Decyzja EBC/2007/5 określająca zasady udzielania zamówień publicznych

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 lipca 2007 r.
określająca zasady udzielania zamówień publicznych (EBC/2007/5)

(2007/497/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2007 r.)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając art. 11 ust. 6 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,

uwzględniając decyzję EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego(1), w szczególności jej art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Bank Centralny (EBC) przestrzega zasady efektywności pod względem kosztów i stara się uzyskać w drodze zamówień najkorzystniejszą cenę na towary, usługi oraz roboty budowlane w stosunku do ich jakości.

(2) Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(2) ("dyrektywa o zamówieniach publicznych") oraz rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) ("rozporządzenie finansowe") nie mają zastosowania w odniesieniu do EBC.

(3) EBC stosuje ogólne zasady prawa zamówień publicznych określone w dyrektywie o zamówieniach publicznych oraz rozporządzeniu finansowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Definicje

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"zamówienia" oznaczają umowy o charakterze odpłatnym zawierane na piśmie pomiędzy EBC a jednym lub wieloma wykonawcami, których przedmiotem jest wykonanie robót budowlanych, dostawa produktów lub świadczenie usług;
b)
"zamówienia na roboty budowlane" oznaczają zamówienia, których przedmiotem jest albo wykonanie, albo zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie robót budowlanych. "Obiekt budowlany" oznacza wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną;
c)
"zamówienia na dostawy" oznaczają zamówienia inne niż określone w lit. b), których przedmiotem jest kupno, dzierżawa, najem lub leasing (z opcją lub bez opcji wykupu) produktów. Zamówienie, którego przedmiotem jest dostawa produktów i które obejmuje dodatkowo ich rozmieszczenie i instalację, uznaje się za "zamówienie na dostawy";
d)
"zamówienia na usługi" oznaczają zamówienia inne niż zamówienia na roboty budowlane lub dostawy, których przedmiotem jest świadczenie usług. Zamówienie, którego przedmiotem są zarówno produkty, jak i usługi, uznaje się za "zamówienie na usługi", jeżeli szacowana wartość tych usług przekracza wartość produktów objętych zamówieniem. Zamówienie, którego przedmiotem są usługi obejmujące działania w odniesieniu do obiektu budowlanego, które mają jedynie dodatkowy charakter w stosunku do głównego przedmiotu zamówienia, uznaje się za zamówienie na usługi;
e)
"umowa ramowa" oznacza umowę zawartą pomiędzy EBC a jednym lub wieloma wykonawcami, której celem jest określenie warunków dotyczących zamówień, które zostaną udzielone w danym czasie, w szczególności w odniesieniu do ceny oraz, o ile ma to zastosowanie, przewidywanych danych ilościowych;
f)
"wykonawca" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, podmiot publiczny lub grupę takich osób lub podmiotów, które oferują na rynku, odpowiednio, wykonanie robót budowlanych, produkty lub usługi; Wykonawca, który złożył wniosek o udział w procedurze ograniczonej lub negocjacyjnej, lub też w dialogu konkurencyjnym, oznaczany jest jako "kandydat". Wykonawca, który złożył ofertę, oznaczany jest jako "oferent";
g)
"procedura otwarta" oznacza procedurę przetargową, w której ramach każdy zainteresowany wykonawca może złożyć ofertę;
h)
"procedura ograniczona" oznacza procedurę, w której o udział ubiegać się może każdy wykonawca oraz w której ramach oferty mogą składać tylko wykonawcy zaproszeni przez EBC;
i)
"procedura negocjacyjna" oznacza procedurę, w ramach której EBC konsultuje się z wybranymi przez siebie wykonawcami i negocjuje warunki zamówienia z jednym lub z wieloma z nich;
j)
"dialog konkurencyjny" oznacza procedurę, w której o udział ubiegać się może każdy wykonawca oraz w której ramach EBC prowadzi dialog z dopuszczonymi do udziału kandydatami w celu wypracowania jednego lub większej liczby odpowiednich rozwiązań spełniających jego wymogi;
k)
"dynamiczny system zakupów" oznacza w pełni elektroniczny proces dokonywania bieżących zakupów, których cechy, jako ogólnie dostępnych na rynku, spełniają wymogi EBC. System taki ma ograniczony czas trwania oraz jest otwarty przez cały swój okres ważności dla każdego wykonawcy, który spełnia kryteria kwalifikacji i złożył ofertę orientacyjną zgodną ze specyfikacją;
l)
"aukcja elektroniczna" oznacza powtarzalny proces, obejmujący zastosowanie urządzenia elektronicznego do przedstawiania nowych, obniżanych cen i/lub nowych wartości dotyczących niektórych elementów ofert, realizowany po przeprowadzeniu wstępnej pełnej oceny ofert i umożliwiający ich klasyfikację za pomocą metod automatycznej oceny;
m)
"zaproszenie do składania ofert" oznacza zaproszenie wysłane kandydatom lub wykonawcom do nadsyłania ofert, określające procedurę, wymogi EBC oraz ogólne warunki umowy;
n)
"pisemnie" lub "na piśmie" oznacza każde wyrażenie złożone ze słów lub cyfr, które można odczytać, powielić, a następnie przekazać. Może ono obejmować informacje przekazywane i przechowywane za pomocą środków elektronicznych;
o)
"dni" oznaczają dni kalendarzowe;
p) 1
"wezwanie do zgłaszania zainteresowania" oznacza procedurę zmierzającą do ustanowienia listy odpowiednich wykonawców, do których mogą być kierowane zaproszenia do udziału w procedurach udzielania zamówień publicznych.
q) 2
"zamówienia dotyczące badań i rozwoju w zakresie zabezpieczeń banknotów" oznaczają zamówienia dotyczące prac teoretycznych bądź eksperymentów praktycznych, analiz i badań prowadzonych w warunkach kontrolowanych:
dla zdobywania nowej wiedzy i opracowywania nowych bądź ulepszania już istniejących materiałów, procesu produkcji lub urządzeń służących do tworzenia, produkcji, transportu, emisji, uwierzytelniania oraz niszczenia banknotów euro (w tym materiałów, z których banknoty te powstały),
dla rozpoczęcia produkcji nowych bądź ulepszania już istniejących materiałów, produktów lub urządzeń służących do tworzenia, produkcji, transportu, emisji, uwierzytelniania oraz niszczenia banknotów euro (w tym materiałów, z których banknoty te powstały).

Zamówienia dotyczące badań i rozwoju w zakresie zabezpieczeń banknotów euro nie obejmują zamówień na pilotażowy druk tych banknotów.

Artykuł  2

Zakres obowiązywania

1.
EBC organizuje przetargi na dostawy, usługi oraz roboty budowlane na własną rzecz zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej decyzji.
2.
EBC może również przeprowadzać w zgodzie z niniejsza decyzją łączne procedury przetargowe na własną rzecz oraz na rzecz jednego lub kilku krajowych banków centralnych (KBC) i/lub instytucji oraz organów wspólnotowych i/lub organizacji międzynarodowych. W takich przypadkach EBC określa w dokumentacji przetargowej, jakie inne instytucje zamawiające biorą udział w procedurze przetargowej oraz jaka jest zakładana struktura stosunków umownych.
3.
Niniejsza decyzja nie znajduje zastosowania do zamówień dotyczących:
a) 3
umów o współpracy pomiędzy EBC oraz KBC, które służą wykonywaniu zadań publicznych związanych z uczestnictwem w Eurosystemie/ESBC;
b) 4
procedur udzielania zamówień publicznych, w których bierze udział EBC, organizowanych przez jakikolwiek z następujących organów: (i) instytucje i organy wspólnotowe; (ii) organizacje międzynarodowe; lub (iii) organy administracji państwowej, pod warunkiem że zasady odnoszące się do tych procedur udzielania zamówień publicznych są zgodne z zasadami ogólnymi wspólnotowego prawa zamówień publicznych;
c) 5
umów o współpracy zawieranych przez EBC z innymi instytucjami i organami unijnymi, organizacjami międzynarodowymi lub organami administracji państwowej, które służą wykonywaniu zadań publicznych;
d)
zamówień banknotów podlegających wytycznym EBC/2004/18 z dnia 16 września 2004 r. dotyczących dokonywania zamówień na dostawę banknotów euro(4);
e)
emisji, sprzedaży, nabywania lub transferu papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych oraz usług finansowych w związku z tymi transakcjami;
f)
nabywania lub wynajmowania, przy użyciu dowolnych środków finansowych, gruntów, istniejących budynków lub innych nieruchomości lub praw dotyczących nieruchomości;
g)
umów o pracę pomiędzy EBC a jego pracownikami zawieranych na podstawie Warunków zatrudnienia EBC;
h)
usług arbitrażowych i rozjemczych; oraz
i)
usług badawczo-rozwojowych, chyba że wynikające z nich korzyści przypadają wyłącznie EBC na jego własny użytek, a podmioty świadczące usługi są w całości wynagradzane przez EBC.
Artykuł  3

Zasady ogólne

Procedury udzielania zamówień publicznych przeprowadzane są w zgodzie z ogólnymi zasadami przejrzystości i jawności, równego dostępu oraz równego traktowania, a także zasadami niedyskryminacji i uczciwej konkurencji.

