Instrukcje dla sekretarza Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich.

INSTRUKCJE DLA SEKRETARZA SĄDU
z dnia 5 lipca 2007 r. 1

SĄD, 2

na wniosek prezesa Sądu,

uwzględniając regulamin postępowania z dnia 2 maja 1991 r. w zmienionym brzmieniu, w szczególności jego art. 23,3

USTANAWIA NASTĘPUJĄCE

INSTRUKCJE DLA SEKRETARZA
Artykuł  1

Zadania sekretarza

1.
Do zadań sekretarza należy prowadzenie rejestru Sądu i akt zawisłych spraw, przyjmowanie, przekazywanie, doręczanie dokumentów i piecza nad nimi, prowadzenie korespondencji ze stronami i podmiotami trzecimi w kwestiach dotyczących spraw zawisłych przed Sądem, a także nadzór nad pieczęciami Sądu. Nadto sekretarz czuwa nad pobieraniem opłat kancelaryjnych oraz odzyskiwaniem należnych kwot na rzecz kasy Sądu. Jest odpowiedzialny za publikacje Sądu.
2. 4
Przy wykonywaniu wyżej wymienionych zadań sekretarza wspomaga zastępca. W przypadku nieobecności sekretarza lub innej przeszkody w wykonywaniu przez niego zadań odpowiedzialność za ich wykonanie spoczywa na zastępcy sekretarza, który podejmuje decyzje należące do kompetencji sekretarza zgodnie z regulaminem postępowania Sądu oraz niniejszymi instrukcjami, jak również udzielonymi mu na ich podstawie upoważnieniami.
Artykuł  2 5

Godziny otwarcia sekretariatu

1.
Sekretariat przyjmuje interesantów we wszystkie dni robocze. Za dni robocze uważa się wszystkie dni z wyjątkiem sobót, niedziel i świąt urzędowych wymienionych w wykazie, o którym mowa w art. 101 § 2 regulaminu postępowania.
2.
Jeżeli dzień roboczy w rozumieniu ustępu poprzedzającego jest dla urzędników i innych pracowników instytucji dniem wolnym od pracy, możliwość skontaktowania się z sekretariatem w godzinach otwarcia zapewnia personel pełniący dyżur.
3.
Godziny otwarcia sekretariatu są następujące:
przed południem: od poniedziałku do piątku od 9.30 do 12.00,
po południu: od poniedziałku do czwartku od 14.30 do 17.30, a w piątki od 14.30 do 16.30.

W trakcie wakacji sądowych przewidzianych w art. 34 § 1 regulaminu postępowania sekretariat jest nieczynny w piątki po południu.

Na pół godziny przed rozpoczęciem rozprawy sekretariat jest otwarty dla przedstawicieli stron wezwanych na rozprawę.

4.
Sekretariat jest otwarty wyłącznie dla adwokatów, radców prawnych i pełnomocników państw członkowskich i instytucji Unii lub osób należycie przez nich upoważnionych oraz osób składających wniosek na podstawie art. 95 regulaminu postępowania.
5.
Poza godzinami pracy sekretariatu dokumenty procesowe mogą zostać skutecznie złożone strażnikowi przy wejściu do budynku Sądu, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Strażnik odnotowuje datę i godzinę wpływu, która ma walor autentyczności, a na żądanie wydaje pokwitowanie.
Artykuł  3 6

Rejestr

1.
Do rejestru wpisuje się wyroki i postanowienia oraz wszystkie dokumenty procesowe dołączane do akt spraw wniesionych do Sądu.
2. 7
Wpisy do rejestru są numerowane w porządku rosnącym i w sposób ciągły. Dokonywane są w języku postępowania i zawierają informacje niezbędne dla zidentyfikowania dokumentu, w szczególności datę jego złożenia i wpisu, numer sprawy i rodzaj dokumentu.
3.
W rejestrze zamieszcza się wzmiankę o każdym sprostowaniu.

Rejestr prowadzony w formie elektronicznej jest opracowany w taki sposób, aby niemożliwe było usunięcie z niego żadnego wpisu, a każda poprawka czy sprostowanie wpisu były rozpoznawalne.

