Decyzja 2005/616/WE w sprawie monitorowania i oceny sytuacji w dziedzinie praw pracowników na Białorusi w kontekście czasowego wycofania preferencji handlowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 sierpnia 2005 r.
w sprawie monitorowania i oceny sytuacji w dziedzinie praw pracowników na Białorusi w kontekście czasowego wycofania preferencji handlowych

(2005/616/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2501/2001(1), w szczególności jego art. 26 i 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Preferencje taryfowe udzielone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2501/2001 mogą być czasowo wycofane w całości lub w części w sytuacjach obejmujących poważne i systematyczne naruszanie wolności zrzeszania się oraz prawa do rokowań zbiorowych, zgodnie z ich definicjami zawartymi w odpowiednich Konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP).

(2) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2501/2001 Republika Białorusi (dalej zwana "Białorusią") korzysta z ogólnych preferencji taryfowych.

(3) W dniu 29 stycznia 2003 r. Komisja otrzymała informacje od Międzynarodowej Konfederacji Wolnych Związków Zawodowych (ICFTU), Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (ETUC) i Światowej Konfederacji Pracy (WCL) o domniemanym występowaniu na Białorusi systematycznych, poważnych naruszeń wolności zrzeszania się, zgodnie z definicją zawartą w Konwencjach MOP nr 87 i 98.

(4) Przedstawione informacje stanowiły wystarczające uzasadnienie dla rozpoczęcia dochodzenia, dlatego też Komisja w dniu 29 grudnia 2003 r.(2) podjęła decyzję o przeprowadzeniu dochodzenia.

(5) Władze Białorusi współuczestniczyły w dochodzeniu. Pisemne i ustne oświadczenia zebrane przez Komisję w toku dochodzenia potwierdzają zarzuty zawarte we wcześniej dostarczonych informacjach. Białoruś w różnych istotnych kwestiach narusza Konwencję nr 87 MOP o wolności związkowej, ograniczając prawo do wolnego zakładania organizacji związkowych, prawo do organizowania się, wolność wyboru organizacji związkowych oraz możliwość uzyskiwania przez te organizacje osobowości prawnej. Białoruś utrudnia działalność organizacji związkowych, w tym otrzymywanie przez nie pomocy finansowej z tytułu uczestnictwa w organizacjach międzynarodowych, a także podejmuje działania zmierzające do rozwiązywania lub zawieszania związków zawodowych. Rząd Białorusi narusza również Konwencję 98 (1949 r.) dotyczącą stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych poprzez dyskryminację związków zawodowych.

(6) Dostępne informacje stanowią zatem wystarczające podstawy do uznania, że wymienione naruszenia są poważne i systematyczne oraz że uzasadnione jest wycofanie dostępu Białorusi do programu ogólnych preferencji taryfowych. Sprawozdanie z ustaleń dochodzenia zostało dostarczone Komitetowi ds. Ogólnych Preferencji Taryfowych.

(7) W świetle powyższych informacji Komisja będzie prowadzić monitorowanie i ocenę sytuacji w dziedzinie praw pracowników na Białorusi przez okres sześciu miesięcy. Po upływie tego okresu Komisja zamierza przedłożyć Radzie wniosek dotyczący czasowego wycofania preferencji handlowych, o ile przed upływem tego okresu Białoruś nie zobowiąże się do podjęcia środków zmierzających do podporządkowania się w terminie ośmiu miesięcy zasadom określonym w Deklaracji dotyczącej Podstawowych Zasad i Praw w Pracy, przyjętej przez MOP w 1998 r.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Ogólnych Preferencji Taryfowych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł
1.
Komisja będzie prowadzić monitorowanie i ocenę sytuacji na Białorusi w odniesieniu do Konwencji MOP nr 87 i 98 przez okres sześciu miesięcy począwszy od daty publikacji ogłoszenia o okresie monitorowania i oceny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
W ogłoszeniu, o którym mowa, Komisja wezwie Białoruś do zobowiązania się przed upływem wspomnianego okresu sześciu miesięcy do podjęcia środków koniecznych do podporządkowania się w terminie ośmiu miesięcy zasadom określonym w Deklaracji dotyczącej Podstawowych Zasad i Praw w Pracy, przyjętej przez MOP w 1998 r., zgodnie z dwunastoma zaleceniami zawartymi w sprawozdaniu Komisji Śledczej MOP z lipca 2004 r.
3.
O ile Białoruś nie podejmie zobowiązania, o którym mowa, Komisja zamierza przedłożyć Radzie, po upływie wspomnianego w pkt. 1 okresu sześciu miesięcy, wniosek dotyczący czasowego wycofania preferencji handlowych udzielonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2501/2001.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Peter MANDELSON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 346 z 31.12.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 980/2005 (Dz.U. L 169 z 30.6.2005, str. 1).

(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 90.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.213.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/616/WE w sprawie monitorowania i oceny sytuacji w dziedzinie praw pracowników na Białorusi w kontekście czasowego wycofania preferencji handlowych
Data aktu: 17/08/2005
Data ogłoszenia: 18/08/2005
Data wejścia w życie: 17/08/2005