Artykuł  4

Progi

1.
Zamówienia, których szacunkowa wartość, bez podatku VAT, jest równa lub przekracza kwoty progowe wskazane w ust. 3, są udzielane zgodnie z procedurą określoną w rozdziale II.
2.
Zamówienia, których szacunkowa wartość, bez podatku VAT, jest niższa niż kwoty progowe, są udzielane zgodnie z procedurą określoną w rozdziale III.
3. 6
Stosuje się następujące kwoty progowe:
a)
200.000 EUR w przypadku zamówień na dostawy i usługi;
b)
5.000.000 EUR w przypadku zamówień na roboty budowlane.
Artykuł  5

Obliczanie szacunkowej wartości zamówienia

1.
Podstawą obliczania wartości zamówienia jest całkowita kwota należna, bez podatku VAT, oszacowana przez EBC. Obliczenie uwzględnia wszystkie koszty dodatkowe, w szczególności koszty związane z klauzulami opcyjnymi, wznowieniem zamówienia, opłatami składkowymi, odsetkami, prowizją, kosztami podróży i zakwaterowania, nagrodami lub wynagrodzeniem dla kandydatów lub oferentów.
2.
Oszacowana wartość musi być ważna w chwili podjęcia przez EBC decyzji o wyborze odpowiedniej procedury udzielenia zamówienia.
3.
Zamówienia nie mogą być dzielone z zamiarem uniknięcia zastosowania procedur określonych w niniejszej decyzji.
4.
Obliczenie szacunkowej wartości zamówienia na roboty budowlane uwzględnia całkowite koszty związane z wykonaniem obiektu budowlanego, w tym wartość dostaw niezbędnych do wykonania tych robót i oddawanych przez EBC do dyspozycji przedsiębiorcy budowlanego. Koszty związane z zaprojektowaniem i zaplanowaniem obiektu budowlanego również podlegają uwzględnieniu, jeśli stanowią część zamówienia na roboty budowlane.
5.
W odniesieniu do zamówień na stałe dostarczanie towarów i usług za podstawę obliczania szacunkowej wartości zamówienia przyjmuje się, odpowiednio, następującą wartość:
a)
w przypadku zamówień udzielanych na czas określony: całkowitą wartość za pełny okres;
b)
w przypadku zamówień udzielanych na czas nieokreślony: wartość miesięczną pomnożoną przez 48.
6.
W przypadku kolejnych zamówień na dostawy, usługi lub na roboty budowlane tego samego rodzaju obliczenie szacunkowej wartości zamówienia opiera się na rzeczywistej łącznej wartości kolejnych zamówień przyznanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Obliczenie szacunkowe podlega skorygowaniu, tam gdzie to możliwe, w celu uwzględnienia zmian w ilości lub w wartości, które mogą się pojawić w ciągu dwunastu miesięcy następujących po udzieleniu pierwszego zamówienia.
7.
W przypadku gdy zamówienie jest podzielone na kilka części lub gdy kilka udzielanych zamówień jest ze sobą ściśle powiązanych, a ich przedmiotem są takie same zadania, uwzględnia się łączną wartość wszystkich części lub pojedynczych zamówień. W przypadku gdy łączna wartość jest równa lub przekracza kwoty progowe określone w art. 4 ust. 3, do każdej z części i każdego zamówienia stosuje się procedury określone w rozdziale II niniejszej decyzji. EBC może jednak stosować procedurę określoną w art. 29 lub, jeśli ma to zastosowanie, w art. 31 w odniesieniu do części/pojedynczych zamówień, których szacunkowa wartość w przypadku dostaw oraz usług jest mniejsza niż 80.000 EUR, bez podatku VAT, a w przypadku robót budowlanych mniejsza niż 1 mln EUR, bez podatku VAT, pod warunkiem że łączna szacunkowa wartość wszystkich części podlegających wyłączeniu nie przekracza 20 % łącznej szacunkowej wartości wszystkich części.
8.
Wartość umów ramowych obliczana jest na podstawie maksymalnej szacunkowej wartości, bez podatku VAT, wszystkich zamówień, których udzielenie przewiduje się w trakcie całego okresu obowiązywania umowy ramowej.
Artykuł  6

Wyłączenia

1.
W poniższych przypadkach EBC może udzielić zamówienia bezpośrednio jednemu wykonawcy, lub odstąpić od określonych wymagań proceduralnych:
a)
jeśli z przyczyn o charakterze obowiązkowym zamówienie może zostać udzielone tylko określonemu wykonawcy. Przyczyny te mogą mieć charakter techniczny, artystyczny lub prawny, nie mogą mieć jednak charakteru ekonomicznego;
b)
jeśli z uwagi na wystąpienie pilnej konieczności spowodowanej wydarzeniami, których EBC nie mógł przewidzieć, nie jest możliwe dochowanie terminów przewidzianych dla procedur udzielenia zamówień publicznych;
c) 7
jeśli EBC zaklasyfikował zamówienie jako tajne lub gdy realizacji zamówienia muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa, zgodnie z zasadami EBC dotyczącymi bezpieczeństwa, lub gdy wymaga tego ochrona podstawowych interesów EBC. Zamówienia dotyczące badań i rozwoju w zakresie bezpieczeństwa banknotów wymagają szczególnych środków bezpieczeństwa i z tego powodu podlegają wyłączeniu z wymogów określonych w niniejszej decyzji.
d)
w przypadku dostaw, jeżeli przedmiotem zamówienia są produkty wytwarzane jedynie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych; przepis ten nie obejmuje produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokrycie kosztów badań i rozwoju;
e)
w przypadku nabywania dostaw na szczególnie korzystnych warunkach od dostawcy definitywnie likwidującego swoją działalność albo od syndyków masy upadłości lub likwidatorów, lub też w wyniku układu z wierzycielami lub podobnej procedury, przewidzianej przez krajowe przepisy ustawowe lub wykonawcze.
2.
Niezależnie od wartości zamówienia, EBC może udzielać zamówień zgodnie z art. 29, jeśli główny przedmiot zamówienia stanowi jedna z poniższych usług:
a)
usługi hotelarskie i restauracyjne;
b)
usługi prawne;
c)
usługi szkolenia i pozyskiwania personelu;
d)
usługi detektywistyczne i ochroniarskie;
e)
usługi edukacyjne i doskonalenia zawodowego;
f)
usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe.
g) 8
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
Artykuł  7

Okres obowiązywania i jego przedłużenia

1.
Okres obowiązywania zamówienia, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, co do zasady nie przekracza czterech lat.
2. 9
Jeśli zamówienie jest udzielone na czas określony, okres jego obowiązywania może zostać przedłużony poza okres początkowy pod następującymi warunkami:
a)
ogłoszenie o zamówieniu lub, w przypadku procedury zawartej w rozdziale III, zapytanie ofertowe przewidują możliwość jego przedłużenia;
b)
możliwe przedłużenia są należycie uzasadnione;
c)
możliwe przedłużenia zostały uwzględnione przy wyborze właściwej procedury zgodnie z art. 4.

Łączna długość okresów, o które następuje przedłużenie, nie może przekraczać okresu obowiązywania początkowego zamówienia, za wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków.

3.
Okres obowiązywania zamówienia udzielonego na czas określony może poza tym zostać przedłużony tylko przy zachowaniu warunków określonych w art. 6.
Artykuł  8

Dodatkowe dostawy, usługi i roboty budowlane

1.
EBC może zlecać dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane kontrahentowi, któremu przyznano początkowe zamówienie, pod warunkiem, że:
a)
dokumentacja przetargowa przewidywała opcjonalnie dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane; oraz
b)
dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane zostały uwzględnione przy obliczaniu wartości zamówienia na zasadach określonych w art. 5 niniejszej decyzji.
2.
EBC może ponadto zamówić u początkowego kontrahenta dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane, które z powodu nieprzewidzianych okoliczności stały się niezbędne dla realizacji celu zamówienia, pod warunkiem, że:
a)
dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych nie można oddzielić z przyczyn technicznych lub ekonomicznych od początkowego zamówienia bez przysporzenia poważnych niedogodności; lub
b)
dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane są absolutnie niezbędne dla zakończenia realizacji zamówienia, mimo że można je wyodrębnić z realizacji początkowego zamówienia.

Łączna wartość dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych co do zasady nie może jednak przekraczać 50 % kwoty, na jaką opiewa początkowe zamówienie.

3.
Jeśli warunki określone w ust. 1 i 2 nie są spełnione, zamówienie na dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane może zostać przyznane tylko na zasadach określonych w art. 4 i 6 niniejszej decyzji.

