Dyrektywa 2005/76/WE zmieniająca dyrektywy Rady 90/642/EWG i 86/362/EWG odnośnie do ustalonych w nich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kresoksymu metylowego, cyromazyny, bifentryny, metalaksylu i azoksystrobiny

DYREKTYWA KOMISJI 2005/76/WE
z dnia 8 listopada 2005 r.
zmieniająca dyrektywy Rady 90/642/EWG i 86/362/EWG odnośnie do ustalonych w nich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kresoksymu metylowego, cyromazyny, bifentryny, metalaksylu i azoksystrobiny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania maksymalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania maksymalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach(2), oraz na ich powierzchni, w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane do określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, aby ilość pozostałości była możliwie najmniejsza i dopuszczalna pod względem toksyczności, szczególnie w odniesieniu do szacowanej ilości pobieranej w pożywieniu.

(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów (MRL) należy w dalszym ciągu poddawać stałej ocenie. Mogą one zostać zmienione w świetle nowych informacji i danych.

(4) MRL są ustalane na poziomie dolnej granicy oznaczenia analitycznego przypadków, w których dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w krajach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(5) Informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań niektórych pestycydów objętych dyrektywą 90/642/EWG oraz dyrektywą 86/362/EWG zostały zgłoszone Komisji. Dotyczy to kresoksymu metylowego, cyromazyny, bifentryny, metalaksylu i azoksystrobiny.

(6) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). Obliczono, że dane MRL zapewnią nieprzekraczanie dopuszczalnej dawki dziennej.

(7) Ocena dostępnych informacji wskazuje, że nie jest wymagane ARfD, a zatem nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(8) Dlatego należy ustalić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla tych pestycydów.

(9) Ustanowienie lub zmiana na poziomie Wspólnoty tymczasowego MRL nie stanowi przeszkody dla Państw Członkowskich w ustanowieniu tymczasowych MRL dla metalaksylu, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i z załącznikiem VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat dalszego pozwolenia na stosowanie metalaksylu lub metalaksylu-M jest wystarczający. Po tym okresie tymczasowe wspólnotowe MRL stanie się ostateczne.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 90/642/EWG i 86/362/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują najpóźniej do dnia 9 maja 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla przestrzegania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przedstawiają one Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 10 maja 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie ustalają, jak odniesienie takie należy poczynić.

2.
Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 listopada 2005 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/48/WE (Dz.U. L 219 z 24.8.2005, str. 29).

(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/48/WE.

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/34/WE (Dz.U. L 125 z 18.5.2005, str. 5).

(4) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wiersz odnoszący się do metalaksylu otrzymuje brzmienie:
Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
"Metalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych, w tym metalaksyl-m (suma izomerów) 0,05(*)(p)

ZBOŻA

(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia analitycznego.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został

ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG.".

ZAŁĄCZNIK  II

W części A załącznika II dyrektywy 90/642/EWG wiersze odnoszące się do kresoksymu metylowego, cyromazyny, bifentryny, metalaksylu i azoksystrobiny otrzymują następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom w (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Kresoksym metylowy Cyromazyn Bifentryna Metalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych, w tym metalaksyl-m (suma izomerów) Azoksystrobina
"1. Owoce, świeże, suszone lub

niegotowane, zakonserwowane przez

zamrażanie, niezawierające dodatku

cukru; orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(*) 0,05(*) 0,1 0,5(p) 1
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z

klementynkami i podobnymi

hybrydami)

Pomarańcze
Pomelo
Inne
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w

łupinach lub bez)

0,1(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,1(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzechy Pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,2 0,05(*) 0,3 1(p) 0,05(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*) 0,05(*) 0,2 0,05(*)(p) 0,05(*)
Morele
Czereśnie i wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z

nektarynami i podobnymi

hybrydami)

Śliwki
Inne
v) JAGODY I DROBNE OWOCE 0,05(*)
a) Winogrona stołowe i do

produkcji wina

1 0,2 2
Winogrona stołowe 2(p)
Winogrona do produkcji wina 1(p)
b) Truskawki 1 0,5 0,5(p) 2
c) Owoce leśne (inne niż

dzikie)

0,05(*) 0,05(*)(p)
Jeżyny 0,3 3
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny 0,3 3
Inne 0,05(*) 0,05(*)
d) Inne drobne owoce i jagody

