Decyzja 2007/243/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 kwietnia 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 1663)

(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/243/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała, za kwalifikujące się do zwrotu; kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Komisja, dla przypadków objętych niniejszą decyzją, przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 25 stycznia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Finlandii, Republiki Francuskiej, Republiki Greckiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Sporządzono w Brukseli, dnia 18 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji

Mariann FISCHER BOEL

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 6 7 0 1

MS Środek Rok finansowy Uzasadnienie Rodzaj korekty % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 577,47 - 577,47 0,00
Ogółem AT EUR - 577,47 - 577,47 0,00
BE Rozliczenie rachunków 2001 Rozliczenie rachunków za 2001 r. określona kwota EUR - 45.922,50 - 45.922,50 0,00
BE Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 53.786,11 - 29.109,11 - 24.677,00
Ogółem BE EUR - 99.708,61 - 75.031,61 - 24.677,00
DE Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 2.372.552,57 0,00 - 2.372.552,57
DE Rozliczenie rachunków 2004 Rozliczenie rachunków za 2004 r. określona kwota EUR - 848.720,33 0,00 - 848.720,33
DE Rozliczenie rachunków 2005 Rozliczenie rachunków za 2005 r. określona kwota EUR - 1.475.549,22 0,00 - 1.475.549,22
DE Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 123.145,69 - 188.245,69 65.100,00
DE Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 134.267,39 0,00 - 134.267,39
Ogółem DE EUR - 4.954.235,20 - 188.245,69 - 4.765.989,51
DK Refundacje wywozowe 2000 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 4.042.587,64 0,00 - 4.042.587,64
DK Refundacje wywozowe 2000 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 1.694.642,72 0,00 - 1.694.642,72
DK Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 11.636.374,73 0,00 - 11.636.374,73
DK Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 5.847.108,45 0,00 - 5.847.108,45
DK Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 14.620.538,05 0,00 - 14.620.538,05
DK Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 6.732.926,94 0,00 - 6.732.926,94
DK Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 2 % DKK - 3.239.587,36 0,00 - 3.239.587,36
DK Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli podmiany zryczałtowana 5 % DKK - 1.450.243,99 0,00 - 1.450.243,99
DK Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 68.177,57 - 68.177,57 0,00
Ogółem DK DKK - 49.264.009,88 0,00 - 49.264.009,88
Ogółem DK EUR - 68.177,57 - 68.177,57 0,00
ES Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 9.070.409,96 - 9.197.146,98 126.737,02
ES Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 7.923.714,21 - 7.940.441,61 16.727,40
ES Przekroczenie pułapów finansowych 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR 339.296,14 339.296,14 0,00
ES Owoce i warzywa - Orzechy (inne środki) 2003 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 28.111.606,97 0,00 - 28.111.606,97
ES Owoce i warzywa - Orzechy (inne środki) 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 32.542.235,13 0,00 - 32.542.235,13
ES Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2003 Pomidory dostarczane poza normalnymi godzinami pracy właściwych organów nie mogły być we właściwy sposób skontrolowane, niewystarczająca zgodność rejestrów z oficjalnymi dokumentami księgowymi zryczałtowana 5 % EUR - 1.850.032,92 0,00 - 1.850.032,92
ES Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2004 Pomidory dostarczane poza normalnymi godzinami pracy właściwych organów nie mogły być we właściwy sposób skontrolowane, niewystarczająca zgodność rejestrów z oficjalnymi dokumentami księgowymi zryczałtowana 5 % EUR - 2.240.283,54 0,00 - 2.240.283,54