ROZDZIAŁ  II

PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

ODDZIAŁ  1

Rodzaje procedur

Artykuł  9

Przegląd

1.
EBC udziela zamówień, których szacunkowa wartość przekracza określone powyżej kwoty progowe, w drodze procedury otwartej. W uzasadnionych przypadkach EBC może, na zasadach określonych poniżej, stosować procedurę ograniczoną, procedurę negocjacyjną lub dialog konkurencyjny.
2.
EBC może również zawierać umowy ramowe lub tworzyć dynamiczne systemy zakupów i udzielać na takiej podstawie zamówień na zasadach określonych poniżej odpowiednio w art. 15 i 16.
3.
Procedury, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być uzupełnione przez aukcję elektroniczną opisaną poniżej w art. 17.
4.
EBC może również przeprowadzać konkursy. Procedura przeprowadzania konkursu jest zamieszczana w ogłoszeniu o konkursie i jest zgodna z ogólnymi zasadami przeprowadzania konkursów.
Artykuł  10

Ogłaszanie informacji o zamówieniach publicznych

1.
Jeśli EBC zamierza przeprowadzić procedurę przetargową na zasadach określonych w niniejszym rozdziale II, zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz na swojej stronie internetowej. W uzasadnionych przypadkach EBC może również zamieścić ogłoszenia w innych odpowiednich mediach. Ogłoszenia na stronie internetowej i/lub w innych mediach nie mogą poprzedzać publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym. W przypadku wystąpienia różnic pomiędzy różnymi wersjami ogłoszenia, wersja zamieszczona w Dzienniku Urzędowym uznawana jest za autentyczną i korzysta z pierwszeństwa przed innymi wersjami.
2.
EBC może również opublikować wstępne ogłoszenie informacyjne określające szacowaną wartość zamówień, według kategorii usług lub grup produktów, oraz podstawowe cechy zamówień na roboty budowlane, które zamierza udzielić w trakcie trwania roku budżetowego. W takim przypadku termin składania wniosków oraz ofert na zasadach określonych w art. 18 ust. 4 może zostać skrócony w odniesieniu do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia wskazanych w ogłoszeniu wstępnym.
Artykuł  11

Procedura otwarta

1.
Od momentu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, każdy zainteresowany wykonawca może zwrócić się o doręczenie zaproszenia do składania ofert, chyba że zostało ono udostępnione elektronicznie. EBC przekazuje zaproszenie do składania ofert w terminie sześciu dni od otrzymania wniosku, pod warunkiem że wniosek został złożony we właściwym czasie przed upływem terminu składania ofert.
2.
Zainteresowani oferenci składają ofertę w terminie określonym przez EBC wraz z kompletem wymaganej przez EBC dokumentacji.
3.
EBC udziela zamówienia oferentowi, który najlepiej spełnia kryteria udzielenia zamówienia określone w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do składania ofert.
Artykuł  12

Procedura ograniczona

1.
EBC może stosować procedurę zamkniętą, jeżeli:
a)
wymagania EBC mogą zostać określone na tyle dokładnie, że możliwe jest porównanie poszczególnych ofert ze sobą, a zamówienie może zostać udzielone bez dalszych negocjacji z oferentami; oraz
b)
ograniczenie liczby ofert jest konieczne z przyczyn administracyjnych lub z uwagi na charakter zamówienia publicznego.
2.
Z chwilą publikacji ogłoszenia o zamówieniu każdy zainteresowany wykonawca może złożyć wniosek o uczestniczenie w procedurze ograniczonej. Wniosek powinien zostać przesłany w terminie określonym w ogłoszeniu o zamówieniu i zawierać wymaganą przez EBC dokumentację.
3.
EBC sprawdza zdolność kandydatów do otrzymania zamówienia oraz dokonuje oceny wniosków na podstawie kryteriów kwalifikacji zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku dostatecznej liczby kandydatów spełniających kryteria kwalifikacji, EBC zaprasza co najmniej pięciu kandydatów posiadających zdolność do otrzymania zamówienia spełniających kryteria kwalifikacji do złożenia oferty. Zaproszenie do składania ofert zostaje przesłane na piśmie jednocześnie do wszystkich kandydatów zaproszonych do złożenia oferty.
4.
Zaproszeni oferenci składają ofertę w terminie określonym przez EBC wraz z kompletną dokumentacją wymaganą przez EBC.
5.
EBC udziela zamówienia oferentowi najlepiej spełniającemu kryteria udzielenia zamówienia określone w zaproszeniu do składania ofert.
Artykuł  13

Procedura negocjacyjna

1.
EBC może stosować procedurę negocjacyjną w następujących wyjątkowych przypadkach:
a)
gdy charakter robót budowlanych, dostaw lub usług lub też ryzyka związanego z nimi nie pozwala na ustalenie z góry całkowitej ceny; lub
b)
gdy charakter usług uniemożliwia określenie specyfikacji zamówienia z dokładnością pozwalającą na jego udzielenie w drodze wyboru najlepszej oferty według reguł rządzących procedurą otwartą lub ograniczoną.
2. 10
EBC może stosować procedurę negocjacyjną również wówczas, gdy w wyniku procedury otwartej lub ograniczonej lub dialogu konkurencyjnego nie została złożona żadna oferta możliwa do przyjęcia. EBC może zrezygnować z opublikowania nowego ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli uwzględnia w procedurze negocjacyjnej tylko i wyłącznie wszystkich oferentów, którzy brali udział we wcześniejszej procedurze, spełnili kryteria kwalifikacji i złożyli oferty zgodnie z formalnymi wymogami dotyczącymi oferty. Jeśli nie została złożona żadna oferta lub żadna z ofert nie spełnia wymogów formalnych dotyczących oferty, EBC może ponadto rozpocząć procedurę negocjacyjną bez ogłoszenia na zasadach określonych w art. 29. W każdym przypadku pierwotne warunki zamówienia nie ulegną zasadniczym zmianom.
3.
Od momentu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, zainteresowani wykonawcy mogą ubiegać się o udział w procedurze negocjacyjnej. Wniosek należy złożyć w terminie wskazanym w ogłoszeniu o zamówieniu wraz z wymaganą przez EBC dokumentacją.
4.
EBC sprawdza zdolność kandydatów do otrzymania zamówienia oraz dokonuje oceny wniosków na podstawie kryteriów kwalifikacji określonych w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku dostatecznej liczby kandydatów spełniających kryteria kwalifikacji, EBC zaprasza co najmniej trzech kandydatów posiadających zdolność do otrzymania zamówienia spełniających kryteria selekcyjne. Zaproszenie do składania ofert zostaje przesłane na piśmie jednocześnie do wszystkich kandydatów zaproszonych do złożenia oferty.
5. 11
W następstwie dokonanej oceny ofert EBC może prowadzić negocjacje z oferentami w celu dostosowania ich ofert do wymagań EBC. EBC może rozpocząć negocjacje:
a)
z najwyżej ocenionym oferentem. Jeśli negocjacje z najwyżej ocenionym oferentem nie powiodą się, EBC może podjąć negocjacje z oferentem, który zajął kolejne miejsce; albo
b)
jednocześnie z kilkoma oferentami, którzy najlepiej spełniają kryteria udzielenia zamówienia. Liczba oferentów dopuszczonych do negocjacji może ulegać zmniejszaniu w następujących po sobie etapach przy zastosowaniu kryteriów udzielenia zamówienia określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do składania ofert.

Przed rozpoczęciem negocjacji EBC informuje wszystkich oferentów, którzy kwalifikują się negocjacji, o sposobie, w jaki będą one przeprowadzone.

6.
Zakres negocjacji może obejmować propozycje techniczne, propozycje handlowe oraz postanowienia zawarte we wzorcach umów oferentów, pod warunkiem że zakres procedury przetargowej nie ulega zasadniczym zmianom. EBC może również zaprosić oferentów do złożenia poprawionej oferty. W trakcie negocjacji EBC zapewnia równe traktowanie wszystkich oferentów zaproszonych do negocjacji.
7.
Po zakończeniu negocjacji EBC udziela zamówienia oferentowi najlepiej spełniającemu kryteria udzielenia zamówienia określone w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do składania ofert.
Artykuł  14

