Decyzja 2007/599/WE w sprawie wykonania decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2007-2013

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 sierpnia 2007 r.
w sprawie wykonania decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2007-2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 3925)

(Jedynie tekst w językach: angielskim, bułgarskim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim, jest autentyczny)

(2007/599/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającą Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(1), w szczególności jej art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna ustanowić strategiczne wytyczne, wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu w wieloletnim okresie programowania 2007-2013.

(2) Wytyczne powinny określać priorytety oraz, zgodnie z art. 16 ust. 4 decyzji nr 574/2007/WE, szczególne cele priorytetowe umożliwiające zwiększenie do 75 % poziomu współfinansowania z wkładu wspólnotowego projektów współfinansowanych przez Fundusz Spójności w tych państwach członkowskich, które nie są objęte tym funduszem.

(3) Zgodnie z art. 2 protokołu w sprawie stanowiska Danii, dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie jest związana przepisami niniejszej decyzji ani nie podlega jej stosowaniu. Zważywszy, że decyzja nr 574/2007/WE opiera się na dorobku Schengen na mocy postanowień tytułu IV części trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania, zgodnie z art. 5 wspomnianego protokołu, w terminie sześciu miesięcy od przyjęcia niniejszej decyzji, podejmie decyzję, czy dokona jej transpozycji do swego prawa krajowego.

(4) W odniesieniu do Islandii i Norwegii decyzja nr 574/2007/WE stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej oraz Republikę Islandii i Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(2), które mieszczą się w obszarze określonym w art. 1 pkt A i B decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen.

(5) W odniesieniu do Szwajcarii decyzja nr 574/2007/WE stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu umowy podpisanej przez Unię Europejską, Wspólnotę Europejską i Konfederację Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 4 ust. 1 decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Wspólnoty Europejskiej oraz tymczasowego stosowania niektórych postanowień tej umowy.

(6) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania wobec Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z decyzją Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(3) oraz późniejszą decyzją Rady 2004/926/WE z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia w życie części dorobku Schengen przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej(4). Zjednoczone Królestwo nie jest zatem związane przepisami niniejszej decyzji ani nie podlega jej stosowaniu.

(7) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania wobec Irlandii, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen(5). Irlandia nie jest zatem związana przepisami niniejszej decyzji ani nie podlega jej stosowaniu.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wspólnego komitetu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi", ustanowionego w art. 56 decyzji nr 574/2007/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne wyznaczające priorytety i szczególne celów priorytetowe na wieloletni okres programowania 2007-2013 zostały określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalii, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii oraz Królestwa Szwecji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Franco FRATTINI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 144 z 6.6.2007, str. 22.

(2) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 31.

(3) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43.

(4) Dz.U. L 395 z 31.12.2004, str. 70.

(5) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 20.

ZAŁĄCZNIK

W odniesieniu do celów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a)-c) decyzji nr 574/2007/WE, przedstawione poniżej wytyczne strategiczne należy rozpatrywać w kontekście wdrażania europejskiej polityki w dziedzinie zarządzania granicami zewnętrznymi(1), określonej w programie haskim(2). Wytyczne mają w szczególności zapewnić przestrzeganie priorytetów wspólnotowych w celu uzyskania dalszych postępów w procesie stopniowego tworzenia wspólnego, zintegrowanego systemu zarządzania granicami zewnętrznymi oraz wzmocnienie środków kontroli granic zewnętrznych państw członkowskich i nadzoru nad tymi granicami.

W odniesieniu do celu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. d) decyzji nr 574/2007/WE, wytyczne mają zapewnić w szczególności przestrzeganie priorytetów wspólnotowych przyjętych w celu dalszego rozwoju wspólnej polityki wizowej, z jednej strony jako element złożonego systemu mającego służyć rozwiązywaniu problemu nielegalnej migracji poprzez udoskonalenie procedur rozpatrywania wniosków wizowych w przedstawicielstwach konsularnych, a z drugiej strony dla ułatwienia przemieszczania się osób podróżujących legalnie.

Zgodnie z niniejszymi wytycznymi ustanawia się środki wspierające wdrożenie specjalnego programu tranzytowego, o którym mowa w art. 6 decyzji nr 574/2007/WE, w ramach programu wieloletniego Republiki Litewskiej.

Państwa członkowskie powinny ustalić metodę jak najbardziej efektywnego rozdysponowania przyznanych im środków finansowych stosowanie do swoich potrzeb. Równocześnie jednak, przy opracowywaniu projektów programów wieloletnich na okres 2007-2013, państwa członkowskie powinny przydzielić środki wspólnotowe dostępne w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych na realizację co najmniej trzech z pięciu priorytetów określonych poniżej.

Szczególne cele priorytetowe wyszczególnione poniżej dotyczą działań na szczeblu krajowym, które bądź to zwiększają wartość wspólnych instrumentów i narzędzi dla specjalistów, bądź to mają bezpośredni wpływ na zdolność pozostałych państw członkowskich albo całej Wspólnoty do zabezpieczenia granic zewnętrznych.

Ponadto przy opracowywaniu programów wieloletnich państwa członkowskie powinny uwzględnić możliwość wykorzystania efektu synergii z pracami podejmowanymi przez agencję Frontex w zakresie kontroli granic zewnętrznych i nadzoru nad tymi granicami.

PRIORYTET 1: Wspieranie dalszych postępów w procesie stopniowego tworzenia wspólnego zintegrowanego systemu zarządzania granicami w zakresie kontroli osób na granicach zewnętrznych oraz nadzoru nad tymi granicami.