4.
Numer porządkowy wpisu do rejestru jest umieszczany na pierwszej stronie każdego dokumentu pochodzącego od Sądu.

Wzmianka o wpisie do rejestru, wskazująca numer porządkowy i datę wpisu, jest zamieszczana na oryginale każdego dokumentu procesowego złożonego przez strony lub na wersji uznanej za oryginał tego dokumentu(1) oraz na każdym odpisie, który jest im doręczany. Wzmianka ta jest sporządzana w języku postępowania.

5.
Jeżeli data wpisu dokumentu procesowego do rejestru jest inna niż data jego złożenia, datę złożenia odnotowuje się w rejestrze i na oryginale dokumentu procesowego lub jego wersji uznanej za oryginał oraz na odpisach tego dokumentu.
6. 8
Dla celów stosowania ustępu poprzedzającego uwzględnia się odpowiednio: datę otrzymania dokumentu procesowego przez sekretarza, urzędnika lub innego pracownika sekretariatu, datę, o której mowa w art. 5 decyzji Sądu z dnia 14 września 2011 r., datę, o której mowa w art. 2 ust. 5 niniejszych instrukcji, lub - w przypadkach przewidzianych w art. 54 akapit pierwszy Protokołu w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "statutem") i art. 8 ust. 1 załącznika do tego statutu - datę złożenia dokumentu procesowego u sekretarza Trybunału Sprawiedliwości lub sekretarza Sądu do spraw Służby Publicznej.
Artykuł  4 9

Numer sprawy

1.
Z chwilą wpisania do rejestru skargi wszczynającej postępowanie sprawie nadaje się numer porządkowy. Poprzedzony jest on oznaczeniem "T-", a po nim następuje wskazanie roku. W odniesieniu do odwołania od orzeczenia Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej po numerze tym umieszcza się odpowiednią wzmiankę.
2.
Wnioski o zastosowanie środków tymczasowych, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze interwenienta, wnioski o sprostowanie lub wykładnię wyroków, skargi o wznowienie postępowania, sprzeciwy, powództwa osoby trzeciej przeciwko prawomocnemu orzeczeniu, wnioski o ustalenie kosztów oraz wnioski o przyznanie pomocy w zakresie kosztów postępowania w toczących się sprawach otrzymują ten sam numer porządkowy co sprawa główna, ze wzmianką wskazującą, że chodzi o odrębne postępowania szczególne.
3.
Wniosek o przyznanie pomocy w zakresie kosztów postępowania złożony z zamiarem wniesienia skargi otrzymuje numer porządkowy poprzedzony oznaczeniem "T-", po którym wskazuje się rok i umieszcza odpowiednią wzmiankę.

Skarga, której wniesienie było poprzedzone wnioskiem o przyznanie pomocy w zakresie kosztów postępowania, otrzymuje ten sam numer sprawy co ten wniosek.

4.
Sprawa przekazana Sądowi przez Trybunał Sprawiedliwości do ponownego rozpoznania w wyniku uchylenia orzeczenia Sądu lub poddania orzeczenia Sądu wyjątkowej procedurze ponownego rozpoznania otrzymuje numer, który został jej uprzednio przydzielony w postępowaniu przed Sądem i po którym umieszcza się odpowiednią wzmiankę.
5.
Numer porządkowy sprawy ze wskazaniem stron jest umieszczany na pismach procesowych, na korespondencji w kwestiach dotyczących sprawy, jak również, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 4 niniejszych instrukcji, w publikacjach Sądu.
Artykuł  5 10

