Decyzja 2007/344/WE w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 maja 2007 r.
w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2085)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/344/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja 676/2002/WE (decyzja o spektrum radiowym) zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia publikacji ich krajowych zestawień przydziału częstotliwości radiowych oraz informacji o prawach, warunkach, procedurach, opłatach i taryfach dotyczących korzystania z widma radiowego, jeśli jest to istotne dla osiągnięcia celu określonego w art. 1 tej decyzji. Państwa członkowskie aktualizują te informacje i podejmują środki służące stworzeniu odpowiednich baz danych celem publicznego udostępnienia tych informacji, w stosownych przypadkach zgodnie z odpowiednimi środkami harmonizującymi podejmowanymi na podstawie art. 4 tej decyzji.

(2) W ramach przeprowadzonego na zlecenie Komisji badania(2) stwierdzono, że mimo dotychczasowych starań udostępniane publicznie przez państwa członkowskie informacje o wykorzystaniu widma radiowego w dalszym ciągu różnią się, jeśli chodzi o stopień szczegółowości, format, łatwość dostępu oraz częstotliwość aktualizacji. Różnice te mogą wpływać na warunki prowadzenia działalności gospodarczej, planowanie inwestycji i podejmowanie decyzji w kontekście wspólnego rynku produktów i usług, jak również na działalność produkcyjną. Informacje o warunkach korzystania z częstotliwości mogą ponadto ułatwiać włączenie się małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a pośrednio wspierać trwały wzrost całej branży łączności elektronicznej.

(3) Dostępność odpowiednich informacji ma zasadnicze znaczenie w kontekście lepszego stanowienia prawa, ponieważ wyeliminowanie zbędnych środków restrykcyjnych i wprowadzenie możliwości handlu prawami do korzystania z częstotliwości wymaga zrozumiałych, wiarygodnych i aktualnych informacji dotyczących faktycznego ich wykorzystania.

(4) Łatwy dostęp do informacji o widmie radiowym i bardziej przyjazną ich prezentację użytkownikom w całej Wspólnocie zapewniłoby utworzenie wspólnego punktu informacyjnego. Aby rozwiązanie to było skuteczne, informacje te powinny być przedstawiane we wspólnym dla wszystkich państw członkowskich formacie o jednolitej zawartości oraz powinna być zapewniona możliwość ich przekazywania z krajowych baz danych przy pomocy nowoczesnych rozwiązań automatycznej transmisji danych, co pozwoli uniknąć konieczności angażowania dodatkowych pracowników do wprowadzania danych krajowych do wspólnego systemu informacyjnego.

(5) Wśród państw członkowskich i przedstawicieli branży panuje zasadnicza zgoda na stosowanie systemu stworzonego przez Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne (European Radiocommunications Office, zwane dalej ERO)(3). System informacji o częstotliwościach ERO (ERO Frequency Information System, zwany dalej EFIS) jest publicznie dostępny w Internecie i umożliwia wyszukiwanie i porównywanie oficjalnych informacji na temat widma radiowego w Europie, o ile informacje takie zostały przekazane przez krajowe organy administracji. System ten powinien być stosowany przez wszystkie państwa członkowskie.

(6) W dniu 8 grudnia 2005 r. Komisja udzieliła CEPT (CEPT - European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) mandatu dotyczącego wykorzystania systemu EFIS do celów publikowania i dostępu do informacji o widmie radiowym we Wspólnocie. Jak wynika z końcowego sprawozdania CEPT dotyczącego wykonania mandatu, możliwe jest stosowanie systemu EFIS jako wspólnego portalu informacyjnego we Wspólnocie Europejskiej, zgodnie z celami określonymi w mandacie. Dnia 5 października 2006 r. Komitet ds. Widma Radiowego zatwierdził końcowe sprawozdanie CEPT i potwierdził wymienione w mandacie cele. Wyniki wykonania mandatu należy zastosować we Wspólnocie Europejskiej.

(7) Europejski portal informacji o widmie radiowym nie powinien zastępować krajowych baz danych o częstotliwościach, lecz ma stanowić ich uzupełnienie, stanowiąc wspólny punkt informacyjny z funkcjami wyszukiwania i porównywania na poziomie europejskim, wykorzystujący informacje o jednakowym stopniu szczegółowości przekazywane w jednolitym formacie.

(8) Komitet ds. Oceny Zgodności Telekomunikacyjnej i Nadzoru Rynku (TCAM - Telecommunications Conformity Assessment and Market Surveillance Committee), utworzony na mocy dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (dyrektywa RTTE)(1) podjął starania o ujednolicenie sposobu prezentacji specyfikacji interfejsów radiowych. Warunki te są istotne z punktu widzenia art. 5 decyzji o spektrum radiowym i uważane są za informacje istotne dla ogółu odbiorców, które powinny być udostępnione przez wszystkie państwa członkowskie.

(9) Udostępnianie informacji dotyczących praw do użytkowania częstotliwości może wymagać szczególnych starań ze strony państw członkowskich, ma ono jednak ogromne znaczenie dla przejrzystej, skutecznej i opartej na zasadach rynkowych polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie mogą potrzebować więcej czasu na spełnienie wymogu udostępniania tego rodzaju informacji.

(10) Wszystkim zainteresowanym podmiotom należy zagwarantować łatwy dostęp do informacji pod warunkiem przestrzegania wspólnotowych przepisów w zakresie tajemnicy handlowej, w szczególności przepisów dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(8).

