Decyzja 2003/911/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań dla organizacji wspierających wzajemne zrozumienie w stosunkach między Unią Europejską a niektórymi regionami świata

DECYZJA RADY
z dnia 22 grudnia 2003 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań dla organizacji wspierających wzajemne zrozumienie w stosunkach między Unią Europejską a niektórymi regionami świata

(2003/911/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota utrzymuje stosunki z niektórymi państwami i regionami, w szczególności udzielając znacznej pomocy na podstawie rozporządzeń ALA(2), MEDA(3), Tacis(4) i CARDS(5).

(2) Rada Europejska, przy dwóch ostatnich okazjach(6), podkreśliła wagę, jaką przywiązuje do stosunków między Unią Europejską i jej partnerami.

(3) Należy przywiązywać szczególną uwagę do regionalnego wymiaru pomocy wspólnotowej, uwzględniając rozbieżność potrzeb i priorytetów między głównymi regionami objętymi wyżej wspomnianymi rozporządzeniami oraz intensyfikując współpracę regionalną w sposób zrównoważony i skoordynowany.

(4) Należy wspierać wzajemną wiedzę i zrozumienie między Unią Europejską i partnerami korzystającymi z jej pomocy.

(5) Wzmocnienie wzajemnej wiedzy i zrozumienia między Unią Europejską i jej partnerami wspomoże praca organizacji specjalizujących się w analizie stosunków między Unią Europejską i właściwymi regionami.

(6) Przeznaczono kilka linii budżetowych do wspierania instytutów, organizacji lub sieci w celu wzmacniania stosunków między Unią Europejską i innymi regionami świata.

(7) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(7), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym", wymaga ustanowienia prawnej podstawy istniejących działań wspierania.

(8) Zakres geograficzny programu będącego przedmiotem niniejszej decyzji powinien zostać rozszerzony na wszystkie regiony objęte rozporządzeniami ALA, MEDA, Tacis i CARDS oraz na kraje kandydujące.

(9) Działania objęte niniejszą decyzją nie są środkami współpracy podlegającymi bezpośrednio politykom współpracy na rzecz rozwoju lub współpracy z innymi państwami trzecimi. Jednak są one niezbędne do osiągnięcia jednego z celów Wspólnoty.

(10) Finansowa kwota referencyjna, w rozumieniu pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(8), zostaje włączona do niniejszej decyzji na cały czas trwania programu, tym samym nie naruszając uprawnień organu budżetowego określonych w Traktacie.

(11) Traktat nie przewiduje dla przyjęcia niniejszej decyzji uprawnień innych niż ustanowione w jego art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel programu

1.
Niniejszym ustanawia się wspólnotowy program działań dla wspierania centrów, instytutów i sieci specjalizujących się w analizie stosunków między Unią Europejską i niektórymi regionami.
2.
Ogólnym celem programu jest zwiększenie zrozumienia i dialogu między Unią Europejską i regionami objętymi rozporządzeniami ALA, MEDA, Tacis i CARDS oraz krajami kandydującymi poprzez wspieranie działań organizacji wymienionych w ust. 1. Działania te składają się z rocznego programu pracy centrum, instytutu lub sieci i wpisują się w działania opisane w Załączniku. Wspierane działania muszą przyczyniać się do wzrostu zrozumienia i dialogu między Unią Europejską i regionami objętymi rozporządzeniami ALA, MEDA, Tacis i CARDS oraz krajami kandydującymi.
Artykuł  2

Dostęp do programu

1.
Aby skorzystać z dotacji, organizacja składająca wniosek musi przestrzegać postanowień zawartych w Załączniku i spełniać następujące wymogi:

– musi być niezależną osobą prawną o celu niezarobkowym, działającą głównie w zakresie wspierania zrozumienia stosunków między Unią Europejską i danymi regionami, działającą w interesie publicznym;

– musi być utworzona zgodnie z prawem na czas dłuższy niż dwa lata i posiadać roczne sprawozdania finansowe za dwa poprzednie lata zatwierdzone przez biegłego rewidenta;

– jej działalność musi być zgodna z zasadami leżącymi u podstaw stosunków zewnętrznych Wspólnoty oraz uwzględniać obszary priorytetowe określone w pkt 4 Załącznika.