Akta i ich udostępnianie

1.
Akta sprawy zawierają: dokumenty procesowe, w stosownym przypadku wraz z załącznikami, zawierające podpisaną przez sekretarza wzmiankę, o której mowa w art. 3 ust. 4 akapit drugi niniejszych instrukcji; decyzje podjęte w sprawie, w tym dotyczące odmowy przyjęcia dokumentów; sprawozdania na rozprawy; protokoły rozpraw; informacje o doręczeniach dokonanych przez sekretarza oraz, w razie potrzeby, wszelkie inne dokumenty lub pisma, które powinny zostać uwzględnione przy rozstrzyganiu sprawy.
2.
W przypadkach wątpliwych sekretarz przedstawia kwestię dołączenia dokumentu procesowego do akt prezesowi celem podjęcia przez niego decyzji.
3.
Dokumentom znajdującym się w aktach nadaje się numer bieżący.
4.
Przedstawiciele głównych stron występujących w sprawie przed Sądem lub osoby należycie przez nie upoważnione mają prawo do przeglądania w sekretariacie dokumentów zawartych w aktach sprawy, w tym przedłożonych Sądowi akt administracyjnych, oraz żądania odpisów lub wyciągów z pism procesowych i rejestru.

Przedstawiciele osób dopuszczonych zgodnie z art. 116 § 2 regulaminu postępowania do udziału w postępowaniu w charakterze interwenientów mają takie samo prawo dostępu do akt, z zastrzeżeniem przepisów art. 6 ust. 2, odnoszącego się do zachowania poufności niektórych dokumentów lub fragmentów akt.

W sprawach połączonych przedstawiciele głównych stron oraz osób dopuszczonych zgodnie z art. 116 § 2 regulaminu postępowania do udziału w postępowaniu w charakterze interwenientów również mają prawo dostępu do akt, z zastrzeżeniem przepisów art. 6 ust. 2, odnoszącego się do zachowania poufności niektórych dokumentów lub fragmentów akt.

5.
Wersje poufne i wersje jawne dokumentów procesowych są przechowywane oddzielnie w aktach. Dostęp do wersji poufnych dokumentów procesowych przysługuje jedynie stronom, w stosunku do których nie zarządzono zachowania poufności.
6.
Dokument procesowy przedstawiony w sprawie i dołączony do jej akt nie może zostać uwzględniony przy rozpoznawaniu innej sprawy.
7.
Po zakończeniu postępowania sekretarz zamyka i archiwizuje akta sprawy. Zamknięte akta zawierają kartę przeglądową obejmującą spis zawartych w nich dokumentów procesowych ze wskazaniem ich numerów oraz kartę tytułową z oznaczeniem numeru porządkowego sprawy, stron i daty zamknięcia sprawy.
8.
Akta sprawy ani dokumenty procesowe nie są udostępniane podmiotom trzecim, czy to prywatnym, czy publicznym, bez wyraźnej zgody prezesa Sądu lub jeżeli sprawa jest jeszcze w toku - przewodniczącego składu orzekającego w tej sprawie, udzielanej po wysłuchaniu stron. Zgoda może być udzielona wyłącznie na podstawie wniosku złożonego na piśmie, szczegółowo uzasadniającego istnienie interesu prawnego w dostępie do akt.
Artykuł  6 11

Zachowanie poufności

1.
Z zastrzeżeniem art. 67 § 3 regulaminu postępowania nie może zostać uwzględniony wniosek o zachowanie poufności niektórych danych zawartych w aktach sprawy złożony przez stronę skarżącą względem strony pozwanej. Również strona pozwana nie może złożyć takiego wniosku w odniesieniu do strony skarżącej.
2.
Na podstawie art. 116 § 2 regulaminu postępowania strona może wnosić o zachowanie poufności niektórych danych zawartych w aktach sprawy względem interwenienta lub, w przypadku połączenia spraw, na podstawie art. 50 § 2 regulaminu postępowania względem innych stron spraw połączonych.. Złożenie takiego wniosku powinno być zgodne z przepisami Praktycznych instrukcji dla stron (pkt 88-91).

Jeżeli wniosek o zachowanie poufności nie spełnia wymogów Praktycznych instrukcji dla stron, sekretarz wzywa stronę do jego uzupełnienia lub poprawienia. Jeżeli pomimo tego wezwania wniosek o zachowanie poufności nie zostanie dostosowany do wymogów Praktycznych instrukcji dla stron, nie będzie rozpoznany; w takim przypadku wszystkie dokumenty procesowe zostaną przekazane interwenientowi w całości lub, w przypadku połączenia spraw, całość akt zostanie udostępniona stronie w sprawie połączonej zostaną przekazane interwenientowi w całości zgodnie z art. 116 § 2 regulaminu postępowania.

