(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(2007/590/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania ptasiej grypy i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG(1), w szczególności jej art. 57 ust. 2;
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ptasia grypa jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i innych ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w szybkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i pod pewnymi warunkami dla zdrowia ludzi oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu.
(2) Wysoce zjadliwy wirus grypy ptaków A podtypu H5N1 został wykryty u drobiu i dzikich ptaków w określonych częściach Wspólnoty i w państwach trzecich. Prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się wirusa na stada drobiu, w szczególności za pośrednictwem dzikiego ptactwa, wzrasta na terytorium Wspólnoty.
(3) Na całym terytorium Niderlandów zastosowano systemy wczesnego wykrywania oraz środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia ptasiej grypy na stada drobiu.
(4) Biorąc pod uwagę zdrowie i dobrostan zwierząt, znaczenie dzikiego ptactwa w rozprzestrzenianiu ptasiej grypy oraz szczepienia drobiu, ptaków żyjących w niewoli i ptaków znajdujących się w ogrodach zoologicznych, panel ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecił w swoich opiniach naukowych na temat ptasiej grypy rozważenie możliwości wprowadzenia szczepień ochronnych, jeżeli zaistnieje wysokie ryzyko wprowadzenia wirusa w szczególności na obszary, na których występują duże stada drobiu.
(5) Dodatkowo EFSA stwierdza, że w czasie trwania epidemii ptasiej grypy istnieje poważne ryzyko, że ptaki hodowane przez hobbystów oraz ptaki domowe pozostaną w ukryciu i będą stanowiły stałe zagrożenie jako źródło zakażenia. Należy brać pod uwagę taką możliwość i zamiast masowego zabijania takich ptaków zaleca się wprowadzenie środków bezpieczeństwa biologicznego oraz prowadzenie ścisłego nadzoru. W przypadku tych ptaków można rozważyć również wprowadzenie kwarantanny oraz objęcie ich szczepieniami ochronnymi. Działania te jednakże nie mogą stanowić zagrożenia dla ścisłych zasad bezpieczeństwa biologicznego i innych środków przedsięwziętych na takich obszarach, mających na celu wyeliminowanie wszelkich sposobów wprowadzenia wirusa. W szczególności szczepieniami ochronnymi można objąć stada, jeżeli stosowane w odniesieniu do nich ogólne zasady hodowli uniemożliwiają trzymanie ptaków w stałym zamknięciu i nie pozwalają zagwarantować im odpowiedniej ochrony przed kontaktem z dzikim ptactwem.
(6) Decyzja Komisji 2006/147/WE z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1 i związanymi z nią przepisami dotyczącymi przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów(2) zatwierdziła program szczepień ochronnych przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1, przedłożony Komisji przez Niderlandy w dniu 21 lutego 2006 r. wraz ze zmianami, włącznie z kontynuowaniem tego programu do dnia 31 lipca 2007 r. ("program szczepień ochronnych"). Decyzja przewiduje pewne środki, które należy zastosować w Niderlandach, w przypadku prowadzania szczepień ochronnych w gospodarstwach zajmujących się hodowlą drobiu szczególnie narażonych na ryzyko zakażenia, włącznie z przepisami dotyczącymi ograniczenia przemieszczania zaszczepionego drobiu.
(7) Biorąc pod uwagę doświadczenia wyniesione ze szczepień ochronnych w warunkach polowych w trakcie wdrażania programu szczepień ochronnych, właściwe jest kontynuowanie tego projektu pilotażowego w celu zdobycia większej wiedzy na temat rozwoju i poziomu odporności ptaków w warunkach kontrolowanych.
(8) W tym celu Niderlandy przedstawiły w dniu 29 czerwca 2007 r. zaktualizowany program szczepień ochronnych, który będzie wdrażany do dnia 31 lipca 2009 r. Komisja przeanalizowała zaktualizowany program we współpracy z Niderlandami i uznała, że po wprowadzeniu pewnych zmian jest on zgodny z odpowiednimi przepisami Wspólnoty w zakresie zdrowia zwierząt. Biorąc powyższe pod uwagę, należy przyjąć zaktualizowany program szczepień ochronnych.
(9) W celu przeprowadzenia takiego programu szczepień ochronnych zezwala się jedynie na stosowanie szczepionek spełniających wymogi dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(3), lub rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiającego wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiającego Europejską Agencję Leków(4).
(10) Na tych obszarach w Niderlandach, na których przeprowadza się szczepienia ochronne, należy wprowadzić monitorowanie zarówno szczepionych, jak i nieszczepionych stad drobiu, a także ograniczenia dotyczące przemieszczania zaszczepionych ptaków w celu zapobieżenia ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa wśród zaszczepionych stad w przypadku kontaktu z wirusem terenowym.
(11) Dodatkowo należy wprowadzić pewne ograniczenia w zakresie przemieszczania się drobiu i produktów pochodzenia drobiowego, których dotyczą środki podjęte w ramach szczepień ochronnych przewidziane w niniejszej decyzji. Ograniczenia takie powinny wziąć pod uwagę zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(5), w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(6) oraz w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).
(12) Dla jasności przepisów prawnych decyzja Komisji 2006/147/WE powinna zostać uchylona.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 sierpnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.
(2) Dz.U. L 55 z 25.2.2006, str. 47. Decyzja zmieniona decyzją 2006/528/WE (Dz.U. L 208 z 29.7.2006, str. 39).
(3) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).
(4) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1901/2006 (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 1).
(5) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.
(6) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.
(8) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.222.16 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/590/WE w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków i związanych z nią przepisów dotyczących przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów |
| Data aktu: | 27/08/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2007 |