Dialog konkurencyjny

1.
EBC może przeprowadzić dialog konkurencyjny w przypadku szczególnie złożonych zamówień, jeśli nie jest możliwe określenie wymogów EBC w sposób, który umożliwiałby przyznanie zamówienia przy zastosowaniu procedury otwartej lub procedury ograniczonej.
2.
Z chwilą opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, zainteresowani wykonawcy mogą ubiegać się o udział w procedurze dialogu konkurencyjnego. Wniosek należy złożyć w terminie wskazanym w ogłoszeniu o zamówieniu wraz z wymaganą przez EBC dokumentacją.
3.
EBC sprawdza zdolność kandydatów do otrzymania zamówienia oraz dokonuje oceny wniosków na podstawie kryteriów kwalifikacji określonych w ogłoszeniu o zamówieniu. EBC zaprasza co najmniej trzech kandydatów posiadających zdolność do otrzymania zamówienia do wzięcia udziału w procedurze dialogu i przekazuje im zapytanie ofertowe określające potrzeby EBC. Celem procedury dialogu jest określenie i zdefiniowanie rozwiązania najlepiej zaspokajającego potrzeby EBC. EBC może omawiać wszystkie aspekty zamówienia z wybranymi kandydatami.
4.
Podczas prowadzenia dialogu konkurencyjnego EBC zapewnia równe traktowanie wszystkich kandydatów. EBC nie ujawnia ponadto innym kandydatom proponowanych rozwiązań ani innych informacji poufnych udzielanych przez kandydata biorącego udział w dialogu konkurencyjnym bez jego pisemnej zgody.
5.
EBC prowadzi dialog do momentu, gdy jest w stanie określić rozwiązanie lub rozwiązania, w razie konieczności poprzez ich porównanie, które mogą zaspokoić jego potrzeby. Jeśli taka możliwość została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zapytaniu ofertowym, EBC może przeprowadzić dialog konkurencyjny w następujących po sobie etapach w celu zmniejszenia liczby rozwiązań do omówienia w czasie danego etapu dialogu konkurencyjnego. EBC dokonuje wyboru rozwiązań do rozważenia, stosując kryteria udzielania zamówienia określone w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zapytaniu ofertowym.
6.
Po oświadczeniu, iż dialog konkurencyjny dobiegł końca, EBC zaprasza kandydatów biorących udział w dialogu konkurencyjnym do złożenia ostatecznych ofert na podstawie rozwiązań przedstawionych i określonych podczas dialogu.
7.
EBC dokonuje oceny otrzymanych ofert z kryteriami udzielenia zamówienia określonymi w ogłoszeniu o zamówieniu lub zapytaniu ofertowym. EBC może zwrócić się do oferentów o wyjaśnienie lub uszczegółowienie niektórych aspektów oferty lub o potwierdzenie zobowiązań sformułowanych w ofercie, o ile działanie takie nie spowoduje modyfikacji zasadniczych aspektów oferty i nie niesie ryzyka zakłócenia konkurencji, ani nie ma charakteru dyskryminującego. Po dokonaniu oceny EBC udziela zamówienia ofercie najbardziej korzystnej ekonomicznie.
Artykuł  15

Umowy ramowe

1.
EBC może stosować umowy ramowe, w przypadkach gdy regularnie udziela zamówień na podobne dostawy, usługi lub roboty budowlane, jeśli nie jest możliwe określenie dokładnych dat realizacji i/lub szczegółowych wymogów.
2.
W celu zawarcia umowy, która ma stanowić umowę ramową, EBC przestrzega określonych powyżej procedur na wszystkich etapach aż do udzielenia zamówienia na podstawie umowy ramowej. Jeżeli EBC zamierza zawrzeć umowę ramową z kilkoma wykonawcami, wówczas przyznaje co najmniej trzy umowy, pod warunkiem że odpowiednia liczba wykonawców spełnia kryteria kwalifikacji i udzielenia zamówienia. Zakres oraz liczbę umów ramowych, które mają zostać przyznane, określa ogłoszenie o zamówieniu.

Zamówienia oparte na umowach ramowych są udzielane na zasadach określonych w niniejszym artykule.

3.
Jeśli umowa ramowa została zawarta z jednym wykonawcą, zamówienia oparte na takiej umowie ramowej udzielane są na określonych w niej warunkach. W razie potrzeby EBC może zwrócić się na piśmie do wykonawcy o uzupełnienie jego początkowej oferty. Uzupełniona oferta nie może pociągać za sobą istotnych zmian warunków umownych zawartych w umowie ramowej.
4. 12
W przypadku gdy umowa ramowa została zawarta z kilkoma wykonawcami, zamówienie może zostać udzielone:
a)
poprzez zastosowanie kryteriów określonych w umowie ramowej bez ponownego poddawania zamówienia procedurze konkurencyjnej; lub
b)
jeśli kryteria takie nie zostały określone, EBC może ponownie poddać zamówienie procedurze konkurencyjnej z udziałem wykonawców, z którymi zawarto umowę ramową.

W takim przypadku EBC udziela zamówienia zgodnie z następującą procedurą:

EBC zaprasza na piśmie wykonawców do złożenia oferty w terminie określonym w zapytaniu ofertowym. Zapytanie ofertowe określa również kryteria, na podstawie których zostanie udzielone zamówienie, po czym
wykonawcy składają oferty na piśmie w terminie określonym przez EBC, po czym
EBC udziela zamówienia temu oferentowi, który złożył najlepszą ofertę w świetle kryteriów udzielenia zamówienia określonych w zapytaniu ofertowym.

Artykuł 30 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Artykuł  16

Dynamiczne systemy zakupów

1.
EBC może dokonywać zamówień na bieżąco stosowane towary, usługi oraz roboty budowlane za pośrednictwem dynamicznych systemów zakupów. Jeśli niniejszy artykuł nie stanowi inaczej, procedura jest zgodna z zasadami procedury otwartej.
2.
W celu utworzenia dynamicznego systemu zakupów EBC:
a)
publikuje ogłoszenie o zamówieniu informujące o stosowaniu dynamicznego systemu zakupów i zawierające odesłanie do strony internetowej, na której znajdują się warunki oferty; oraz
b)
umożliwia za pomocą środków elektronicznych, od momentu opublikowania ogłoszenia aż do upływu terminu funkcjonowania systemu, nieograniczony, bezpośredni i pełny dostęp do warunków oferty i wszystkich dokumentów dodatkowych; oraz
c)
wskazuje w warunkach oferty, między innymi, kryteria wyboru i przyznania zamówienia, charakter zakupów objętych systemem, jak również wszelkie niezbędne informacje dotyczące systemu zakupów, wykorzystywanego sprzętu elektronicznego oraz uzgodnień i specyfikacji dotyczących połączeń technicznych.
3.
System jest dostępny przez cały okres swojego funkcjonowania dla każdego wykonawcy, który spełnia kryteria kwalifikacji i złożył ofertę orientacyjną odpowiadającą warunkom oferty. Oferenci mogą w dowolnym momencie dokonać poprawy ofert orientacyjnych, pod warunkiem że pozostaną one zgodne z warunkami oferty. Od oferentów nie pobiera się żadnych opłat.
4.
Po otrzymaniu oferty orientacyjnej, EBC dokonuje we właściwym czasie oceny zdolności oferenta do otrzymania zamówienia oraz spełniania przez niego kryteriów kwalifikacji. Ponadto EBC sprawdza, czy oferty orientacyjne odpowiadają warunkom oferty. EBC informuje oferentów w najkrótszym możliwym czasie o dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów lub o odmowie dopuszczenia.
5.
Każde konkretne zamówienie, którego wartość przekracza kwoty progowe określone w art. 4 ust. 3, stanowi przedmiot odrębnego zaproszenia do składania ofert. Przed ogłoszeniem zaproszenia EBC publikuje uproszczone ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym, zapraszając wszystkich zainteresowanych wykonawców do złożenia oferty orientacyjnej w terminie nie krótszym niż 15 dni od dnia wysłania uproszczonego ogłoszenia. EBC nie może kontynuować postępowania przetargowego, dopóki nie dokona oceny wszystkich ofert orientacyjnych otrzymanych w tym terminie.
6.
Po dokonaniu oceny, EBC zaprasza wszystkich oferentów dopuszczonych do systemu do złożenia oferty we właściwym czasie. EBC udziela zamówienia oferentowi, który przedstawił najlepszą ofertę według kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu dotyczącym utworzenia dynamicznego systemu zakupów. Kryteria te mogą, o ile jest to właściwe, zostać sformułowane bardziej precyzyjnie w zaproszeniu do składania ofert.
7.
Jeżeli wartość konkretnego zamówienia nie przekracza kwot progowych określonych w art. 4 ust. 3, EBC może, zgodnie z procedurą określoną w art. 29, zaprosić pięciu lub trzech oferentów dopuszczonych do systemu.
8.
Dynamiczny system zakupów nie może obowiązywać przez okres dłuższy niż cztery lata, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków.
Artykuł  16a 13

