Decyzja EBC/2006/23 określająca warunki przekazywania udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Centralnym pomiędzy krajowymi bankami centralnymi oraz dostosowania opłaconego kapitału

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 15 grudnia 2006 r.
określająca warunki przekazywania udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Centralnym pomiędzy krajowymi bankami centralnymi oraz dostosowania opłaconego kapitału

(EBC/2006/23)

(2007/44/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 2007 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 28 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W związku z dostosowaniem wag przypisanych krajowym bankom centralnym w rozszerzonym kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego (EBC) (poniżej określanych, odpowiednio, jako "wagi klucza kapitałowego" oraz "klucz kapitałowy"), zgodnie z decyzją EBC/2006/21 z dnia 15 grudnia 2006 r. dotyczącą procentowych udziałów krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego(1) niezbędne jest przyjęcie przez Radę Prezesów warunków przekazywania udziałów kapitałowych pomiędzy krajowymi bankami centralnymi będącymi członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) na dzień 31 grudnia 2006 r., w celu zapewnienia zgodności pomiędzy opłaconymi udziałami a dokonanymi dostosowaniami. Niezbędne jest tym samym przyjęcie nowej decyzji EBC uchylającej z dniem 1 stycznia 2007 r. decyzję EBC/2004/7 z dnia 22 kwietnia 2004 r. określającą warunki przekazywania udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Centralnym pomiędzy krajowymi bankami centralnymi oraz dostosowania opłaconego kapitału(2).

(2) Bulgarian National Bank oraz Banca Naţională a României nie staną się częścią ESBC aż do dnia 1 stycznia 2007 r., co oznacza że przekazy udziałów kapitałowych zgodne z art. 28 ust. 5 Statutu nie mają obecnie zastosowania do tych krajowych banków centralnych.

(3) Decyzja EBC/2006/22 z dnia 15 grudnia 2006 r. określająca środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez uczestniczące krajowe banki centralne(3) określiła, w jaki sposób i do jakiego poziomu krajowe banki centralne państw członkowskich, które wprowadziły walutę euro (poniżej określane jako "uczestniczące krajowe banki centralne") powinny dokonać wpłat na poczet kapitału Europejskiego Banku Centralnego w związku z rozszerzonym kluczem kapitałowym. Decyzja EBC/2006/26 z dnia 18 grudnia 2006 r. określająca środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez nieuczestniczące krajowe banki centralne(4) określa, do jakiego poziomu krajowe banki centralne państw członkowskich, które nie wprowadzą waluty euro do dnia 1 stycznia 2007 r. (poniżej określane jako "nieuczestniczące krajowe banki centralne"), powinny na dzień 1 stycznia 2007 r. dokonać wpłat na poczet kapitału Europejskiego Banku Centralnego w związku z rozszerzonym kluczem kapitałowym.

(4) Uczestniczące krajowe banki centralne z wyjątkiem Banka Slovenije opłaciły przypadające na nie udziały w subskrybowanym kapitale EBC zgodnie z decyzją EBC/2004/6 z dnia 22 kwietnia 2004 r. określającą środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez uczestniczące krajowe banki centralne(5). Biorąc pod uwagę powyższe, art. 2 ust. 1 decyzji EBC/2006/22 nakazuje, aby dany uczestniczący krajowy bank centralny dokonał przekazania dodatkowych kwot na rzecz EBC albo też, odpowiednio, aby EBC dokonał zwrotnego przekazania odpowiednich kwot na rzecz danego uczestniczącego krajowego banku centralnego - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w art. 1 decyzji EBC/2006/22.

(5) Ponadto art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust. 2 decyzji EBC/2006/30 z dnia 30 grudnia 2006 r. w sprawie dokonania przez Banka Slovenije wpłat na poczet kapitału, przekazania aktywów rezerwy walutowej oraz wniesienia wkładów na poczet rezerw i odpisów Europejskiego Banku Centralnego(6) przewidują, że Banka Slovenije, który stanie się uczestniczącym krajowym bankiem centralnym z dniem 1 stycznia 2007 r., podlega obowiązkowi wpłaty pozostającej do opłacenia części subskrybowanego przez siebie kapitału EBC - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w art. 1 decyzji EBC/2006/22.

