30 listopada 2006 r. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) opublikowała Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 8 Segmenty działalności, zwany dalej "MSSF 8". MSSF 8 ustanawia wymogi dotyczące ujawniania informacji o segmentach działalności jednostki gospodarczej. MSSF 8 zastępuje Międzynarodowy Standard Rachunkowości Finansowej (MSR) 14.

(3) Konsultacje z Grupą Ekspertów Technicznych (TEG) z Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) potwierdziły, że MSSF 8 spełnia techniczne kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1725/2003.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1725/2003 wprowadza się

"Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 8 Segmenty działalności" zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wszystkie przedsiębiorstwa stosują MSSF 8 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia najpóźniej wraz z rozpoczęciem swojego roku obrotowego 2009.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 261 z 13.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 611/2007 (Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 49).

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ

MSSF 8 MSSF 8 - Segmenty działalności
______

"Powielanie dozwolone w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wszystkie istniejące prawa są zastrzeżone poza EOG, z wyjątkiem prawa do powielania na użytek własny lub w innych uczciwych celach. Więcej informacji można uzyskać na stronie RMSR www.iasb.org"

MIĘDZYNARODOWY STANDARD SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ 8

Segmenty działalności

PODSTAWOWA ZASADA

1. Jednostka gospodarcza ujawnia informacje, które umożliwiają użytkownikom jej sprawozdania finansowego ocenę charakteru i wyników finansowych działalności gospodarczej prowadzonej przez daną jednostkę oraz jej otoczenia gospodarczego.

ZAKRES

2. Niniejszy MSSF ma zastosowanie do:

a) oddzielnych lub jednostkowych sprawozdań finansowych jednostki:

(i) której instrumenty dłużne lub kapitałowe znajdują się w obrocie na rynku publicznym (na krajowej lub zagranicznej giełdzie papierów wartościowych lub na rynku pozagiełdowym, w tym na rynkach lokalnych i regionalnych); lub

(ii) która składa sprawozdania finansowe w komisji papierów wartościowych lub w innym organie regulacyjnym celem emisji instrumentów dowolnej kategorii na rynku publicznym; oraz

b) skonsolidowanych sprawozdań finansowych grupy z jednostką dominującą:

(i) której instrumenty dłużne lub kapitałowe znajdują się w obrocie na rynku publicznym (na krajowej lub zagranicznej giełdzie papierów wartościowych lub na rynku pozagiełdowym, w tym na rynkach lokalnych i regionalnych); lub

(ii) która składa sprawozdania finansowe w komisji papierów wartościowych lub w innym organie regulacyjnym celem emisji instrumentów dowolnej kategorii na rynku publicznym.

3. Jeśli jednostka, która nie jest zobowiązana do stosowania niniejszego MSSF, decyduje się na ujawnienie informacji o segmentach działalności, które nie spełniają wymogów niniejszego MSSF, nie przedstawia ona tych informacji jako informacji o segmentach działalności.

4. Jeśli sprawozdanie finansowe zawiera zarówno skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostki dominującej objęte zakresem stosowania niniejszego MSSF, jak i odrębne sprawozdanie finansowe jednostki dominującej, informacje na temat segmentów działalności wymagane są jedynie w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.

SEGMENTY DZIAŁALNOŚCI

5. Segment działalności to część składowa jednostki:

a) prowadzącej działalność gospodarczą, która może przynieść zarówno przychody, jak i powodować wydatki (w tym przychody i wydatki związane z transakcjami z innymi częściami składowymi tej samej jednostki);

b) której wyniki działalności podlegają regularnej kontroli przez kierownictwo jednostki, służącej podejmowaniu decyzji dotyczących alokacji zasobów w tym segmencie i ocenie jego wyników; oraz

c) na temat której dostępne są wyodrębnione informacje finansowe.

Segment działalności może prowadzić działalność gospodarczą, w ramach której musi przynosić przychody, przykładowo działania związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej mogą być segmentami działalności przed etapem przynoszenia przychodów.

6. Nie wszystkie części jednostki są koniecznie segmentami działalności lub częściami segmentów działalności. Przykładowo siedziba główna przedsiębiorstwa lub niektóre działy pomocnicze mogą nie przynosić przychodów lub mogą przynosić jedynie przychody niezwiązane z zasadniczą działalnością jednostki i nie stanowiłyby segmentów działalności. Dla celów niniejszego MSSF należące do jednostki plany świadczeń związanych z zakończeniem stosunku pracy nie są zaliczane do segmentów działalności.

7. Termin "kierownictwo" oznacza funkcję, a niekoniecznie osobę na stanowisku kierowniczym o określonej nazwie. Funkcja ta polega na alokacji zasobów do segmentów działalności jednostki i przeprowadzaniu oceny ich wyników. Często funkcję kierownictwa w jednostce pełni prezes zarządu jednostki lub dyrektor ds. operacyjnych, ale może ją również pełnić np. grupa członków zarządu.

