Rozporządzenie 724/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 724/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 31 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacjach przeprowadzonych z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002(3) ustanowiło Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu ("Agencję") w celu zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki.

(2) W dniu 12 grudnia 2002 r. Konferencja dyplomatyczna Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przyjęła szereg zmian do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) oraz do Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek pływających i urządzeń portowych (ISPS), które stanowią zestaw środków dotyczących bezpieczeństwa na morzu. Dlatego właściwe jest określenie funkcji Agencji w zakresie bezpieczeństwa na morzu.

(3) Istotne jest podjęcie właściwych środków bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpieczeństwa wspólnotowej żeglugi morskiej oraz wspólnotowych portów, jak również bezpieczeństwa pasażerów, załóg oraz personelu w portach, przed zagrożeniami wynikającymi z zamierzonych bezprawnych czynów.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie poprawy zabezpieczenia statków i urządzeń portowych(4) wyznacza Komisji pewne zadania kontrolne z zakresu sprawdzania wdrożenia omawianych środków bezpieczeństwa przez Państwa Członkowskie, w wykonaniu których Agencja mogłaby zapewnić przydatną pomoc techniczną. Zadania te obejmują kontrole statków i odpowiednich spółek, jak również uznanych organizacji ds. zabezpieczeń, upoważnionych do podejmowania niektórych działań odnoszących się do bezpieczeństwa w omawianym kontekście.

(5) Ostatnie wypadki na wodach terytorialnych Wspólnoty, zwłaszcza zdarzenia z udziałem tankowców "Erika" i "Prestige", wykazały potrzebę dodatkowego działania Wspólnoty nie tylko w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniom, lecz również w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia.

(6) Decyzja nr 2850/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.(5) ustanowiła wspólnotowe ramy współpracy w dziedzinie przypadkowych i umyślnych zanieczyszczeń mórz w okresie od dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.

(7) Decyzja Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r.(6) ustanowiła mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności, w tym w razie przypadkowego zanieczyszczenia mórz. Mechanizm ten obejmuje wspólnotowy ośrodek monitoringu i informacji wykorzystywany we wszystkich przypadkach interwencji wspierających ochronę ludności.

(8) Agencja powinna zostać wyposażona w odpowiednie środki w celu wsparcia, na wniosek, mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w Państwach Członkowskich. Działalność Agencji w tej dziedzinie nie powinna zwalniać państw nadbrzeżnych z ich odpowiedzialności za posiadanie funkcjonujących właściwych mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia i powinna przestrzegać istniejących uzgodnień w zakresie współpracy między Państwami Członkowskimi lub grupami Państw Członkowskich w tym zakresie. W razie wypadku powodującego zanieczyszczenie Agencja powinna wspierać poszkodowane Państwo Członkowskie, z upoważnienia którego prowadzone będą czynności związane z usuwaniem zanieczyszczenia Agencja powinna działać w kierunku wspierania mechanizmu wspólnotowego w zakresie ochrony ludności.

(9) Dyrektywa 2003/103/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. zmieniająca dyrektywę 2001/25/WE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy(7) wprowadza nowe procedury w zakresie uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie. Agencja pomaga Komisji w dokonywaniu oceny zgodności tych państw z wymogami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z 1978 r. (Konwencja STCW).

(10) Rada Administracyjna Agencji powinna posiadać kompetencje w zakresie ustalania, w porozumieniu z Komisją, strategicznego planu w zakresie gotowości Agencji do działań w razie wystąpienia zanieczyszczeń oraz w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia. Przy opracowywaniu planu Rada Administracyjna powinna brać pod uwagę wartość dodaną, jaką działania Agencji w odpowiedzi na zanieczyszczenia wnoszą do działań Państw Członkowskich, jak również możliwie najlepszą relację pomiędzy kosztami i skutecznością.