2.
W przypadku organizacji działającej na rzecz celu zgodnego z polityką Unii Europejskiej w zakresie stosunków zewnętrznych, do skorzystania z dotacji operacyjnej na podstawie jej rocznego programu pracy niezbędne jest działanie na poziomie europejskim lub w danym regionie, a jej struktura i działania muszą posiadać odpowiednie znaczenie na poziomie Unii Europejskiej i/lub tych regionów.
Artykuł  3

Uczestnictwo

Uczestnictwo w programie jest otwarte dla organizacji, instytutów i sieci mających siedzibę w:

a) Państwach Członkowskich;

b) państwach, których przystąpienie do Unii Europejskiej w 2004 r. zatwierdzono na szczycie kopenhaskim w 2002 r.;

c) Bułgarii, Rumunii i Turcji;

d) państwach lub regionach objętych rozporządzeniami ALA, MEDA, Tacis lub CARDS.

Artykuł  4

Wybór beneficjentów

1.
Komisja realizuje program działań wspólnotowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
2.
Przyznanie dotacji operacyjnej na podstawie rocznego program pracy organizacji odbywa się zgodnie z ogólnymi kryteriami ustanowionymi w Załączniku.
3.
Organizacje uprawnione do otrzymania takich dotacji operacyjnych wybiera się po zaproszeniu do składania wniosków obejmującym cały okres trwania programu, w celu ustanowienia partnerstwa między tymi organizacjami i Unią Europejską.

Na podstawie zaproszenia do składania wniosków, Komisja przyjmuje listę odbiorców oraz przyznanych kwot zgodnie z art. 116 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  5

Przyznanie dotacji

1.
Dotacje operacyjne przyznane na podstawie niniejszego programu nie mogą pokrywać wszystkich kwalifikujących się wydatków organizacji za rok kalendarzowy, na który przyznano dotację.
2.
Kwota przyznanej dotacji operacyjnej nie może przekraczać 70% kwalifikujących się wydatków organizacji za rok kalendarzowy, na który przyznano dotację.
3.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego, przy ponawianiu takich dotacji operacyjnych stopniowo zmniejsza się kwotę dotacji. Przy przyznawaniu dotacji organizacji, która otrzymała dotację operacyjną w poprzednim roku, udział procentowy współfinansowania Wspólnoty, który stanowi nowa dotacja, jest o co najmniej 10 punktów procentowych niższy niż udział procentowy współfinansowania Wspólnoty, który stanowiła dotacja w roku poprzednim.
Artykuł  6

Ustalenia finansowe

1.
Niniejszy program rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2004 r. i kończy dnia 31 grudnia 2006 r.
2.
Finansowa kwota referencyjna na realizację tego programu na okres podany w ust. 1 wynosi 4,1 milionów EUR
3.
Roczne środki są zatwierdzane przez organ budżetowy w ramach limitów wyznaczonych przez perspektywy finansowe.
Artykuł  7

Monitorowanie i ocena

Do dnia 31 grudnia 2005 r. Komisja przedstawi Radzie sprawozdanie z osiągnięcia celów programu. Sprawozdanie opiera się na wynikach uzyskanych przez beneficjentów i ocenia, w szczególności, ich przydatność, skuteczność i użyteczność w osiąganiu celów przedstawionych w art. 1 i w Załączniku.

Artykuł  8

Postanowienia przejściowe

Zasada stopniowego zmniejszania udziału współfinansowania Wspólnoty, przewidziana w art. 5, w przypadku odnowienia dotacji operacyjnej organizacjom, które otrzymały taką dotację na te same działania w roku poprzedzającym rok, w którym niniejsza decyzja wchodzi w życie oraz na dwa poprzednie lata stosuje się tylko od trzeciego roku po wejściu w życie niniejszej decyzji, pod warunkiem że organizacje te spełniły w całości wszystkie wymagania dotyczące racjonalnego zarządzania.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.

W imieniu Rady
A. MATTEOLI
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2)Rozporządzenie (EWG) nr 443/92 (Dz.U. L 52 z 27.2.1992, str. 1).

(3)Rozporządzenia (WE) nr 1488/96 (Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 1).

(4)Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 99/2000 (Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 1).

(5)Rozporządzenie (WE) nr 2666/2000 (Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1).

(6) Rada Europejska w Cannes, 26-27 czerwca 1995 r. i Rada Europejska w Lizbonie, 23-24 marca 2000 r.

(7) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(8) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).

ZAŁĄCZNIK

1. Wspierane działania

Działania organizacji, które mogą przyczynić się do wzmocnienia i skuteczności działań Wspólnoty, obejmują, co następuje:

– badania i analizę polityk Unii Europejskiej i regionu objętego zaproszeniem do składania wniosków,

– opracowywanie dokumentów do dyskusji,

– okrągłe stoły,

– seminaria tematyczne,

– różne publikacje.