8. W przypadku wielu jednostek trzy cechy segmentów działalności przedstawione powyżej w pkt 5 jasno określają ich segmenty działalności. Jednak jednostka może sporządzać sprawozdania, w których jej działalność gospodarcza będzie przedstawiona na różne sposoby. Jeśli kierownictwo wykorzystuje więcej niż jeden zestaw informacji na temat segmentu działalności, inne czynniki mogą zidentyfikować pojedynczy zestaw składników tworzących segmenty działalności jednostki, w tym charakter działalności gospodarczej każdej z części składowych, istnienie odpowiedzialnej za nie kadry kierowniczej oraz informacje przedstawiane zarządowi i/lub organowi nadzorczemu.

9. Zasadniczo każdy segment działalności posiada menedżera segmentu bezpośrednio odpowiedzialnego przed kierownictwem i utrzymującego z nim regularne kontakty celem omówienia bieżącej działalności, wyników finansowych, prognoz lub planów dla segmentu. Termin "menedżer segmentu" oznacza funkcję, a niekoniecznie osobę na stanowisku kierowniczym o określonej nazwie. Kierownictwo może być jednocześnie menedżerem segmentu w przypadku niektórych segmentów działalności. Jedna osoba na stanowisku kierowniczym może być menedżerem segmentu dla więcej niż jednego segmentu. Jeśli cechy przedstawione w pkt 5 odnoszą się do więcej niż jednego zestawu części składowych organizacji, ale istnieje tylko jeden zestaw, za który odpowiedzialni są menedżerowie segmentu, to ten zestaw części składowych stanowi segmenty działalności.

10. Cechy charakterystyczne przedstawione w pkt 5 mogą dotyczyć dwóch lub nawet większej liczby nakładających się na siebie zestawów części składowych, za które odpowiedzialność ponoszą menedżerowie. Ta struktura uważana jest czasami za wzór struktury organizacji. Przykładowo w niektórych jednostkach jedni menedżerowie są odpowiedzialni za różne linie produktów i usług na całym świecie, podczas gdy inni odpowiadają za określone obszary geograficzne. Kierownictwo regularnie dokonuje przeglądu wyników operacyjnych obydwóch zestawów części składowych, a informacje finansowe są dostępne dla każdego z nich. W takiej sytuacji jednostka, na podstawie zasady podstawowej, określa zestaw części składowych stanowiący segmenty działalności.

SEGMENTY SPRAWOZDAWCZE

11. Jednostka gospodarcza przedstawia oddzielne informacje dotyczące poszczególnych segmentów działalności, które:

a) zostały wyodrębnione zgodnie z pkt 5-10 lub wynikają z połączenia co najmniej dwóch z tych segmentów zgodnie z pkt 12; oraz

b) przekraczają progi ilościowe określone w pkt 13.

Punkty 14-19 szczegółowo określają inne sytuacje, w których przedstawione zostaje oddzielne sprawozdanie dotyczące segmentu działalności.

Kryteria łączenia

12. Segmenty działalności często wykazują podobne długoterminowe wyniki finansowe, jeśli posiadają zbliżone cechy ekonomiczne. Przykładowo można spodziewać się podobnych długoterminowych średnich marż brutto w przypadku dwóch segmentów działalności, jeśli ich cechy ekonomiczne są zbliżone. Co najmniej dwa segmenty działalności mogą zostać połączone w pojedynczy segment, jeśli połączenie to jest zgodne z podstawową zasadą niniejszego MSSF, segmenty posiadają zbliżone cechy ekonomiczne oraz są podobne pod względem wszystkich poniższych aspektów:

a) charakter produktów i usług;

b) charakter procesów produkcji;

c) rodzaj lub kategoria klientów dla ich produktów i usług;

d) metody stosowane w dystrybucji ich produktów lub świadczeniu usług; oraz

e) w stosownych sytuacjach, charakter otoczenia regulacyjnego, na przykład bankowości, ubezpieczeń lub usług użyteczności publicznej.

Progi ilościowe

13. Jednostka gospodarcza przedstawia oddzielnie informacje dotyczące poszczególnych segmentów działalności, jeśli dany segment osiągnął jeden z następujących progów ilościowych:

a) przedstawione w sprawozdaniu przychody segmentu, obejmujące zarówno sprzedaż na rzecz klientów zewnętrznych, jak i sprzedaż lub transakcje realizowane z innymi segmentami, stanowią co najmniej 10 % łącznych zewnętrznych i wewnętrznych przychodów wszystkich segmentów działalności;

b) bezwzględna wartość przedstawionego w sprawozdaniu zysku lub straty segmentu stanowi co najmniej 10 % większej z dwóch wartości bezwzględnych: (i) przedstawionego w sprawozdaniu łącznego zysku wszystkich segmentów działalności, które nie odnotowały straty; lub (ii) przedstawionej w sprawozdaniu łącznej straty wszystkich segmentów działalności, które odnotowały stratę;

c) jego aktywa stanowią co najmniej 10 % ogółu aktywów wszystkich segmentów działalności.

Segmenty działalności nie osiągające żadnego z tych progów ilościowych mogą zostać uznane za segmenty sprawozdawcze, a ich wyniki mogą zostać przedstawione oddzielnie, jeśli zarząd jest zdania, że informacje o danym segmencie mogłyby być przydatne dla użytkowników sprawozdania finansowego.

