Rozporządzenie 1480/2004 określające szczegółowe zasady dotyczące towarów przybywających z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje skuteczną kontrolę

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1480/2004
z dnia 10 sierpnia 2004 r.
określające szczegółowe zasady dotyczące towarów przybywających z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje skuteczną kontrolę

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 866/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (1), w szczególności jego art. 4 ust. 12,

po konsultacji z Komitetem Regulacyjnym ds. Granic,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 ustanawia specjalny system traktowania towarów przybywających z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Republiki Cypryjskiej (zwanych w dalszej części rozporządzenia "Obszarami") na obszary, na których Rząd sprawuje skuteczną kontrolę.

(2) Wdrożenie systemu ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 866/2004 w odniesieniu do towarów innych niż te, które zostały w całości uzyskane na Obszarach i są zgodne z załącznikiem II niniejszego rozporządzenia, zależy od przyjęcia przez Komisję szczegółowych zasad zgodnie z art. 4 ust. 12 rozporządzenia. Istnieje jednak wyraźny zamiar, aby te szczegółowe zasady stosowały się do wszystkich towarów wchodzących w zakres rozporządzenia.

(3) Istnieje konieczność ustalenia szczegółowych zasad dotyczących formy i treści dokumentu wystawianego przez Izbę Handlową tureckiej części Cypru lub inny upoważniony organ oraz środków kontroli zgodności z mającymi zastosowanie zasadami.

(4) Istnieje również konieczność ustalenia szczegółowych zasad odnośnie obowiązku przekazywania, przez Izbę Handlową tureckiej części Cypru lub inny upoważniony organ, władze Republiki Cypryjskiej oraz władze Wschodniej Suwerennej Bazy na Cyprze, informacji dotyczących charakteru, ilości, miejsca przeznaczenia oraz wartości towarów, dla których wystawiane są świadectwa i które przekraczają granicę, jak również wszelkich stosowanych sankcji oraz pobieranych należności przywozowych.

(5) Istnieje potrzeba zagwarantowania spełnienia wymagań dotyczących zdrowia roślin, bezpieczeństwa żywności oraz innych wymogów bezpieczeństwa. Należy zapewnić ochronę przed wprowadzeniem do Wspólnoty oraz rozprzestrzenieniem na terenie Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych oraz ustalić szczegółowe zasady wystawiania dokumentów dotyczących kontroli, o których mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004. Do czasu ustalenia fitosanitarnego stanu Obszarów w aspekcie szkodliwych organizmów wymienionych w załączniku I lub II do dyrektywy Rady 2000/29/WE (2) należy nałożyć obowiązek stosowania szczególnych środków ochronnych lub dodatkowych kontroli.

(6) Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu całkowitego uniknięcia wszelkich nadużyć należy wykluczyć z zakresu zastosowania rozporządzenia nr 866/2004 niektóre kategorie towarów podlegające ograniczeniom lub środkom ochrony handlu;

(7) Należy wyjaśnić, że w przypadku transferu towarów pochodzących z Obszarów do innych Państw Członkowskich, towary te, dla celów podatku VAT, muszą być traktowane jako towary przywiezione do Republiki Cypryjskiej.

(8) Istnieje również konieczność określenia znaczenia sytuacji krytycznych w art. 11 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Reguły pochodzenia

Pochodzenie każdego produktu, do którego stosuje się niniejsze rozporządzenie, zostanie określone zgodnie z przepisami obowiązującymi we Wspólnocie.

Artykuł  2

Dokument towarzyszący

1. 
Dokument towarzyszący określony w art. 4 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 winien spełniać następujące warunki:
1.
zawierać wszelkie dane niezbędne do zidentyfikowania towarów, do których się odnosi, w szczególności:
a)
opis towarów;
b)
numer pozycji, oznaczenie oraz liczbę towarów, jeśli takowe są;
c)
liczbę i rodzaj opakowań;
d)
ilość i wartość towarów;
e)
nazwę i adres producenta towarów;
f)
nazwę i adres nadawcy i odbiorcy;
2.
zapewniać zgodność z regułami pochodzenia określonymi w art. 1 i jednoznacznie potwierdzać, że towary, których dotyczy, pochodzą z obszarów zdefiniowanych w art. 1 ust. 1 Protokołu nr 10 do Aktu Przystąpienia z 2003 r.; w tym celu przed wydaniem takiego dokumentu Izba Handlowa tureckiej części Cypru lub inny upoważniony organ przeprowadzi kontrole konieczne do ustalenia, że specyfikacje przedstawione przez producenta i nadawcę są dokładne i prawidłowe. Takie kontrole obejmować będą przynajmniej jednokrotną weryfikację na terenie zakładu producenta.