ES Działania promocyjne 2003 Niekwalifikowalność programu określona kwota EUR - 20.244,02 0,00 - 20.244,02
ES Działania promocyjne 2004 Niekwalifikowalność programu określona kwota EUR - 70.997,92 0,00 - 70.997,92
ES Działania promocyjne 2003 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 438.782,10 0,00 - 438.782,10
ES Działania promocyjne 2004 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 500.158,94 0,00 - 500.158,94
ES Działania promocyjne 2005 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 262.486,51 0,00 - 262.486,51
ES Działania promocyjne 2006 Błędy w kontrolach rachunków i kontrolach technicznych zryczałtowana 10 % EUR - 32.893,85 0,00 - 32.893,85
Ogółem ES EUR - 82.724.549,93 - 16.798.292,45 - 65.926.257,48
FR OTMS 2001 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 2.150.231,66 0,00 - 2.150.231,66
FR OTMS 2002 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 4.742.809,12 0,00 - 4.742.809,12
FR OTMS 2003 Niewystarczające i brakujące bezpośrednie kontrole działalności zryczałtowana 10 % EUR - 1.792.725,04 0,00 - 1.792.725,04
FR Owoce i warzywa - Przetwarzanie brzoskwiń i gruszek 2003 Płatności wielokrotnie dokonywano po upływie wyznaczonego terminu określona kwota EUR - 22.494,75 0,00 - 22.494,75
FR Przechowywanie alkoholu w magazynach państwowych 2001 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 2.226,40 0,00 - 2.226,40
FR Przechowywanie alkoholu w magazynach państwowych 2002 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 14.188,94 0,00 - 14.188,94
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Słabość kontroli dodatkowych zryczałtowana 2 % EUR - 1.995.633,00 0,00 - 1.995.633,00
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Słabość systemu kontroli kredytów preferencyjnych: niewystarczające kontrole dowodów płatności i realizacji inwestycji zryczałtowana 5 % EUR - 2.931.588,00 0,00 - 2.931.588,00
FR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2004 Słabość kontroli dodatkowych zryczałtowana 2 % EUR - 2.568.245,00 0,00 - 2.568.245,00
Ogółem FR EUR - 16.220.141,91 0,00 - 16.220.141,91
GR Płatności bezpośrednie 2004 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 5 % EUR - 14.991.119,26 0,00 - 14.991.119,26
GR Płatności bezpośrednie 2004 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 10 % EUR - 20.792.615,42 0,00 - 20.792.615,42
GR Płatności bezpośrednie 2005 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 5 % EUR - 27.702,71 0,00 - 27.702,71
GR Płatności bezpośrednie 2005 LPIS nie w pełni funkcjonuje zgodnie z wymaganą normą, a kontrole na miejscu przeprowadza się zbyt późno, by mogły być skuteczne zryczałtowana 10 % EUR - 30.657,51 0,00 - 30.657,51
GR Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2003 Dane wskazane w rejestrach nie zostały uzgodnione z oficjalnymi rachunkami organizacji producentów; dane przekazywane przez organizację producentów nie zwierały informacji dotyczących wydajności zryczałtowana 5 % EUR - 1.231,08 0,00 - 1.231,08
GR Owoce i warzywa - Przetwarzanie pomidorów 2004 Dane wskazane w rejestrach nie zostały uzgodnione z oficjalnymi rachunkami organizacji producentów; dane przekazywane przez organizację producentów nie zwierały informacji dotyczących wydajności zryczałtowana 5 % EUR - 417.259,82 0,00 - 417.259,82
GR POSEI 2003 Niewystarczające dowody na to, że korzyść z pomocy została przeniesiona na końcowego użytkownika, niewystarczające kontrole przy przywozie produktów na wyspę, brak IACS zryczałtowana 5 % EUR - 952.833,44 0,00 - 952.833,44
GR POSEI 2004 Niewystarczające dowody na to, że korzyść z pomocy została przeniesiona na końcowego użytkownika, niewystarczające kontrole przy przywozie produktów na wyspę, brak IACS zryczałtowana 5 % EUR - 952.833,58 0,00 - 952.833,58