14. Jednostka może połączyć informacje dotyczące segmentów działalności, które nie osiągnęły progów ilościowych, z informacjami dotyczącymi innych segmentów działalności, które również nie osiągnęły progów ilościowych, celem stworzenia segmentu sprawozdawczego, wyłącznie wówczas, gdy segmenty działalności mają zbliżone cechy ekonomiczne i spełniają większość kryteriów łączenia wymienionych w pkt 12.

15. Jeśli całkowite przychody zewnętrzne uzyskane przez segmenty działalności stanowią mniej niż 75 % przychodów jednostki gospodarczej, dodatkowe segmenty działalności zostaną wyodrębnione jako segmenty sprawozdawcze (nawet jeśli nie spełniają kryteriów określonych w pkt 13), tak by przychody segmentów sprawozdawczych stanowiły co najmniej 75 % przychodów z działalności jednostki.

16. Informacje dotyczące innych rodzajów działalności gospodarczej i segmentów działalności nieobjętych obowiązkiem sprawozdawczym są łączone i przedstawiane w kategorii "wszystkie inne segmenty", oddzielnej od innych pozycji uzgadniających wymaganych w pkt 28. Przedstawia się źródła przychodów włączonych do kategorii "wszystkie inne segmenty".

17. Jeśli zarząd uważa, że segment działalności wyodrębniony jako segment sprawozdawczy w okresie sprawozdawczym bezpośrednio poprzedzającym dany okres jest wciąż istotny, informacje na temat tego segmentu nadal przedstawiane są oddzielnie w bieżącym okresie, nawet jeśli nie spełnia on już kryteriów obowiązku sprawozdawczego określonych w pkt 13.

18. Jeśli na podstawie progów ilościowych segment działalności zostanie w bieżącym okresie wyodrębniony jako segment sprawozdawczy, dane dotyczące segmentu przedstawione poprzednim okresie dla celów porównawczych zostają przekształcone, tak by przedstawiać segment po raz pierwszy objęty obowiązkiem sprawozdawczości jako odrębny segment, nawet jeśli w poprzednim okresie segment ten nie spełniał kryteriów obowiązku sprawozdawczego określonych w pkt 13, chyba że konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie.

19. Może istnieć praktyczne ograniczenie liczby segmentów sprawozdawczych ujawnianych przez jednostkę, powyżej której informacje na temat segmentów stawałyby się zbyt szczegółowe. Mimo że nie wprowadzono ścisłych ograniczeń, jeżeli liczba segmentów objętych obowiązkiem sprawozdawczości zgodnie z pkt 13-18 przekroczy dziesięć, jednostka powinna rozważyć, czy nie osiągnięto już maksymalnej z praktycznego punktu widzenia liczby.

UJAWNIENIE INFORMACJI

20. Jednostka gospodarcza ujawnia informacje, które umożliwiają użytkownikom jej sprawozdania finansowego ocenę charakteru i wyników finansowych działalności gospodarczej prowadzonej przez daną jednostkę oraz jej otoczenia gospodarczego.

21. Aby zasada przedstawiona w pkt 20 mogła być wprowadzona w życie, jednostka ujawnia następujące informacje dotyczące każdego okresu, w odniesieniu do którego przedstawiany jest rachunek zysków i strat:

a) ogólne informacje określone w pkt 22;

b) informacje dotyczące zysków lub strat segmentu objętego sprawozdawczością, w tym określone przychody i koszty włączone do zysków lub strat segmentu objętego sprawozdawczością, aktywa segmentu, pasywa segmentu oraz podstawę dokonywania wyceny, jak określono w pkt 23-27; oraz

c) uzgodnienia całkowitych przychodów segmentu, zysków lub strat segmentu objętego sprawozdawczością, aktywów segmentu, pasywów segmentu i innych istotnych pozycji dotyczących segmentu z odpowiadającymi im kwotami dotyczącym jednostki gospodarczej, jak określono w pkt 28.

Na każdy dzień przedstawienia bilansu konieczne są uzgodnienia kwot bilansowych dla segmentów sprawozdawczych w odniesieniu do kwot bilansowych jednostki. Informacje dotyczące poprzednich okresów przekształca się jak określono w pkt 29 i 30.

Informacje ogólne

22. Jednostka ujawnia następujące informacje ogólne:

a) czynniki wykorzystane do wyodrębnienia segmentów sprawozdawczych jednostki, w tym podstawy organizacji (np. czy zarząd zdecydował, by organizacja jednostki opierała się o różnice dotyczące produktów i usług, obszary geograficzne, otoczenie regulacyjne lub kombinacja różnych czynników oraz czy segmenty działalności zostały połączone); oraz

b) rodzaje produktów i usług, z których pochodzą przychody segmentów sprawozdawczych.