(11) Należy mieć wzgląd na istniejące uzgodnienia w zakresie zanieczyszczeń przypadkowych, takie jak Umowa o współpracy w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu Morza Północnego olejami i innymi substancjami szkodliwymi z 1983 r. (Umowa z Bonn o współpracy), które ułatwiają pomoc wzajemną i współpracę między Państwami Członkowskimi w tej dziedzinie, jak również należy mieć wzgląd na odnośne konwencje międzynarodowe i umowy w zakresie ochrony europejskich obszarów morskich przed wypadkami powodującymi zanieczyszczenia, takie jak Międzynarodowa konwencja o gotowości do zwalczania zanieczyszczeń morza olejami oraz współpracy w tym zakresie z 1990 r. (Konwencja OPRC) opracowana pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru północno-wschodniego Atlantyku z dnia 22 września 1992 r. (Konwencja OSPAR), Konwencja barcelońska, Konwencja helsińska i Umowa z Lizbony.

(12) W przypadku przyszłych nominacji w strukturze administracyjnej Agencji (rada administracyjna, dyrektor zarządzający) w odpowiedni sposób należy uwzględnić wymagane doświadczenie i wiedzę fachową w nowym zakresie kompetencji Agencji: w działaniu w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w dziedzinie zabezpieczeń na morzu.

(13) Państwa trzecie zamierzające uczestniczyć w działaniach Agencji powinny przyjąć i stosować prawo wspólnotowe w całym zakresie kompetencji Agencji, w tym w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w zakresie zabezpieczeń na morzu.

(14) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1406/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustępy 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu (»Agencję«) w celu zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu w zakresie zadań określonych w art. 2 lit. b) ppkt iv), zapobiegania zanieczyszczeniom i działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki we Wspólnocie.

2. Agencja zapewnia Państwom Członkowskim i Komisji potrzebną pomoc techniczną i naukową o wysokim poziomie wiedzy fachowej, w celu udzielenia im wsparcia we właściwym stosowaniu prawodawstwa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa ma morzu, zabezpieczeń na morzu w zakresie zadań określonych w art. 2 lit. b) ppkt iv), zapobiegania zanieczyszczeniom ze statków, monitorowania wprowadzania jej w życie i oceny skuteczności podejmowanych środków.";

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Agencja zapewnia Państwom Członkowskim i Komisji pomoc techniczną i naukową w zakresie przypadkowych lub umyślnych zanieczyszczeń powodowanych przez statki i wsparcie, na życzenie, dodatkowymi środkami, w sposób efektywny pod względem kosztów, mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w Państwach Członkowskich, nie naruszając odpowiedzialności państw nadbrzeżnych w zakresie funkcjonujących w nich właściwych mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia i przestrzegając istniejących zasad współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi w tej dziedzinie. Agencja działa w celu wsparcia wspólnotowych ram współpracy w zakresie przypadkowego lub umyślnego zanieczyszczenia mórz, ustanowionych w drodze decyzji nr 2850/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2000 r. ustanawiającej wspólnotowe ramy współpracy w zakresie przypadkowych lub umyślnych zanieczyszczeń mórz(*) i mechanizmu wspólnotowego w zakresie interwencji wspierających ochronę ludności ustanowionego w drodze decyzji Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r. ustanawiającej mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności(**).

______

(*) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 1.

(**) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7."

2) artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

W celu zapewnienia, że cele określone w art. 1 są wypełniane we właściwy sposób, Agencja wykonuje następujące zadania:

a) pomaga Komisji, tam, gdzie to stosowne, w pracach przygotowawczych w celu uaktualniania i rozwoju prawodawstwa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa na morzu i zabezpieczeń na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki i działaniom usuwającym te zanieczyszczenia, w szczególności zgodnie z rozwojem międzynarodowej legislacji w tej dziedzinie. Zadanie to obejmuje analizowanie projektów badawczych realizowanych w zakresie bezpieczeństwa na morzu i zabezpieczeń na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki i działaniom usuwającym te zanieczyszczenia;

b) pomaga Komisji w skutecznym wykonywaniu prawodawstwa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki oraz działaniom usuwającym te zanieczyszczenia w całej Wspólnocie. W szczególności Agencja:

i) monitoruje ogólne funkcjonowanie wspólnotowego reżimu kontroli państwa portu, co może obejmować inspekcje w Państwach Członkowskich, a także proponuje Komisji wszelkie możliwe usprawnienia w tym zakresie;

ii) zapewnia Komisji pomoc techniczną niezbędną dla wzięcia udziału w pracy organów technicznych paryskiego Protokołu Ustaleń w sprawie kontroli państwa portu;