(6) Na podobnej zasadzie nieuczestniczące krajowe banki centralne, z wyjątkiem Bulgarian National Bank oraz Banca Naţională a României, opłaciły już przypadające na nie udziały w subskrybowanym kapitale EBC zgodnie z decyzją EBC/2004/10 z dnia 23 kwietnia 2004 r. określającą środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez nieuczestniczące krajowe banki centralne(7). Biorąc pod uwagę powyższe, art. 2 ust. 1 decyzji EBC/2006/26 nakazuje, aby każdy z takich nieuczestniczących krajowych banków centralnych dokonał przekazania dodatkowych kwot na rzecz EBC albo też, odpowiednio, aby otrzymał odpowiednią kwotę zwrotną z EBC - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w art. 1 decyzji EBC/2006/26. Artykuł 2 ust. 2 decyzji EBC/2004/26 stwierdza, że Bulgarian National Bank oraz Banca Naţională a României powinny przekazać na rzecz EBC kwoty wskazane obok nazwy danego banku w tabeli zawartej w art. 1 tej decyzji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przekazanie udziałów kapitałowych

Uwzględniając udział w kapitale EBC, jaki będzie subskrybowany przez każdy z krajowych banków centralnych z wyjątkiem Bulgarian National Bank oraz Banca Naţională a României w dniu 31 grudnia 2006 r., jak również udział w kapitale EBC, jaki będzie subskrybowany przez każdy z tych krajowych banków centralnych od dnia 1 stycznia 2007 r. w wyniku dostosowania wag klucza kapitałowego opisanych w art. 2 decyzji EBC/2006/21, wskazane krajowe banki centralne dokonają samodzielnie odpowiedniego przekazania udziałów kapitałowych w drodze przekazów do EBC bądź z EBC - aby zapewnić zgodność pomiędzy udziałami opłaconymi na dzień 1 stycznia 2007 r. a dostosowanymi wagami. W tym celu każdy z takich krajowych banków centralnych, na mocy postanowień niniejszego artykułu i bez konieczności spełniania dalszych wymogów formalnych lub wydawania dalszych aktów, przekaże albo otrzyma w dniu 1 stycznia 2007 r. udział w subskrybowanym kapitale EBC wskazany obok nazwy odpowiedniego banku w czwartej kolumnie tabeli zawartej w załączniku I do niniejszej decyzji, przy czym znak "+" odnosi się do udziału kapitałowego przekazywanego przez EBC na rzecz krajowego banku centralnego, a znak "-" do udziału kapitałowego przekazywanego przez krajowy bank centralny na rzecz EBC.

Artykuł  2

Dostosowanie opłaconego kapitału

1.
Uwzględniając wysokość kapitału EBC opłaconego przez każdy krajowy bank centralny (jeżeli ma zastosowanie) oraz wysokość kapitału EBC, którą każdy krajowy bank centralny opłaci na dzień 1 stycznia 2007 r., wskazane, odpowiednio, w art. 1 decyzji EBC/2006/22 w odniesieniu do uczestniczących krajowych banków centralnych oraz w art. 1 decyzji EBC/2006/26 w odniesieniu do nieuczestniczących krajowych banków centralnych, każdy krajowy bank centralny w pierwszym dniu operacyjnym transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym ("TARGET") następującym po 1 stycznia 2007 r. przekaże albo otrzyma kwotę netto wskazaną obok nazwy odpowiedniego banku w czwartej kolumnie tabeli zawartej w załączniku II do niniejszej decyzji, przy czym znak "+" odnosi się do kwoty przekazywanej przez krajowy bank centralny na rzecz EBC, a znak "-" do kwoty przekazywanej przez EBC na rzecz krajowego banku centralnego.
2.
W pierwszym dniu operacyjnym TARGET następującym po 1 stycznia 2007 r. EBC oraz krajowe banki centralne podlegające obowiązkowi przekazania odpowiedniej kwoty zgodnie z ust. 1 dokonają także, niezależnie od powyższego, przekazania odsetek naliczonych za okres od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia przekazania. Podmioty przekazujące i otrzymujące odsetki będą tożsame z podmiotami przekazującymi i otrzymującymi kwoty, w stosunku do których odsetki zostały naliczone.
Artykuł  3