Informacje dotyczące zysków lub strat, aktywów i pasywów

23. Jednostka przedstawia w sprawozdaniu zyski lub straty oraz całkowite aktywa dla każdego segmentu sprawozdawczego. Jednostka przedstawia w sprawozdaniu pasywa dla każdego segmentu sprawozdawczego, jeżeli taka kwota jest regularnie przedstawiana kierownictwu. Jeżeli określone kwoty są uwzględniane w wycenie wyników segmentu, który jest kontrolowany przez kierownictwo, lub są mu w inny sposób regularnie przedstawiane, nawet jeśli nie są uwzględniane w wycenie wyników segmentu, to jednostka ujawnia również następujące informacje na temat każdego segmentu sprawozdawczego:

a) przychody od klientów zewnętrznych;

b) przychody z transakcji z innymi segmentami działalności tej samej jednostki;

c) przychody z tytułu odsetek;

d) wydatki z tytułu odsetek;

e) deprecjacja i amortyzacja;

f) istotne pozycje przychodów i wydatków ujawnione zgodnie z pkt 86 MSR 1 Prezentacja sprawozdania finansowego;

g) udział jednostki w zysku lub stracie jednostek stowarzyszonych i wspólnych przedsięwzięć, obliczony według metody praw własności;

h) wydatek lub dochód z tytułu podatku dochodowego; oraz

i) istotne pozycje niepieniężne inne niż deprecjacja i amortyzacja.

Jednostka przedstawia w sprawozdaniu przychody z tytułu odsetek odrębnie od wydatków z tytułu odsetek dla każdego segmentu sprawozdawczego, chyba że większość przychodów segmentu pochodzi z odsetek i kierownictwo, oceniając wyniki segmentu i podejmując decyzje o alokacji zasobów w segmencie, opiera się przede wszystkim na przychodach netto z tytułu odsetek. W takiej sytuacji jednostka może przedstawić w sprawozdaniu przychody netto z tytułu odsetek danego segmentu oraz poinformować, że tak zrobiła.

24. Jeżeli określone kwoty są uwzględniane przy wycenie aktywów segmentu i są kontrolowane przez kierownictwo lub też są mu w inny sposób regularnie przedstawiane, nawet jeśli nie są uwzględniane przy wycenie aktywów segmentu, to jednostka ujawnia następujące informacje na temat każdego segmentu sprawozdawczego:

a) wysokość udziałów w jednostkach stowarzyszonych i wspólnych przedsięwzięciach obliczoną według metody praw własności; oraz

b) wysokości wzrostu wartości aktywów trwałych(1) innych niż instrumenty finansowe, aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego, aktywów dotyczących świadczeń związanych z zakończeniem stosunku pracy (patrz: MSR 19 Świadczenia pracownicze, pkt 54-58) oraz prawa z umów ubezpieczenia.

WYCENA

25. Kwota każdej przedstawionej pozycji segmentu odpowiada wycenie przedstawionej kierownictwu dla celów podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów w segmentach i oceny ich wyników. Korekty i skreślenia dokonane w trakcie przygotowywania sprawozdań finansowych jednostki i podczas alokacji przychodów, wydatków i zysków lub strat uwzględniane są przy określaniu zysków lub strat segmentu sprawozdawczego wyłącznie wówczas, gdy zostały uwzględnione w wycenie zysków lub strat segmentu wykorzystywanej przez kierownictwo. Podobnie tylko te aktywa i pasywa, które zostały uwzględnione w wycenie aktywów i pasywów segmentu wykorzystywanej przez kierownictwo, przedstawiane są w sprawozdaniu. Jeśli kwoty podlegają alokacji do zysków lub strat, aktywów lub pasywów segmentów sprawozdawczych, kwoty te podlegają alokacji na uzasadnionej podstawie.

26. Jeśli kierownictwo jednostki przy ocenie wyników segmentu i podejmowaniu decyzji o alokacji zasobów wykorzystuje tylko jedną podstawę wyceny zysków lub strat segmentu działalności oraz aktywów lub pasywów segmentu, to zyski lub straty, aktywa lub pasywa są ujmowane na tej podstawie wyceny. Jeśli kierownictwo wykorzystuje więcej niż jedną podstawę wyceny zysków lub strat segmentu działalności oraz aktywów lub pasywów segmentu, to podstawą wyceny w sprawozdaniu jest ta, którą zarząd uważa za określoną zgodnie z zasadami wyceny najbliższymi zasadom stosowanym dla określenia odpowiednich kwot w sprawozdaniach finansowych jednostki.

27. Jednostka przedstawia wyjaśnienie sposobu wyceny zysków lub strat segmentu oraz aktywów i pasywów segmentu w odniesieniu do wszystkich segmentów sprawozdawczych. Jednostka ujawnia co najmniej następujące informacje:

a) zasadę rachunkowości odnośnie do wszystkich transakcji między segmentami sprawozdawczymi;

b) charakter ewentualnych różnic między wyceną zysków lub strat segmentów sprawozdawczych a wyceną zysków lub strat jednostki przed uwzględnieniem wydatku lub dochodu z tytułu podatku dochodowego oraz zaprzestania działalności (jeśli nie wynika to z uzgodnień opisanych w pkt 28). Różnice te mogłyby obejmować zasady rachunkowości i strategie alokacji kosztów poniesionych centralnie, które są konieczne do zrozumienia informacji dotyczących segmentu sprawozdawczego;

c) charakter ewentualnych różnic między wyceną aktywów segmentów sprawozdawczych a wyceną aktywów jednostki (jeśli nie wynika to z uzgodnień opisanych w pkt 28). Różnice te mogłyby obejmować zasady rachunkowości i strategie alokacji wspólnie wykorzystywanych aktywów, które są konieczne do zrozumienia informacji dotyczących segmentu sprawozdawczego;

