(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 3977)(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(2007/590/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania ptasiej grypy i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG(1), w szczególności jej art. 57 ust. 2;
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ptasia grypa jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i innych ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w szybkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i pod pewnymi warunkami dla zdrowia ludzi oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu.
(2) Wysoce zjadliwy wirus grypy ptaków A podtypu H5N1 został wykryty u drobiu i dzikich ptaków w określonych częściach Wspólnoty i w państwach trzecich. Prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się wirusa na stada drobiu, w szczególności za pośrednictwem dzikiego ptactwa, wzrasta na terytorium Wspólnoty.
(3) Na całym terytorium Niderlandów zastosowano systemy wczesnego wykrywania oraz środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia ptasiej grypy na stada drobiu.
(4) Biorąc pod uwagę zdrowie i dobrostan zwierząt, znaczenie dzikiego ptactwa w rozprzestrzenianiu ptasiej grypy oraz szczepienia drobiu, ptaków żyjących w niewoli i ptaków znajdujących się w ogrodach zoologicznych, panel ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecił w swoich opiniach naukowych na temat ptasiej grypy rozważenie możliwości wprowadzenia szczepień ochronnych, jeżeli zaistnieje wysokie ryzyko wprowadzenia wirusa w szczególności na obszary, na których występują duże stada drobiu.
(5) Dodatkowo EFSA stwierdza, że w czasie trwania epidemii ptasiej grypy istnieje poważne ryzyko, że ptaki hodowane przez hobbystów oraz ptaki domowe pozostaną w ukryciu i będą stanowiły stałe zagrożenie jako źródło zakażenia. Należy brać pod uwagę taką możliwość i zamiast masowego zabijania takich ptaków zaleca się wprowadzenie środków bezpieczeństwa biologicznego oraz prowadzenie ścisłego nadzoru. W przypadku tych ptaków można rozważyć również wprowadzenie kwarantanny oraz objęcie ich szczepieniami ochronnymi. Działania te jednakże nie mogą stanowić zagrożenia dla ścisłych zasad bezpieczeństwa biologicznego i innych środków przedsięwziętych na takich obszarach, mających na celu wyeliminowanie wszelkich sposobów wprowadzenia wirusa. W szczególności szczepieniami ochronnymi można objąć stada, jeżeli stosowane w odniesieniu do nich ogólne zasady hodowli uniemożliwiają trzymanie ptaków w stałym zamknięciu i nie pozwalają zagwarantować im odpowiedniej ochrony przed kontaktem z dzikim ptactwem.
(6) Decyzja Komisji 2006/147/WE z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1 i związanymi z nią przepisami dotyczącymi przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów(2) zatwierdziła program szczepień ochronnych przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1, przedłożony Komisji przez Niderlandy w dniu 21 lutego 2006 r. wraz ze zmianami, włącznie z kontynuowaniem tego programu do dnia 31 lipca 2007 r. ("program szczepień ochronnych"). Decyzja przewiduje pewne środki, które należy zastosować w Niderlandach, w przypadku prowadzania szczepień ochronnych w gospodarstwach zajmujących się hodowlą drobiu szczególnie narażonych na ryzyko zakażenia, włącznie z przepisami dotyczącymi ograniczenia przemieszczania zaszczepionego drobiu.
(7) Biorąc pod uwagę doświadczenia wyniesione ze szczepień ochronnych w warunkach polowych w trakcie wdrażania programu szczepień ochronnych, właściwe jest kontynuowanie tego projektu pilotażowego w celu zdobycia większej wiedzy na temat rozwoju i poziomu odporności ptaków w warunkach kontrolowanych.
(8) W tym celu Niderlandy przedstawiły w dniu 29 czerwca 2007 r. zaktualizowany program szczepień ochronnych, który będzie wdrażany do dnia 31 lipca 2009 r. Komisja przeanalizowała zaktualizowany program we współpracy z Niderlandami i uznała, że po wprowadzeniu pewnych zmian jest on zgodny z odpowiednimi przepisami Wspólnoty w zakresie zdrowia zwierząt. Biorąc powyższe pod uwagę, należy przyjąć zaktualizowany program szczepień ochronnych.
(9) W celu przeprowadzenia takiego programu szczepień ochronnych zezwala się jedynie na stosowanie szczepionek spełniających wymogi dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(3), lub rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiającego wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiającego Europejską Agencję Leków(4).
(10) Na tych obszarach w Niderlandach, na których przeprowadza się szczepienia ochronne, należy wprowadzić monitorowanie zarówno szczepionych, jak i nieszczepionych stad drobiu, a także ograniczenia dotyczące przemieszczania zaszczepionych ptaków w celu zapobieżenia ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa wśród zaszczepionych stad w przypadku kontaktu z wirusem terenowym.
(11) Dodatkowo należy wprowadzić pewne ograniczenia w zakresie przemieszczania się drobiu i produktów pochodzenia drobiowego, których dotyczą środki podjęte w ramach szczepień ochronnych przewidziane w niniejszej decyzji. Ograniczenia takie powinny wziąć pod uwagę zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(5), w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(6) oraz w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).
(12) Dla jasności przepisów prawnych decyzja Komisji 2006/147/WE powinna zostać uchylona.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 sierpnia 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.
(2) Dz.U. L 55 z 25.2.2006, str. 47. Decyzja zmieniona decyzją 2006/528/WE (Dz.U. L 208 z 29.7.2006, str. 39).
(3) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).
(4) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1901/2006 (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 1).
(5) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.
(6) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.
(8) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53.