Postanowienia ogólne

1.
Każde przekazanie środków określone w art. 2 powyżej dokonane zostanie za pomocą TARGET.
2.
W przypadku gdy dany krajowy bank centralny nie ma dostępu do TARGET, kwoty określone w art. 2 zostaną przekazane w drodze uznania rachunku wskazanego w odpowiednim czasie przez EBC lub krajowy bank centralny.
3.
Wszystkie odsetki naliczane zgodnie z art. 2 ust. 2 obliczone zostaną w stosunku dziennym, przy założeniu 360- dniowej metody kalkulacji, w oparciu o stopę procentową odpowiadającą stopie referencyjnej równej stopie marginalnej, przy której ESBC przeprowadził ostatnią główną operację refinansującą.
4.
EBC oraz krajowe banki centralne podlegające obowiązkowi przekazania odpowiednich kwot zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji wydadzą, przy zastosowaniu odpowiednich procedur, wszelkie instrukcje niezbędne dla prawidłowego i terminowego przekazania odpowiednich środków.
Artykuł  4

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
2.
Decyzja EBC/2004/7 zostaje niniejszym uchylona z dniem 1 stycznia 2007 r.
3.
Odesłania do decyzji EBC/2004/7 powinny być rozumiane jako odesłania do niniejszej decyzji.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 15 grudnia 2006 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

______

(1) Patrz: str. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(2) Dz.U. L 205 z 9.6.2004, str. 9.

(3) Patrz: str. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(4) Patrz: str. 15 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(5) Dz.U. L 205 z 9.6.2004, str. 7.

(6) Patrz: str. 17 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(7) Dz.U. L 205 z 9.6.2004, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

KAPITAŁ SUBSKRYBOWANY PRZEZ KRAJOWE BANKI CENTRALNE

Udziały subskrybowane na dzień 31 grudnia 2006 r. (EUR) Udziały subskrybowane na dzień 1 stycznia 2007 r. (EUR) Udziały podlegające przekazaniu

(EUR)

Uczestniczący krajowy bank centralny
Nationale Bank van België/ Banque nationale de Belgique 141.910.195,14 142.334.199,56 + 424.004,42
Deutsche Bundesbank 1.176.170.750,76 1.182.149.240,19 + 5.978.489,43
Bank of Greece 105.584.034,30 104.659.532,85 - 924.501,45
Banco de Espańa 432.697.551,32 434.917.735,09 + 2.220.183,77
Banque de France 827.533.093,09 828.813.864,42 + 1.280.771,33
Central Bank and Financial Services Authority of Ireland 51.300.685,79 51.183.396,60 - 117.289,19
Banca d'Italia 726.278.371,47 721.792.464,09 - 4.485.907,38
Banque centrale du Luxembourg 8.725.401,38 9.073.027,53 + 347.626,15
De Nederlandsche Bank 222.336.359,77 224.302.522,60 + 1.966.162,83
Oesterreichische Nationalbank 115.745.120,34 116.128.991,78 + 383.871,44
Banco de Portugal 98.233.106,22 98.720.300,22 + 487.194,00
Banka Slovenije 18.613.818,63 18.399.523,77 - 214.294,86
Suomen Pankki 71.711.892,59 71.708.601,11 - 3.291,48
Nieuczestniczący krajowy bank centralny
Bulgarian National Bank 0 50.883.842,67 Nie ma zastosowania
Česká národní banka 81.155.136,30 79.957.855,35 - 1.197.280,95
Danmarks Nationalbank 87.159.414,42 87.204.756,07 + 45.341,65
Eesti Pank 9.927.369,94 9.810.391,04 - 116.978,90
Central Bank of Cyprus 7.234.070,02 7.195.054,85 - 39.015,17
Latvijas Banka 16.571.585,02 16.204.715,21 - 366.869,81
Lietuvos bankas 24.623.661,42 24.068.005,74 - 555.655,68
Magyar Nemzeti Bank 77.259.867,83 75.700.733,22 - 1.559.134,61
Bank Ċentrali ta' Malta/ Central Bank of Malta 3.600.341,00 3.583.125,79 - 17.215,21
Narodowy Bank Polski 285.912.705,92 280.820.283,32 - 5.092.422,60
Banca Naţională a României 0 145.099.312,72 Nie ma zastosowania
Národná banka Slovenska 39.770.691,11 38.970.813,50 - 799.877,61
Sveriges riksbank 134.292.162,94 134.298.089,46 + 5.926,52
Bank of England 800.321.860,47 802.672.023,82 + 2.350.163,35
Suma(1): 5.564.669.247,19 5.760.652.402,58 0
(1) W związku z zaokrągleniami wskazane kwoty mogą nie sumować się do kwoty podanej w rubryce "Suma".