d) charakter ewentualnych różnic między wyceną pasywów segmentów sprawozdawczych a wyceną pasywów jednostki (jeśli nie wynika to z uzgodnień opisanych w pkt 28). Różnice te mogłyby obejmować zasady rachunkowości i strategie alokacji wspólnie wykorzystywanych pasywów, które są konieczne do zrozumienia informacji dotyczących segmentu sprawozdawczego;

e) charakter ewentualnych zmian, w porównaniu do poprzednich okresów, metod wyceny stosowanych przy ustalaniu zysków lub strat segmentów sprawozdawczych oraz ewentualnego wpływu tych zmian na wycenę wyników segmentu;

f) charakter i wpływ ewentualnych niesymetrycznych alokacji na segmenty sprawozdawcze. Przykładowo jednostka mogłaby przypisać koszty z tytułu amortyzacji do segmentu bez alokacji odpowiednich aktywów podlegających amortyzacji.

Uzgodnienia

28. Jednostka przedstawia uzgodnienia wszystkich następujących pozycji:

a) łącznych przychodów segmentów sprawozdawczych z przychodem jednostki;

b) łącznej kwoty wyceny zysków lub strat segmentów sprawozdawczych z zyskiem lub stratą jednostki przed uwzględnieniem wydatków (dochodów) z tytułu podatku i zaprzestania działalności. Jednakże jeśli jednostka przypisuje do segmentów sprawozdawczych pozycje takie jak wydatek (dochód) z tytułu podatku, jednostka może dokonać uzgodnienia łącznej kwoty wyceny zysków lub strat segmentów z zyskiem lub stratą jednostki po uwzględnieniu tych pozycji;

c) całości aktywów segmentów sprawozdawczych z aktywami jednostki;

d) całości pasywów segmentów sprawozdawczych z pasywami jednostki, jeżeli pasywa segmentu są ujęte w sprawozdaniu zgodnie z pkt 23;

e) całkowite kwoty dla segmentów sprawozdawczych w odniesieniu do wszystkich innych istotnych pozycji ujawnionych informacji z odpowiadającymi im kwotami w odniesieniu do jednostki.

Wszystkie istotne pozycje uzgadniające są określane i opisywane oddzielnie. Przykładowo kwota każdego istotnego dostosowania, koniecznego do uzgodnienia zysków lub strat segmentu sprawozdawczego z zyskami lub stratami jednostki i wynikającego z różnych zasad rachunkowości, jest oddzielnie określana i opisywana.

Przekształcanie uprzednio przedstawionych informacji

29. Jeżeli jednostka zmienia swoją wewnętrzną strukturę organizacyjną w sposób powodujący zmianę składu jej segmentów sprawozdawczych, odpowiednie informacje z poprzednich okresów, w tym informacje międzyokresowe, muszą zostać przekształcone, chyba że informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie. Dla każdej pozycji oddzielnie ustala się, czy informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie. Po wprowadzeniu zmian do składu segmentów sprawozdawczych jednostka ujawnia, czy przekształciła odpowiednie pozycje informacji o segmentach dotyczące poprzednich okresów.

30. Jeżeli jednostka zmieniła swoją wewnętrzną strukturę organizacyjną w sposób powodujący zmianę składu jej segmentów sprawozdawczych oraz jeśli dotyczące poprzednich okresów informacje o segmentach, w tym informacje międzyokresowe, nie zostaną przekształcone tak, by odzwierciedlać te zmiany, jednostka w roku, w którym nastąpiła zmiana, ujawnia informacje dotyczące segmentów w danym okresie sprawozdawczym zarówno w oparciu o stare, jak i o nowe zasady podziału na segmenty, chyba że konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie.

UJAWNIANIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH JEDNOSTKI

31. Punkty 32-34 dotyczą wszystkich jednostek objętych niniejszym MSSF, w tym jednostek posiadających tylko jeden segment sprawozdawczy. Działalność gospodarcza niektórych jednostek nie jest zorganizowana w oparciu o różnice między powiązanymi produktami i usługami lub różnice między geograficznymi obszarami działania. Segmenty sprawozdawcze takiej jednostki mogą wykazywać przychody z szerokiego zakresu różniących się znacznie produktów i usług lub więcej niż jeden segment sprawozdawczy jednostki może oferować zasadniczo identyczne produkty i usługi. Podobnie segmenty sprawozdawcze jednostki mogą posiadać aktywa na różnych obszarach geograficznych i wykazywać przychody od klientów z różnych obszarów geograficznych, bądź też na tym samym obszarze geograficznym może prowadzić działalność więcej niż jeden segment sprawozdawczy. Informacje wymagane w pkt 32-34 przedstawia się tylko w przypadku, jeżeli nie zostały przedstawione jako część wymaganych przez niniejszy MSSF informacji dotyczących segmentu sprawozdawczego.

Informacje na temat produktów i usług

32. Jednostka przedstawia w sprawozdaniu przychody od klientów zewnętrznych wynikające z poszczególnych produktów i usług lub poszczególnych grup podobnych produktów i usług, chyba że konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie, a w takim przypadku informacja o tym zostaje ujawniona. Kwoty przychodów ujętych w sprawozdaniu wynikają z informacji finansowych wykorzystanych do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki.