Wsparcie to może polegać na inwestycjach w infrastrukturę, systemy i wyposażenie w ramach wyznaczonych przez kryteria kwalifikowalności określone dla funduszu. Inwestycje te powinny służyć w szczególności zapewnieniu zbieżnego zarządzania informacjami, ułatwiającego procedury decyzyjne i wymianę informacji między państwami członkowskimi, powinny również służyć rozwojowi systemu i metod dalszego wzmacniania bezpieczeństwa na granicach, do czego przyczynić się może m.in. wyposażenie w urządzenia do wykrywania zafałszowanych dokumentów.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) udoskonalenie krajowych systemów komunikacyjnych państw członkowskich w celu zapewnienia ich wzajemnego współdziałania;

2) zakup i/lub modernizacja sprzętu operacyjnego do kontroli granic zewnętrznych, współdziałającego ze sprzętem pozostałych państw członkowskich, przy uwzględnieniu wyników wspólnej, zintegrowanej oceny ryzyka;

3) zakup i/lub modernizacja sprzętu operacyjnego w celu zwiększenia możliwości uczestnictwa państw członkowskich we współpracy operacyjnej między państwami członkowskimi koordynowanej przez agencję Frontex oraz wspierania takiej współpracy.

PRIORYTET 2: Wspieranie opracowania i wdrożenia krajowych składników europejskiego systemu nadzoru nad granicami zewnętrznymi oraz stałej Europejskiej Sieci Patrolowej na południowych granicach morskich państw członkowskich UE.

Wsparcie to może polegać również na udoskonaleniu systemów nadzoru, tak by umożliwiały one właściwą lokalizację i identyfikację pojazdów, łodzi i samolotów.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) inwestycje na rzecz utworzenia lub udoskonalenia pojedynczego, krajowego ośrodka koordynacji, zapewniającego codzienną i całodobową koordynację działań wszystkich organów krajowych realizujących zadania z zakresu kontroli granic zewnętrznych (wykrywanie, identyfikacja, interwencja), umożliwiającego wymianę informacji z krajowymi ośrodkami koordynacyjnymi w pozostałych państwach członkowskich;

2) inwestycje na rzecz utworzenia lub udoskonalenia pojedynczego krajowego systemu nadzoru, który obejmuje wszystkie lub wybrane fragmenty granicy zewnętrznej, zapewniającego możliwość codziennego i całodobowego przekazywania informacji wszystkim organom zaangażowanym w kontrolę granic zewnętrznych;

3) zakup i/lub udoskonalenie sprzętu służącego do wykrywania, identyfikacji oraz podejmowania interwencji na granicach zewnętrznych (np. pojazdy, okręty, samoloty, śmigłowce, czujniki, kamery itp.), o ile na szczeblu europejskim jednoznacznie ustalono, że istnieje zapotrzebowanie na taki sprzęt.

PRIORYTET 3: Wsparcie w zakresie wydawania wiz i działań w celu zaradzenia problemowi nielegalnej imigracji, w tym wykrywania fałszywych lub przerobionych dokumentów, poprzez usprawnienie działań organizowanych przez służby konsularne i inne służby państw członkowskich w państwach trzecich.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) propagowanie zorganizowanej i regularnej współpracy między służbami konsularnymi państw członkowskich oraz między służbami konsularnymi i innymi służbami państw członkowskich w dziedzinie wiz;

2) inicjatywy na rzecz zaprojektowania i stworzenia ograniczonych form przedstawicielstwa, procedur wspólnego korzystania z infrastruktury wybranego przedstawicielstwa lub wspólnych ośrodków składania wniosków wizowych, zajmujących się początkowo przyjmowaniem, a w późniejszym czasie rozpatrywaniem wniosków wizowych.

PRIORYTET 4: Wspieranie tworzenia systemów informacyjno-komunikacyjnych niezbędnych dla wdrożenia wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych i wiz.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) inwestycje związane z systemem informacyjnym Schengen (SIS);

2) inwestycje związane z wizowym systemem informacyjnym (VIS).

PRIORYTET 5: Wspieranie efektywnego i sprawnego stosowania właściwych wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych i wiz, w szczególności kodeksu granicznego Schengen oraz europejskiego kodeksu wizowego(3)

Wsparcie to może polegać na upowszechnianiu informacji na temat właściwych instrumentów prawnych, w tym takich tekstów, jak praktyczny podręcznik dla straży granicznej, a także na prowadzeniu szkoleń dla służb straży granicznej i personelu konsularnego.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) wdrożenie na szczeblu krajowym wspólnego programu podstawowych szkoleń dla funkcjonariuszy straży granicznej;

2) poprawa jakości krajowych danych przekazywanych na potrzeby wspólnego, zintegrowanego modelu analizy ryzyka.

______

(1) W kontekście niniejszej decyzji zarządzanie granicami zewnętrznymi odnosi się tylko do kontroli osób.

(2) Najnowsze dokumenty dotyczące europejskiej polityki w tej dziedzinie to w szczególności: "Globalne podejście do migracji: Priorytetowe działania koncentrujące się na Afryce i regionie śródziemnomorskim" przyjęty przez Radę Europejską w dniach 15-16 grudnia 2005 r. (Biul. 12-2005, pkt I.6 i I.15-I.20) oraz komunikat w sprawie doskonalenia zarządzania południowymi granicami morskimi Unii Europejskiej przyjęty przez Komisję w dniu 30 listopada 2006 r. (COM(2006) 733 wersja ostateczna).

(3) Wspólne instrukcje konsularne dla misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczące wiz zostaną zastąpione europejskim kodeksem wizowym, po jego przyjęciu przez Radę.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.233.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/599/WE w sprawie wykonania decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2007-2013
Data aktu: 27/08/2007
Data ogłoszenia: 05/09/2007
Data wejścia w życie: 05/09/2007