Decyzja 2003/8/WE wykonująca rozporządzenie Rady (EWG) nr 1612/68 w zakresie zestawiania wolnych miejsc pracy i wniosków o zatrudnienie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 grudnia 2002 r.
wykonująca rozporządzenie Rady (EWG) nr 1612/68 w zakresie zestawiania wolnych miejsc pracy i wniosków o zatrudnienie

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 5236)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/8/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 stycznia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1612/68 z dnia 15 października 1968 r. w sprawie swobodnego przepływu pracowników we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2434/92(2), w szczególności jego art. 44,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dokonano dużego postępu od wstępnej realizacji sieci Europejskich Służb Zatrudnienia (EURES), ustanowionych decyzją Komisji 93/569/EWG(3), w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1612/68.

(2) W świetle doświadczenia uzyskanego od 1993 r., a także uwzględniając i konsolidując ostatni rozwój w środowisku EURES, sieć powinna zostać obecnie wzmocniona i w pełni zintegrowana z działaniami służb zatrudnienia Państw Członkowskich. Obecny podział obowiązków oraz procedury decyzyjne powinny zostać ponownie wyznaczone.

(3) W związku ze zbliżającym się rozszerzeniem Unii Europejskiej należy w pełni uwzględnić wprowadzenie EURES w państwach przystępujących, przy zachowaniu wydajności systemu i możliwości zarządzania nim.

(4) Należy również wziąć pod uwagę możliwości dalszego wzmocnienia i zracjonalizowania przewidzianych służb, jakie dają powstające narzędzia technologii informatycznych i komunikacyjnych.

(5) W tym celu EURES powinien zostać ujednolicony i wzmocniony jako kluczowe narzędzie w celu monitorowania mobilności, w celu wspierania swobodnego przepływu pracowników oraz integracji europejskich rynków pracy a także w celu informowania obywateli o właściwym prawodawstwie wspólnotowym.

(6) Istnieje potrzeba oparcia mobilności geograficznej i zawodowej na Europejskiej Strategii Zatrudnienia, w celu wykonania planu działania w zakresie kwalifikacji i mobilności(4) oraz rezolucji Rady z dnia 3 czerwca 2002 r. w tej samej sprawie(5).

(7) Dla jasności, zalecane jest ponowne ustanowienie sieci Europejskich Służb Zatrudnienia przy jednoczesnym dokładniejszym zdefiniowaniu ich składu, budowy i funkcji. To działanie pociągnie za sobą zastąpienie decyzji 93/569/EWG.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Swobodnego Przepływu Pracowników,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sieć EURES

Komisja, służby zatrudnienia Państw Członkowskich oraz wszyscy inni partnerzy krajowi, których mogą mieć, tworzą europejską sieć służb, określoną jako EURES (Europejskie Służby Zatrudnienia), odpowiedzialną za rozwój wymiany informacji i współpracy przewidziany w części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.

Artykuł  2

Cele

EURES przyczynia się do skoordynowanego wprowadzenia w życie przepisów części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68. Wspiera on Europejską Strategię Zatrudnienia a także przyczynia się do wzmocnienia europejskiego jednolitego rynku.

W szczególności, dla dobra osób poszukujących pracy, pracowników i pracodawców, EURES dąży do wspierania:

a) rozwoju europejskich rynków pracy otwartych i dostępnych dla wszystkich;

b) transnarodowej, międzyregionalnej i transgranicznej wymiany wolnych miejsc pracy i wniosków o zatrudnienie;

c) przejrzystości i wymiany informacji w zakresie europejskich rynków pracy, włączając informacje o warunkach życia i pracy, a także o możliwościach nabywania kwalifikacji;

d) rozwoju metodologii i wskaźników dla tego celu.

Artykuł  3

Skład

EURES obejmuje następujące kategorie:

a) członkowie EURES, którzy są służbami specjalistycznymi powołanymi przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, oraz Europejski Urząd Koordynacji, zgodnie z art. 21, 22 oraz 23 tego rozporządzenia; oraz

b) partnerzy EURES, jak przewidziano w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, mianowicie:

i) regionalne służby zatrudnienia Państw Członkowskich;

ii) służby zatrudnienia odpowiedzialne za regiony przygraniczne;

iii) wyspecjalizowane służby zatrudnienia, które zostały notyfikowane do Komisji, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.

