KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2345/2001(2), w szczególności jego art. 33 ust. 12 i art. 41, oraz odpowiednie przepisy innych rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rolnych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 protokołu 2 w sprawie wzajemnej pomocy administracyjnej dla prawidłowego stosowania ustawodawstwa celnego załączonego do Umowy o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi a ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Federacją Rosyjską z drugiej strony(3), stanowi, że strony wspomagają się wzajemnie w zapewnianiu, że właściwie stosuje się ustawodawstwo celne, w szczególności przez zapobieganie, wykrywanie i badanie nieprawidłowości tego ustawodawstwa. W celu wykonywania pomocy administracyjnej, Komisja, reprezentowana przez Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (zwane dalej "OLAF"), oraz organy rosyjskie zawarły ustalenia ustanawiające mechanizm przekazu informacji w sprawie przepływu towarów między Wspólnotą, a Federacją Rosyjską.
(2) Jako część tej pomocy administracyjnej, rozporządzenie (WE) nr 2584/2000(4) ustanowiło, w szczególności w odniesieniu do przewozu drogowego produktów z wołowiny, cielęciny i wieprzowiny, informacje wiążące dla Federacji Rosyjskiej, które podmioty gospodarcze muszą przekazać właściwym organom Państw Członkowskich oraz system przekazywania tych informacji między właściwymi organami Państw Członkowskich, OLAF, a organami rosyjskimi.
(3) Informacje te, oraz wprowadzony system ich przekazu, dają możliwość śledzenia wywozów przedmiotowych produktów do Federacji Rosyjskiej oraz, gdzie właściwe, wykrywania przypadków, w których zwrot kosztów jest nienależny i podlega odzyskaniu.
(4) W świetle skutecznego funkcjonowania systemu wprowadzonego rozporządzeniem (WE) nr 2584/2000, system przekazu informacji należy rozszerzyć na wywozy przedmiotowych produktów wykonywane za pomocą jakichkolwiek środków transportu, należy przewidzieć środki umożliwiające eksporterowi dokładniejsze określenie rodzaju używanego środka transportu, a ponadto należy nadać moc prawną informacjom uzyskanym za pośrednictwem tego systemu.
(5) Artykuł 16 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r., ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1253/2002(6), określa, że w niektórych przypadkach szczególnych, Komisja może przewidzieć obowiązek przedłożenia dowodu przywozu w formie poszczególnych dokumentów, lub w inny sposób. Dlatego też, w przypadku wywozów przewidzianych tym rozporządzeniem, informacje uzyskane od organów rosyjskich należy uznać za nowe źródło dowodu, wspierające aktualne źródła dowodu.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 2584/2000 należy odpowiednio zmienić.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich zainteresowanych Komitetów Zarządzających,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 10 stycznia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 315 z 1.12.2001, str. 29.
(3) Dz.U. L 327 z 28.11.1997, str. 48.
(4) Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 16.
(5) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(6) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, str. 12.