(poza dzikimi)

0,05(*)(p) 0,05(*)
Borówki czernice
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne

i białe)

1 0,5
Agrest 1
Inne 0,05(*) 0,05(*)
e) Dzikie owoce jagodowe i

dzikie owoce

0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
vi) RÓŻNE 0,05(*) 0,05(*)(p)
Awokado
Banany 0,1 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Litchi
Owoce mango 0,2
Oliwki 0,2
Papaja 0,2
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Inne 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane,

mrożone lub suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05(*) 0,05(*)
Burak
Marchew 1 0,1(p) 0,2
Maniok
Seler 0,3
Chrzan 0,1(p) 0,2
Karczoch jerozolimski
Pasternak 0,1(p) 0,2
Pietruszka korzeniowa 0,2
Rzodkiewka 0,1(p) 0,2
Salsefia 0,2
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
Czosnek 0,5(p)
Cebula 0,5(p)
Szalotka 0,5(p)
Dymka 0,2(p) 2
Inne 0,05(*)(p) 0,05(*)
iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH
a) Rośliny psiankowate 1 0,2 2
Pomidory 0,5 0,2(p)
Papryka 1 0,5(p)
Oberżyna 0,5
Inne 0,05(*) 0,05(*)(p)
b) Dyniowate - z jadalną

skórką

0,05(*) 1 0,1 1
Ogórki 0,5(p)
Korniszony
Cukinie
Inne 0,05(*)(p)
c) Dyniowate - z niejadalną

skórką

0,2 0,05(*) 0,5
Melon 0,3 0,2(p)
Dynia
Arbuz 0,3 0,2(p)
Inne 0,05(*) 0,05(*)(p)
d) Słodka kukurydza 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*) 0,05(*)
a) Kapustne kwiatostanowe 0,2 0,1(p) 0,5
Brokuły (w tym odmiana

kalabryjska)

Kalafior
Inne
b) Kapustne głowiaste 1 0,3
Brukselka
Kapusta głowiasta 1(p)
Inne 0,05(*)(p)
c) Kapustne liściaste 0,05(*) 5
Kapusta chińska
Jarmuż 0,2(p)
Inne 0,05(*)(p)
d) Kalarepa 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,2
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE

ZIOŁA

0,05(*)
a) Sałata i podobne 15 2 3
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata 2(p)
Cykoria (typu batawia) 1(p)
Inne 0,05(*)(p)
b) Szpinak i podobne 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Szpinak
Boćwina
Inne
c) Rukiew wodna 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
d) Endywia 0,05(*) 0,05(*) 0,3(p) 0,2
e) Zioła 15 0,05(*) 1(p) 3
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Liście selera
Inne
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*) 0,05(*)(p)
Fasola (w strąkach) 5 0,5 1
Fasola (bez strąków) 0,2
Groch (w strąkach) 5 0,1 0,5
Groch (bez strączków) 0,2
Inne 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*)
Szparagi
Karczochy
Seler naciowy 2 5
Koper
Karczoch kulisty 2 1
Por 5 0,2(p) 0,1
Rabarbar
Inne 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
viii) GRZYBY 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
a) Grzyby uprawne 5
b) Grzyby dzikie 0,05(*)
3. Nasiona roślin strączkowych 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,1
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona oleiste 0,1(*) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)(p)
Siemię lnu
Orzechy ziemne
Mak
Nasiona sezamu
Nasiona słonecznika
Nasiona rzepaku 0,5
Soja 0,5
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Inne 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,05(*) 1 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi

suszone, fermentowane lub w

inny sposób przetwarzane z

liści Camellia sinensis)

0,1(*) 0,05(*) 5 0,1(*)(p) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w tym

szyszki chmielu i

nieskoncentrowany proszek

0,1(*) 0,05(*) 10 10(p) 20
(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia analitycznego.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4

ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG.".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.293.14

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/76/WE zmieniająca dyrektywy Rady 90/642/EWG i 86/362/EWG odnośnie do ustalonych w nich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kresoksymu metylowego, cyromazyny, bifentryny, metalaksylu i azoksystrobiny
Data aktu: 08/11/2005
Data ogłoszenia: 09/11/2005
Data wejścia w życie: 29/11/2005