Wezwanie do zgłaszania zainteresowania

1.
EBC może stosować procedurę wezwania do zgłaszania zainteresowania, jeżeli zamierza udzielić wielu zamówień, których przedmiot jest taki sam lub podobny. Jeśli niniejszy artykuł nie stanowi inaczej, procedura jest zgodna z zasadami procedury ograniczonej.
2.
Dla celów sporządzenia listy odpowiednich wykonawców EBC publikuje ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, określające co najmniej przedmiot zamówień, które mają zostać udzielone, kryteria oceny zdolności do otrzymania zamówienia i kryteria kwalifikacji, jak również termin składania wniosków, które będą rozpatrywane przy pierwszym wykorzystaniu listy odpowiednich wykonawców (dalej zwanej "listą").
3.
Lista nie może obowiązywać przez okres dłuższy niż cztery lata, począwszy od daty przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Wykonawca może złożyć wniosek o wpisanie na listę w dowolnym momencie jej obowiązywania, z wyjątkiem ostatnich trzech miesięcy tego okresu. Do wniosku dołącza się dokumentację wskazaną w ogłoszeniu o zamówieniu. Dla celów pierwszego wykorzystania listy rozpatrywane będą wyłącznie wnioski złożone w terminie wskazanym w ogłoszeniu o zamówieniu.
4.
Po otrzymaniu wniosków EBC sprawdza zdolność kandydatów do otrzymania zamówienia oraz dokonuje oceny wniosków na podstawie kryteriów kwalifikacji zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu. Wszyscy kandydaci, którzy posiadają zdolność do otrzymania zamówienia i spełniają kryteria kwalifikacji, są wpisywani przez EBC na listę. EBC informuje oferentów w najkrótszym możliwym czasie o wpisaniu na listę lub o odmowie wpisu.
5.
Wykonawcy znajdujący się na liście bezzwłocznie informują EBC o jakichkolwiek znaczących zmianach, które wpływają na ich zdolność do otrzymania zamówienia lub zdolność do wykonania zamówienia. Ponadto wykonawcy znajdujący się na liście mogą przekazywać EBC zaktualizowaną lub dodatkową dokumentację, jeżeli uznają to za konieczne.
6.
Jeżeli EBC zamierza udzielić zamówienia, którego wartość szacunkowa jest niższa od kwot progowych określonych w art. 4 ust. 3, zaprasza - w razie dostatecznej ich liczby - co najmniej trzech lub pięciu wykonawców znajdujących się na liście do złożenia oferty zgodnie z procedurą określoną w art. 29. EBC zaprasza wykonawców, którzy najlepiej spełniają kryteria kwalifikacji wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu w odniesieniu do zamówienia, które ma zostać udzielone.
7.
Jeżeli EBC zamierza udzielić zamówienia, którego wartość szacunkowa jest wyższa od kwot progowych określonych w art. 4 ust. 3, publikuje uproszczone ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym, opisujące przedmiot tego zamówienia. Zainteresowani wykonawcy, którzy nie znajdują się jeszcze na liście, mogą złożyć wniosek o wpis na listę w terminie określonym w uproszczonym ogłoszeniu o zamówieniu, nie krótszym niż 15 dni od dnia wysłania uproszczonego ogłoszenia. W następstwie dokonanej oceny otrzymanych wniosków EBC zaprasza - w razie dostatecznej ich liczby - co najmniej pięciu odpowiednich wykonawców znajdujących się na liście do złożenia oferty. EBC dokonuje wyboru wykonawców, którzy najlepiej spełniają kryteria kwalifikacji wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu w odniesieniu do zamówienia, które ma zostać udzielone. Artykuł 12 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
8.
W przypadkach określonych w ust. 6 i 7 EBC może zwrócić się wykonawców znajdujących się na liście do przekazania aktualnych informacji i dokumentacji istotnych z punktu widzenia posiadania zdolności do otrzymania zamówienia i spełnienia kryteriów kwalifikacji.
Artykuł  17

Aukcje elektroniczne

1.
Jeśli specyfikację zamówienia można określić w sposób precyzyjny, EBC może uzupełnić opisane powyżej procedury przetargowe, z wyjątkiem dialogu konkurencyjnego, o aukcję elektroniczną.

Aukcja elektroniczna oparta jest:

a)
wyłącznie na cenach, gdy zamówienie udzielane jest na podstawie kryterium najniższej ceny, lub
b)
na cenach i/lub nowych wartościach cech ofert wskazanych w specyfikacji, gdy zamówienie udzielane jest na podstawie kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie.
2.
Jeśli EBC zamierza przeprowadzić aukcję elektroniczną, informuje o tym w ogłoszeniu o zamówieniu. Zaproszenie do składania ofert powinno ponadto zawierać, między innymi, następujące dane:
a)
cechy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej, pod warunkiem że cechy te są wymierne i mogą być wyrażone w postaci liczby lub procentu;
b)
wszelkie ograniczenia co do przedstawianych wartości, wynikające ze specyfikacji dotyczących przedmiotu zamówienia;
c)
informacje, które zostaną udostępnione oferentom w trakcie aukcji elektronicznej oraz, w stosownych przypadkach, termin ich udostępnienia;
d)
odpowiednie informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej;
e)
warunki, na jakich oferenci będą mogli licytować, oraz, w szczególności, o ile ma to zastosowanie, minimalne różnice pomiędzy kolejnymi postąpieniami wymagane podczas licytowania;
f)
odpowiednie informacje dotyczące wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń.
3.
Aukcja elektroniczna rozpoczyna się po złożeniu i dokonaniu wstępnej oceny ofert. Wszyscy oferenci, którzy złożyli oferty nadające się do przyjęcia, zapraszani są jednocześnie za pomocą środków elektronicznych do przedstawienia nowych cen i/lub nowych wartości; zaproszenie zawiera wszystkie istotne informacje dotyczące indywidualnego połączenia z wykorzystywanym sprzętem elektronicznym oraz określa datę i godzinę rozpoczęcia aukcji elektronicznej. Aukcja elektroniczna może odbywać się w ramach kilku kolejnych etapów. Aukcja elektroniczna nie może rozpocząć się wcześniej niż po upływie dwóch dni roboczych od daty wysłania zaproszeń.
4.
Jeżeli zamówienie ma zostać udzielone na podstawie kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, do zaproszenia dołączany jest również wynik pełnej oceny danego oferenta. Zaproszenie określa również wzór matematyczny, który zostanie użyty w aukcji elektronicznej do automatycznego tworzenia kolejnych klasyfikacji na podstawie przedstawianych nowych cen i/lub wartości. Wzór ten uwzględnia wagi przypisane wszystkim kryteriom w celu ustalenia oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, jakie zostały wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentacji zamówienia; jednakże w tym celu wszystkie przedziały zostają wcześniej sprowadzone do oznaczonych wartości. W przypadku dopuszczenia ofert wariantowych, dla każdego wariantu określa się odrębny wzór.
5.
Na każdym etapie aukcji elektronicznej EBC niezwłocznie przekazuje wszystkim oferentom wystarczającą ilość informacji, aby umożliwić im ustalenie swojej przybliżonej pozycji w klasyfikacji w dowolnym momencie. EBC może podawać również inne informacje dotyczące innych przedstawionych cen lub wartości, pod warunkiem że zostało to określone w dokumentacji zamówienia. Może on również w dowolnym czasie ogłosić liczbę uczestników danego etapu aukcji. EBC nie ujawnia jednakże tożsamości oferentów w trakcie żadnego z etapów aukcji elektronicznej.
6.
EBC zamyka aukcję elektroniczną po upływie terminu wskazanego w zaproszeniu do wzięcia udziału w aukcji. Termin ten może zostać określony przez wskazanie daty i godziny lub okresu, jaki musi upłynąć od złożenia ostatniej oferty zawierającej nowe ceny lub wartości. EBC określa w zaproszeniu harmonogram dla aukcji przeprowadzanych etapami.
7.
Po zamknięciu aukcji elektronicznej EBC udziela zamówienia na podstawie wyników aukcji elektronicznej.
Artykuł  18

Terminy składania wniosków oraz ofert

1.
Określając terminy składania ofert oraz wniosków, EBC uwzględnia, z zastrzeżeniem terminów minimalnych określonych w niniejszym artykule, w szczególności złożoność zamówienia oraz czas wymagany do sporządzenia ofert.
2.
W przypadku procedur otwartych minimalny termin składania ofert wynosi 52 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu.
3.
W przypadku procedur ograniczonych, procedur negocjacyjnych i dialogu konkurencyjnego:
a)
minimalny termin składania wniosków wynosi 37 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu; oraz
b)
minimalny termin składania ofert wynosi 40 dni od daty wysłania zaproszenia do składania ofert.
4.
Jeżeli EBC opublikował, na zasadach określonych w art. 10 ust. 2, wstępne ogłoszenie informacyjne, które zostało wysłane co najmniej 52 dni przed ogłoszeniem o zamówieniu, minimalny termin składania ofert może zgodnie z ogólną zasadą zostać skrócony do 36 dni, lecz w żadnym wypadku nie może być krótszy niż 22 dni.
5.
Jeżeli ogłoszenia o zamówieniach są sporządzane i przesyłane za pomocą środków elektronicznych, zgodnie z formatem i procedurami przesyłania określonymi przez Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, termin składania ofert oraz wniosków może zostać skrócony o siedem dni.
6.
Terminy składania ofert mogą ulec skróceniu o pięć dni w przypadku, gdy EBC oferuje nieograniczony i pełny dostęp za pomocą środków elektronicznych do zaproszenia do składania ofert, począwszy od daty publikacji ogłoszenia o zamówieniu, a w tekście ogłoszenia znajduje się adres internetowy, pod którym dokumenty te są dostępne. Powyższe skrócenie terminu może być stosowane łącznie ze skróceniem terminu, o którym mowa w ust. 5.
7.
Jeżeli w procedurze otwartej zaproszenie do składania ofert, pomimo złożonego terminowo wniosku, nie zostaje dostarczone w terminie sześciu dni lub w przypadku gdy oferty mogą zostać złożone jedynie po złożeniu wizyty na miejscu albo po dokonaniu na miejscu sprawdzenia dokumentów dołączonych do zaproszenia do składania ofert, terminy składania ofert przedłuża się tak, aby wszyscy wykonawcy mieli wystarczająco wiele czasu na przygotowanie oferty.
8.
W przypadku procedur ograniczonych i negocjacyjnych, jeżeli ze względu na pilną konieczność terminy przewidziane w niniejszym artykule nie mogą być dotrzymane, EBC może stosować procedurę przyspieszoną. W takim przypadku stosuje się następujące terminy minimalne:
a)
termin składania wniosków wynoszący nie mniej niż 15 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu lub nie mniej niż 10 dni, jeżeli ogłoszenie przesłano za pomocą środków elektronicznych, zgodnie z formatem i procedurami przesyłania ogłoszeń; oraz
b)
termin składania ofert wynoszący nie mniej niż 10 dni od daty otrzymania zaproszenia do składania ofert.
9.
W razie dokonania modyfikacji dokumentacji zamówienia lub w innych uzasadnionych przypadkach, przed upływem terminu określonego w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentacji zamówienia EBC może go przedłużyć.