Informacje na temat obszarów geograficznych

33. Jednostka przedstawia w sprawozdaniu następujące informacje na temat obszarów geograficznych, chyba że konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie:

a) przychody uzyskane od klientów zewnętrznych: (i) przypisanych do państwa będącego siedzibą jednostki; i (ii) przypisanych łącznie do wszystkich państw trzecich, w których jednostka osiąga przychody. Jeśli przychody od klientów zewnętrznych przypisanych do poszczególnych państw trzecich osiągają znaczną wysokość, ujawnia się je oddzielnie. Jednostka ujawnia zasady przypisywania przychodów od klientów zewnętrznych do poszczególnych państw;

b) aktywa trwałe(1) inne niż instrumenty finansowe, aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego, aktywa dotyczące świadczeń związanych z zakończeniem stosunku pracy oraz prawa z umów ubezpieczenia: (i) znajdujące się w państwie będącym siedzibą jednostki; i (ii) znajdujące się łącznie we wszystkich państwach trzecich, w których jednostka posiada aktywa. Jeśli aktywa znajdujące się w poszczególnych państwach trzecich osiągają znaczną wysokość, ujawnia się je oddzielnie.

Kwoty ujęte w sprawozdaniu wynikają z informacji finansowych wykorzystanych do sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki. Jeżeli konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie, fakt ten ujawnia się. Oprócz informacji wymaganych w niniejszym punkcie jednostka może przedstawić informacje geograficzne dotyczące grup państw.

Informacje na temat głównych klientów

34. Jednostka przedstawia informacje dotyczące stopnia jej zależności od głównych klientów. Jeżeli przychody z transakcji z pojedynczym klientem zewnętrznym stanowią co najmniej 10 % przychodów jednostki, ujawnia ona ten fakt, a także całkowitą kwotę przychodów w odniesieniu do każdego klienta spełniającego to kryterium oraz segment lub segmenty, w których wykazywane są te przychody. Jednostka nie musi ujawniać tożsamości głównego klienta ani kwot przychodów, które każdy segment wykazuje w odniesieniu do tego klienta. Dla celów niniejszego MSSF grupa jednostek, o których jednostka sporządzająca sprawozdanie wie, że podlegają one wspólnej kontroli, uważana jest za pojedynczego klienta, a także jednostka administracji (państwowa, federalna, prowincji, terytorium, lokalna lub obca) oraz jednostki, o których jednostka sporządzająca sprawozdanie wie, że podlegają one kontroli tego rządu, uważane są za pojedynczego klienta.

OKRES PRZEJŚCIOWY I WEJŚCIE W ŻYCIE

35. Jednostka stosuje niniejszy MSSF do sporządzania jej rocznych sprawozdań finansowych dla okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2009 r. lub po tym dniu. Zezwala się na jego wcześniejsze stosowanie. Jeżeli jednostka zastosuje niniejszy MSSF w jej sprawozdaniach finansowych za okres rozpoczynający się przed dniem 1 stycznia 2009 r., ujawnia ten fakt.

36 Dotyczące segmentu informacje za poprzednie lata ujmowane w pierwszym roku stosowania dla celów porównawczych przekształca się tak, by spełniały wymogi niniejszego MSSF, chyba że konieczne informacje nie są dostępne i koszty ich uzyskania byłyby zbyt wysokie.

WYCOFANIE MSR 14

37. Niniejszy MSSF zastepuje MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności.

______

(1) W odniesieniu do aktywów sklasyfikowanych według płynności aktywa trwałe są to aktywa zawierające kwoty, które można odzyskać po upływie ponad dwunastu miesięcy po dniu bilansowym.

DODATEK  A

Definicje pojęć

Niniejszy dodatek stanowi integralną część niniejszego MSSF.

Segment działalności Segment działalności stanowi część składową jednostki:

a) prowadzącej działalność gospodarczą, która może przynieść zarówno przychody, jak i powodować wydatki (w tym przychody i wydatki związane z transakcjami z innymi częściami składowymi tej samej jednostki);

b) której wyniki działalności podlegają regularnej kontroli przez kierownictwo jednostki, służącej podejmowaniu decyzji dotyczących alokacji zasobów w tym segmencie i ocenie jego wyników; oraz

c) na temat której dostępne są wyodrębnione informacje finansowe.

DODATEK  B

Zmiany wprowadzone do innych MSSF

Zmiany wymienione w niniejszym dodatku mają zastosowanie w odniesieniu do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2009 r. lub później. Jeżeli jednostka stosuje niniejszy MSSF do wcześniejszego okresu, niniejsze zmiany stosuje się również w odniesieniu do tego wcześniejszego okresu. W zmienionych punktach nowy tekst podkreślono, a stary usunięto.

B1 Odniesienia do MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności zmienia się na MSSF 8 Segmenty działalności w następujących punktach:

– punkt 20 MSR 27 Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe,

– punkt 130 lit. d) ppkt (i) MSR 38 Utrata wartości aktywów.