3.
Zgodnie z zasadami określonymi w art. 18 ust. 4 niniejszych instrukcji strona może wnieść o pominięcie pewnych informacji poufnych zawartych w publicznie dostępnych dokumentach sprawy.
Artykuł  7 12

Odmowa przyjęcia dokumentów procesowych, ich uzupełnianie i poprawianie

1.
Sekretarz czuwa nad tym, aby dokumenty składane do akt odpowiadały przepisom statutu, regulaminu postępowania, Praktycznych instrukcji dla stron oraz niniejszych instrukcji.

W razie potrzeby sekretarz umożliwia stronom uzupełnienie braków formalnych złożonych dokumentów procesowych, wyznaczając w tym celu stosowny termin.

W przypadku nieprzestrzegania przepisów regulaminu postępowania, o których mowa w pkt 55 Praktycznych instrukcji dla stron, doręczenie dokumentu procesowego ulega odroczeniu.

W przypadku nieprzestrzegania przepisów regulaminu postępowania, o których mowa w pkt 64 i 66-68 Praktycznych instrukcji dla stron, doręczenie dokumentu procesowego ulega odroczeniu lub może ulec odroczeniu.

2.
Sekretarz odmawia wpisania do rejestru dokumentów procesowych nieprzewidzianych w regulaminie postępowania. W przypadkach wątpliwych sekretarz przedstawia kwestię prezesowi celem podjęcia przez niego decyzji.
3.
Z zastrzeżeniem, po pierwsze, art. 43 § 6 regulaminu postępowania, dotyczącego składania dokumentów procesowych za pośrednictwem faksu lub innego technicznego środka komunikacji oraz, po drugie, decyzji Sądu z dnia 14 września 2011 r., sekretarz przyjmuje wyłącznie dokumenty z oryginalnym, złożonym własnoręcznie podpisem adwokata, radcy prawnego lub pełnomocnika strony.

Sekretarz może zażądać złożenia wzoru podpisu adwokata, radcy prawnego lub pełnomocnika, w razie potrzeby uwierzytelnionego, w celu kontroli przestrzegania warunku przewidzianego w art. 43 § 1 akapit pierwszy regulaminu postępowania.

4.
Dokumenty stanowiące załączniki do dokumentów procesowych powinny być składane zgodnie z przepisami Praktycznych instrukcji dla stron dotyczącymi składania załączników. Jeżeli strona nie uzupełni lub nie poprawi dokumentu, sekretarz przedstawia kwestię sędziemu sprawozdawcy, który, w porozumieniu z prezesem, podejmuje decyzję, czy należy odmówić przyjęcia załączników złożonych niezgodnie z przepisami Praktycznych instrukcji dla stron.
5.
Z wyjątkiem przypadków wyraźnie przewidzianych w regulaminie postępowania sekretarz odmawia przyjęcia dokumentów procesowych stron sporządzonych w języku innym niż język postępowania.

Jeżeli materiały załączone do dokumentów procesowych nie zawierają przekładu na język postępowania, sekretarz wzywa daną stronę do usunięcia tego braku, gdy przekład ten wydaje się konieczny dla prawidłowego przebiegu postępowania.

Gdy wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze interwenienta, złożony przez podmiot trzeci inny niż państwo członkowskie, nie został sporządzony w języku postępowania, sekretarz wzywa do usunięcia tego braku przed doręczeniem go stronom. Jeżeli w terminie wyznaczonym w tym celu przez sekretarza zostanie złożona wersja wniosku sporządzona w języku postępowania, data wpływu pierwszej wersji sporządzonej w innym języku będzie uważana za datę złożenia dokumentu dla celów wpisu do rejestru.