ZAŁĄCZNIK  II

KAPITAŁ OPŁACONY PRZEZ KRAJOWE BANKI CENTRALNE

Udziały opłacone na dzień 31 grudnia 2006 r.

(EUR)

Udziały opłacone od dnia 1 stycznia 2007 r.

(EUR)

Kwota podlegająca płatności w ramach przekazu

(EUR)

Uczestniczący krajowy bank centralny
Nationale Bank van België/Banque nationale de Belgique 141.910.195,14 142.334.199,56 + 424.004,42
Deutsche Bundesbank 1.176.170.750,76 1.182.149.240,19 + 5.978.489,43
Bank of Greece 105.584.034,30 104.659.532,85 - 924.501,45
Banco de Espańa 432.697.551,32 434.917.735,09 + 2.220.183,77
Banque de France 827.533.093,09 828.813.864,42 + 1.280.771,33
Central Bank and Financial Services Authority of Ireland 51.300.685,79 51.183.396,60 - 117.289,19
Banca d'Italia 726.278.371,47 721.792.464,09 - 4.485.907,38
Banque centrale du Luxembourg 8.725.401,38 9.073.027,53 + 347.626,15
De Nederlandsche Bank 222.336.359,77 224.302.522,60 + 1.966.162,83
Oesterreichische Nationalbank 115.745.120,34 116.128.991,78 + 383.871,44
Banco de Portugal 98.233.106,22 98.720.300,22 + 487.194,00
Banka Slovenije 1.302.967,30 18.399.523,77 + 17.096.556,47
Suomen Pankki 71.711.892,59 71.708.601,11 - 3.291,48
Nieuczestniczący krajowy bank centralny
Bulgarian National Bank 0 3.561.868,99 + 3.561.868,99
Česká národní banka 5.680.859,54 5.597.049,87 - 83.809,67
Danmarks Nationalbank 6.101.159,01 6.104.332,92 + 3.173,91
Eesti Pank 694.915,90 686.727,37 - 8.188,53
Central Bank of Cyprus 506.384,90 503.653,84 - 2.731,06
Latvijas Banka 1.160.010,95 1.134.330,06 - 25.680,89
Lietuvos bankas 1.723.656,30 1.684.760,40 - 38.895,90
Magyar Nemzeti Bank 5.408.190,75 5.299.051,33 - 109.139,42
Bank Ċentrali ta' Malta/Central Bank of Malta 252.023,87 250.818,81 - 1.205,06
Narodowy Bank Polski 20.013.889,41 19.657.419,83 - 356.469,58
Banca Naţională a României 0 10.156.951,89 + 10.156.951,89
Národná banka Slovenska 2.783.948,38 2.727.956,95 - 55.991,43
Sveriges riksbank 9.400.451,41 9.400.866,26 + 414,85
Bank of England 56.022.530,23 56.187.041,67 + 164.511,44
Suma(1): 4.089.277.550,12 4.127.136.230,00 + 37.858.679,88
(1) W związku z zaokrągleniami wskazane kwoty mogą nie sumować się do kwoty podanej w rubryce "Suma"

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.24.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2006/23 określająca warunki przekazywania udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Centralnym pomiędzy krajowymi bankami centralnymi oraz dostosowania opłaconego kapitału
Data aktu: 15/12/2006
Data ogłoszenia: 31/01/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2007