iii) pomaga Komisji w wykonywaniu wszelkich jej zadań wyznaczonych przez istniejące i przyszłe prawodawstwo wspólnotowe w zakresie bezpieczeństwa na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki oraz działaniom usuwającym te zanieczyszczenia, szczególnie prawodawstwa mającego zastosowanie do towarzystw klasyfikacyjnych, bezpieczeństwa statków pasażerskich, jak również mającego zastosowanie do bezpieczeństwa, wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht przez załogi statków, w tym weryfikacji zgodności państw trzecich z wymogami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z 1978 r., i sprawdzania środków podjętych w celu zapobiegania oszustwom związanych z wydawaniem świadectw;

iv) zapewnia Komisji pomoc techniczną w wykonywaniu zadań kontrolnych jej powierzonych zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie poprawy zabezpieczenia statków i urządzeń portowych(*). Ta pomoc Agencji udzielana Komisji będzie ograniczać się do statków i odpowiednich spółek oraz uznanych organizacji ds. zabezpieczeń, upoważnionych do podejmowania niektórych działań odnoszących się do zabezpieczeń w tym kontekście;

c) współpracuje z Państwami Członkowskimi w celu:

i) organizowania, tam, gdzie to stosowne, odpowiednich działań szkoleniowych w zakresie odpowiedzialności państwa portu niemacierzystego i państwa bandery;

ii) tworzenia rozwiązań technicznych i zapewnienia pomocy technicznej związanej z wykonywaniem prawodawstwa wspólnotowego;

iii) wspierania dodatkowymi środkami, w sposób efektywny pod względem kosztów, za pośrednictwem mechanizmu wspólnotowego w zakresie ochrony ludności ustanowionego w drodze decyzji 2001/792/WE, Euratom, ich działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w razie przypadkowych lub umyślnych zanieczyszczeń powodowanych przez statki, gdy zostaje przedstawione taki wniosek. W tym zakresie Agencja pomaga poszkodowanemu Państwu Członkowskiemu, które prowadzi działania mające na celu usuwanie zanieczyszczeń;

d) ułatwia współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją w zakresie objętym dyrektywą 2002/59/WE. W szczególności Agencja:

i) promuje współpracę pomiędzy państwami nadbrzeżnymi w odnośnych rejonach żeglugi w dziedzinach objętych tą dyrektywą;

ii) tworzy i wykorzystuje każdy system informacji niezbędny dla osiągnięcia celów niniejszej dyrektywy;

e) ułatwia współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi i Komisją nad rozwojem, w poszanowaniu różnych systemów prawnych w Państwach Członkowskich, wspólnej metodologii dochodzeń związanych z wypadkami morskimi według uzgodnionych zasad międzynarodowych, nad zapewnieniem wsparcia Państwom Członkowskim w działaniach dotyczących dochodzeń odnoszących się do poważnych wypadków morskich i nad przeprowadzaniem analizy istniejących sprawozdań z dochodzeń dotyczących wypadków;

f) dostarcza Komisji i Państwom Członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji i danych dotyczących bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu i zanieczyszczenia powodowanego przez statki, aby umożliwić podejmowanie przez nie niezbędnych kroków w celu poprawy ich działań w tych dziedzinach i oceny skuteczności istniejących środków. Zadania tego rodzaju obejmują gromadzenie, zapisywanie i ocenę danych technicznych w zakresie bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu i ruchu statków, a także w zakresie zanieczyszczenia mórz, zarówno przypadkowego jak i umyślnego, systematyczne wykorzystywanie istniejących baz danych, łącznie z ich wzajemną wymianą, oraz, tam, gdzie to stosowne, tworzenie dodatkowych baz danych. Na podstawie zebranych danych Agencja pomaga Komisji w publikowaniu, co pół roku, informacji odnoszących się do statków, którym odmówiono dostępu do portów wspólnotowych na mocy dyrektywy Rady 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. dotyczącej przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod jurysdykcją Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu)(**). Agencja będzie również pomagać Komisji i Państwom Członkowskim w ich działaniach mających na celu poprawę identyfikacji i ścigania statków dokonujących nielegalnych wyładunków;

g) w toku negocjacji z państwami ubiegającymi się o przystąpienie Agencja może zapewniać pomoc techniczną w odniesieniu do wykonywania prawodawstwa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki. Agencja może również zapewniać pomoc w razie przypadkowych lub umyślnych zanieczyszczeń mórz dotykających te Państwa, za pośrednictwem mechanizmu wspólnotowego w zakresie ochrony ludności, ustanowionego w drodze decyzji 2001/792/WE, Euratom. Zadania te są koordynowane z istniejącymi lokalnymi programami współpracy i obejmują, tam, gdzie to stosowne, organizację odpowiednich szkoleń.