6.
Gdy strona nie zgadza się z odmową przyjęcia dokumentu procesowego przez sekretarza, sekretarz przedstawia dokument prezesowi celem podjęcia decyzji co do jego przyjęcia.
Artykuł  8 13

Wniesienie skargi

1.
Jeżeli sekretarz stwierdzi, że skarga wszczynająca postępowanie nie spełnia wymogów art. 44 § 1 regulaminu postępowania, wstrzymuje jej doręczanie w celu umożliwienia Sądowi wypowiedzenia się co do dopuszczalności skargi.
2.
Zamiast przedłożenia dokumentu, o którym mowa w art. 44 § 3 regulaminu postępowania, poświadczającego, że adwokat lub radca prawny reprezentujący stronę lub wspierający jej pełnomocnika jest uprawniony do występowania przed sądami jednego z państw członkowskich lub innego państwa będącego stroną Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dopuszczalne jest powołanie się na dokument wcześniej złożony w sekretariacie Sądu.
3.
W przypadku gdy skarżący jest osobą prawną prawa prywatnego, dokumenty wymagane na podstawie art. 44 § 5 lit. a) i b) regulaminu postępowania powinny umożliwiać zweryfikowanie:
istnienia pełnomocnictwa,
posiadania osobowości prawnej,
uprawnień i stanowiska osoby, która podpisała pełnomocnictwo,
prawidłowości udzielenia pełnomocnictwa.
Artykuł  9 14

Przekłady

1.
Zgodnie z art. 36 § 1 regulaminu postępowania sekretarz, na wniosek sędziego, rzecznika generalnego lub strony, zapewnia przekład wszystkich wypowiedzi pisemnych i ustnych przedstawionych w toku postępowania na język postępowania lub w razie potrzeby na inny język spośród określonych w art. 35 § 2 regulaminu postępowania. Jeżeli dla potrzeb prawidłowego przebiegu postępowania niezbędny jest przekład na inny język spośród określonych w art. 35 § 1 regulaminu postępowania, sekretarz zapewnia dokonanie również tego przekładu.
2. 15
Jeżeli na podstawie art. 131 § 4 regulaminu postępowania sekretarz wyznaczył stronie termin do złożenia przekładu na język postępowania, którego wierność z oryginałem powinna ona potwierdzić, a przekład ten nie został złożony w wyznaczonym terminie, sekretarz usuwa z akt dany dokument.
3.
Sekretarz wyznacza terminy, w których instytucje będące stronami postępowania powinny przedłożyć przekłady przewidziane w art. 43 § 2 regulaminu postępowania.
Artykuł  10

Doręczenia

1. 16
Doręczenia przewidziane w art. 100 § 1 regulaminu postępowania dokonywane są poprzez wysłanie uwierzytelnionego odpisu dokumentu listem poleconym za potwierdzeniem odbioru albo pozostawienie u adresata za pokwitowaniem. Uwierzytelniony odpis dokumentu jest w razie potrzeby sporządzany przez sekretarza.

Do odpisu dokumentu załącza się pismo przewodnie zawierające numer sprawy, numer w rejestrze oraz zwięzłe przedstawienie charakteru dokumentu.

2.
W przypadku bezskutecznej próby doręczenia skargi stronie pozwanej sekretarz wyznacza stronie skarżącej termin do wskazania nowego adresu do celów doręczenia.
3. 17
Jeżeli adresat wskazał adres do doręczeń w Luksemburgu, doręczenia dokonywane są osobie upoważnionej do odbioru.

Jeżeli, wbrew przepisowi art. 44 § 2 regulaminu postępowania, strona nie wskazała adresu do doręczeń w Luksemburgu i nie wyraziła zgody na doręczanie jej pism za pośrednictwem faksu lub innego technicznego środka komunikacji, doręczenia dokonywane są poprzez złożenie listu poleconego zaadresowanego do adwokata, radcy prawnego lub pełnomocnika danej strony w urzędzie pocztowym w Luksemburgu.

4. 18
Jeżeli, zgodnie z art. 44 § 2 regulaminu postępowania, strona wyraziła zgodę na doręczanie jej pism za pośrednictwem faksu lub innego technicznego środka komunikacji, doręczenia dokonywane są, zgodnie z art. 100 § 2 regulaminu postępowania, poprzez przekazanie kopii pisma za pośrednictwem tych środków.

Jednakże dokumenty procesowe, które z przyczyn technicznych lub z uwagi na ich obszerność nie mogą zostać przekazane za pośrednictwem tych środków, doręczane są w sposób opisany w ust. 1.