B2 W MSSF 5 Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana, w pkt 41 wprowadza się następujące zmiany:

"41. W informacji dodatkowej jednostka ujawnia następujące dane za okres, w którym aktywa trwałe (lub grupa przeznaczona do sprzedaży) były sklasyfikowane jako przeznaczone do sprzedaży lub sprzedane:

...

d) jeśli dotyczy, segment sprawozdawczy, w których wykazywane są aktywa trwałe (lub grupa przeznaczona do sprzedaży) MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności zgodnie z MSSF 8 Segmenty działalności."

B3 W MSSF 6 Poszukiwania i ocena złóż mineralnych,w pkt 21 wprowadza się następujące zmiany:

"21. Jednostka ustala zasady (politykę) rachunkowości dotyczące przyporządkowania aktywów z tytułu poszukiwania i oceny zasobów mineralnych do ośrodków wypracowujących przepływy pieniężne lub grupy ośrodków wypracowujących przepływy pieniężne na potrzeby oceny tych aktywów pod kątem utraty przez nie wartości. Żaden ośrodek wypracowujący przepływy pieniężne lub grupa ośrodków wypracowujących przepływy pieniężne, do których przyporządkowano aktywa z tytułu poszukiwania i oceny zasobów mineralnych, nie powinien być większy niż segment ustalonyw oparciu o podstawowe i uzupełniające wzory sprawozdawcze segment działalności określonyzgodnie z MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności MSSF 8 Segmenty działalności.".

B4 W MSR 2 Zapasy, w pkt 26 i 29 wprowadza się następujące zmiany:

"26. Na przykład zapasy używane przez jeden segment branżowy działalności mogą mieć przeznaczenie różne od tego, jaki mają te zapasy w innym segmencie branżowym działalności. Jednak różnice wynikające z różnej lokalizacji geograficznej zapasów (lub w odniesieniu do zasad podatkowych) nie są w istocie wystarczającą podstawą do stosowania odmiennych metod ustalania ceny nabycia lub kosztu wytworzenia.".

"29. Odpisanie wartości zapasów do poziomu ich wartości netto możliwej do uzyskania odbywa się na zasadzie odpisów indywidualnych. W niektórych okolicznościach odpowiednie może jednak być pogrupowanie podobnych lub powiązanych ze sobą pozycji zapasów. Może to mieć miejsce w przypadku pozycji zapasów związanych z produktami pochodzącymi z tej samej linii produkcyjnej, posiadających podobne przeznaczenie oraz zastosowanie końcowe, wyprodukowanych i sprzedawanych w tym samym regionie geograficznym oraz nie dających się w praktyce oszacować w oderwaniu od innych pozycji pochodzących z tej samej linii produkcyjnej. Nieodpowiednie jest odpisywanie wartości zapasów w oparciu o klasyfikację zapasów, na przykład - wyrobów gotowych lub też wszystkich zapasów poszczególnych segmentów branżowych lub geograficznych działalności. Jednostki usługowe zazwyczaj kumulują koszty każdej usługi, za którą zostanie ustalona odrębna cena. Dlatego też każdą tego rodzaju usługę traktuje się jako odrębną pozycję.".

B5 W MSR 7 Rachunek przepływów pieniężnych, w pkt 50 wprowadza się następujące zmiany:

"50. Podanie uzupełniających informacji może mieć znaczenie dla użytkowników pragnących zapoznać się z sytuacją finansową i płynnością jednostki gospodarczej. Ujawnienie takich informacji, którym towarzyszy komentarz kierownictwa, jest zalecane i może dotyczyć:

...

d) sumy przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej w ramach wszystkich segmentów sprawozdawczych przemysłowych i geograficznych (patrz: MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności MSSF 8 Segmenty działalności).".

B6 W MSR 19 Świadczenia pracownicze, w przykładzie ilustrującym pkt 115 wprowadza się następujące zmiany:

"Przykład ilustrujący ust. 115

Jednostka zaniechała prowadzenia jednego z segmentów działalności działalności i pracownicy tego segmentu nie będą już mieli możliwości zapracowania na żadne dodatkowe świadczenia ...".

B7 W MSR 33 Zysk przypadający na jedną akcję pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"2. Niniejszy MSSF ma zastosowanie do:

a) oddzielnych lub jednostkowych sprawozdań finansowych jednostki:

(i) której zwykłe akcje lub potencjalne zwykłe akcje znajdują się w obrocie na rynku publicznym (na krajowej lub zagranicznej giełdzie papierów wartościowych lub na rynku pozagiełdowym, w tym na rynkach lokalnych i regionalnych); lub

(ii) która składa sprawozdania finansowe w komisji papierów wartościowych lub w innym organie regulacyjnym celem emisji zwykłych akcji na rynku publicznym; oraz

b) skonsolidowanych sprawozdań finansowych grupy z jednostką dominującą:

(i) której zwykłe akcje lub potencjalne zwykłe akcje znajdują się w obrocie na rynku publicznym (na krajowej lub zagranicznej giełdzie papierów wartościowych lub na rynku pozagiełdowym, w tym na rynkach lokalnych i regionalnych); lub

(ii) która składa sprawozdania finansowe w komisji papierów wartościowych lub w innym organie regulacyjnym celem emisji zwykłych akcji na rynku publicznym.".