ODDZIAŁ  2

Przebieg procedury

Artykuł  19

Komunikacja z kandydatami i oferentami

1.
W trakcie procedury przetargowej kandydaci oraz oferenci kontaktują się tylko z osobą kontaktową/osobami kontaktowymi wyznaczonymi przez EBC. EBC wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu i/lub zaproszeniu do składania ofert sposoby komunikacji, które będą stosowane. Sposoby komunikacji muszą być ogólnie dostępne i mają charakter niedyskryminacyjny.
2.
Kandydaci/oferenci składają wnioski/oferty na piśmie zgodnie z wymogami określonymi w ogłoszeniu o zamówieniu/zaproszeniu do składania ofert.
3.
EBC może przeprowadzać procedury przetargowe w formie elektronicznej zgodnie z ogólnymi wymogami dla elektronicznych zamówień publicznych określonymi w art. 42 w związku z załącznikiem X dyrektywy o zamówieniach publicznych. W takim wypadku ogłoszenie o zamówieniu określa w szczególności wymagania formalne, których muszą przestrzegać kandydaci/oferenci, oraz sposób dostępu do platformy elektronicznej. EBC może zastrzec, że będzie dopuszczał tylko wnioski/oferty elektroniczne.
4.
Kandydaci oraz oferenci mogą, na warunkach określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do składania ofert, kierować do EBC na piśmie pytania dotyczące ogłoszenia o zamówieniu, zaproszenia do składania ofert lub dokumentów dodatkowych. EBC udziela w odpowiednim czasie odpowiedzi na zadane pytania, a jeśli dotyczą one wszystkich, przekazuje je w sposób anonimowy wszystkim kandydatom/oferentom.
5.
EBC zapewnia, że przetwarzanie oraz przechowywanie informacji przekazanych przez kandydatów i oferentów odbywa się w zgodzie z zasadą poufności, a w zakresie obejmującym przekazane dane osobowe, w zgodzie z rozporządzeniem 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie danych(5).
Artykuł  20

Żądanie dodatkowej dokumentacji oraz wyjaśnień

Po otwarciu wniosków lub ofert, EBC może zwrócić się do kandydatów i oferentów o uzupełnienie dostarczonej dokumentacji lub o wyjaśnienie poszczególnych kwestii. Żądanie takie nie może naruszać uczciwej konkurencji pomiędzy kandydatami/ oferentami oraz stanowić powodu ich nierównego traktowania ani nie może prowadzić do zmiany warunków dotyczących wniosków lub ofert.

Artykuł  21

Sprostowanie dokumentacji przetargowej

1.
W wypadku gdy przed upływem terminu do złożenia wniosków lub ofert EBC zauważy pomyłkę, niejasne sformułowanie, przeoczenie lub inny rodzaj błędu w treści ogłoszenia o zamówieniu, zaproszenia do składania ofert lub dokumentów dodatkowych, dokona sprostowania błędu i we właściwy sposób poinformuje wszystkich kandydatów lub oferentów.
2. 14
W wypadku gdy kandydaci lub oferenci uważają, że wymagania określone przez EBC w ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do składania ofert lub dokumentach dodatkowych są niekompletne, niespójne lub sprzeczne z prawem albo że EBC lub inny kandydat/oferent naruszył obowiązujące zasady zamówień publicznych, powinni powiadomić EBC o swoich zastrzeżeniach w terminie 15 dni. W przypadku nieprawidłowości dotyczących zaproszenia do składania ofert lub innych dokumentów wysłanych przez EBC termin ten rozpoczyna bieg od daty otrzymania dokumentacji. W pozostałych przypadkach termin rozpoczyna bieg z chwilą, gdy kandydaci lub oferenci dowiedzieli się o nieprawidłowości lub też w rozsądnych okolicznościach mogli się o niej dowiedzieć. EBC może następnie dokonać korekty lub uzupełnienia wymagań lub usunąć nieprawidłowości zgodnie z wnioskiem, bądź też - podając uzasadnienie - odrzucić wniosek. Zastrzeżenia, które nie zostały zgłoszone EBC w ciągu 15 dni, nie mogą być podniesione w dalszym etapie.
Artykuł  22

Zaproszenie do składania ofert

1.
Zaproszenie do składania ofert zawiera co do zasady co najmniej:
a)
odniesienie do opublikowanego ogłoszenia o zamówieniu;
b)
wymagania formalne dotyczące oferty, w szczególności ostateczny termin na złożenie ofert, adres, na który mają zostać wysłane, język albo języki, w jakich muszą zostać sporządzone, formę, w jakiej oferta ma być przesłana, oraz okres, przez jaki oferta musi zachować swoją ważność; oraz
c)
opcje dotyczące dodatkowych robót budowlanych, usług oraz dostaw, a także, w razie potrzeby, liczbę dopuszczalnych wznowień oraz przedłużeń; oraz
d)
wykaz dokumentów, które muszą zostać złożone przez oferentów; oraz
e)
względną wagę poszczególnych kryteriów udzielania zamówienia, bądź - stosownie do okoliczności - uporządkowanie tych kryteriów od najważniejszego do najmniej ważnego, jeśli nie zostało to podane w ogłoszeniu o zamówieniu.
2.
Zaproszenie do składania ofert obejmuje:
a)
egzemplarz specyfikacji zamówienia, określającej wymogi EBC, lub w przypadku dialogu konkurencyjnego kopię zapytania ofertowego, określającą potrzeby EBC; oraz
b)
egzemplarz projektu umowy, ogólnych warunków umów EBC oraz dokumentu określającego kluczowe cechy zamówienia; oraz
c)
inną dokumentację, którą EBC uzna za istotną. Jeżeli powyższe dokumenty zostają udostępnione za pomocą środków elektronicznych, zaproszenie do składania ofert określa sposób, w jaki oferenci mogą uzyskać do nich dostęp.

ODDZIAŁ  3

Ocena

Artykuł  23

Ogólne

1.
EBC dokonuje oceny wszystkich ofert na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia w myśl art. 26 po dokonaniu:
weryfikacji formalnych wymogów oferty, oraz
weryfikacji zdolności oferenta do otrzymania zamówienia w myśl art. 24, oraz
oceny spełniania kryteriów kwalifikacji w myśl art. 25.
2.
EBC udziela zamówienia oferentowi, który najlepiej spełnia kryteria udzielenia zamówienia.
3.
Wnioski oraz oferty nie podlegają otwarciu przed końcem terminu przewidzianego na ich złożenie. Wnioski oraz oferty zostają otwarte w obecności co najmniej dwóch pracowników; z otwarcia sporządza się protokół. Jeżeli nie określono inaczej, kandydaci oraz oferenci nie mogą uczestniczyć w otwarciu.
4.
Przebieg oceny oraz jej wynik podlegają udokumentowaniu w raporcie z dokonania oceny.
Artykuł  24

Zdolność kandydatów/oferentów do otrzymania zamówienia

1.
Z zastrzeżeniem kolejnych ustępów, zdolność do udziału w procedurze przetargowej posiada każda osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium UE. W procedurze przetargowej może wziąć udział na równych prawach także każda osoba fizyczna lub prawna posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju trzecim, który ratyfikował porozumienie w sprawie zamówień rządowych zawarte w ramach Światowej Organizacji Handlu lub który zawarł z UE porozumienie dwustronne w sprawie zamówień publicznych, na warunkach określonych w tych porozumieniach. Wykonawcy z innych krajów trzecich mogą zostać dopuszczeni do udziału według uznania EBC.
2.
W procedurze przetargowej mogą wziąć udział tymczasowe grupy wykonawców na warunkach określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do składania ofert. W razie udzielenia zamówienia tymczasowej grupie wykonawców, EBC może wymagać przyjęcia przez nią określonej formy prawnej, jeśli forma taka jest konieczna do prawidłowej realizacji zamówienia.
3. 15
Kandydaci i oferenci składają tylko jeden wniosek lub ofertę. EBC może wykluczyć z udziału w procedurze przetargowej kandydatów/oferentów, którzy złożyli odrębny wniosek lub ofertę i którzy:
a)
wchodzą w skład tej samej grupy podmiotów powiązanych co inny kandydat/oferent;
b)
są członkami tymczasowej grupy wraz z innymi kandydatami/oferentami;

lub

c)
oferują przekazanie innemu kandydatowi/oferentowi jako podwykonawcy znaczącej części zamówienia, które ma zostać udzielone,

jeżeli okoliczności wskazują, że otrzymali oni informacje dotyczące wniosku lub oferty przygotowanej przez innego kandydata/oferenta lub też jeżeli przedłożenie odrębnych wniosków/ofert w inny sposób zakłóca swobodną konkurencję między kandydatami/oferentami.

