Decyzja 2006/39/WE w sprawie zatwierdzenia nadzwyczajnej pomocy krajowej przyznanej przez Republikę Cypryjską rolnikom cypryjskim w celu spłacenia części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego na długo przed przystąpieniem Cypru do Unii Europejskiej

DECYZJA RADY
z dnia 23 stycznia 2006 r.
w sprawie zatwierdzenia nadzwyczajnej pomocy krajowej przyznanej przez Republikę Cypryjską rolnikom cypryjskim w celu spłacenia części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego na długo przed przystąpieniem Cypru do Unii Europejskiej

(2006/39/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 88 ust. 2 akapit trzeci,

uwzględniając wniosek Republiki Cypryjskiej z dnia 21 listopada 2005 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 21 listopada 2005 r. Cypr przedłożył Radzie wniosek o podjęcie decyzji zgodnie z art. 88 ust. 2 akapit trzeci Traktatu oświadczając, że ponieważ plan przyznania przez Cypr pomocy krajowej rolnikom cypryjskim w celu spłacenia części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego na długo przed przystąpieniem Cypru do Unii Europejskiej wynika z nadzwyczajnych okoliczności, jest on zgodny ze wspólnym rynkiem.

(2) Rząd cypryjski podejmował intensywne wysiłki zmierzające do przywrócenia do zawodu dziesiątków tysięcy rolników i mieszkańców obszarów wiejskich, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia swoich gospodarstw i domów po inwazji tureckiej w 1974 r.

(3) W celu umożliwienia tym rolnikom i mieszkańcom obszarów wiejskich prowadzenia działalności na Cyprze przyznano kredyty z gwarancjami rządowymi na zakup maszyn i żywego inwentarza lub na realizację innych inwestycji w sektorze rolnictwa.

(4) W latach dziewięćdziesiątych Cypr stanął w obliczu niespotykanej i poważnej, trwającej 7 lat suszy o druzgocących konsekwencjach dla produkcji w sektorze rolniczym oraz dla przychodów gospodarstw rolnych. Mając nadzieję na lepsze zbiory w następnym roku, wielu rolników cypryjskich, którzy ucierpieli z powodu suszy, zaciągnęło pożyczki na zakup środków produkcji w gospodarstwie rolnym, wpadając przez to rok po roku w pułapkę skumulowanego zadłużenia. Zakres strat poniesionych przez rolników cypryjskich oraz kumulacja ich zadłużenia wpłynęła na ich zdolność do spłacenia zaciągniętych kredytów.

(5) Na początku roku 1999 rząd podjął zobowiązanie polityczne do zajęcia się problemem skumulowanego zadłużenia gospodarstw rolnych, jednak z powodu fiaska w osiągnięciu porozumienia ze związkami zawodowymi rolników proponowany plan spłaty zadłużenia nie został zrealizowany przed przystąpieniem do Unii. Dopiero po długich dyskusjach i w wyniku presji poważnych wyzwań stojących przed sektorem rolnictwa na Cyprze po przystąpieniu związki zawodowe rolników zdecydowały się na zmianę stanowiska.

(6) Po przystąpieniu Cypru do Unii sektor rolnictwa na Cyprze przeżywa okres długotrwałego kryzysu, w przeciwieństwie do wszystkich innych nowych Państw Członkowskich zarejestrowano też spadek przychodów gospodarstw rolnych. Odnotowano znaczący spadek cen producenta w przypadku zbóż i owoców, oprócz owoców cytrusowych. Nie można było znaleźć normalnych rynków zbytu dla dużej części zbiorów winogron, więc Cypr poprosił o pomoc wspólnotową i otrzymał ją w celu realizacji planu natychmiastowego wykopania winorośli. Przewidując potrzebę dostosowania, zmian oraz dywersyfikacji, w Krajowym planie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2004-2006 zawarto wiele planów i programów wymagających znaczących inwestycji ze strony rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Jednak okazało się, że skumulowane zadłużenie gospodarstw rolnych z okresu przed przystąpieniem było główną przeszkodą w realizacji tego planu, jako że banki i inne instytucje finansowe wymagają spłaty poprzednich kredytów przed przyznaniem nowych.

(7) Odmowa udzielenia dalszych pożyczek przez instytucje kredytowe stanowi główną przeszkodę w wysiłkach zmierzających do modernizacji i ulepszenia działania jednostek produkcji rolnej i zwierzęcej. Ten brak modernizacji oraz wynikająca z niego niższa wydajność i zmniejszona opłacalność wraz z wynikającymi stąd ciężkimi warunkami życia i pracy rolników cypryjskich pociąga za sobą ryzyko zaniechania produkcji, co może oznaczać groźbę poważnych reperkusji gospodarczych i społecznych dla zainteresowanych rolników cypryjskich.

(8) Adresatami pomocy są następujące kategorie rolników dotkniętych kumulacją zadłużenia i niebędących w stanie spłacić przyznanych kredytów:

- osoby zarejestrowane jako rolnicy w funduszu ubezpieczeń społecznych i płacące składki na ubezpieczenia społeczne do dnia 31 grudnia 1998 r.,

- wysiedleni rolnicy, którzy posiadali licencję na wykonywanie zawodu i których roczne przychody z zatrudnienia poza sektorem rolniczym nie przekraczały dnia 31 grudnia 1998 r. 6.000 funtów cypryjskich,

- osoby otrzymujące obecnie emeryturę, które były zarejestrowane jako rolnicy dnia 31 grudnia 1998 r.,

- osoby, które mieszkały na wsi i były zatrudnione w sektorze rolnictwa oraz wykonywały również inny zawód niepowiązany z rolnictwem, pod warunkiem że ich przychody z działalności poza sektorem rolnictwa nie przekraczały dnia 31 grudnia 1998 r. 6.000 funtów cypryjskich.

(9) Pomoc, która zostanie przyznana przez Cypr, wynosi 23 miliony funtów cypryjskich (co odpowiada 39,33 miliona EUR) i odnosi się do kredytów zaciągniętych między 1974 r. a dniem 31 grudnia 1998 r.

(10) Liczbę beneficjentów proponowanego planu pomocy krajowej szacuje się na ponad 15.000 rolników.

(11) Istnieją zatem nadzwyczajne okoliczności, które umożliwiają uznanie za zgodną ze wspólnym rynkiem planowanej przez Cypr pomocy dla rolników cypryjskich w celu spłacenia części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego na długo przed przystąpieniem Cypru do Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pomoc krajowa przyznana przez Republikę Cypryjską w wysokości 23 milionów funtów cypryjskich (co odpowiada 39,33 miliona EUR) w celu umożliwienia rolnikom cypryjskim spłaty bankom i innym instytucjom finansowym części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego przed dniem 31 grudnia 1998 r. z powodu nadzwyczajnych okoliczności, które zaistniały przed tą datą, uznaje się za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2006 r.

W imieniu Rady
J. PRÖLL
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.23.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/39/WE w sprawie zatwierdzenia nadzwyczajnej pomocy krajowej przyznanej przez Republikę Cypryjską rolnikom cypryjskim w celu spłacenia części zadłużenia w sektorze rolnictwa powstałego na długo przed przystąpieniem Cypru do Unii Europejskiej
Data aktu: 23/01/2006
Data ogłoszenia: 27/01/2006