KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości(1), w szczególności jej art. 21c,
uwzględniając dyrektywę 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych(2), w szczególności jej art. 21b,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 18 dyrektywy 96/48/WE oraz z art. 18 dyrektywy 2001/16/WE podmiot zamawiający lub jego oficjalny przedstawiciel wzywa wybraną w tym celu jednostkę notyfikowaną do zastosowania procedury weryfikacji "WE", o której mowa w załącznikach VI do powołanych dyrektyw.
(2) Na podstawie wystawionego przez jednostkę notyfikowaną świadectwa zgodności oraz dołączonej do niego dokumentacji technicznej podmiot zamawiający lub jego oficjalny przedstawiciel sporządza deklarację weryfikacji "WE".
(3) Punkt 2 załącznika VI do dyrektywy 96/48/WE i pkt 2 załącznika VI do dyrektywy 2001/16/WE stanowią, że podsystem podlega kontroli na każdym z następujących etapów: projektu ogólnego; konstrukcji podsystemu, w tym, w szczególności, prac w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, montażu składników oraz całościowego dostosowania; oraz końcowych prób podsystemu.
(4) Aktualna koncepcja "końcowych prób podsystemu" nie jest wystarczająco jasna i precyzyjna. Obejmuje ona kontrolę zgodności podsystemu z przepisami dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE oraz z innymi stosownymi przepisami, a także sprawdzenie, czy podsystem może zostać oddany do eksploatacji, w szczególności poprzez weryfikację interfejsów z pozostałymi podsystemami w warunkach eksploatacyjnych.
(5) Istnieją jednak próby, które producent może przeprowadzić na wyodrębnionym składniku interoperacyjności lub podsystemie, niezależnie od docelowego środowiska, w którym taki składnik lub podsystem zostanie zainstalowany i ma być eksploatowany. Takie użyteczne i końcowe próby "autonomiczne" są niezależne od sieci kolejowej, w której dany produkt ma być eksploatowany.
(6) W załącznikach VI do dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE należy zatem przewidzieć możliwość ubiegania się przez producenta o ocenę wstępną (na etapie projektowania lub budowy), której następstwem będzie wystawienie przez jednostkę notyfikowaną pośredniego potwierdzenia weryfikacji. Na podstawie takiego potwierdzenia główny wykonawca lub producent będzie mógł sporządzić "deklarację WE pośredniej zgodności składnika interoperacyjności lub podsystemu" dla danego etapu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 czerwca 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jacques BARROT |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 114).
(2) Dz.U. L 110 z 20.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/50/WE.