KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym(1), w szczególności jej art. 6 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2003/42/WE wymaga ustanowienia krajowych systemów obowiązkowego zgłaszania zdarzeń w celu zapewnienia zgłaszania, zbierania, oceny, przetwarzania i przechowywania w krajowych bazach danych odpowiednich informacji na temat bezpieczeństwa lotniczego.
(2) Państwa członkowskie powinny uczestniczyć w wymianie informacji związanych z bezpieczeństwem, a Komisja powinna ułatwiać wymianę tych informacji jedynie w celu zapobiegania wypadkom i zdarzeniom w lotnictwie cywilnym, a nie po to, by wskazywać winnych lub odpowiedzialnych czy też oceniać działalność pod kątem bezpieczeństwa.
(3) Do przekazywania informacji należy wykorzystywać, najlepiej jak to możliwe, nowoczesne technologie przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony całej bazy danych.
(4) Najbardziej skutecznym sposobem zapewnienia wymiany dużej ilości informacji między wszystkimi państwami członkowskimi jest stworzenie centralnego archiwum zasilanego przez krajowe bazy danych i dostępnego dla państw członkowskich.
(5) W celu uwzględnienia szczególnego charakteru każdego z krajowych mechanizmów wprowadzonych zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2003/42/WE aspekty techniczne dotyczące aktualizacji informacji dostarczanych przez państwa członkowskie ustala się w protokołach technicznych uzgadnianych między Komisją a każdym z państw członkowskich.
(6) Aby umożliwić przeprowadzenie procedur kontroli jakości i uniknąć powielania meldunków na temat zdarzeń zgłaszanych przez państwa członkowskie, wszystkie informacje przechowywane w krajowej bazie danych powinny być również przechowywane w centralnym archiwum.
(7) W celu zapewnienia prawidłowego stosowania art. 7 ust. 1 dyrektywy 2003/42/WE każdy podmiot, któremu powierzono regulację bezpieczeństwa lub badanie wypadków i incydentów lotniczych w lotnictwie cywilnym Wspólnoty, powinien mieć dostęp do informacji o zdarzeniach zebranych i uzyskanych w drodze wymiany.
(8) Zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2003/42/WE w bazach tych powinny być przechowywane również dane o wypadkach i poważnych incydentach badanych zgodnie z dyrektywą Rady 94/56/WE(2). W czasie trwania dochodzenia, do baz danych należy jednak wprowadzać jedynie podstawowe dane faktograficzne, podczas gdy pełne informacje na temat tych wypadków i poważnych incydentów zostaną wprowadzone po zakończeniu dochodzenia.
(9) Dwa lata po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja powinna dokonać przeglądu wymienianych informacji z punktu widzenia ich znaczenia dla bezpieczeństwa.
(10) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. bezpieczeństwa lotniczego, ustanowionego na mocy art. 12 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 12 listopada 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jacques BARROT |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, str. 23.
(2) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 14.
(3) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1900/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 377 z 27.12.2006, str. 176).