Dokument towarzyszący będzie sporządzony na formularzach odpowiadających wzorom przedstawionym w załączniku I.

2. 
Podmioty gospodarcze wnioskujące o wydanie dokumentu towarzyszącego złożą pisemny wniosek do wspomnianych wyżej organów. Wniosek ten będzie zawierał następujące informacje:
1)
oświadczenie producenta, w którym:
a)
oświadcza on, że przedmiotowe towary pochodzą z obszarów zdefiniowanych w art. 1 ust. 1 Protokołu nr 10 do Aktu Przystąpienia z 2003 r.;
b)
zobowiązuje się do udostępniania, w celach kontroli, przez okres co najmniej trzech lat od daty złożenia wniosku, wszystkich dokumentów dotyczących produkcji (łącznie z zakupem surowców) oraz sprzedaży towarów oraz wyraża zgodę na przeprowadzenie, w możliwym do przyjęcia terminie, kontroli przez organy wymienione w ust. 1 lub przez służby Komisji.
2)
oświadczenie nadawcy dotyczące miejsca przeznaczenia towarów.

Wniosek będzie sporządzony na formularzach odpowiadających wzorom przedstawionym w załączniku II.

3. 
Organy wspomniane w ust. 1 pkt 2 przekażą Komisji, Rządowi Cypru oraz władzom Wschodniej Suwerennej Bazy nazwiska i stanowiska osób, którym powierzono podpisywanie tych dokumentów, jak również wzory ich podpisów oraz używanej pieczątki.
4. 
Władze Republiki Cypryjskiej powiadomią służby Komisji o przypadkach, w których będą istniały uzasadnione wątpliwości co do zgodności towarów z kryteriami dotyczącymi pochodzenia. W takich przypadkach władze Republiki Cypryjskiej pozwolą towarom na przekroczenie granicy na warunkach określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004, z zastrzeżeniem możliwości zastosowania odpowiednich środków zapobiegawczych podczas oczekiwania na rezultaty kolejnej weryfikacji.

Jeśli okaże się, że dokumenty zostały wystawione bez spełnienia warunków w sposób prawidłowy, wszelkie cła i podatki należne przy zwolnieniu towarów do swobodnego obrotu na terytorium celnym Wspólnoty staną się należnymi według stawek obowiązujących dla państw trzecich przy braku preferencyjnego traktowania. Postanowienia dotyczące zaciągania długu celnego oraz jego odzyskiwania stosuje się mutatis mutandis.

Artykuł  3  1  

Kontrola fitosanitarna i sprawozdawczość

1. 
Niezależni eksperci ds. fitosanitarnych powołani przez Komisję do zadań prowadzonych w ramach instrumentu pomocy technicznej i wymiany informacji (TAIEX) i działający we współpracy z Izbą Handlową Turków Cypryjskich celem wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 866/2004 ("eksperci") przeprowadzają kontrolę wszystkich towarów składających się z roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wymienionych w częściach A i B załącznika XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 2  na etapach produkcji, zbioru i wprowadzania do obrotu, aby sprawdzić, czy:
a)
są one wolne od agrofagów kwarantannowych dla Unii wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2072,
b)
nie przekraczają progów określonych dla obecności regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2019/2072,
c)
spełniają wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określone w załączniku VII do tego rozporządzenia, oraz
d)
są zgodne ze środkami zapobiegającymi występowaniu regulowanych agrofagów niekwarantannowych na określonych roślinach przeznaczonych do sadzenia określonymi w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/2072.

W stosownych przypadkach eksperci poddają również kontroli wszystkie rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty wymienione w załączniku XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, aby sprawdzić, czy są one wolne od odnośnych agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej wymienionych w załączniku III do tego rozporządzenia.

2.  3
 W przypadku ziemniaków wyżej wspomniani eksperci sprawdzają, czy ziemniaki w przesyłce wyrosły bezpośrednio z sadzeniaków kwalifikowanych w jednym z państw członkowskich lub z sadzeniaków kwalifikowanych w jakimkolwiek innym państwie, w stosunku do którego nie obowiązuje zakaz wprowadzania na terytorium Unii ziemniaków przeznaczonych do sadzenia zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, lub z sadzeniaków pochodzących z własnych rozmnożeń, które, pod kontrolą ekspertów, wyrosły jako pierwsze pokolenie sadzeniaków kwalifikowanych, o których mowa w tym ustępie.
3. 
Jeżeli eksperci ustalą - według swojej najlepszej wiedzy i w takim stopniu, w jakim będzie to możliwe - że odnośne rośliny, produkty roślinne lub inne przedmioty w przesyłce spełniają wymagania ust. 1 i 2 oraz stosowne wymagania i kontrole określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 866/2004:
a)
sporządzają protokół zawierający ich ustalenia, wypełniony i należycie podpisany przez co najmniej jednego eksperta, wykorzystując w tym celu formularz przewidziany w załączniku III do niniejszego rozporządzenia, oraz
b)
dołączają ten protokół jako suplement do dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia.

