(2004/917/WE)(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 6,
uwzględniając zalecenie Komisji,
uwzględniając uwagi wniesione przez Grecję,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu Państwa Członkowskie zobowiązane są unikać nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt na rzecz Stabilności i Wzrostu opiera się na dążeniu do stabilności finansów publicznych jako środka służącego tworzeniu warunków do zapewnienia stabilności cenowej oraz silnego, trwałego wzrostu sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.
(3) Procedura nadmiernego deficytu przewidziana w art. 104 przewiduje podjęcie decyzji w sprawie występowania nadmiernego deficytu; załączony do Traktatu Protokół w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu zawiera dalsze postanowienia odnośnie stosowania procedury dotyczącej nadmiernego deficytu. Rozporządzenie Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1) określa szczegółowe zasady i definicje w zakresie stosowania postanowień tego Protokołu.
(4) Zgodnie z art. 104 ust. 5 Traktatu Komisja zobowiązana jest przedstawić opinię Radzie, jeśli uzna, że w Państwie Członkowskim istnieje lub może wystąpić nadmierny deficyt. Komisja przedstawiła Radzie taką opinię na temat Grecji w dniu 24 czerwca 2004 r. Po zbadaniu stosownych czynników uwzględnionych w sprawozdaniu zgodnie z art. 104 ust. 3, a także uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego zgodnie z art. 104 ust. 4, Komisja stwierdziła w opinii z dnia 24 czerwca 2004 r., że w Grecji występuje nadmierny deficyt.
(5) Zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu Rada zobowiązana jest rozważyć wszelkie uwagi zgłaszane przez dane Państwo Członkowskie przed podjęciem decyzji, po dokonaniu ogólnej oceny, czy istnieje nadmierny deficyt.
(6) Ogólna ocena prowadzi do następujących wniosków: deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł w Grecji 3,2 % PKB w 2003 r. Przekroczenie określonej w Traktacie wartości referencyjnej 3% PKB nie było spowodowane niezwykłym wydarzeniem, w rozumieniu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, na które władze greckie nie miały wpływu, jak również nie było wynikiem poważnego spadku koniunktury gospodarczej. Przeciwnie, deficyt wystąpił w sytuacji silnego wzrostu gospodarczego na poziomie 4,2 % w 2003 r. i dodatniej luki popytowej w wysokości około 1,5 % PKB. Wynik deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych różni się od docelowego deficytu w wysokości 0,9 % przewidzianej w zaktualizowanym programie stabilności z grudnia 2002 r. Według Komisji tą znaczną rozbieżność należy przypisać czynnikom o wyjątkowym charakterze (przekroczenie wydatków w związku z przygotowaniami do Igrzysk Olimpijskich oraz odszkodowania z tytułu strat spowodowanych warunkami atmosferycznymi), wyższym wydatkom bieżącym (transfery społeczne i płace w sektorze publicznym) oraz niedoborowi wpływów do budżetu (VAT, podatki dochodowe i reklasyfikacja - jako transakcji finansowej - wpłaty Pocztowego Banku Oszczędnościowego na rzecz rządu).
(7) Według prognoz z wiosny 2004 r., opartych na założeniu braku zmian w zakresie polityki budżetowej oraz danych dotyczących deficytu za 2003 r. w wysokości 2,95 % PKB zgodnie ze zgłoszeniem z końcem marca, Komisja przewiduje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Grecji osiągnie poziom 3,2% PKB w 2004 r.
(8) Stosunek długu do PKB wyniósł 103 % PKB w 2003 r., czyli znacznie powyżej sześćdziesięcioprocentowej wartości referencyjnej określonej w Traktacie. Ponadto w swych prognozach z wiosny 2004 r. Komisja przewiduje, że współczynnik zadłużenia zmniejszy się jedynie marginalnie do 102,8 % PKB w 2004 r., czyli powyżej 98,3 % PKB zgłoszonego przez władze greckie w dniu 4 maja 2004 r. Niepokój budzi wysoki poziom długu publicznego oraz wolne tempo jego redukcji, szczególnie w sytuacji wysokiego nominalnego wzrostu oraz dodatniej i poszerzającej się luki popytowej.
(9) Obecnie jakość danych na temat finansów publicznych pozostaje niepewna. Deficyt za 2003 r. przedstawiony w zgłoszeniu z 4 maja w wysokości 3,2% PKB różni się od deficytu w wysokości 1,7% PKB zgłoszonego na początku marca i skorygowanego na 2,95 % PKB z końcem tego samego miesiąca w efekcie działań podjętych przez rząd na rzecz szeroko zakrojonej kontroli finansów publicznych. Ponieważ kwestie danych pozostają nadal nierozwiązane, greckie władze zobowiązane są do niezwłocznego ich wyjaśnienia w ścisłej współpracy z Eurostatem. Ponadto, pomimo potwierdzenia przez Eurostat danych ze zgłoszenia z 4 maja, wiele wskazuje na to, że będzie miała miejsce dalsza znacząca korekta danych (w przypadku deficytu prawie na pewno w górę) za 2003 rok i wcześniejsze lata po złożeniu zwyczajowego zgłoszenia we wrześniu 2004 r. Oczekuje się, że zmiany te spowodują korektę w górę danych dotyczących deficytu w 2004 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 lipca 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
G. ZALM |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).