Jeżeli adresat nie wskazał adresu do doręczeń w Luksemburgu, powiadamia się go o doręczeniu poprzez przekazanie za pośrednictwem faksu lub innego technicznego środka komunikacji kopii pisma przewodniego ze wskazaniem przepisów art. 100 § 2 akapit drugi regulaminu postępowania.

5.
Potwierdzenie odbioru, pokwitowanie, dowód złożenia listu poleconego w urzędzie pocztowym w Luksemburgu lub potwierdzenie wysłania dokumentu za pośrednictwem faksu lub innego technicznego środka komunikacji są dołączane do akt sprawy wraz z kopią pisma przewodniego.
6. 19
Jeżeli załącznik do dokumentu procesowego został złożony tylko w jednym egzemplarzu, ze względu na objętość lub z innych przyczyn, a jego kopie nie mogą zostać doręczone stronom, sekretarz informuje o tym strony, ze wskazaniem, że mogą zapoznać się z załącznikiem w sekretariacie.
Artykuł  11

Wyznaczanie i przedłużanie terminów

1. 20
Sekretarz wyznacza terminy, o których mowa w regulaminie postępowania, na podstawie upoważnień udzielonych przez prezesa.
2. 21
Dokumenty procesowe, które wpływają do sekretariatu po upływie terminu do ich złożenia, mogą być przyjęte wyłącznie za zgodą prezesa.
3.
Sekretarz może przedłużyć wyznaczone terminy na podstawie upoważnień udzielonych przez prezesa; w takim wypadku przedkłada prezesowi propozycje dotyczące przedłużenia terminów.

Wnioski o przedłużenie terminu powinny być należycie uzasadnione i złożone w stosownym czasie przed upływem wyznaczonego terminu. Termin może zostać przedłużony więcej niż jeden raz wyłącznie z nadzwyczajnych powodów.

Artykuł  12 22

Postępowania dotyczące środków tymczasowych

W postępowaniach, o których mowa w art. 104-110 regulaminu postępowania, sekretarz może przekazywać dokumenty procesowe przy użyciu wszelkich środków właściwych z uwagi na pilny charakter sprawy, w tym w szczególności faksu. W każdym przypadku po takim przekazaniu pismo jest przesyłane w sposób przewidziany w art. 100 regulaminu postępowania.

Artykuł  13 23

Posiedzenia i protokoły

1.
Przed każdym posiedzeniem jawnym sekretarz zapewnia sporządzenie wokandy w języku postępowania. Wokanda zawiera datę, godzinę i miejsce posiedzenia, właściwy skład orzekający, numery spraw, które będą wywołane, oraz nazwy lub nazwiska stron.
2.
Wokandę wywiesza się przy wejściu do sali, w której odbywa się posiedzenie.
3. 24
Sekretarz sporządza protokół każdego posiedzenia w języku postępowania. Protokół obejmuje: oznaczenie sprawy, datę, godzinę i miejsce posiedzenia, wskazanie, czy jest to posiedzenie jawne, czy przy drzwiach zamkniętych, nazwiska obecnych sędziów i sekretarza, nazwiska i zawód lub stanowiska obecnych przedstawicieli stron, nazwiska, imiona, zawód lub stanowiska i miejsce zamieszkania, w stosownym przypadku, przesłuchiwanych świadków i biegłych, wskazanie dokumentów procesowych przedstawianych na posiedzeniu oraz w razie potrzeby wygłoszone oświadczenia, a także postanowienia lub inne decyzje Sądu lub prezesa ogłoszone na posiedzeniu.
4.
Sekretarz zapewnia sporządzenie protokołu przesłuchania świadka, zawierającego treść jego zeznań, w języku, w którym świadek zeznawał.

Przed podpisaniem protokołu i przedłożeniem go do podpisu prezesowi sekretarz przedstawia jego projekt świadkowi, w razie potrzeby listem poleconym, i wzywa do zweryfikowania jego treści, przedstawienia ewentualnych uwag i podpisania.

