KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wprowadził system składowania nieprzetworzonych suszonych winogron oraz nieprzetworzonych suszonych fig w okresie dwóch ostatnich miesięcy roku gospodarczego dla tych produktów. System ten obejmuje uzgodnienia dotyczące zatwierdzania agencji składujących, wypłaty na rzecz tych agencji pomocy w odniesieniu do składowania oraz finansowej rekompensaty. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1622/1999(2) ustanowiło wymagane warunki, jakie muszą spełniać agencje składujące, aby mogły być zatwierdzone, szczególnie w odniesieniu do środków podjętych w celu zagwarantowania właściwego przechowywania składowanych produktów.
(2) Artykuł 2 ust. 2 akapit drugi tiret drugie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1622/1999 ustanowił środki przejściowe do końca roku gospodarczego 2003/2004 w odniesieniu do nieprzetworzonych suszonych fig.
(3) Warunki meteorologiczne w pewnym okresie roku gospodarczego 2004/2005 były niekorzystne, co nie pozwoliło owocom rozwinąć się w zadawalającym stopniu. To spowodowało, że niektórzy producenci zebrali część owoców o wielkości nieco mniejszej niż przewiduje norma, lecz spełniające inne warunki jakości wymagane do spożycia przez ludzi. W celu uniknięcia przeznaczenia tych owoców do produkcji pasty figowej, co oznaczałoby znaczną stratę finansową, należy przedłużyć wyżej wymienione środki przejściowe ustalając dodatkową minimalną wielkość na rok 2004/2005.
(4) Artykuł 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1622/1999 przewiduje wystawienie na sprzedaż w drodze przetargu produktów przechowywanych przez agencje składujące. Nieprzetworzone suszone figi sprzedawane są z przeznaczeniem do szczególnych zastosowań przemysłowych, które są określane przez właściwe władze w ogłoszeniu o przetargu. Biorąc pod uwagę małą intratność takiego rozwiązania, skoro żadne oferty nie zostały zgłoszone do przetargu, należy umożliwić właściwym władzom rozszerzenie zakresu możliwych zastosowań dla przechowywanych produktów wystawianych na sprzedaż, dodając do nich bezpośrednie przeznaczenie dla zwierząt oraz wykorzystanie w procesie kompostacji i biodegradacji.
(5) Należy określić procedury kontroli fizycznej i kontroli dokumentacji dla tych nowych zastosowań, zarówno przy rozpoczęciu jak i zakończeniu składowania.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1622/1999.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 5 lipca 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 386/2004 (Dz.U. L 64 z 2.3.2004, str. 25).
(2) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, str. 33.