4. 16
EBC wyklucza z uczestniczenia kandydatów lub oferentów skazanych prawomocnym wyrokiem sądowym za oszustwo, korupcję, pranie brudnych pieniędzy, udział w organizacji przestępczej lub za inną sprzeczną z prawem działalność na szkodę interesów finansowych Wspólnot, EBC lub krajowych banków centralnych.
5. 17
EBC może w dowolnym momencie wykluczyć kandydata lub oferenta z uczestniczenia, jeżeli:
a)
znajduje się on w stanie upadłości lub likwidacji, jego działalność jest objęta zarządem sądowym, zawarł on układ z wierzycielami, zawiesił działalność gospodarczą, jest przedmiotem postępowania dotyczącego takich kwestii albo znajduje się w innej analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych i wykonawczych;
b)
został skazany prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo związane z jego działalnością zawodową;
c)
jest winny poważnego wykroczenia zawodowego;
d)
nie wypełnił zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne lub płatności podatków zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym ma siedzibę, kraju instytucji zamawiającej lub kraju, w którym zamówienie ma zostać wykonane;
e)
w związku z inną procedurą przetargową został uznany przez sąd lub trybunał arbitrażowy za winnego poważnego naruszenia umowy na skutek nieprzestrzegania jej postanowień;
f)
jego zarząd, pracownicy lub agenci pozostają w konflikcie interesów;
g)
jest winny wprowadzenia w błąd przy przekazywaniu informacji wymaganych przez EBC;
h)
nawiązuje kontakt z innymi kandydatami lub oferentami w celu ograniczenia konkurencji.
6. 18
Kandydaci lub oferenci zaświadczają, że nie dotyczy ich żaden z przypadków opisanych w ust. 4 i 5 i/lub dostarczają odpowiednie dowody wymienione w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do składania ofert. Jeśli zaistnieją takie okoliczności w trakcie trwania procedury, dany kandydat/oferent niezwłocznie powiadamia o tym EBC.
7. 19
EBC może wykluczyć wykonawcę, którego dotyczą przypadki określone w ust. 4 i 5, z uczestniczenia w jakichkolwiek przyszłych procedurach przetargowych przez rozsądny okres czasu. EBC podejmuje decyzję o wykluczeniu i wyznacza jego termin, stosując zasadę proporcjonalności, biorąc pod uwagę w szczególności poważny charakter czynu niedozwolonego, okres czasu, który upłynął od daty jego popełnienia, czas trwania i ponowne dopuszczenie się czynu niedozwolonego, umyślność lub niedbalstwo wykonawcy oraz środki podjęte przez wykonawcę celem uniknięcia popełnienia podobnych czynów niedozwolonych w przyszłości. Wykluczenie nie może przekraczać okresu 10 lat. Przed podjęciem decyzji o wykluczeniu wykonawcy EBC umożliwia wykonawcy przedstawienie swojego stanowiska, chyba że fakty, które uzasadniają wykluczenie, wynikają z treści prawomocnego wyroku sądowego. EBC przekazuje wykonawcy swoją decyzję na piśmie wraz z uzasadnieniem.
Artykuł  25

Kryteria kwalifikacji

1.
W ogłoszeniu o zamówieniu EBC określa kryteria kwalifikacji, według których ocenia się zdolność kandydata/oferenta do wykonania zamówienia. Kryteria kwalifikacji odnoszą się do zdolności ekonomicznej, finansowej, technicznej lub zawodowej kandydata lub oferenta.
2.
EBC może określić minimalne poziomy zdolności, poniżej których nie może kwalifikować wnioskodawców lub oferentów. Poziomy te określa ogłoszenie o zamówieniu.
3.
EBC może ponadto poprosić kandydatów lub oferentów o wykazanie, że są upoważnieni do realizacji zamówienia na podstawie prawa krajowego, poparte wpisem do rejestru handlowego lub rejestru działalności zawodowej, zaświadczeniem lub oświadczeniem złożonym pod przysięgą, członkowstwem w określonej organizacji, wyraźnym upoważnieniem lub wpisem do rejestru podatku VAT.
4.
W ogłoszeniu o zamówieniu EBC określa, jakie dokumenty mają zostać złożone przez kandydatów lub oferentów jako dowód ich zdolności ekonomicznej, finansowej, technicznej oraz zawodowej. Żądana dokumentacja nie może wykraczać poza przedmiot zamówienia oraz powinna uwzględniać uzasadnione interesy wykonawców w zakresie ochrony ich tajemnic technicznych oraz handlowych.
5.
Jeżeli z uwagi na wyjątkowe okoliczności, które EBC uzna za uzasadnione, oferent lub kandydat nie jest w stanie przedłożyć wymaganej dokumentacji, może wykazać swoją zdolność przy użyciu innych środków, które EBC uzna za odpowiednie.
6.
W stosownych sytuacjach wykonawca może dla celów konkretnego zamówienia polegać na zdolności do działania innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi powiązań. Musi on w takiej sytuacji dowieść EBC, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do wykonania zamówienia. Na tych samych warunkach tymczasowa grupa wykonawców może polegać na zdolności do działania uczestników grupy.
Artykuł  26

Kryteria udzielania zamówienia

1.
W ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do składania ofert EBC określa, czy zamierza udzielić zamówienia oferentowi, który przedstawi ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, czy też oferentowi oferującemu najniższą cenę.
2.
W wypadku gdy zamówienie jest przyznawane ofercie najkorzystniejszej ekonomicznie, w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do składania ofert, a w przypadku dialogu konkurencyjnego w zapytaniu ofertowym, EBC określa:
a)
kryteria jakościowe, na podstawie których będzie dokonywana ocena ofert. Kryteria te muszą pozostawać w związku z przedmiotem danego zamówienia i mogą przykładowo obejmować jakość, wartość techniczną, właściwości estetyczne i funkcjonalne, aspekty środowiskowe, koszty użytkowania, rentowność, serwis posprzedażny i pomoc techniczną oraz termin i czas dostarczenia lub czas realizacji; oraz
b)
wagę przypisaną każdemu z kryteriów wybranych w celu ustalenia oferty najkorzystniejszej ekonomicznie. Wagi te mogą być wyrażone w formie przedziału wartości o odpowiedniej rozpiętości maksymalnej.

Jeżeli w opinii EBC przypisanie wag nie jest możliwe z uzasadnionych przyczyn, wskazuje on kryteria uszeregowane w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego.

Artykuł  27

Oferty rażąco niskie

1.
EBC może odrzucić oferty, które wydają się rażąco niskie w stosunku do oferowanych produktów, robót budowlanych lub usług.
2.
Przed odrzuceniem takich ofert EBC zwraca się na piśmie o podanie szczegółów dotyczących tych składowych elementów ofert, które uważa za istotne. Szczegóły te mogą dotyczyć głównie:
a)
ekonomiczności procesu produkcyjnego, świadczenia usług lub metody budowania; lub
b)
wybranych rozwiązań technicznych lub wszelkich wyjątkowo korzystnych warunków, którymi dysponuje oferent; lub
c)
oryginalności oferty; lub
d)
zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony zatrudnienia i warunków pracy obowiązującymi w miejscu, w którym roboty budowlane, usługi lub dostawy mają być realizowane.

Na podstawie otrzymanych wyjaśnień i dowodów EBC dokonuje weryfikacji przedmiotowych elementów oferty.

3.
Wystarczającą podstawą do odrzucenia przez EBC oferty jest fakt otrzymania przez oferenta pomocy publicznej, chyba że oferent jest w stanie udowodnić w dostatecznym czasie wyznaczonym przez EBC, że pomoc ta została mu przyznana w sposób zgodny z prawem na zasadach określonych w przepisach wspólnotowych odnoszących się do pomocy publicznej.
Artykuł  28

Zawiadomienie o decyzji w sprawie kwalifikacji oraz udzielenia zamówienia

1.
EBC niezwłocznie zawiadamia na piśmie o swojej decyzji wszystkich kandydatów lub oferentów, których wnioski lub oferty zostały odrzucone.
2. 20
Zawiadomienie wysyłane jest najpóźniej 10 dni przed podpisaniem umowy przez EBC, jeżeli jest ono wysyłane faksem lub za pomocą środków elektronicznych, lub też najpóźniej 15 dni przed podpisaniem umowy przez EBC, jeżeli jest ono przekazywane za pomocą innych środków komunikacji.
3. 21
Kandydaci oraz oferenci mogą, w terminie 15 dni od otrzymania powiadomienia, żądać przedstawienia im przez EBC przyczyn odrzucenia ich wniosku lub oferty oraz przedstawienia im kopii wszystkich dokumentów odnoszących się do oceny ich wniosku lub oferty. Odrzuceni oferenci, których oferta była dopuszczalna, mogą domagać się podania nazwy wybranego oferenta oraz głównych elementów i czynników stanowiących o przewadze jego oferty. Oferenci ci mogą również wystąpić o udostępnienie kopii wszystkich dokumentów dotyczących oceny wybranego oferenta, z zastrzeżeniem ustępu 4.
4.
EBC może jednakże podjąć decyzję o nieudzielaniu pewnych informacji, jeżeli ich ujawnienie naruszałoby uzasadnione interesy handlowe innych wykonawców, utrudniało stosowanie prawa lub też w inny sposób byłoby sprzeczne z interesem publicznym.
5.
EBC zamieszcza ponadto w Dzienniku Urzędowym ogłoszenie o udzieleniu zamówienia informujące o wyniku procedury udzielenia zamówienia. Ogłoszenie zostaje przesłane w terminie 48 dni po podpisaniu umowy.