Artykuł  14

Świadkowie i biegli

1.
Sekretarz podejmuje niezbędne środki w celu wykonania postanowień o wyznaczeniu biegłych i przesłuchaniu świadków.
2.
Sekretarz odbiera od świadków dokumenty potwierdzające wysokość poniesionych przez nich wydatków i utraconych zarobków, a od biegłych rachunek wykazujący nakład pracy i wydatki.
3. 25
Sekretarz jest odpowiedzialny za wypłacenie z kasy Sądu kwot należnych świadkom i biegłym na podstawie regulaminu postępowania. W razie sporu co do wysokości tych kwot sekretarz przedstawia kwestię prezesowi celem podjęcia przez niego decyzji.
4.
Sekretarz wzywa strony obciążone kosztami postępowania do uiszczenia kosztów związanych z zaliczkowym pokryciem przez Sąd wydatków związanych z przesłuchaniem biegłych i świadków w sprawie. W razie potrzeby stosuje się przepis art. 16 ust. 2.
Artykuł  15 26

Oryginały wyroków i postanowień

1.
Oryginały wyroków i postanowień Sądu są przechowywane, w porządku chronologicznym, w archiwum sekretariatu. Uwierzytelniony odpis jest składany do akt sprawy.
2.
Na wniosek stron sekretarz wydaje im uwierzytelniony odpis wyroku lub postanowienia.
3.
Na wniosek podmiotów trzecich sekretarz może wydać im zwykły odpis wyroku lub postanowienia.
4.
Wyroki lub postanowienia zawierające sprostowanie lub wykładnię wyroku lub postanowienia, wyroki wydane w następstwie sprzeciwu od wyroku zaocznego, wyroki i postanowienia wydane wskutek powództwa osoby trzeciej przeciwko prawomocnemu orzeczeniu lub skargi o wznowienie postępowania oraz wyroki lub postanowienia wydane przez Trybunał w postępowaniu odwoławczym lub w ramach wyjątkowej procedury ponownego rozpoznania są odnotowywane na marginesie oryginału danego wyroku lub postanowienia; ich oryginał lub uwierzytelniony odpis załącza się do oryginału wyroku lub postanowienia.
Artykuł  16

Odzyskiwanie kwot

1. 27
Jeżeli należy odzyskać na rzecz kasy Sądu kwoty wypłacone tytułem pomocy w zakresie kosztów postępowania lub zaliczkowo wypłacone świadkom i biegłym, sekretarz wzywa do zapłaty tych kwot pismem poleconym stronę, która powinna je pokryć zgodnie z regulaminem postępowania.
2.
W przypadku braku wpłat w terminie wyznaczonym przez sekretarza może on zwrócić się do Sądu o wydanie postanowienia stanowiącego tytuł egzekucyjny i w razie potrzeby skierować go do egzekucji.
Artykuł  17

Opłaty kancelaryjne

1. 28
Za wydanie stronie na jej wniosek odpisu dokumentu procesowego lub wyciągu z akt lub rejestru w wersji papierowej pobiera się opłatę kancelaryjną w wysokości 3,50 EUR za stronę za odpis urzędowy i 2,50 EUR za stronę za zwykły odpis.
2.
Za przekład dokumentu procesowego lub wyciągu z akt, zapewniony przez sekretarza na wniosek strony, pobiera się opłatę kancelaryjną w wysokości 1,25 EUR za wiersz.
3.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., stawki wymienione w niniejszym artykule podlegają zwiększeniu o 10 %, każdorazowo gdy ważony wskaźnik kosztów utrzymania publikowany przez rząd Wielkiego Księstwa Luksemburga wzrasta o 10 %.
Artykuł  18 29

Publikacje i ogłaszanie dokumentów w Internecie

1.
Sekretarz jest odpowiedzialny za publikacje Sądu i ogłaszanie w Internecie dokumentów dotyczących Sądu.
2.
Sekretarz jest odpowiedzialny za ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej składu izb i kryteriów przydzielania im spraw, wyboru prezesa Sądu i prezesów izb, wyznaczenia sędziego zastępującego prezesa Sądu przy rozpatrywaniu wniosków o zastosowanie środków tymczasowych, mianowania sekretarza i ewentualnie zastępcy sekretarza.
3.
Sekretarz jest odpowiedzialny za ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej komunikatów o wniesionych skargach i orzeczeniach kończących postępowanie w sprawie.
4.
Do zadań sekretarza należy udostępnianie orzecznictwa Sądu w sposób określony przez Sąd.