Eksperci nie wystawiają protokołów z kontroli fitosanitarnej dla roślin przeznaczonych do sadzenia, łącznie z przeznaczonymi do sadzenia bulwami Solanum tuberosum L.

4. 
Eksperci pieczętują następnie samochody ciężarowe lub inne środki transportu w sposób uniemożliwiający otwarcie przesyłki przed przekroczeniem granicy.

Towary objęte niniejszym artykułem mogą być przemieszczane przez granicę jedynie wówczas, gdy spełnione są warunki określone w ust. 3 lit. a) i b).

5. 
Po przybyciu przesyłki na obszary, na których rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje skuteczną kontrolę, właściwe organy przeprowadzą jej inspekcję. W stosownych przypadkach protokół z kontroli sanitarnej zastępuje się paszportem roślin przewidzianym w art. 79 ust. 1 lub art. 80 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 4 .
Artykuł  4

Bezpieczeństwo żywności i produktów, towary podrabiane i wyroby pirackie

1. 
Ze względu na bezpieczeństwo żywności zakazuje się przepływu przez granicę mieszanek paszowych, dodatków do pasz, gotowych mieszanek oraz wszelkich pasz zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego jak i wszelkich produktów podlegających decyzjom Komisji wymienionym w załączniku IV oraz podobnym decyzjom przyjętym w przyszłości. Artykuły 6, 7 oraz 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (5) stosuje się mutatis mutandis.
2. 
Władze Republiki Cypryjskiej oraz władze Wschodniej Suwerennej Bazy zapewnią zgodność towarów przekraczających granicę z zasadami Wspólnoty Europejskiej dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska i ochrony konsumenta oraz zasadami dotyczącymi zakazu wprowadzania towarów podrobionych i wyrobów pirackich.
Artykuł  5

Środki ochrony handlu

Dokumenty towarzyszące nie będą wydawane dla towarów podlegających środkom ochrony handlu EU, z uwzględnieniem towarów zawierających materiały podlegające stosowaniu takich środków. Powyższe postanowienie nie wyklucza stosowania instrumentów antydumpingowych, antysubwencyjnych, gwarancyjnych oraz innych instrumentów ochrony handlu Wspólnoty.

Artykuł  6

Podatek VAT

W przypadku transferu towarów pochodzących z Obszarów do innych Państw Członkowskich, ich poprzednie wprowadzenie na obszary podlegające skutecznej kontroli Rządu będzie traktowane jako przywóz towarów zgodnie z art. 7 dyrektywy Rady 77/388/EWG (6), w którym właściciel towarów lub inna osoba wyznaczona lub uznana za odpowiedzialną przed Rządem Republiki Cypryjskiej będzie odpowiadała za płatność podatku VAT od przywozu zgodnie z art. 21 ust. 4 tej dyrektywy.

Artykuł  7

Sytuacje wyjątkowe

Inne sytuacje wyjątkowe w rozumieniu art. 11 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 będą obejmowały każdą taką sytuację lub okoliczność, która może spowodować lub grozi spowodowaniem poważnej i trwałej szkody ekonomicznej w regionie Republiki Cypryjskiej oraz każdą taką sytuację lub okoliczność, która stwarza lub grozi stworzeniem ryzyka dla funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności jeśli takie zagrożenie wynika z niestosowania na terenie Obszarów przywozowych należności celnych równych należnościom ustanowionym zgodnie ze Wspólną Taryfą Celną dla surowców wykorzystywanych w procesie przetwarzania towarów.

