Decyzja 2004/289/WE dotycząca częściowego uruchomienia kwoty warunkowej 1 miliarda EUR w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju ds. Współpracy z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku w celu stworzenia infrastruktury wodnej

DECYZJA RADY
z dnia 22 marca 2004 r.
dotycząca częściowego uruchomienia kwoty warunkowej 1 miliarda EUR w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju ds. Współpracy z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku w celu stworzenia infrastruktury wodnej

(2004/289/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 310, w powiązaniu z jego art. 300 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając art. 1 Umowy wewnętrznej między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie, w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o Partnerstwie AKP - WE(1),

uwzględniając Umowę o Partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu (Benin) dnia 23 czerwca 2000 r.,

uwzględniając Umowę wewnętrzną w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową na podstawie Protokołu finansowego do Umowy o Partnerstwie AKP-WE, podpisaną 18 września 2000 r., a w szczególności jej art. 2 ust. 2 (zwana dalej Umową wewnętrzną),

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z ust. 1 Protokołu finansowego do Umowy o Partnerstwie AKP-WE (Protokół finansowy) okres objęty Protokołem finansowym wynosi pięć lat począwszy od 1 marca 2000. Jednakże ust. 5 Protokołu finansowego określa, że jego kwota całościowa, uzupełniona przez przekazane środki pochodzące z poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju, będzie obejmować okres od 2000 do 2007 r.

(2) Zgodnie z art. 2 ust. 2 Umowy wewnętrznej, jak również z Deklaracją w sprawie Protokołu finansowego załączonego jako Deklaracja XVIII do Umowy o Partnerstwie AKP-WE, z całej kwoty 13,5 miliarda EUR w ramach dziewiątego EFR dla krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku (kraje AKP), tylko 12,5 miliarda EUR zostało uruchomione z wejściem w życie Protokołu finansowego w dniu 1 kwietnia 2003 r. Powyższa kwota jest rozdzielona na trzy systemy finansowe: 9,259 miliardów EUR na rozwój długoterminowy, 1,204 miliarda na współpracę regionalną i integrację oraz 2,037 miliarda EUR na finansowanie instrumentu inwestycyjnego.

(3) Zgodnie z art. 2 ust. 2 Umowy wewnętrznej kwota 1 miliarda EUR może być uruchomiona tylko w następstwie kontroli wykonania przeprowadzonej przez Radę w 2004 r. na podstawie wniosku Komisji. Ustęp 7 Protokołu finansowego, jak również Deklaracja XVIII określają, że ta kontrola wykonania powinna być oceną stopnia wykonania zobowiązań i płatności.

(4) Poziom zobowiązań i płatności pod koniec 2003 r., w powiązaniu z prognozami na okres 2004 - 2007 przedstawionymi przez Komisję, wskazuje, że środki dziewiątego EFR dla krajów AKP mogą być w pełni zrealizowane, a pierwsza transza warunkowego miliarda może zostać uruchomiona na podstawie obecnego wykonania.

(5) 19 maja 2003 r. Rada stwierdziła potrzebę uruchomienia znacznych środków w celu wsparcia zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków oraz zwróciła się do Komisji o przedstawienie praktycznych regulacji, które powinny być przedmiotem dyskusji w ramach UE i Rady Ministrów AKP-WE.

(6) Ważne jest uwzględnienie potrzeb finansowych dla osiągnięcia celów rozwoju w sprawie dostępu do wody i urządzeń sanitarnych oraz potrzeb dotyczących innowacyjnych instrumentów w celu uzyskania dodatkowych środków dla tego celu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rada wyraża zgodę na stworzenie infrastruktury wodnej dla krajów AKP.

Artykuł  2

Rada zgadza się uwzględnić postawioną do dyspozycji kwotę 500 milionów EUR z warunkowej kwoty 1 miliarda EUR, o której mowa w art. 2 ust. 2 Umowy wewnętrznej, przeznaczoną na infrastrukturę wodną.

Pierwsza alokacja 250 milionów EUR zostaje uruchomiona i rozdzielona w następujący sposób:

1. 185 milionów EUR na system finansowy dotyczący wsparcia dla długoterminowego rozwoju, określony w art. 2 ust. 1 lit. a) Umowy wewnętrznej, jak również w ust. 3 lit. a) Protokołu finansowego, przynoszący temu systemowi kwotę całkowitą 9,444 miliarda EUR;

2. 24 miliony EUR na system finansowy dotyczący współpracy regionalnej i integracji, określony w art. 2 ust. 1 lit. b) Umowy wewnętrznej, jak również w ust. 3 lit. b) Protokołu finansowego, przynoszący temu systemowi kwotę całkowitą 1,228 miliarda EUR;

3. 41 milionów EUR na finansowanie instrumentu inwestycyjnego, określonego w art. 2 ust. 1 lit. c) Umowy wewnętrznej, jak również w ust. 3 lit. c) Protokołu finansowego, przynoszący temu systemowi kwotę całkowitą 2,078 miliarda EUR.

Artykuł  3

Rada, w świetle rezultatów uzyskanych z kontroli średniookresowych krajowych strategii i z kontroli wykonania EFR, która ma być przeprowadzona przez Radę do końca 2004 r., podejmie najpóźniej w marcu 2005 r. decyzję w następujących kwestiach:

1) mobilizacji drugiej alokacji w wysokości 250 milionów EUR;

2) wykorzystania pozostałych 500 milionów EUR z warunkowej kwoty 1 miliarda EUR, określonych w art. 2 ust. 2 Umowy wewnętrznej do celów, które mają być jeszcze ustalone.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje podana do wiadomości Rady Ministrów AKP.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 marca 2004 r.

W imieniu Rady
B. COWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317, 15.12.2000, str. 376.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.94.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/289/WE dotycząca częściowego uruchomienia kwoty warunkowej 1 miliarda EUR w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju ds. Współpracy z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku w celu stworzenia infrastruktury wodnej
Data aktu: 22/03/2004
Data ogłoszenia: 31/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/03/2004