2. Wdrażanie wspieranych działań

2.1. Działania objęte niniejszym programem wykonuje organizacja, której celem jest zwiększenie zrozumienia i wzajemnej wiedzy między Unią Europejską i regionami objętymi rozporządzeniami ALA, MEDA, Tacis lub CARDS.

2.2. Program ma zastosowanie do organizacji o celach niezarobkowych, instytutów lub sieci działających w państwach i/lub regionach objętych art. 2 niniejszej decyzji, które wspierają zasady i polityki wpisujące się w cele Traktatów.

2.3. Roczną dotację operacyjną można przyznać na wspieranie wdrażania rocznego programu pracy takiej organizacji.

3. Wybór beneficjentów

Organizacje uprawnione do otrzymania dotacji operacyjnej wybiera się na podstawie wezwania do składania propozycji, jak przewidziano w rozporządzeniu finansowym. Wezwania do składania propozycji ogłasza się na początku trwania niniejszego programu w celu wybrania partnerów, z którymi Unia Europejska go wdroży.

4. Cechy wniosków o dotację, na podstawie, których dokonuje się ich oceny

Wnioski o dotację ocenia się na podstawie:

– ich komplementarności z celami programu,

– jakości działań,

– doświadczenia w danym obszarze,

– istnienia stabilnych źródeł informacji i kontaktów w danych regionach i w Unii Europejskiej,

– proporcjonalności między kosztami i korzyściami proponowanego działania,

– geograficznego zakresu działań.

Dokładne cechy i kryteria przyznawania dotacji określa się w wezwaniu do składania propozycji.

5. Wydatki kwalifikujące się

5.1. Jedynymi kosztami, które można uwzględnić przy ustalaniu dotacji operacyjnej, są koszty niezbędne do właściwego prowadzenia normalnych działań danej organizacji, w szczególności koszty osobowe, koszty ogólne (takie jak czynsz, opłaty od nieruchomości, sprzęt, zaopatrzenie biurowe, telekomunikacja i opłaty pocztowe), koszty spotkań wewnętrznych, koszty publikacji, informacji i upowszechniania.

5.2. Zainteresowane organizacje korzystają ze współfinansowania ich budżetu ze źródeł innych niż źródła Wspólnoty. Takie współfinansowanie może być częściowo udzielane w naturze, pod warunkiem że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów rzeczywiście poniesionych i wykazanych w dokumentach księgowych lub kosztów zasadniczo ponoszonych na odpowiednim rynku i z wyjątkiem wkładu w naturze w postaci nieruchomości.

6. Kontrole i audyty

6.1. Beneficjent otrzymujący dotację operacyjną udostępnia Komisji wszystkie dokumenty uzupełniające, wliczając zrewidowane sprawozdanie finansowe dotyczące wydatków poniesionych w czasie roku, na który została przyznana dotacja, przez okres pięciu lat następujących po dokonaniu ostatniej płatności. Beneficjent dotacji zapewnia, tam, gdzie ma to zastosowanie, udostępnienie Komisji dokumentów uzupełniających znajdujących się w posiadaniu partnerów lub członków.

6.2. Komisja ma prawo przeprowadzić audyt wykorzystania dotacji, wykonywany przez personel Komisji lub przez wybraną, inną wykwalifikowaną organizację. Audyty takie można przeprowadzać podczas trwania umowy lub w okresie pięciu lat od dnia płatności dotacji. Tam, gdzie jest to właściwe, ustalenia audytu mogą prowadzić do podjęcia działań windykacyjnych przez Komisję.

6.3. Personel Komisji i osoby zewnętrzne upoważnione przez Komisję posiadają, w celu właściwego przeprowadzenia audytu, prawo dostępu do miejsc i budynków, w których prowadzone są działania, oraz do wszelkich informacji, wraz z informacjami w postaci elektronicznej.

6.4. Trybunał Obrachunkowy i Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) korzystają z tych samych praw co Komisja, w szczególności z prawa dostępu.

6.5. W celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami, Komisja może przeprowadzać kontrole na miejscu oraz inspekcje w oparciu o niniejszy program zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(1). W miarę potrzeby, kontrole prowadzi Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999(2).

______

(1) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(2) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.342.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/911/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań dla organizacji wspierających wzajemne zrozumienie w stosunkach między Unią Europejską a niektórymi regionami świata
Data aktu: 22/12/2003
Data ogłoszenia: 30/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/2003, 01/01/2004