Artykuł  8

Obowiązki związane z komunikacją

1. 
Izba Handlowa tureckiej części Cypru lub inny organ upoważniony zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 będzie co miesiąc przekazywać Komisji dane dotyczące typu, ilości oraz wartości towarów, dla których wystawiono dokumenty określone w art. 2 ust. 1 oraz szczegółowe informacje dotyczące wszelkich zauważonych nieprawidłowości oraz zastosowanych sankcji.
2. 
Władze Republiki Cypryjskiej, zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004, będą co miesiąc przekazywać Komisji dane dotyczące typu, ilości oraz wartości towarów, które, zgodnie z deklaracjami zawartymi w dokumentach, do których odnosi się art. 2 ust. 1, przekroczyły granicę, szczegółowe informacje dotyczące wszelkich zauważonych nieprawidłowości oraz zastosowanych sankcji oraz szczegółowe informacje dotyczące wszelkich taryf celnych lub ceł nałożonych na towary z zastrzeżeniem refundacji wywozowych lub środków interwencyjnych.
3. 
Władze Republiki Cypryjskiej będą co trzy miesiące przekazywały Komisji dane dotyczące typu, ilości oraz wartości towarów, których ostatecznym miejscem przeznaczenia nie była Republika Cypryjska, zgodnie z oświadczeniami zawartymi w dokumentach, do których odnosi się art. 2 ust. 1. Towary, których ostatecznym miejscem przeznaczenia jest Państwo Członkowskie inne niż Republika Cypryjska, będą wymienione osobno.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 sierpnia 2004 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Członek Komisji

foot()______

(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 128.

(2) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, str. 22.

(4) Dz.U. L 205 z 17.8.1993, str. 24.

(5) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  5  

Wzór dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 2 ust. 1

ORYGINAŁ
DOKUMENT TOWARZYSZĄCY

przewidziany ROZPORZĄDZENIEM RADY nr 866/2004

nr: 00001
Producent (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Nadawca (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Odbiorca (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Opis towaru, numer artykułu, oznaczenia i numery, ilość i rodzaj opakowania (dla towarów bez opakowania podać ilość lub wpisać adnotację "towar luzem"): Objętość/Ilość Wartość transakcji
Waga netto

(w kg)/inne

jednostki miary

Deklaracja nadawcy
Towary wymienione w niniejszym dokumencie:
[] Są przeznaczone do spożycia na terenie Cypru
[] Nie są przeznaczone do spożycia na terenie Cypru. Proszę podać kraj przeznaczenia:
Data Podpis
Świadectwo Izby Handlowej tureckiej części Cypru
Niniejszym poświadcza się na podstawie przeprowadzonych kontroli, iż wyżej wymienione towary pochodzą, w rozumieniu art. 23 i 24 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, z obszarów określonych w art. 1 ust. 1 Protokołu nr 10 do Aktu Przystąpienia z 2003 r., oraz iż informacje podane przez producenta są zgodne z prawdą.
Podpis osoby upoważnionej i pieczęć urzędowa
Data

ZAŁĄCZNIK  II  6  

Wzór wniosku, o którym mowa w art. 2 ust. 2

WNIOSEK
WNIOSEK

przewidziany

ROZPORZĄDZENIEM RADY nr 866/2004

nr: 00001
Producent (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Nadawca (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Odbiorca (nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres):
Opis towaru, numer artykułu, oznaczenia i numery, ilość i rodzaj opakowania (dla towarów bez opakowania podać ilość lub wpisać adnotację "towar luzem"): Objętość / Ilość Wartość transakcji
Waga netto

(w kg)/inne jednostki miary

Oświadczenie producenta
Ja, niżej podpisany,
- oświadczam, iż wyżej wymienione towary pochodzą, w rozumieniu art. 23 i 24

rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, z obszarów określonych w art. 1 ust. 1

Protokołu Nr 10 do Aktu Przystąpienia z 2003 r.,

- oświadczam, iż informacje podane w niniejszym wniosku są zgodne z prawdą,
- oświadczam, iż będ przechowywał dla celów kontroli, przez okres co najmniej trzech

lat, wszystkie rejestry księgowe dotyczące produkcji (łącznie z zakupem surowców)

oraz sprzedaży towarów,

- przyjmuję do wiadomości, iż mogą zostać przeprowadzone, w racjonalnym terminie,

kontrole przez Izbę Handlową tureckiej części Cypru, ekspertów odpowiedzialnych za

kontrolę fitosanitarną w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 oraz służby

Komisji.

Data Podpis
Deklaracja nadawcy
Towary wymienione w niniejszym wniosku:
[] Są przeznaczone do spożycia na terenie Cypru
[] Nie są przeznaczone do spożycia na terenie Cypru. Proszę podać kraj przeznaczenia:

Ja, niżej podpisany, zwracam się z wnioskiem o wydanie dokumentu towarzyszącego w ramach rozporządzenia Rady (WE) 866/2004.

