(EBC/2004/15)(2004/808/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 listopada 2004 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu realizacji swoich zadań Europejski System Banków Centralnych (ESBC) wymaga szczegółowej oraz rzetelnej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych, prezentującej główne pozycje wpływające na sytuację pieniężną i rynki walutowe w strefie euro.
(2) Artykuł 5 ust. 1 zdanie pierwsze Statutu zobowiązuje Europejski Bank Centralny (EBC), wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), do zbierania, od właściwych władz innych niż KBC albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, informacji statystycznych niezbędnych do realizacji przez EBC zadań ESBC. Artykuł 5 ust. 1 zdanie drugie stanowi, że w tym celu EBC współpracuje z instytucjami lub organami Wspólnoty, z właściwymi władzami Państw Członkowskich lub państw trzecich oraz organizacjami międzynarodowymi. Artykuł 5 ust. 2 stanowi, iż KBC wykonują, w możliwie najszerszym zakresie, zadania opisane w art. 5 ust. 1.
(3) Informacje niezbędne do spełnienia wymogów EBC w dziedzinie statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej mogą być zbierane lub sporządzane przez właściwe władze inne niż KBC. Zatem niektóre z zadań, które mają być podjęte na podstawie niniejszych wytycznych, wymagają współpracy między EBC lub KBC i takimi właściwymi władzami, zgodnie z art. 5 ust. 1 Statutu. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1), zobowiązuje Państwa Członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz do pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu.
(4) Część niezbędnych informacji statystycznych dotyczy rachunku finansowego bilansu płatniczego oraz związanego z nim dochodu i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, za które główną odpowiedzialność ponosi Eurosystem. W celu umożliwienia KBC wykonywania obowiązku wspomagania EBC w tym zakresie należy zapewnić im niezbędną fachową wiedzę w dziedzinie statystyki, w szczególności w odniesieniu do pojęć, metodologii oraz gromadzenia, sporządzania, analizy i przekazywania danych. W Irlandii, zbieraniem i sporządzaniem odpowiednich informacji statystycznych zajmuje się Central Statistics Office (CSO). W celu spełnienia wymogów statystycznych EBC, Central Bank and Financial Services Authority of Ireland i CSO muszą współpracować ze sobą, jak określono w zaleceniach EBC/2004/16 z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych(2). Zalecenia EBC/2004/16 adresowane są również do Ufficio Italiano dei Cambi, instytucji odpowiedzialnej, wspólnie z Banca d’Italia, za zbieranie i sporządzanie odpowiednich informacji statystycznych we Włoszech.
(5) Od chwili przyjęcia wytycznych EBC/2003/7 z dnia 2 maja 2003 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych(3) osiągnięto w strefie euro znaczący postęp w zakresie nowych wymogów oraz zbierania danych i metod ich przygotowywania. Niezbędne jest zatem zastąpienie wytycznych EBC/2003/7 niniejszymi wytycznymi.
(6) Z uwagi na trudności związane ze sporządzaniem statystyki inwestycji portfelowych, za konieczne uznano zdefiniowanie wspólnych rozwiązań w zakresie zbierania tych informacji w strefie euro. Systemy zbierania inwestycji portfelowych w strefie euro powinny odpowiadać, począwszy od marca 2008 r., wspólnej normie, tj. jednemu z czterech modeli zbierania co najmniej kwartalnych stanów na zasadzie "papier po papierze", jak określono w tabeli zawartej w załączniku VI. Za podstawę funkcjonowania nowych systemów zbierania danych uznaje się dostępność scentralizowanej bazy danych papierów wartościowych (SBDPW). Dlatego też, jeśli "Project Closure Document" (ostateczna dokumentacja projektu) dotycząca Fazy 1 projektu SBDPW nie zostanie przedstawiona Radzie Prezesów, za pośrednictwem Komitetu Statystyki ESBC (zwanego dalej Komitetem Statystyki), do końca marca 2005 r., wówczas ten ostateczny termin (jak również inne terminy związane z wymogami w sprawie inwestycji portfelowych) zostanie przesunięty o czas opóźnienia w przekazaniu dokumentacji. ESBC powinien również ocenić, do połowy 2006 r., czy zakres informacji o papierach wartościowych zawartych w SBDPW oraz ustalenia w zakresie wymiany danych pomiędzy Państwami Członkowskimi są wystarczające, aby KBC lub inne właściwe władze statystyczne mogły wypełniać standardy jakości określone w niniejszych wytycznych. W celu umożliwienia wypełniania wymogów w zakresie papierów wartościowych inwestycji portfelowych wyemitowanych przez rezydentów strefy euro w podziale na sektor emitenta, zgodnie z terminami określonymi w tabeli 13 załącznika II, EBC przekaże KBC informacje z SBDPW co najmniej 15 miesięcy przed terminami, na które sporządza się dane.