Te kategorie obejmują związki zawodowe i organizacje pracodawców, wyznaczone przez członków EURES.

Artykuł  4

Rola Europejskiego Urzędu Koordynacji

Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Komisji Europejskiej jest odpowiedzialna za zarządzanie Europejskim Urzędem Koordynacji.

Europejski Urząd Koordynacji (zwany dalej Urzędem Koordynacji EURES) nadzoruje zgodność z przepisami części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68 oraz wspomaga sieć w prowadzeniu działalności.

Urząd Koordynacji EURES w szczególności zajmuje się:

a) analizą mobilności geograficznej i zawodowej oraz rozwojem ogólnego podejścia do mobilności zgodnie z Europejską Strategią Zatrudnienia;

b) formułowaniem spójnego ogólnego podejścia oraz właściwych środków w celu wspierania współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi;

c) całościowym monitorowaniem i oceną działalności EURES, oraz podejmowaniem działań mających na celu sprawdzenie jej wykonywania zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 1612/68 oraz z niniejszą decyzją.

Artykuł  5

Logo EURES

Akronim EURES jest wykorzystywany wyłącznie w odniesieniu do działań prowadzonych w EURES. Ilustruje je standardowe logo, określone w schemacie projektu graficznego.

Logo jest zarejestrowane jako wspólnotowy znak towarowy w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM). Może być wykorzystywane przez członków i partnerów EURES.

Artykuł  6

Grupa Strategiczna Wysokiego Szczebla

Niniejszym tworzy się Grupę Strategiczną Wysokiego Szczebla, złożoną z szefów członków EURES, której przewodniczy przedstawiciel Komisji. Grupa Strategiczna Wysokiego Szczebla pomaga Komisji we wspieraniu i nadzorowaniu rozwoju EURES.

Komisja zasięga opinii Grupy Strategicznej Wysokiego Szczebla w kwestiach dotyczących planowania strategicznego, rozwoju, wykonania, monitorowania i oceny służb i działalności określonych w niniejszej decyzji, włączając:

a) Kartę EURES, zgodnie z art. 8 ust. 2;

b) wytyczne EURES, zgodnie z art. 9 ust. 1;

c) projekt rocznego sprawozdania Komisji przewidziany w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;

d) dwuletnie sprawozdanie Komisji składane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, wymagane przez art. 19 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.

Szefowie europejskich organizacji partnerów społecznych są zapraszani do uczestniczenia w posiedzeniach Grupy.

Grupa ustanawia swoje metody pracy i regulamin. Zgodnie z ogólną zasadą Grupa zwoływana jest dwa razy do roku przez przewodniczącego. Grupa podejmuje opinie zwykłą większością.

Urząd Koordynacji EURES zapewnia wsparcie sekretariatu.

Artykuł  7

Grupa robocza

W celu wspierania rozwoju, wykonania i monitorowania działań EURES, Urząd Koordynacji EURES powołuje grupę roboczą złożoną z kierowników EURES, z których każdy jest przedstawicielem członka EURES. Urząd Koordynacji EURES zaprasza przedstawicieli europejskich partnerów społecznych oraz, w stosownych przypadkach, przedstawicieli innych partnerów EURES oraz ekspertów do uczestniczenia w posiedzeniach grupy roboczej.

Artykuł  8

Karta EURES

1.
Urząd Koordynacji EURES przyjmuje Kartę EURES zgodnie z procedurami wymienionymi w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2, art. 22 ust. 1 lit. a), b) i c) oraz w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, po konsultacji z Grupą Strategiczną Wysokiego Szczebla EURES ustanowioną w art. 6 niniejszej decyzji.
2.
Na podstawie zasady, iż wszystkie wolne miejsca pracy i wnioski o zatrudnienie, które są upublicznione przez któregokolwiek z członków i partnerów EUREK, muszą być dostępne w całej Wspólnocie, Karta EURES ustanawia w szczególności:

a) opis działań, jakie będą wykonywać członkowie i partnerzy EURES, włączając:

i) usługi pośrednictwa pracy, włączając indywidualne porady dla klientów, niezależnie od tego, czy są to osoby poszukujące pracy, pracownicy czy pracodawcy;