Data Podpis

ZAŁĄCZNIK  III

  7

Wzór "Protokołu z kontroli fitosanitarnej", o którym mowa w art. 3 ust. 2

1. Protokół z kontroli fitosanitarnej przewidzianej rozporządzeniem Rady (WE) nr 866/2004
Numer
2. Nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres nadawcy 3. Nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa oraz pełny adres odbiorcy
4. Numer rejestracyjny producenta (stosowany przez ekspertów odpowiedzialnych za kontrolę fitosanitarną) oraz miejsce produkcji 5. Nazwa i pełny adres punktu pakowania
6. Opis wysyłki (znaki wyróżniające, nazwa produktu, nazwa botaniczna) 7. Deklarowana ilość
8. Środek transportu 9. Obróbka płodów rolnych (sposób obróbki, substancja aktywna, stężenie, temperatura)
10. Niżej podpisany ekspert przeprowadzający kontrolę fitosanitarną w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004, po podjęciu następujących działań:
- kontroli wyżej wymienionego produktu zgodnie ze stosowną procedurą, zarówno na etapie produkcji, w trakcie zbioru, jak i na etapie przygotowań do wprowadzenia do obrotu,
- kontroli załadunku środka transportu oraz zaplombowania ładunku,
niniejszym stwierdza, iż zgodnie ze wszelkimi dostępnymi danymi oraz możliwymi do ustalenia informacjami, wyżej wymienione towary:
- są uznane za zgodne z aktualnymi przepisami fitosanitarnymi obowiązującymi w Unii Europejskiej, w szczególności:
- są uznane za wolne od agrofagów kwarantannowych dla Unii wymienionych w załączniku II oraz, w stosownych przypadkach, agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej wymienionych w załączniku III i nie przekraczają progów określonych dla obecności regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2019/2072,
- w przypadku ziemniaków - ziemniaki w danej przesyłce wyrosły bezpośrednio z sadzeniaków kwalifikowanych

w jednym z państw członkowskich lub z sadzeniaków kwalifikowanych w jakimkolwiek innym państwie, w stosunku do którego nie obowiązuje zakaz wprowadzania na terytorium Unii ziemniaków przeznaczonych do sadzenia zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, lub z sadzeniaków pochodzących z własnych rozmnożeń, które, pod kontrolą wyżej wspomnianych ekspertów, wyrosły jako pierwsze pokolenie sadzeniaków kwalifikowanych, o których mowa powyżej.

Nazwisko i podpis eksperta(-ów) przeprowadzającego (-ych) kontrolę fitosanitarną Miejsce i data wydania
(1) ...............................................
(2) (Fakultatywnie podpis drugiego eksperta).

ZAŁĄCZNIK  IV

Wykaz decyzji Komisji, o których mowa w art. 4 ust. 1

- Decyzja Komisji 2002/80/WE, ostatnio zmieniona decyzją 2004/429/WE, nakładająca specjalne warunki przywozu fig, orzechów laskowych, pistacji oraz niektórych produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Turcji

- Decyzja Komisji 2002/79/WE, ostatnio zmieniona decyzją 2004/429/WE, nakładająca specjalne warunki przywozu orzeszków ziemnych oraz niektórych produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Chin

- Decyzja Komisji 2000/49/WE ostatnio zmieniona decyzją 2004/429/WE, nakładająca specjalne warunki przywozu orzeszków ziemnych oraz niektórych produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Egiptu

- Decyzja Komisji 2003/493/WE ostatnio zmieniona decyzją 2004/428/WE, nakładająca specjalne warunki na przywóz orzechów brazylijskich w łupinach pochodzących lub przesyłanych z Brazylii

- Decyzja Komisji 1997/830/WE ostatnio zmieniona decyzją 2004/429/WE, nakładająca specjalne warunki przywozu pistacji oraz niektórych produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Iranu

- Decyzja Komisji 2004/92/WE z dnia 21 stycznia 2004 r. w sprawie nadzwyczajnych środków stosowanych wobec chili i produktów z chili

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1166 z dnia 6 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.181.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 2022 r.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
3 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/455 z dnia 2 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.67.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2023 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).
5 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.228) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2004 r.
6 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.228) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2004 r.
7 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 1 pkt 2rozporządzenia nr 531/2011 z dnia 31 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.146.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2011 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2rozporządzenia nr 2022/1166 z dnia 6 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.181.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2rozporządzenia nr 2023/455 z dnia 2 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.67.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2023 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.272.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1480/2004 określające szczegółowe zasady dotyczące towarów przybywających z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje skuteczną kontrolę
Data aktu: 10/08/2004
Data ogłoszenia: 20/08/2004
Data wejścia w życie: 23/08/2004