(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3868)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/590/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 2 września 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(1), w szczególności jej art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 94/360/WE z dnia 20 maja 1994 r. w sprawie zmniejszonej częstotliwości bezpośrednich kontroli przesyłek niektórych produktów sprowadzanych z państw trzecich na mocy dyrektywy Rady 90/675/EWG(2) punkty kontroli granicznej są odpowiedzialne za prowadzenie spisów dotyczących kontroli produktów przywożonych do Wspólnoty.
(2) Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (Traces) ustanowiony decyzją Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu Traces i zmieniającą decyzję 92/486/EWG(3) dotyczącą zgłaszania danych na temat całego przywozu zwierząt oraz produktów pochodzenia zwierzęcego z krajów trzecich oraz wystawiania wspólnych powszechnych weterynaryjnych dokumentów wejścia w granicznych punktach kontroli. Urzędowi lekarze weterynarii oraz personel im podległy nie muszą prowadzić dalej innych rejestrów lub spisów dokumentujących taki przywóz. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 94/360/WE w celu uniknięcia powielania wysiłków w odniesieniu do rejestrowania pewnych danych w punktach kontroli granicznej.
(3) Decyzja Rady i Komisji 2002/309/WE, Euratom z dnia 4 kwietnia 2002 r. w sprawie zawarcia siedmiu umów z Konfederacją Szwajcarską(4) zatwierdza, między innymi umowę dotyczącą handlu produktami rolnymi. Częstotliwość kontroli niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego w punktach kontroli granicznej została określona w dodatku 10 załącznika 11 tej umowy. Należy zaktualizować załącznik II decyzji 94/360/WE w celu odniesienia się do takich postanowień.
(4) Decyzja Rady 2002/979/WE z dnia 18 listopada 2002 r. w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania niektórych postanowień Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Chile, z drugiej strony(5) zatwierdza Układ o Stowarzyszeniu. Częstotliwość kontroli niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego w punktach kontroli granicznej została określona postanowieniami Układu o Stowarzyszeniu. Należy zaktualizować załącznik II decyzji 94/360/WE w celu odniesienia się do takich postanowień.
(5) Decyzja Komisji 2001/812/WE z dnia 21 listopada 2001 r. ustanawiająca wymogi dla zatwierdzenia urzędów kontroli granicznej odpowiedzialnych za kontrolę weterynaryjną produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(6) przewiduje działanie granicznych punktów kontroli zgodnie z dyrektywą 97/78/WE.
(6) W świetle zdobytych doświadczeń należy dostosować tekst decyzji 2001/812/WE w celu uproszczenia handlu niektórymi produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i uelastycznienia obrotu produktami objętymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1774/2002 z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).
(7) Wysyłka w temperaturze otoczenia niektórych głęboko zmrożonych lub schłodzonych, łatwopsujących się produktów małej objętości takich jak krew oraz produkty krwiopochodne pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do użytku technicznego lub farmaceutycznego w małych, hermetycznie zamkniętych pojemnikach powinna być obsługiwana i kontrolowana przez graniczne punkty kontroli, których obiekty są zatwierdzone wyłącznie do obsługi wysyłek w temperaturach otoczenia.
(8) Obecnie istnieje wymóg utworzenia dodatkowych obiektów w punktach kontroli granicznej, jeśli liczba wysyłek przekroczy 500 rocznie, jednak wartość ta nie bierze pod uwagę ryzyka i powinna zostać zastąpiona bardziej odpowiednim systemem opartym na dokonanej przez właściwe organy zainteresowanego państwa członkowskiego ocenie ryzyka związanego z przeładunkiem różnych kategorii produktów w tym samym obiekcie, w którym jeden produkt lub produkt innej kategorii jest w rzeczywistości wyłącznie fizycznie przeładowywany i poddawany kontroli w rzadkich przypadkach.
(9) Jednak wielkość 500 wysyłek rocznie powinna być brana pod uwagę jako wartość orientacyjna, powyżej której wymagane będą dodatkowe obiekty w punktach kontroli granicznej, chyba że właściwe organy dokonają obiektywnej oceny przeładunku różnych produktów w danym miejscu, z której wynikać będzie, że ze względu na stopień ryzyka zanieczyszczenia krzyżowego lub zagrożenia dla zdrowia nie ma potrzeby ustanawiania dodatkowych obiektów.
(10) Ocena ryzyka oraz podstawy dla podjętych przez właściwe organy działań we wszystkich podlegających im punktach kontroli granicznej są zgłaszane Komisji.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 września 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. Sprostowanie w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1).
(2) Dz.U. L 158 z 25.6.1994, str. 41. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 237/2002 (Dz.U. L 80 z 23.3.2002, str. 40).
(3) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 63. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/515/WE (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, str. 29).
(4) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 352 z 30.12.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 306 z 23.11.2001, str. 28.
(7) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 208/2006 (Dz.U. L 36 z 8.2.2006, str. 25).