Na uzasadniony wniosek strony złożony w odrębnym piśmie lub z urzędu Sąd może zdecydować o pominięciu nazwiska i nazwy strony sporu lub nazwiska i nazwy innych podmiotów wymienionych w toku postępowania lub określonych danych zawartych w publicznie dostępnych dokumentach dotyczących sprawy, o ile istnieje interes prawny w zachowaniu poufności tych nazwisk, nazw lub danych.

4.
(skreślony).
Artykuł  19

Informacje dla adwokatów, radców prawnych i pełnomocników

1.
Sekretarz udostępnia adwokatom, radcom prawnym i pełnomocnikom Praktyczne wskazówki dla stron oraz niniejsze instrukcje dla sekretarza.
2. 30
W celu zapewnienia prawidłowego przebiegu postępowania sekretarz, na wniosek adwokatów, radców prawnych i pełnomocników, udziela im informacji na temat praktyki, jaka wykształciła się na podstawie regulaminu postępowania, decyzji Sądu z dnia 14 września 2011 r. i warunków korzystania z aplikacji e-Curia, Praktycznych instrukcji dla stron oraz niniejszych instrukcji dla sekretarza.
Artykuł  20

Odstępstwa od niniejszych instrukcji

Sąd lub prezes mogą wprowadzić odstępstwa od niniejszych instrukcji, jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności konkretnej sprawy lub prawidłowe administrowanie wymiarem sprawiedliwości.

Artykuł  21

Wejście w życie niniejszych instrukcji

1.
Niniejsze instrukcje dla sekretarza uchylają i zastępują instrukcje dla sekretarza z dnia 3 marca 1994 r. (Dz.U. L 78 z 22.3.1994, str. 32), zmienione w dniu 29 marca 2001 r. (Dz.U. L 119 z 27.4.2001, str. 2) oraz w dniu 5 czerwca 2002 r. (Dz.U. L 160 z 18.6.2002, str. 1).
2. 31
Niniejsze instrukcje, których tekstami autentycznymi są ich wersje sporządzone w językach określonych w art. 36 § 2 regulaminu postępowania, zostają opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Instrukcje wchodzą w życie następnego dnia po ich opublikowaniu.

Sporządzono w Luksemburgu w dniu 5 lipca 2007 r.

Sekretarz Prezes
E. COULON B. VESTERDORF
______

(1) W rozumieniu art. 3 decyzji Sądu z dnia 14 września 2011 r. w sprawie składania i doręczania dokumentów procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia (Dz.U. C 289, s. 9).

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
2 Autor zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
3 Umocowanie zmienione przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
4 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
5 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 3 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
6 Art. 3 zmieniony przez art. 1 ust. 2 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.
7 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
8 Art. 3 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
9 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 3 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

10 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 4 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

11 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 7 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 5 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

12 Art. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 8 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 6 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

13 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
14 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
15 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 7 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.
16 Art. 10 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 8 tiret pierwsze i drugie regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

17 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
18 Art. 10 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 9 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 8 tiret trzecie regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

19 Art. 10 ust. 6 zmieniony przez art. 1 ust. 8 tiret piąte regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.
20 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
21 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 9 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.
22 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
23 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 10 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
24 Art. 13 ust. 3 zmieniony przez art. 1 ust. 11 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.
25 Art. 14 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
26 Art. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 11 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
27 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
28 Art. 17 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 12 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 12 tiret pierwsze regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

29 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 13 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.
30 Art. 19 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 13 regulaminu z dnia 24 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.68.20) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 8 marca 2012 r.

31 Art. 21 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 regulaminu z dnia 17 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.170.53) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 7 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.232.1

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Instrukcje dla sekretarza Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich.
Data aktu: 05/07/2007
Data ogłoszenia: 04/09/2007
Data wejścia w życie: 05/09/2007