KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, w dniu 27 czerwca 1996 r. Niemcy otrzymały od spółki Spiess-Urania Chemicals GmbH wniosek o włączenie substancji aktywnej imazosulfuron do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 97/865/WE(2) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, uznając że zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.
(2) Na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, w dniu 29 marca 2001 r. Belgia otrzymała od spółki Goëmar SA wniosek o włączenie substancji aktywnej laminarin do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 2001/861/WE(3) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, uznając że zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.
(3) Na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, w dniu 21 lutego 2000 r. Zjednoczone Królestwo otrzymało od spółki Rohm and Haas France SA (obecnie Dow Agro Sciences) wniosek o włączenie substancji aktywnej metoksyfenozyd do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 2001/385/WE(4) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, uznając że zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji przewidziane w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.
(4) Na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, w dniu 1 sierpnia 1997 r. Belgia otrzymała od spółki Novartis NV (obecnie Syngenta) wniosek o włączenie substancji aktywnej s-metolachlor do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 1998/512/WE(5) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, gdyż zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji przewidziane w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.
(5) Ocena wpływu wyżej wymienionych substancji aktywnych na zdrowie człowieka oraz na środowisko została przeprowadzona zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG dla zastosowań proponowanych przez wnioskujących. Powołane Państwa Członkowskie, pełniące rolę sprawozdawców, przedłożyły Komisji wstępne sprawozdania z oceny substancji w dniu 17 czerwca 1998 r. (imazosulfuron), 2 czerwca 2003 r. (laminarin), 2 sierpnia 2002 r. (metoksyfenozyd) i 3 maja 1999 r. (s-metolachlor).
(6) Państwa Członkowskie oraz Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt dokonały przeglądu wstępnych sprawozdań z oceny. Podsumowaniem przeglądu zakończonego dnia 8 października 2004 r. było sprawozdanie Komisji z przeglądu dotyczącego imazosulfuronu, laminarinu, metoksyfenozydu i s-metolachloru.
(7) W przypadku imazosulfuronu, dokumentację i informacje z przeglądu przedłożono również Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Sprawozdanie powyższego komitetu zostało oficjalnie przyjęte w dniu 25 kwietnia 2001 r.(6).
(8) Komitet poproszono o przedstawienie uwag na temat znaczenia metabolitu IPSN z uwagi na jego obecność w glebie i wodzie. Komitet uznał, że obecność IPSN w wodach gruntowych nie stwarza istotnego ryzyka dla zdrowia oraz że ryzyko dla mikroorganizmów w glebie, bezkręgowców wodnych, ryb oraz poważne ryzyko dla dżdżownic zostało w sposób wystarczający uwzględnione. W opinii Komitetu, biorąc pod uwagę najgorszy scenariusz możliwych zagrożeń, dalsze informacje powinny zawierać ocenę innych czynników ryzyka związanych z IPSN. Komitet ostatecznie uznał, że ryzyko dla środowiska oraz ryzyko toksykologiczne dla zdrowia człowieka spowodowane substancją macierzystą i/lub metabolitami innymi niż IPSN, których poziom w niektórych badaniach kształtował się na poziomie IPSN, nie zostało w pełni oszacowane i powinno zostać uwzględnione w procesie dalszej oceny.
(9) Zalecenia Komitetu Naukowego zostały wzięte pod uwagę podczas dalszego przeglądu, w niniejszej dyrektywie oraz w sprawozdaniu z przeglądu.
(10) Dodatkowe dane na temat ryzyka związanego z IPSN, uzyskane przy uwzględnieniu najgorszego scenariusza możliwych zagrożeń oraz potwierdzone przez Komitet Naukowy, zostały dostarczone przez powiadamiającego i ocenione. W ocenie Stałego Komitetu w świetle dodatkowych danych dostarczonych przez powiadamiającego oraz przy uwzględnieniu proponowanych warunków zastosowania, IPSN nie ma szkodliwego wpływu na ludzi.
(11) W odniesieniu do imazosulfuronu i metabolitów innych niż IPSN żadne metabolity inne niż IPSN nie mogą występować na poziomie uznawanym za istotny w rozumieniu dyrektywy 91/414/EWG. W związku z powyższym Stały Komitet na podstawie swej oceny uznał, że ryzyko można oceniać na podstawie dostępnych danych.
(12) Po tej ocenie Stały Komitet uznał, że przy zachowaniu proponowanych warunków zastosowania, w szczególności maksymalnej dawki 0,05 kg aktywnej substancji/ha oraz przy zastosowaniu środków ograniczających ryzyko, można uniknąć szkodliwego wpływu na ludzi i niedopuszczalnego ryzyka dla środowiska związanego ze stosowaniem imazosulfuronu i jego metabolitów.
(13) Przegląd laminarinu, metoksyfenozydu i s-metolachloru nie ujawnił żadnych wątpliwości ani obaw, które wymagałyby konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Roślin lub z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności.
(14) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające substancje aktywne spełniają ogólne wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz w art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w przypadku zastosowań zbadanych i wyszczególnionych w sprawozdaniu Komisji z przeglądu. W związku z powyższym właściwym jest włączenie imazosulfuronu, laminarinu, metoksyfenozydu i s-metolachloru do załącznika I w celu zapewnienia możliwości przyznania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierających wyżej wymienione substancje aktywne, zgodnie z przepisami powyższej dyrektywy.
(15) Po włączeniu imazosulfuronu, laminarinu, metoksyfenozydu i s-metolachloru do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG należy przewidzieć rozsądny termin, który pozwoli Państwom Członkowskim wprowadzić w życie przepisy dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających przedmiotowe substancje, w szczególności dokonać przeglądu obowiązujących zezwoleń tymczasowych i najpóźniej do końca wymienionego okresu zastąpić je zezwoleniami pełnymi, wprowadzić do nich zmiany lub cofnąć je zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(16) W związku z powyższym właściwym jest wprowadzenie odnośnych zmian do dyrektywy 91/414/EWG.
(17) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 stycznia 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/99/WE (Dz.U. L 309 z 6.10.2004, str. 6).
(2) Dz.U. L 351 z 23.12.1997, str. 67.
(3) Dz.U. L 321 z 6.12.2001, str. 34.
(4) Dz.U. L 137 z 19.5.2001, str. 30.
(5) Dz.U. L 228 z 15.8.1998, str. 35.
(6) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin w sprawie włączenia imazosulfuronu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin - SCP/IMAZO/002 - wersja ostateczna, opublikowana 21 maja 2001 r.