______

(*) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, str. 6.

(**) Dz.U. L 157 z 7.7.1995, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, str. 53).";

3) w art. 10 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera d) otrzymuje brzmienie:

"d) przyjmuje przed dniem 30 listopada każdego roku i biorąc pod uwagę opinię Komisji, program działań Agencji na nadchodzący rok i przesyła go do Państw Członkowskich, Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji; ten program działań jest przyjmowany bez wpływu na coroczną wspólnotową procedurę budżetową. W przypadku wyrażenia przez Komisję niezgody w sprawie tego programu w czasie 15 dni od daty przyjęcia wymienionego programu działań Rada Administracyjna ponownie bada program i przyjmuje go z ewentualnymi poprawkami w ciągu dwóch miesięcy podczas drugiego czytania, albo większością dwóch trzecich głosów, włącznie z przedstawicielami Komisji, albo przy jednomyślności przedstawicieli Państw Członkowskich;";

b) dodaje się lit. k) w brzmieniu:

"k) przyjmuje, stosując procedury wymienione w lit. d), szczegółowy plan w zakresie gotowości Agencji do zwalczania zanieczyszczeń oraz do działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia, mający na celu optymalne wykorzystanie środków finansowych dostępnych dla Agencji;";

4) w art. 11 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Członkowie Rady są mianowani na podstawie stopnia ich doświadczenia i wiedzy fachowej w dziedzinie bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanych przez statki oraz działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki.";

5) w art. 15 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) przygotowuje program działań i szczegółowy plan w zakresie gotowości Agencji do zwalczania zanieczyszczeń i do działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia oraz przedstawia te dokumenty Radzie Administracyjnej, po konsultacji z Komisją. Podejmuje niezbędne kroki w celu ich wdrożenia. Odpowiada na wszelkie wnioski o pomoc ze strony Komisji lub Państw Członkowskich, zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c). W celach informacyjnych przekazuje plan do Komitetu, utworzonego zgodnie z art. 4 decyzji nr 2850/2000/WE, jak również do Komitetu określonego w art. 9 decyzji 2001/792/WE, Euratom;";

6) w art. 16 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor zarządzający Agencji jest mianowany przez radę administracyjną na podstawie kwalifikacji i udokumentowanych umiejętności administracyjnych i kierowniczych, jak również kompetencji i doświadczenia mających związek z bezpieczeństwem na morzu, zabezpieczeniami na morzu, zapobieganiem zanieczyszczeniom powodowanym przez statki oraz działaniem w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki. Rada administracyjna podejmuje decyzję większością czterech piątych głosów wszystkich członków z prawem głosowania. Komisja może zaproponować kandydata lub kandydatów.";

7) w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja pozostaje otwarta na uczestnictwo państw trzecich, które zawarły porozumienia z Wspólnotą Europejską, według których przyjęły i stosują się do prawa wspólnotowego w zakresie bezpieczeństwa na morzu, zabezpieczeń na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki oraz działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki.";

8) w art. 22 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ocena określa zakres oddziaływania niniejszego rozporządzenia, Agencji i jej sposobów działania. Rada Administracyjna wydaje określony zakres uprawnień w porozumieniu z Komisją, na podstawie konsultacji ze stronami zaangażowanymi.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 31 marca 2004 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 32 z 5.2.2004, str. 21.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2004 r. Decyzja Rady z dnia 25 marca 2004 r.

(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1644/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 10).

(4) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, str. 6.

(5) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 1.

(6) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7.

(7) Dz.U. L 326 z 13.12.2003, str. 28.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.129.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 724/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu
Data aktu: 31/03/2004
Data ogłoszenia: 29/04/2004
Data wejścia w życie: 19/05/2004