(7) Sprawozdawczość w zakresie danych dotyczących transakcji i stanów w odniesieniu do aktywów lub pasywów rezydentów strefy euro względem rezydentów innych Państw Członkowskich strefy euro jest niezbędna do spełnienia wymogów statystycznych EBC w dziedzinie inwestycji portfelowych (i związanych z nimi dochodów). Dane są wykorzystywane do sporządzania zagregowanych transakcji i stanów strefy euro w zakresie pasywów inwestycji portfelowych i rozchodów z tytułu dochodów od inwestycji portfelowych. Zgodne jest to z wymaganiami krajowymi lub przyjętą praktyką.
(8) SBDPW, która w przyszłości będzie wykorzystywana do wielu różnych celów statystycznych (sporządzanie i opracowywanie danych) i niestatystycznych (analizy gospodarczej, stabilności finansowej czy analizy działalności), zostanie udostępniona KBC. Zawarte w niej dane będą udostępniane właściwym władzom innym niż KBC, z zastrzeżeniem wszelkich ograniczeń prawnych. W znacznej mierze ułatwi im to przygotowywanie danych wymaganych do sporządzania statystyki transakcji i stanów strefy euro dotyczących inwestycji portfelowych. W szczególności, połączenie informacji zawartych w SBDPW z danymi zebranymi na zasadzie "papier po papierze" powinno umożliwić rzetelne sporządzanie statystyki transakcji i stanów strefy euro w zakresie papierów wartościowych związanych z inwestycjami portfelowymi, wyemitowanych przez rezydentów strefy euro i zakupionych przez rezydentów innych krajów strefy euro. Umożliwi to również sporządzanie danych o strukturze sektorowej pasywów inwestycji portfelowych strefy euro.
(9) Wykorzystanie bilansu płatniczego strefy euro i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej do sporządzania rachunku reszty świata kwartalnych rachunków finansowych strefy euro wiąże się z potrzebą przygotowywania międzynarodowej pozycji inwestycyjnej z częstotliwością kwartalną. Dodatkowo, dla potrzeb rachunków finansowych strefy euro jak również analizy monetarnej, konieczne jest odrębne wykazywanie depozytów i kredytów oraz wydzielenie pozostałych inwestycji. Ponadto do wyceny akcji i udziałów zagranicznych inwestycji bezpośrednich strefy euro wymagany jest dodatkowy podział na przedsiębiorstwa bezpośredniego inwestowania notowane i nienotowane na giełdzie.
(10) W ramach rocznego przeglądu międzynarodowej roli euro niezbędne są dane statystyczne o transakcjach i stanach dotyczących dłużnych papierów wartościowych w podziale walutowym do oceny roli euro jako waluty inwestowania.
(11) Ramy oceny jakości statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych strefy euro powinny być zdefiniowane, w najszerszym możliwym zakresie, zgodnie z "Ramami oceny jakości danych" (Data Quality Assessment Framework) opracowanymi przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW). KBC powinny, w stosownych przypadkach współpracując z właściwymi władzami innymi niż KBC, oceniać jakość danych, które przekazują. Określone zostaną kryteria oceny jakości danych obejmujące m.in. terminowość przekazywania, dokładność, wiarygodność, spójność wewnętrzną i zewnętrzną oraz rzetelność.
(12) Przekazywanie przez KBC poufnych informacji statystycznych EBC dokonywane jest w zakresie oraz w stopniu szczegółowości niezbędnym do wykonywania zadań ESBC. W przypadku gdy źródłem informacji statystycznych oznaczonych jako poufne są właściwe władze inne niż KBC, korzystanie przez EBC z takich informacji powinno ograniczać się do wykonywania zadań statystycznych ESBC.
(13) Niezbędne jest ustanowienie procedury wprowadzania w skuteczny sposób zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych pod warunkiem, że takie zmiany nie naruszą podstawowej struktury pojęciowej oraz nie wpłyną na obciążenie sprawozdawcze jednostek sprawozdających w Państwach Członkowskich. Przy stosowaniu tej procedury uwzględniane będą opinie Komitetu Statystyki. KBC mogą proponować takie zmiany techniczne do załączników do niniejszych wytycznych za pośrednictwem Komitetu Statystyki.
(14) Zgodnie z art. 12 ust.1 i art. 14 ust. 3 Statutu, wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 16 lipca 2004 r.
|
W imieniu Rady Prezesów EBC |
|
Jean-Claude TRICHET |
|
Prezes EBC |
______
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.
(2) Dz.U. C 292 z 30.11.2004.
(3) Dz.U. L 131 z 28.5.2003, str. 20.
ZAŁĄCZNIKI