Decyzja 2004/246/WE upoważniająca Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikowania lub przystąpienia, w interesie Wspólnoty Europejskiej,do Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu iędzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r., i upoważniająca Austrię i Luksemburg, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do przystapienia do podstawowych instrumentów

DECYZJA RADY
z dnia 2 marca 2004 r.
upoważniająca Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikowania lub przystąpienia, w interesie Wspólnoty Europejskiej,do Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu międzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r., i upoważniająca Austrię i Luksemburg, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do przystąpienia do podstawowych instrumentów

(2004/246/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), w połączeniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy oraz art. 300 ust. 3 akapit drugi,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół do Międzynarodowej Konwencji w sprawie utworzenia międzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r (zwany dalej "protokołem w sprawie dodatkowego funduszu") ma na celu zapewnienie odpowiedniego, natychmiastowego i skutecznego odszkodowania dla osób, które poniosły szkodę wskutek wycieku ropy naftowej z tankowców. Poprzez znacznie podniesienie wysokości odszkodowań dostępnych w obecnym systemie międzynarodowym, Protokół w sprawie dodatkowego funduszu odnosi się do jednego z poważniejszych braków w międzynarodowej regulacji prawnej w sprawie odpowiedzialności za zanieczyszczenia ropą naftową.

(2) art. 7 i 8 Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu wpływają na prawo wspólnotowe dotyczące jurysdykcji i uznawania oraz wykonywania orzeczeń sądowych, jak ustanowiono w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2).

(3) Dlatego też Wspólnota ma wyłączną kompetencję w odniesieniu do art. 7 i 8 Protokołu w zakresie, w którym postanowienia tych artykułów dotyczą przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 44/2001. Państwa Członkowskie utrzymują swoją kompetencję w odniesieniu do kwestii objętych tym Protokołem, które nie dotyczą prawa wspólnotowego.

(4) Zgodnie z postanowieniami Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu jego stronami mogą być wyłącznie suwerenne państwa; dlatego nie jest możliwe, aby Wspólnota ratyfikowała lub przystąpiła do Protokołu, nie będzie to też możliwe w najbliższej przyszłości.

(5) Z tego powodu Rada powinna, w drodze wyjątku, upoważnić Państwa Członkowskie do ratyfikowania lub przystąpienia do Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu w interesie Wspólnoty, zgodnie z warunkami wymienionymi w niniejszej decyzji.

(6) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (WE) nr 44/2001 i dlatego uczestniczą w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.

(7) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie podlega.

(8) Wyłącznie Strony Umawiające się w sprawie podstawowych instrumentów mogą stać się Stronami Umawiającymi się Protokołu. Austria i Luksemburg nie są obecnie Stronami podstawowych instrumentów. Ponieważ podstawowe instrumenty zawierają przepisy odnoszące się do rozporządzenia (WE) nr 44/2001, Austria i Luksemburg powinny także zostać uprawnione do przystąpienia do tych instrumentów.

(9) Państwa Członkowskie, z wyjątkiem Austrii i Luksemburga, powinny podpisać lub ratyfikować Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu, o ile to możliwe przed końcem czerwca 2004 r. Podpisanie i późniejszą ratyfikację Protokołu lub podpisanie bez zastrzeżeń odnośnie do ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia pozostawia się do wyboru Państwom Członkowskim.

(10) Sytuacja Austrii i Luksemburga różni się tym, że nie mogą one zostać Umawiającymi się Stronami Protokołu dopóki nie przystąpią do podstawowych instrumentów. W związku z tym Austria i Luksemburg powinny przystąpić do podstawowych instrumentów oraz do Protokołu w miarę możliwości do 31 grudnia 2005 r.(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym zezwala się Państwom Członkowskim na podpisanie, ratyfikowanie lub przystąpienie, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do Protokołu z 2003 r do Międzynarodowej Konwencji w sprawie utworzenia międzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r. (Protokół w sprawie dodatkowego funduszu), z zastrzeżeniem warunków określonych w poniższych artykułach.
2. 1
Ponadto, Republika Czeska, Estonia, Luksemburg, Austria i Słowacja zostają niniejszym upoważnione do przystąpienia do podstawowych instrumentów.
3.
Tekst Protokołu w sprawie dodatkowego funduszu załączony jest do niniejszej decyzji. Tekst podstawowych instrumentów znajduje się w załącznikach II i III do niniejszej decyzji.
4.
W niniejszej decyzji termin "podstawowe instrumenty" oznacza Protokół z 1992 r. zmieniający Międzynarodowej Konwencji w sprawie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez zanieczyszczenie ropą z 1969 r. oraz Protokół z 1992 r. zmieniający Międzynarodową Konwencję w sprawie utworzenia międzynarodowego funduszu rekompensat za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1971 r.
5.
W niniejszej decyzji termin "Państwo Członkowskie" oznacza wszystkie Państwa Członkowskie z wyjątkiem Danii.
Artykuł  2
1. 2
Państwa Członkowskie podejmują niezbędne kroki do zobowiązania się do przestrzegania Protokołu o Funduszu Uzupełniającym zgodnie z jego art. 19 ust. 2, w uzasadnionym okresie czasu, oraz, jeżeli będzie to możliwe, przed 30 czerwca 2004 r., z wyjątkiem Republiki Czeskiej, Estonii, Luksemburga, Węgier, Austrii i Słowacji, które już zobowiązały się przestrzegać postanowień Protokołu z zastrzeżeniem warunków wyszczególnionych w ust. 3 niniejszego artykułu.
2.
Państwa Członkowskie wymieniają informacje z Komisją za pośrednictwem Rady, do 30 kwietnia 2004 r., w dniu, w którym przewidują zakończyć swoje procedury wewnętrzne.
3. 3
Republika Czeska, Estonia, Luksemburg, Węgry, Austria i Słowacja podejmują niezbędne kroki w celu zobowiązania się do przestrzegania instrumentów podstawowych i Protokołu o Funduszu Uzupełniającym, jeżeli jest to możliwe, do 31 grudnia 2005 r.
Artykuł  3

Podpisując, ratyfikując lub przystępując do instrumentów określonych w art. 1, Państwa Członkowskie powiadamiają Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej, że takie podpisanie, ratyfikacja lub przystąpienie miało miejsce zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie w możliwie najkrótszym czasie dokładają wszelkich starań w celu zapewnienia, by Protokół w sprawie dodatkowego funduszu i podstawowe instrumenty zostały zmienione, aby Wspólnota mogła zostać ich Umawiającą się Stroną.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2004 r.

W imieniu Rady
M. CULLEN
Przewodniczący

______

(1) Zgoda z dnia 12 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.

(3) Por. deklaracja Komisji.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/664/WE z dnia 24 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.303.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2004/664/WE z dnia 24 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.303.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2004/664/WE z dnia 24 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.303.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.78.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/246/WE upoważniająca Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikowania lub przystąpienia, w interesie Wspólnoty Europejskiej,do Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu iędzynarodowego funduszu odszkodowań za szkody wynikające z zanieczyszczeń ropą naftową z 1992 r., i upoważniająca Austrię i Luksemburg, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do przystapienia do podstawowych instrumentów
Data aktu: 02/03/2004
Data ogłoszenia: 16/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/03/2004