ROZDZIAŁ  III

ZAMÓWIENIA PONIŻEJ KWOT PROGOWYCH

Artykuł  29

Procedura bez publikacji ogłoszenia

1.
Na zasadach określonych w niniejszej procedurze udzielane są zamówienia, których całkowita wartość szacunkowa jest niższa od kwot progowych określonych w art. 4 ust. 3, oraz zamówienia na usługi wymienione w art. 6 ust. 2.
2.
Jeżeli wartość zamówienia przekracza lub jest równa kwocie 50.000 EUR w przypadku produktów i usług lub kwocie 500.000 EUR w przypadku robót budowlanych, EBC zaprasza, w razie dostatecznej ich liczby, co najmniej pięciu odpowiednich wykonawców do złożenia oferty w terminie określonym przez EBC.

Jeżeli wartość zamówienia jest poniżej tych kwot progowych, ale jest równa lub przekraczająca kwotę 10.000 EUR, EBC zaprasza, w razie dostatecznej ich liczby, co najmniej trzech odpowiednich wykonawców do złożenia oferty.

W obu przypadkach EBC przekazuje wykonawcom zapytanie ofertowe określające wymogi EBC oraz kryteria udzielenia zamówienia. Przy ustalaniu terminu na złożenie ofert EBC bierze pod uwagę złożoność zamówienia oraz czas potrzebny na przygotowanie oferty.

3. 22
EBC dokonuje wyboru wykonawców, których zaprasza do udziału w procedurze przetargowej, spośród oferentów dopuszczonych do dynamicznego systemu zakupów, albo - jeżeli system taki nie został uruchomiony - z listy odpowiednich wykonawców sporządzonej po przeprowadzeniu procedury wezwania do zgłaszania zainteresowania, a gdy lista taka nie została sporządzona - na podstawie odpowiednich analiz rynku. W tym ostatnim przypadku wstępnej selekcji odpowiednich wykonawców EBC dokonuje według swojego uznania.
4.
EBC może także zamieścić ogłoszenie o zamówieniu na swojej stronie internetowej lub posługując się innymi właściwymi mediami. W takim przypadku zapytanie ofertowe zostaje przesłane do wszystkich wykonawców, którzy w terminie określonym przez EBC wyrazili zainteresowanie wzięciem udziału w procedurze.
5. 23
Otrzymane oferty podlegają ocenie na podstawie kryteriów określonych w zapytaniu ofertowym. Po zakończeniu oceny ofert pisemnych EBC może rozpocząć negocjacje z oferentami, jeżeli taka możliwość była wskazana w zapytaniu ofertowym. Negocjacje mogą być prowadzone albo kolejno z poszczególnymi oferentami według rankingu, albo równocześnie z kilkoma wykonawcami, którzy najlepiej spełniają kryteria udzielenia zamówienia.
6.
EBC udziela zamówienia oferentowi najlepiej spełniającemu kryteria określone w zapytaniu ofertowym.
7.
Procedura jest przeprowadzana w zgodzie z ogólnymi zasadami określonymi w art. 3. Przepisy art. 19, 20, 21, 24 oraz 27 stosuje się odpowiednio.
Artykuł  30

Zawiadamianie oferentów i lista wykonawców

1.
Po podjęciu decyzji w sprawie udzielenia zamówienia, EBC w odpowiednim czasie informuje na piśmie pozostałych oferentów o wyniku procedury przetargowej.
2. 24
Oferenci mogą, w terminie 15 dni od otrzymania powiadomienia, żądać przedstawienia im przez EBC przyczyn odrzucenia ich oferty oraz przedstawienia im kopii wszystkich dokumentów odnoszących się do oceny ich oferty.
3.
EBC publikuje co roku wykaz zamówień o wartości przekraczającej 50.000 EUR, które zostały udzielone na zasadach określonych w art. 29, lub w stosunku do których zastosowano wyjątek na podstawie art. 6 ust. 1. Wykaz podaje nazwy wykonawców, którym udzielono zamówień, oraz ich przedmiot i wartość.
Artykuł  31

Zamówienia z wolnej ręki

Jeżeli szacunkowa wartość zamówienia bez podatku VAT wynosi mniej niż 10.000 EUR lub gdy zastosowano wyjątek na podstawie art. 6 ust. 1, EBC może udzielić zamówienia na podstawie jednej oferty.

ROZDZIAŁ  IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  32

Odwołanie procedur przetargowych

1.
EBC może odwołać procedurę przetargową w każdym czasie przed podpisaniem umowy, a kandydatom ani oferentom nie przysługuje prawo żądania odszkodowania.
2.
Decyzja EBC o odwołaniu procedury musi być zgodna z ogólnymi zasadami określonymi w art. 3.
3.
EBC uzasadnia decyzję i podaje ją do wiadomości kandydatów i oferentów.
Artykuł  33

Procedura odwoławcza

1.
W przypadku procedur udzielania zamówień publicznych przeprowadzanych na podstawie przepisów rozdziału II, kandydaci/ oferenci mogą na piśmie zaskarżyć decyzję EBC w przedmiocie odrzucenia ich wniosku lub oferty w terminie 15 dni od otrzymania uzasadnienia, o którym mowa w art. 28 ust. 3, a gdy nie składają wniosku o uzasadnienie, w terminie 15 dni od otrzymania zawiadomienia. W odwołaniu należy podać wszystkie istotne informacje oraz zastrzeżenia wraz z wyjaśnieniami.
2.
Odwołanie podlega rozpatrzeniu przez organ EBC do spraw kontroli zamówień publicznych. Jeżeli organ ten uzna, że decyzja o odrzuceniu wniosku lub oferty skarżącego została podjęta z naruszeniem niniejszej decyzji lub ogólnych zasad prawa zamówień publicznych, wówczas nakazuje ponowne przeprowadzenie procedury przetargowej lub jej części albo wydaje ostateczną decyzję. W innym przypadku odwołanie podlega oddaleniu. Organ do spraw kontroli zamówień publicznych zawiadamia skarżącego na piśmie o podjętym rozstrzygnięciu w przeciągu miesiąca od otrzymania odwołania. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie.
3.
Odwołanie nie wywołuje skutku zawieszającego. W razie potrzeby organ do spraw kontroli zamówień publicznych może zawiesić procedurę o udzielenie zamówienia publicznego lub wstrzymać udzielenie zamówienia.
Artykuł  34

Jurysdykcja

Wyłączną jurysdykcję do rozpatrywania wszelkich sporów pomiędzy EBC a wykonawcą związanych z niniejszą decyzją lub konkretną procedurą o udzielenie zamówienia publicznego posiada Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. Jeśli jest dostępna procedura odwoławcza wskazana w art. 33, skarżący wstrzyma się ze skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości do czasu wydania decyzji EBC w przedmiocie odwołania. Bieg terminów określonych w Traktacie rozpoczyna się z chwilą otrzymania decyzji w przedmiocie odwołania.

Artykuł  35

Wejście w życie

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2007 r. oraz uchyla i zastępuje zarządzenie administracyjne 05/2006 z 27 czerwca 2006 w sprawie zamówień EBC.
2.
Procedury przetargowe rozpoczęte przed wejściem w życie niniejszej decyzji będą przeprowadzane do końca na zasadach określonych w zarządzeniu administracyjnym 05/2006. Dla celów tego przepisu za początek procedury przetargowej uznaje się dzień, w którym ogłoszenie o zamówieniu zostało przesłane do Dziennika Urzędowego, a gdy ogłoszenie takie nie jest wymagane, dzień, w którym EBC zaprosił jednego lub kilku wykonawców do złożenia oferty.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 3 lipca 2007 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET
______

(1) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, str. 33.

(2) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 2006/97/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 107).

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2005, str. 1).

(4) Dz.U. L 320 z 21.10.2004, str. 21.

(5)Rozporządzenie nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1).

1 Art. 1 lit. p) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
2 Art. 1 lit. q) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
3 Art. 2 ust. 3 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
4 Art. 2 ust. 3 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
5 Art. 2 ust. 3 lit. c):

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.

6 Art. 4 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2012/10 (2012/367/UE) z dnia 19 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.178.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 września 2012 r.

7 Art. 6 ust 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
8 Art. 6 ust. 2 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b) decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
9 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
10 Art. 13 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
11 Art. 13 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
12 Art. 15 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
13 Art. 16a dodany przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
14 Art. 21 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.

15 Art. 24 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
16 Art. 24 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
17 Art. 24 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
18 Art. 24 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 8 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
19 Art. 24 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 8 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
20 Art. 28 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
21 Art. 28 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
22 Art. 29 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
23 Art. 29 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
24 Art. 30 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.184.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2007/5 określająca zasady udzielania zamówień publicznych
Data aktu: 03/07/2007
Data ogłoszenia: 14/07/2007
Data wejścia w życie: 01/08/2007