ii) rozwój współpracy transnarodowej i transgranicznej, obejmującej zatrudnienie i sprawy socjalne, partnerów społecznych i inne zainteresowane instytucje, w celu poprawienia funkcjonowania rynków pracy, ich integracji i lepszej mobilności;

iii) wspieranie skoordynowanego monitorowania i oceny przeszkód w odniesieniu do mobilności, nadwyżek i niedoborów kwalifikacji oraz przepływów migracji;

b) cele operacyjne systemu EURES, obowiązujące normy jakości, a także obowiązki członków i partnerów EURES, które obejmują:

i) integrację właściwych baz danych członków o wolnych miejscach pracy, z mechanizmem wymiany wolnych miejsc pracy EURES, do określonego terminu;

ii) rodzaj informacji taki, jak informacje o rynku pracy, informacje o warunkach życia i pracy, informacja o ofertach pracy i wnioskach o zatrudnienie, a także o przeszkodach dla mobilności, które muszą przekazywać swoim klientom i pozostałej części sieci;

iii) szkolenia i kwalifikacje wymagane w odniesieniu do personelu EURES oraz warunki i procedury organizacji wizyt i zadań dla urzędników;

iv) sporządzanie, przedkładanie do Urzędu Koordynacji EURES oraz realizacja planów działania, włączając szczególne zasady dla działań transgranicznych EURES;

v) zasady regulujące wykorzystanie logo EURES przez członków i partnerów;

vi) zasady monitorowania i oceny działań EURES;

c) procedury w celu ustanowienia jednolitego systemu i wspólnych modeli wymiany informacji, związanych z rynkiem pracy i mobilnością w sieci EURES, przewidziane w art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, włączając informacje o stanowiskach pracy oraz o możliwościach nauki w Unii Europejskiej, które mają być ujęte na zintegrowanej stronie internetowej o mobilności zawodowej.

Artykuł  9

Wytyczne i plany działań

1.
W ramach Karty EURES, przewidzianej w art. 8, oraz po konsultacji z Grupą Strategiczną Wysokiego Szczebla EURES, przewidzianą w art. 6, Urząd Koordynacji EURES ustanawia wytyczne działań EURES, obejmujące okres trzech lat.

Wytyczne obejmują warunki wszelkiej pomocy finansowej, którą może zapewnić Wspólnota zgodnie z ust. 4.

2.
Na podstawie wytycznych członkowie EURES przedstawiają Urzędowi Koordynacji EURES odpowiednie plany swoich działań na okres objęty wytycznymi. Plan działań określa:

a) główne działania, jakie zamierzają podjąć członkowie EURES w ramach sieci, włącznie z działaniami transnarodowymi, transgranicznymi i sektorowymi, przewidzianymi w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;

b) zasoby ludzkie i finansowe przydzielone na wykonanie części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;

c) uzgodnienia dotyczące monitorowania i oceny planowanych działań, włącznie z informacjami przesyłanymi rocznie do Komisji.

Plany działań obejmują również ocenę działań i postęp osiągnięty w poprzednim okresie.

3.
Urząd Koordynacji EURES bada plany działania i przesłane informacje o ich wykonaniu w celu dokonania oceny ich spójności z wytycznymi i przepisami części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68. Wyniki tej oceny analizowane są wspólnie z członkami EURES corocznie, zgodnie z art. 19 ust. 1 tego rozporządzenia, i włączane są w dwuletnie sprawozdanie Komisji składane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, wymagane przez art. 19 ust. 3 tego rozporządzenia.
4.
Komisja może przyznać pomoc finansową na wykonanie planów działań zależnie od zasad obowiązujących dla właściwych zasobów budżetowych.
Artykuł  10

Uchylenie

Decyzja 93/569/EWG traci moc. Jednakże ta decyzja nadal stosuje się do działań, w odniesieniu do których wniosek został złożony przed wejściem w życie niniejszej decyzji.

Artykuł  11

Data stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 marca 2003 r.

Artykuł  12

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Anna DIAMANTOPOULOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 19.10.1968, str. 2.

(2) Dz.U. L 245 z 26.8.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 274 z 22.10.1993, str. 32.

(4) COM(2002) 72 final z 13.2.2002.

(5) Dz.U. C 162 z 6.7.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024