GR Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - środki towarzyszące 2001 Ogółem miesięczne deklaracje przekraczają kwotę deklaracji rocznej określona kwota EUR - 67.732,00 0,00 - 67.732,00
Ogółem GR EUR - 38.233.984,82 0,00 - 38.233.984,82
IE Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 1.021.717,84 -1.232.358,00 210.640,16
IE Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 122.295,66 - 122.295,66 0,00
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2002 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 676.675,34 0,00 - 676.675,34
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2003 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 1.444.677,65 0,00 - 1.444.677,65
IE Mleko w proszku przetwarzane na kazeinę 2004 Niewystarczająca kontrola procesu produkcji zryczałtowana 5 % EUR - 378.635,48 0,00 - 378.635,48
Ogółem IE EUR - 3.644.001,97 - 1.354.653,66 - 2.289.348,31
IT Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 48.554.937,39 - 48.865.275,10 310.337,71
IT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 47.896,46 - 47.896,46 0,00
IT Rozwój obszarów wiejskich, Gwarancja - nowe środki 2003 Niewystarczające kontrole minimalnych norm, niepełna analiza ryzyka przy wyborze beneficjentów, którzy powinni być poddani kontroli na miejscu zryczałtowana 2 % EUR - 292.013,00 0,00 - 292.013,00
IT Wino - Restrukturyzacja 2003 Przeszacowanie obszarów uprawy winorośli określona kwota EUR - 791.044,51 0,00 - 791.044,51
IT Wino - Restrukturyzacja 2004 Przeszacowanie obszarów uprawy winorośli określona kwota EUR - 1.587.599,85 0,00 - 1.587.599,85
Ogółem IT EUR - 51.273.491,21 - 48.913.171,56 - 2.360.319,65
LU Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 89.099,53 - 89.099,53 0,00
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 132.471,39 - 42.350,66 - 90.120,73
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 14.637,53 - 14.637,53 0,00
Ogółem LU EUR - 236.208,45 - 146.087,72 - 90.120,73
NL Rozliczenie rachunków 2003 Rozliczenie rachunków za 2003 r. określona kwota EUR - 159.196,13 0,00 - 159.196,13
NL Refundacje wywozowe 1999 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 1.337.421,43 0,00 - 1.337.421,43
NL Refundacje wywozowe 2000 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 15.460.584,91 0,00 - 15.460.584,91
NL Refundacje wywozowe 2001 Niewystarczająca ilość kontroli podmiany zryczałtowana 5 % EUR - 9.866.616,71 0,00 - 9.866.616,71
Ogółem NL EUR - 26.823.819,18 0,00 - 26.823.819,18
Korekty ogółem - budżetu 05 07 01 07
P. Czł. Środek Rok finansowy Uzasadnienie Rodzaj korekty % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
FI Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 59.957,06 - 930.760,36 870.803,30
FI Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 4.383,80 - 4.383,80 0,00
Ogółem FI EUR - 64.340,86 - 935.144,16 870.803,30
GB Audyt finansowy - Zaległe płatności 2003 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 18.692,31 0,00 - 18.692,31
GB Audyt finansowy - Zaległe płatności 2004 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona określona kwota EUR - 53.718.181,34 - 54.438.176,05 719.994,71
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 177.600,74 - 177.600,74 0,00
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota GBP - 5.043,95 - 5.043,95 0,00
GB Odzyskane kwoty 2003 Niewłaściwa klasyfikacja nieprawidłowości określona kwota GBP - 23.387,80 0,00 - 23.387,80
Ogółem GB EUR - 53.914.474,39 - 54.615.776,79 701.302,40
Ogółem GB GBP - 28.431,75 - 5.043,95 - 23.387,80
PT Audyt finansowy - Zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR - 400.433,43 - 521.198,20 120.764,77
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2003 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 30.352,11 0,00 - 30.352,11
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR - 139,80 - 139,80 0,00
Ogółem PT EUR - 430.925,34 - 521.338,00 90.412,66

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024