(11) Niniejszą decyzję należy wdrożyć i stosować z zachowaniem pełnej zgodności z zasadami i wymogami dotyczącymi ochrony danych osobowych zgodnie z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(6) oraz zgodnie z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)(7).

(12) Przydatność systemu EFIS dla państw członkowskich i ogółu odbiorców należy okresowo kontrolować celem zapewnienia, że cele wymienione w mandacie są skutecznie realizowane.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest zapewnienie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie za pomocą wspólnego punktu informacyjnego oraz ujednoliconego formatu i zawartości tych informacji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie udostępniają publicznie przez Internet porównywalne informacje o wykorzystaniu częstotliwości w poszczególnych państwach członkowskich, wykorzystując w tym celu System informacji o częstotliwościach ERO (EFIS) stworzony przez Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne (ERO) jako wspólny punkt dostępu.

Artykuł  3
1.
Każde państwo członkowskie przekazuje do EFIS następujące informacje dotyczące wykorzystania widma radiowego na jego terytorium:

a) indywidualnie, dla każdego zakresu częstotliwości:

– przeznaczenie dla służb radiokomunikacyjnych zgodnie z definicjami zawartymi w Regulaminie Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU),

– zastosowania, przy użyciu określeń dostępnych w EFIS,

– specyfikacje interfejsów radiowych zgodnie z formatem określonym w załączniku I,

– indywidualne prawa do użytkowania częstotliwości zgodnie z formatem określonym w załączniku II;

b) ogólnie, dla wykorzystania widma radiowego:

– informacje o krajowym punkcie kontaktowym udzielającym odpowiedzi na publiczne zapytania, dotyczące uzyskania krajowych informacji o widmie radiowym, które nie są dostępne poprzez wspólny europejski punkt informacyjny, jak również informacji o obowiązujących procedurach i warunkach przyznawania krajowych praw do użytkowania częstotliwości,

– jeśli istnieje, krajową politykę i strategię w zakresie widma radiowego w formie sprawozdania.

2.
Państwa członkowskie dokonują aktualizacji informacji wymienionych w ust. 1 co najmniej raz w roku do dnia 1 stycznia 2010 r., a dwa razy w roku po tej dacie. Aktualizacji dokonuje się albo przez ręczne wprowadzanie danych przez Internet, albo przez automatyczne ich przesłanie przy użyciu określonego formatu wymiany danych.
Artykuł  4

Państwa członkowskie informują Komisję, jeśli uznają, że możliwości techniczne, integralność i wiarygodność EFIS są niewystarczające, by mógł on nadal służyć jako wspólny punkt informacyjny.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Przepisy dotyczące informacji o indywidualnych prawach do użytkowania częstotliwości stosuje się od dnia 1 stycznia 2010 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 maja 2007 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) Study on information on the allocation, availability and use of radio spectrum in the Community, IDATE, luty 2005 (Badanie dotyczące informacji na temat przeznaczenia, dostępności i wykorzystania widma radiowego we Wspólnocie).

(3) Europejskie Biuro Radiokomunikacyjne jest organizacją międzynarodową utworzoną na mocy Konwencji w sprawie utworzenia Europejskiego Biura Radiokomunikacyjnego, podpisanej w Hadze dnia 23 czerwca 1993 r.

(4) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.

(6) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.

(7) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2006/24/WE (Dz.U. L 105 z 13.4.2006, str. 54).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format specyfikacji interfejsów radiowych

Państwa członkowskie przekazują, bądź przez odniesienie do właściwej normy bądź przez opis z ewentualnymi uwagami, dane dotyczące następujących parametrów:

1) plan kanałowy;

2) modulacja/zajmowana szerokość pasma;

3) kierunek nadawania dupleksowego/odstęp dupleksowy;

4) moc nadawania/gęstość mocy;

5) zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów;

6) procedura autoryzacyjna;

7) dodatkowe wymogi zasadnicze zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 1999/5/WE;

8) podstawy planowania częstotliwości.

ZAŁĄCZNIK  II

Format informacji dotyczących praw do użytkowania częstotliwości

Informacje dotyczące praw do użytkowania częstotliwości mogą być ograniczone do zakresów częstotliwości wykorzystywanych do świadczenia usług łączności elektronicznej, które są zbywalne zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2002/21/WE lub przyznawane w ramach procedury selekcji konkurencyjnej lub porównawczej zgodnie z dyrektywą 2002/20/WE.

Dla odpowiednich zakresów częstotliwości państwa członkowskie przekazują następujące informacje, zgodnie z wymogami dyrektyw 95/46/WE i 2002/58/WE'oraz wspólnotowych i krajowych przepisów dotyczących tajemnicy handlowej:

1) tożsamość posiadacza prawa do użytkowania częstotliwości radiowej;

2) datę wygaśnięcia prawa lub, jeśli nie jest określona, przewidywany okres obowiązywania;

3) zakres geograficzny ważności prawa, poprzez podanie przynajmniej informacji, czy ma ono charakter lokalny (ograniczony do jednej stacji nadawczej), regionalny czy krajowy;

4) informację, czy prawo jest zbywalne.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.129.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/344/WE w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie
Data aktu: 16/05/2007
Data ogłoszenia: 17/05/2007
Data wejścia w życie: 17/05/2007, 01/01/2008