Rozporządzenie 976/2006 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Niemczech

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 976/2006
z dnia 29 czerwca 2006 r.
przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Niemczech

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2759/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wieprzowiny(1), w szczególności jego art. 20 ust. 1 oraz art. 22 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z powodu pojawienia się ognisk klasycznego pomoru świń w niektórych regionach produkcji w Niemczech władze Niemiec ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone zgodnie z art. 9, 10 i 11 dyrektywy Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania klasycznego pomoru świń(2). W związku z powyższym obrót prosiętami i ich transport do tuczarni jest na tych obszarach tymczasowo zakazany.

(2) Ograniczenia swobodnego przepływu towarów wynikające z zastosowania tych środków weterynaryjnych mogą poważnie zagrozić rynkowi wieprzowiny w Niemczech. W związku z tym należy w ściśle koniecznym okresie przyjąć wyjątkowe środki wsparcia rynku mające zastosowanie jedynie wobec prosiąt pochodzących z bezpośrednio dotkniętych obszarów.

(3) Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby prosięta hodowane na przedmiotowych obszarach należy wyłączyć z normalnego obrotu i przystąpić do ich przetworzenia na produkty przeznaczone do celów innych niż spożycie przez ludzi zgodnie z art. 3 dyrektywy Rady 90/667/WE z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej przepisy weterynaryjne w zakresie usuwania i przetwarzania odpadów zwierzęcych, wprowadzania ich do obrotu oraz zapobiegania obecności czynników chorobotwórczych w paszach wytwarzanych ze zwierząt lub ryb i zmieniającej dyrektywę 90/425/EWG(3) lub usunąć przez spalenie.

(4) Właściwym organom Niemiec należy przyznać pomoc na dostawę prosiąt pochodzących z przedmiotowych obszarów.

(5) Należy przewidzieć, żeby właściwe organy Niemiec zastosowały wszelkie wymagane środki kontroli i nadzoru i odpowiednio poinformowały o tym Komisję.

(6) Ograniczenia w zakresie swobodnego przepływu prosiąt na przedmiotowych obszarach istnieją od kilku tygodni i sytuacja ta prowadzi do znacznego wzrostu wagi zwierząt i, w związku z tym, do sytuacji niedopuszczalnej dla dobrostanu zwierząt. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 12 czerwca 2006 r.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wieprzowiny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Począwszy od dnia 12 czerwca 2006 r. producenci wieprzowiny mogą korzystać, na swój wniosek, z pomocy przyznawanej przez właściwe organy Niemiec w trakcie dostarczania im:

a) prosiąt objętych kodem CN 0103 91 10 o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 8 kg (dalej zwanych "prosiętami odstawionymi od maciory");

b) prosiąt objętych kodem CN 0103 91 10 o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 25 kg.

2.
50 % wydatków związanych z pomocą, o której mowa w ust. 1, obejmujących całkowitą maksymalną liczbę 65 000 prosiąt, w tym maksymalnie 13 000 prosiąt odstawionych od maciory, jest finansowanych z budżetu Wspólnoty.
Artykuł  2

Jedynie zwierzęta hodowane na obszarach zagrożonych znajdujących się w regionach określonych w załączniku I mogą być dostarczane właściwym organom Niemiec, pod warunkiem że środki weterynaryjne ustanowione przez właściwe organy Niemiec mają zastosowanie na tych obszarach w dniu dostawy zwierząt.

Artykuł  3
1.
W dniu dostarczenia właściwym organom Niemiec zwierzęta są przewożone do rzeźni, ważone i poddawane ubojowi w taki sposób, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby. Transport i ubój powinien odbywać się zgodnie z warunkami przewidzianymi w załączniku II.
2.
Zwierzęta są transportowane do zakładu utylizacyjnego i przetwarzane na produkty objęte kodami CN 1501 00 11, 1506 00 00 lub 2301 10 00 zgodnie z art. 3 dyrektywy 90/667/EWG lub usunięte przez spalenie.
3.
Transport zwierząt do rzeźni, ubój i transport do zakładu utylizacyjnego odbywa się pod stałą kontrolą właściwych organów Niemiec.
Artykuł  4
1.
Pomoc określona w art. 1 ust. 1 w odniesieniu do "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 8 kg, ale nieprzekraczającej 12 kg i prosiąt o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 25 kg, ale nieprzekraczającej 32 kg, jest obliczana na podstawie ceny za kilogram wskazanej przez niemiecką agencję sporządzającą sprawozdania dotyczące cen (ZMP) w odniesieniu do tygodnia poprzedzającego dostawę prosiąt właściwym organom.
2.
Pomoc dla "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 12 kg nie może przekroczyć pomocy ustalonej zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu w odniesieniu do "prosiąt odstawionych od maciory" o średniej wadze na partię wynoszącej 12 kg.
3.
Pomoc dla prosiąt o średniej wadze na partię nie mniejszej niż 32 kg nie może przekroczyć pomocy ustalonej zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu w odniesieniu do prosiąt o średniej wadze na partię wynoszącej 32 kg.
Artykuł  5

Właściwe organy Niemiec podejmują wszelkie środki konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności z art. 2. Możliwie jak najwcześniej informują o tym Komisję.

Artykuł  6

Właściwe organy Niemiec w każdą środę przekazują Komisji dotyczącą poprzedniego tygodnia liczbę i całkowitą masę prosiąt odstawionych od maciory i pozostałych prosiąt dostarczonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 czerwca 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).

(2) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.

(3) Dz.U. L 363 z 27.12.1990, str. 51. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Regiony określone w art. 2

W landzie Północna Nadrenia-Westfalia obszary zagrożone (strefa 1) ustanowione zgodnie z dyrektywą Rady 2001/89/WE i określone w Załączniku do "Schweinepest-Schutzverordnung" z dnia 6 kwietnia 2006 r. opublikowanym w wersji elektronicznej "Bundesanzeiger" z dnia 6 kwietnia 2006 r. zmienionego piątym rozporządzeniem zmieniającym "Schweinepest-Schutzverordnung" z dnia 31 maja 2006 r., opublikowanym w wersji elektronicznej "Bundesanzeiger" z dnia 2 czerwca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK  II

Warunki transportu i uboju określone w art. 3 ust. 1

1. W dniu dostarczenia właściwym organom Niemiec zwierzęta mają być zważone w rozbiciu na ładunki i poddane ubojowi w rzeźni.

2. Zwierzęta mają być poddane ubojowi bez wykonywania innych operacji związanych z ubojem. Ubite świnie mają być natychmiast przetransportowane z rzeźni do zakładu utylizacyjnego. Transport musi się odbywać w zapieczętowanych ciężarówkach, które są ważone zarówno w chwili opuszczenia rzeźni, jak i w chwili przybycia do zakładu utylizacyjnego.

3. Ubite świnie mają być spryskane produktem skażającym (błękit metylenowy) w celu zagwarantowania, że mięso nie będzie przeznaczone do spożycia przez ludzi.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024