B8 W MSR 34 Śródroczna sprawozdawczość finansowa, w pkt 16 wprowadza się następujące zmiany:

"16. Jednostka gospodarcza w informacji dodatkowej do śródrocznego sprawozdania finansowego powinna ująć - co najmniej - poniższe informacje (pod warunkiem, że są one istotne i nie zostały ujawnione w innej postaci w ramach śródrocznego raportu finansowego). Informacje te zazwyczaj należy podawać za okres od końca roku obrotowego do dnia sporządzenia raportu. Jednostka gospodarcza powinna również ujawnić wszelkie zdarzenia lub transakcje, które są istotne dla zrozumienia bieżącego okresu śródrocznego:

...

g) następujące przychody i wyniki przypadające na poszczególne segmenty działalności lub segmentygeograficzne, w zależności od tego, który sposób sprawozdawczości w podziale na segmenty jestgłównym sposobem przyjętym przez jednostkę gospodarczą informacje (ujawnianie informacji dotyczących segmentu danych w śródrocznym raporcie finansowym jednostki jest wymagane tylko wówczas, gdy MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności MSSF 8 Segmenty działalności nakłada na jednostkę gospodarczą wymóg ujawnienia danych informacji w jej rocznym sprawozdaniu finansowym);:

(i) przychody od klientów zewnętrznych, jeżeli są uwzględniane przy wycenie zysków lub stratsegmentu i są kontrolowane przez kierownictwo lub też są mu w inny sposób regularnieprzedstawiane;

(ii) przychody pochodzące z transakcji realizowanych z innymi segmentami, jeżeli są uwzględnianeprzy wycenie zysków lub strat segmentu kontrolowanej przez kierownictwo lub też sąmu w inny sposób regularnie przedstawiane;

(iii) wycena zysków lub strat segmentu;

(iv) aktywa ogółem, w odniesieniu do których doszło do istotnej zmiany kwoty ujawnionejw ostatnim rocznym sprawozdaniu finansowym;

(v) przedstawienie różnic w stosunku do ostatniego rocznego sprawozdania finansowego dotyczącychpodstawy podziału na segmenty lub wyceny zysków lub strat segmentu;

(vi) uzgodnienia łącznych kwot wyceny zysków lub strat segmentów sprawozdawczychz zyskami lub stratami jednostki przed uwzględnieniem wydatków (dochodów) z tytułupodatku i działalności zaniechanej. Jednakże jeśli jednostka dokonuje alokacji do segmentówsprawozdawczych pozycji takich jak wydatek (dochód) z tytułu podatku, jednostka możeuzgodnić całkowite rachunki zysków lub strat segmentu z zyskiem lub stratą jednostki pouwzględnieniu tych pozycji. Wszystkie istotne pozycje uzgadniające są oddzielnie określanei opisywane w takim uzgodnieniu;

...".

B9 W MSR 36 Utrata wartości aktywów wprowadza się następujące zmiany:

W pkt 80 wprowadza się następujące zmiany:

"80. W celu przeprowadzenia testu na utratę wartości wartość firmy przejęta w wyniku połączenia jednostek zostaje w chwili przejęcia przyporządkowana do poszczególnych ośrodków lub zespołów ośrodków wypracowujących środki pieniężne jednostki przejmującej, które zgodnie z oczekiwaniami, mają odnieść korzyści z tytułu synergii uzyskanej w wyniku takiego połączenia, bez względu na to, czy zostały do nich przypisane także inne składniki aktywów lub zobowiązania jednostki przejmowanej. Każdy ośrodek lub zespół ośrodków, do którego została przypisana wartość firmy, powinien:

...

b) być nie większy niż jeden segment działalności zgodnie z definicją podstawowego lub uzupełniającegowzoru sprawozdawczości finansowej określonego na podstawie MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności określony zgodnie z MSSF 8 Segmenty działalności.".

W pkt 129 wprowadza się następujące zmiany:

"129. Jednostka, która stosuje MSR 14 Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności MSSF 8 Segmenty działalności, powinna ujawnić następujące informacje w odniesieniu do każdego segmentu sprawozdawczego działalności podlegającego obowiązkowi sprawozdawczemu zgodnie z podstawowymwzorem sprawozdawczym przyjętym przez tę jednostkę:".

W pkt 130 lit. c) ppkt (ii) i lit. d) ppkt (ii) wprowadza się następujące zmiany:

"130. litera c) ppkt (ii) segment podlegający obowiązkowi sprawozdawczemu, do którego składnik ten należy podstawie podstawowego wzoru sprawozdawczego przyjętego przezjednostkę gospodarczą, jeśli jednostka stosuje MSR 14 MSSF 8";

"130. litera d) ppkt (ii) kwotę odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości ujętą lub odwróconą w podziale na grupy aktywów i segmenty podlegające obowiązkowi sprawozdawczemu, na podstawie podstawowego wzoru przyjętego przez jednostkę gospodarczą, jeśli jednostka stosuje MSR 14 MSSF 8; oraz".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.304.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1358/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 8
Data aktu: 21/11/2007
Data ogłoszenia: 22/11/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2009, 25/11/2007